wel of niet verleasen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordowner18

wel of niet verleasen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 21:43

hoihoi

ik heb al eerder ene topic geplaatst over dat ik haar moest verkopen, maar ik hou zoveel van haar dat ik het gewoon weg niet kan, als ik perongeluk een mailtje van iemand krijg, schieten meteen mijn ogen vol tranen en denk dan ook dat ik er spijt van zal krijgen en heb besloten een andere weg te proberen.

Ik heb al geprobeerd iemand te vinden die het grootste deel van de kosten voor stalling wil overnemen, want ik verdien niet genoeg om haar te houden, maar kan daarmee niemand vinden.

Ook een weiland met schuilstal is hier niet echt in de buurt, wel genoeg weiland, maar geen schuilstal en om haar ergens alleen op een weiland te zetten zonder beschutting kan ook niet, bovendien staat ze nu onder een deken.

Nu heb ik een advertentie gezet om haar te verleasen voor een jaar, dus dat ze een jaar lang door een ander word verzorgd (gereden, stalling eten enz.) na ene jaar zie ik dan wel weer verder, maar nu komt het, er hebben al wel een paar mensen gereageerd en wil ze ook zien en dat ze is op mijn fjordjuh rijden hoe het gaat, maar de meeste wonen bijna een uur rijden van mij vandaan, de gene die het dichtste bij is die heeft gerageerd woont zo'n 40 min bij mij vandaan. Moet ik dit nou wel of niet doen, want zo kan ik er natuurlijk geen zicht op houden en hebben jullie misschien een ander idee, wat ik zou kunnen proberen?
Misschien dat iemand hier op bokt een weide maatje zoekt of een paardje om mee te rijden?

Ik ben echt ten einde raad, ik kan haar onderhoud gewoon niet betalen in iedergeval niet vol, want ik moet ook sparen om ooit op mezelf te komen, maar haar verkopen is gewoon geen optie voor me, sorry voor het lange verhaal, maar zit zowat te huilen achter de pc en weet niet meer wat ik moet doen.

Verdrietig

maartje_h

Re: wel of niet verleasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:50

ik denk dat je in gedachten moet houden dat je het voor je fjordje doet dus dat je paardje gelukkig wordt en het goed heeft
dus zet de voor en nadelen op een rijtje
ga met de mensen praten
en stel een contract op
Ik weet niet hoe oud je bent maar wat zeggen je ouders erover?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:51

sterkte, ik weet het ook niet zo een 123, in de lease lijkt mij ook niets. Hoe is het met je ouders of andere familieleden die je misschien wat financieel bij kunnen staan ?

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:51

je kan natuurlijk hier op bokt bij verzorgpaard een advertentie zetten

In ieder geval sterkte ermee

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 21:55

het probleem is dat ik dat al geprobeerd heb, ik ben 19 jaar en woon thuis, mijn vader vind dat ik dit soort dingen zelf moet oplossen, vooral omdat het is omdat ik wil sparen om op mijzelf te komen en daar is hij het niet mee eens.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:59

Ja, het is enorm lastig met een paardje om iemand te vinden voor mee te betalen in de kosten enzovoort. Pff. Tsja, heel moeilijk, ik zou ook niet 1, 2,3 weten. Verleasen is misschien wel een optie. Vergeet idd geen GOED contract op te stellen, want soms gaan er smerige zaakjes rond! Maar laat ze eerst is rijden, kijk hoe je je voelt onder die mensen. Wat voor gevoel je daarbij krijgt is erg belangrijk! Misschien heb je wel een goed gevoel bij die mensen en dan is een uur toch niet zover weg? Je kan toch (met trein, auto?) 1 x per maand/2weken kijken? Zeker in het begin als je dat fijner vind.. Ik zou het gewoon eens proberen en leg de situatie is uit bij de mensen Lachen Succes iig!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:05

Ik heb je net een pm gestuurd!Maar zal het hier ook nog ff neerzetten
maar kijk eens rond vraag eens op een manege
mischien kanhij inde lessen mee lopen in ruil voor stalling?
laat je het weten hoe het af loopt?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:06

Over sparen; als je straks een fulltime baan hebt en je werkt dan een paar maanden dan heb je waarschijnlijk net zoveel bij elkaar verdient als dat je nu bij elkaar wilt sparen. Ik ga er nu vanuit dat je nog naar school gaat en een bijbaantje hebt ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:07

samen goed is geen goed, straks wil je dat je nog in deze situatie zat.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:09

ALS je wilt verleasen heb dan duidelijk voor ogen wat je ermee wilt bereiken.
Wil je een jaar verleasen om zo een jaar kosten uit te besparen en dat opzij te kunnen zetten? Dan lijkt het me beter om haar voor een maandelijks bedrag door iemand te laten bijrijden; scheelt jou geld maar je hebt haar nog wel voor jezelf.

