Eindelijk een hengst gevonden, mijn pony is een paar maandjes daar gebleven, ze stond op een gigantisch weiland, in de kudde, ( 't was een soort van vakantie) aan het eind van de zomer kwam ze terug, en het was dus afwachten,... in de zomer is een prachtig veulentje geboren, een merrie
'k was helemaal blij, maar tijdens de dracht was mijn merrie heel erg veranderd, ze was niet meer vrolijk, niet nieuwschierig, chagerijnig, heeft zelfs een paar keer een meisje aangevallen ect. ik dacht dit hebben wel meerdere merries, maar eenmaal toen het veulen er was, werd het niet beter, ze bleef zo, het veulen brach ook meer tijd door met mijn andere pony, dan met haar moeder, ze stond alleen bij haar om te drinken. Na lange tijd heb ik toch de knoop door gehakt en het veulen verkocht, binnen een week was mijn merrie weer de oude, ze wilde weer knufflen, spelen, ze was weer lekker gek en vrolijk, maar toch wil ik weer graag een veulen, denken jullie dat ze het de 2e keer anders zal ervaren? of moet ik gewoon niet meer met deze merrie fokken?
*sorry voor het lange verhaal*
Voor een veulen is de moeder na een poosje niks anders meer dan een wandelende melkbar 
Ik weet niet wat je moet, heb er helemaal geen ervaring mee.

.
.
Dat het veulen moet worden afgespeend zijn we het dus allebei over eens