Verleas je haar wel, wees je dan bewust dat je paardje erg zal veranderen.
De huisvesting wordt waarschijnlijk anders (je zegt dat de reacties niet van dichtbij komen dus ik neem aan dat ze haar dan elders stallen) wat ook altijd zijn weerslag heeft op je paardje. Ook rijdt diegene anders en doet andere dingen met je paardje.
Als je haar dus een jaar zou verleasen, is ze na die periode echt niet meer dezelfde pony als ervoor en met welk doel heb je het dan gedaan? Je wordt weer opnieuw gehecht aan haar en als je haar dan alsnog wegdoet heb je "twee keer afscheid moeten nemen". Ook dichtbij verleasen zorgt wel voor onrust voor jezelf.
Ik verleas mijn welsh ook, rijd er zelf nog 1x per week op om nog contact en overzicht te houden. Spreek de leasers regelmatig en we houden een schrift bij metwat ze doen en hoe het gaat en ik geef ze af en toe tips. Toch merk ik nu al (ze leasen sinds november) veel veranderingen in de pony en niet alles zal positief zijn.
Ook voor de pony is het erg veranderd; van een pony die veelal buitenstond staat hij nu veel meer op stal, wordt vaker gereden en gaat zometeen de wedstrijden in.
Hij is altijd vrolijk als ik hem zie en met hem bezig ga maar toch denk ik dat hij met zijn vorige situatie wel wat blijer was; hij kijkt toch niet al te vrolijk op stal aangezien hij dat niet echt gewend is. Toch wil ik hem ook zo lang mogelijk houden aangezien ik hem van veulen af aan heb en hij een erg goed plekje heeft bij deze dames.
Krijg ik het gevoel dat ik me toch te erg ga vervreemden dan zal ik hem wel verkopen want wat heeft houden dan nog voor zin? Zowel voor jezelf (je bent toch wel wat angstig aangezien anderen met jouw paard bezig zijn en je er zelf niet bij bent) als voor je portemonnee.
Maar nu genoeg over mijn eigen ervaringen.
Mijn advies is dus: Denk goed na wat je wilt, waarom, en voor hoe lang.
Als je wel wilt verleasen, denk dan goed na wat je wel en niet wilt en zet dit op een rijtje. Maak een paar proefafspraken met je geinteresseerden en leg ze jouw voorstel voor. Zet alles duidelijk op papier wat betreft rechten en plichten (ik heb anders ook wel een contract wat ik je kan mailen, moet je me maar mailen anniee246@hotmail.com)
Succes met je beslissing!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 22:13

garny95 schreef:
Over sparen; als je straks een fulltime baan hebt en je werkt dan een paar maanden dan heb je waarschijnlijk net zoveel bij elkaar verdient als dat je nu bij elkaar wilt sparen. Ik ga er nu vanuit dat je nog naar school gaat en een bijbaantje hebt ?

ik heb een fulltime baan, het loopt thuis gewoon niet goed en ben zelfs zwaar depressief geweest, dat ik het hele leven niet meer zag zitten, de enige reden dat ik steeds uit de put kom is mijn paard, want dit is tenminste iets dat mij nodig heeft.
Ik verdien ongeveer €600,- per maand netto, daar gaat €100,- af voor verzekering, €200,- voor mijn paard en dan heb ik het alleen nog over stalling en voer, bovendien gaat er natuurlijk wat af voor verzorging van mezelf, dus er schiet weinig over, meestal lukt het me net om €100,- per maand te sparen, maar dan moet ik geen rekeningen gehad hebben, geen verjaardagen, geen hoefsmeden enz.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:18

ik zou goed met de mensen gaan praten die jij je paardje toe vertrouwt, sluit een duidelijk contract af met veel afspraken. o.a dat je mag komen wanneer je wilt, zelf ook nog wilt rijden tussendoor bijv. (1x per maand oid) en stel dat je nog steeds niet rond kan komen en je ziet dat je paardje het er zo super naar zn zin heeft is het dan mischien makkelijker om haar aan aan die mensen te verkopen die je dan al een jaar kent... als hun en vooral jij dat wilt.. suc6 met je beslissing

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 22:20

anniee schreef:
ALS je wilt verleasen heb dan duidelijk voor ogen wat je ermee wilt bereiken.
Wil je een jaar verleasen om zo een jaar kosten uit te besparen en dat opzij te kunnen zetten? Dan lijkt het me beter om haar voor een maandelijks bedrag door iemand te laten bijrijden; scheelt jou geld maar je hebt haar nog wel voor jezelf.

Verleas je haar wel, wees je dan bewust dat je paardje erg zal veranderen.
De huisvesting wordt waarschijnlijk anders (je zegt dat de reacties niet van dichtbij komen dus ik neem aan dat ze haar dan elders stallen) wat ook altijd zijn weerslag heeft op je paardje. Ook rijdt diegene anders en doet andere dingen met je paardje.
Als je haar dus een jaar zou verleasen, is ze na die periode echt niet meer dezelfde pony als ervoor en met welk doel heb je het dan gedaan? Je wordt weer opnieuw gehecht aan haar en als je haar dan alsnog wegdoet heb je "twee keer afscheid moeten nemen". Ook dichtbij verleasen zorgt wel voor onrust voor jezelf.
Ik verleas mijn welsh ook, rijd er zelf nog 1x per week op om nog contact en overzicht te houden. Spreek de leasers regelmatig en we houden een schrift bij metwat ze doen en hoe het gaat en ik geef ze af en toe tips. Toch merk ik nu al (ze leasen sinds november) veel veranderingen in de pony en niet alles zal positief zijn.
Ook voor de pony is het erg veranderd; van een pony die veelal buitenstond staat hij nu veel meer op stal, wordt vaker gereden en gaat zometeen de wedstrijden in.
Hij is altijd vrolijk als ik hem zie en met hem bezig ga maar toch denk ik dat hij met zijn vorige situatie wel wat blijer was; hij kijkt toch niet al te vrolijk op stal aangezien hij dat niet echt gewend is. Toch wil ik hem ook zo lang mogelijk houden aangezien ik hem van veulen af aan heb en hij een erg goed plekje heeft bij deze dames.
Krijg ik het gevoel dat ik me toch te erg ga vervreemden dan zal ik hem wel verkopen want wat heeft houden dan nog voor zin? Zowel voor jezelf (je bent toch wel wat angstig aangezien anderen met jouw paard bezig zijn en je er zelf niet bij bent) als voor je portemonnee.
Maar nu genoeg over mijn eigen ervaringen.
Mijn advies is dus: Denk goed na wat je wilt, waarom, en voor hoe lang.
Als je wel wilt verleasen, denk dan goed na wat je wel en niet wilt en zet dit op een rijtje. Maak een paar proefafspraken met je geinteresseerden en leg ze jouw voorstel voor. Zet alles duidelijk op papier wat betreft rechten en plichten (ik heb anders ook wel een contract wat ik je kan mailen, moet je me maar mailen anniee246@hotmail.com)
Succes met je beslissing!

ik wil inderdaad een jaar uit de onkosten blijven en dit opzei zetten in de hoop dat ik dan alles weer een beetje op een rijtje heb. Ik weet dat dit ook iets moeilijks is en dat ze erg zal veranderen, maar ik denk dat het voor haar nu beter is als ik afstand van haar neem, maar verkopen kan ik niet. Ik zit niet echt lekker in me vel en dat weet ze en daar reageert ze op.
Over huisvesting maak ik me geen zorgen, kan alleen maar beter worden, aangezien ze nu de hele dag op stal staat.
Als ik inderdaad teveel van haar ga vervremen, zal het minder moeilijk zijn om haar te verkopen (hoop ik).
Ik laat in iedergeval de mensen eerst een paar keer langskomen en bij wie ik / mijn paard geen goed gevoel hebben doe ik het niet.
In iedergeval erg bedankt voor de tip en zal je even een mail sturen voor dat contract.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:24

Ga voor de dingen die jou goed doen en waar je gek op bent, als je dat doet komt het uiteindelijk altijd goed. Zoek het niet in de oplossingen die je eigenlijk toch niet wilt.
Kan je hem niet ergens zetten waar hij dagelijks naar buiten kan en waar het wat goedkoper is ? Succes ermee

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 22:32

helaas is dat niet bij ons in de buurt alleen maar lege kale weilanden, voor in de zomer.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:21

Ik zou het persoonlijk niet kunnen..

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 21:19

Isalover schreef:

tja, dat is eprsoonlijk, maar zou jij hem verkopen dan, misschien vind ik wel iemand, waar ik ook hardstikke goed mee op kan schieten en niet zo ver weg, zodat ik toch naar haar toe kan.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:23

Tsjah leasen, wat al gezegd is inderdaad, je krijgt niet meer de pony rterug die je hebt weggedaan,

daarnaast hoe zeker weet je dat je het over een jaar wel red?

Je bent nog jong, je wilt op jezelf wonen, hebt bijv. een auto nodig etc.

Misschien reëler voor jezelf, maar ook voor haar dat je haar weg doet, een goed plaatsje voor haar zoekt en als je er weer financiële ruimte voor hebt, op zoek gaat naar een ander paardje Lachen

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:00

Kun je niet een lease-persoontje vinden die m gedeeltelijk least? Zo gaat het hier op de stal ook. Daar kunnen mensen een pony leasen voor 90 euro/maand en mogen ze deze beschouwen als hun eigen pony qua rijden en omgang. De pony wordt in de lente/zomer/herfst enkele keren per week gebruikt als rondje-op-de-pony-pony. De pony blijft dus ook op de stal staan!!
En altijd een proefperiode van een aantal weken houden en altijd de mogelijkheid tot opzeggen van het contract hebben!

En anders sja, zou ik toch opzoek gaan naar dé ideale koper, die goed voor je paard is en waar je geregeld nog eens een bezoekje kan brengen etc. Hoe moeilijk het ook is, dan is dat eerlijker dan dat je straks diep in de schulden zit en je fjord weet ik veel waarheen gaat.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:52

ben je niet bang dat je gedonder krijgt? je moet het van te voren heel goed afspreken over alles (zelfs over plotselinge dood) dat lijkt mij heel moeilijk..

verder als je paard aan iemand durft toe te vertrouwen
en waarmee je kan opschieten kan je hem ook aan zo'n iemand
verkopen..

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:10

fjordowner18 schreef:
Isalover schreef:

tja, dat is eprsoonlijk, maar zou jij hem verkopen dan, misschien vind ik wel iemand, waar ik ook hardstikke goed mee op kan schieten en niet zo ver weg, zodat ik toch naar haar toe kan.

Dat kan toch ook als ze verkocht is, dan wordt je gewoon bijrijder Haha!
Persoonlijk zou ik nooit zoveel geld uitgeven maandelijks aan een paard wat niet voor 100% van mij is en ten alle tijd weer teruggehaald kan worden door de "eigenaar".

Ik zou Tjo nooit kunnen verleasen, dan verkoop ik dr liever en koop er dan tzt als ik er weer geld voor zou hebben een ander paard voor terug.

Bedenk wel dat op jezelf wonen niet gaat met het salaris wat je nu verdient, zelfs zonder paard red je dat niet.
Zou dus om te beginnen beter betaald werk zoeken Haha!

Succes met beslissen.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 18:01

tja, ik begrijp jullie reactie's volkomen en heb er zelfs een poos te koop gehad, maar ik kan het gewoon niet, misschien vind ik wel iemand, die haar uiteindelijk ook koopt, als ik het wel kan, het is namelijk niet zomaar een paard, ik heb haar nodig, maar kan haar niet betalen, als ik haar zou verkopen en ik raak opnieuw in zo'n dip die ik een maandgeleden heb gehad, zou het wel is slecht met me kunnen aflopen, zei is er altijd voor me en zei is het enige wat ik heb naast haar veulentje, maarz ei is echt mijn maatje en mijn beste vriendin.
Misschien zal ik er ooit anders over denken, maar nu kan ik het gewoon niet.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:48

fjordowner18 schreef:
garny95 schreef:

ik heb een fulltime baan, het loopt thuis gewoon niet goed en ben zelfs zwaar depressief geweest, dat ik het hele leven niet meer zag zitten, de enige reden dat ik steeds uit de put kom is mijn paard, want dit is tenminste iets dat mij nodig heeft.
Ik verdien ongeveer €600,- per maand netto, daar gaat €100,- af voor verzekering, €200,- voor mijn paard en dan heb ik het alleen nog over stalling en voer, bovendien gaat er natuurlijk wat af voor verzorging van mezelf, dus er schiet weinig over, meestal lukt het me net om €100,- per maand te sparen, maar dan moet ik geen rekeningen gehad hebben, geen verjaardagen, geen hoefsmeden enz.

Hmm, ik begrijp de reden waarom je haar niet weg wil doen! maar ja, dat geld is idd een groot probleem. Daar zit in de toekomst geen verbetering in denk je? Want eerlijk; met of zonder paard, met die inkomsten lijkt het me sowieso niet verstnadig om op je zelf te gaan Knipoog
Dus tja, denk positief, je bent 19, probeer het vanaf daar te veranderen!!! ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:56

Kun je geen ander werk zoeken, waar je iets meer verdient?

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:48

ik bedoel het niet zo hard,als dat het waarschijnlijk nu klinkt,maar de reden dat jij er niet weg wil doen,is egoistich!!
JIJ kan haar niet missen,JIJ wil haar niet kwijt,maar je hebt geen geld genoeg,en kan of wil geen geen schuilstal (laten) zetten op een weiland.
soms is de moeilijkste keuze wel de beste,en de nobelste(tov je paard)