Moederlijn, mooi papiertje? kan iemand dat eens uitleggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Moederlijn, mooi papiertje? kan iemand dat eens uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 16:44

Ik ben niet zo thuis in de fokkerij dus ik wilde hier eens om wat uitleg vragen.
Ik wil misschien eens gaan kijken bij een merrie.
Zijzelf is niet mee genomen geweest naar keuringen, maar op haar papier zie je in de moederlijn (dus moeder van de moeder etc) dingen staan als:
Keur pref sport, ster pref prest, keur pref, keur en ster.
Is dat dan een mooi papier, of minder mooi.
Kan iemand daar wat uitleg over geven misschien?

bokjes

Re: Moederlijn, mooi papiertje? kan iemand dat eens uitlegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:46

kan er zo niet veel over vertellen, maar misschien dat je het paard op paardenfokken terug kan vinden?

RubinRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:47

Dat is een best papier, Holly!

Dat houd in dat deze merries op keuringen hoge ogen hebben gegooid en zelf of nakomelingen van de merrie goed presteren in de sport of hebben gepresteerd.

Ik ben nu wel benieuwd over welke merrie het gaat?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:23

ster en keur zijn predikaten die op de merrie zelf slaan. bovengemiddeld exterieur en bewegen waarbij keur beter is.

pref en prest zijn predikaten die merries krijgen op basis van hun nakomelingen.

pref is min. 3 nakomelingen ster en/of keur. Mogen ook ruinen/hengsten zijn.

prest. krijgen merries zal min. 3 nakomelingen het goed doen in de sport. Ze moeten 5 punten behalen op min. 5 nakomelingen. punten zijn aan de hand van M springen of Z1dr ect. Daar is een heel lijstje van. Zie ook www.kwpn.nl voor het bewaarboek.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 00:14

Ik kan het in zovere volgen dat je hebt, vb -> stamboek -> ster -> keur -> elite -> prestatie -> preferent.
Maar ik raak even de weg kwijt als er bv staat, keur pref sport of ster pref prest.
Wat ik dus wilde vragen aan de bokkers met hier meer verstand van dan ik, is dit nu gemiddeld, juist heel mooi of eigenlijk maar heel gewoontjes?

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:31

Hoi, ik ben er ook niet zo super in thuis, ik weet alleen dat je niet volledig op de goede papieren af moet gaan hoor! Het gaat om het algemene plaatje, wat de merrie zelf kan, hoe ze zelf aangeschreven staat enz.

Voorbeeld: mijn paard heeft zulke goede papieren, alles is pref en prest en keur en ster in beide lijnen bij hem. Maar ik heb er "weinig" voor betaald aangezien hij weinig kon, niet goed doorgereden was, geen ervaringen in wedstrijden of buitenritten enz. ( en achteraf ook nog een groot rugprobleem had)
Ik heb ze ook meteen gezegd dat papieren mij niet zoveel zeggen, want de verkoper begon natuurlijk meteen met: kijk eens wat een stamboom hij heeft! ja en... dat kan wel zo wezen, maar zolang dat nog niet bij het paard zelf blijkt....

Op papier kan iets supergoed lijken, maar een papiertje zegt nooit alles!! De kans is wel groot dat er wel heel wat moois inzit en er ook wel uit gaat komen.
Hoe oud is de merrie waar je naar wil kijken? Als de merrie nog niet bereden is ed. dan kun je wel mede door de stamboekpapieren kijken wat er mogelijk uit zal komen/wat de prestaties zullen gaan worden.

misschien is het ook handig voor de bokkers die hier wel verstand van hebben, om iets meer informatie neer te zetten, leeftijd, wat ermee gedaan wordt/is enz.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 07:27

holly schreef:
Ik kan het in zovere volgen dat je hebt, vb -> stamboek -> ster -> keur -> elite -> prestatie -> preferent.
Maar ik raak even de weg kwijt als er bv staat, keur pref sport of ster pref prest.
Wat ik dus wilde vragen aan de bokkers met hier meer verstand van dan ik, is dit nu gemiddeld, juist heel mooi of eigenlijk maar heel gewoontjes?

Als er achter de naam van een merrie: ster, pref, pres, staat dan heeft de merrie op grond van haar eigen exterieur en gangen het ster predikaat behaald en haar nakomelingen hebben het op de keuringen ook beter dan gemiddeld gedaan( vandaar pref) en ze heeft ook 3 nakomelingen die in de sport goed gepresteert hebben.(dit kunnen dezelfde nakomelingen zijn die haar ook het predikaat preferent hebben bezorgd)
Het sterpredikaat krijgt ze als ze beter is als het gemiddelde van de (KWPN)populatie. Keur wordt ze als ze nog iets beter is en een verrichting heeft laten zien en een nakomeling heeft gehad.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:04

Nou Holly je mag geloven dat dat dan een zeer best papier is. Haha! Weet niet of het een KWPN merrie is maar bij het NRPS is het zo. Ster slaat op de merrie zelf en daarmee heeft ze een zeer goed exterieur en ook goede gangen. Keur worden ze bij 70 punten op de ABOP (moeten ze wel eerst ster zijn ook) en een eerste premie veulen aan de voet, preferent worden ze als 3 stermerries hebben voortgebracht of 2 keurmerries of 1 ster en een goedgekeurde hengst (die telt nl voor 2 stermerries of 1 keurmerrie), prestatie sport is als de merrie zelf Z niveau heeft gelopen, prestatie fok is ze als ze 3 nakomelingen heeft die Z niveau lopen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:59

een ruin met een super papier is voor mij niet veel meer waard door het papier, een merrie daarentegen wel!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:08

Sam uit haar post maak ik uit dat het om een merrie gaat. Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:11

das ook meer een reactie op whissie

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:30

en wat bedoelen ze met keur dressuur?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:54

Samsam schreef:

sorry Bloos

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:59

petraaken schreef:
Samsam schreef:

sorry Bloos

Haha! zie, ik heb er weinig verstand van Haha!
maar in haar beginpost staat niet dat de betreffende merrie ook iets van een ster/keur/pref of wat dan ook heeft, alleen dat het in de moederlijn zit... en dat de betreffende merrie (nog) niet naar keuringen is geweest.
vandaar de reactie van mij. Als de merrie hetzelf erbij heeft staan, dan weet ik ook dat het een goede merrie is!!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 14:38

Het is een VB merrie Whissie. Niet iedereen neemt zijn merrie mee naar keuringen.
Het is een springer x allround x springer. Loopt M of Z dressuur, maar ik weet niet of ze uitgebracht is met springen.

Van vb tot keur word het hoogst behaalde genoteerd.
Maar dan heb je nog elite toch? Daarvoor moet het dan zoiezo een keurmerrie zijn met prokpredicaat.
Dat prokken is zoiets als goed zijn op foto's?
Dus dan is elite daarin het hoogste?

Nu heeft preferent te maken met predikaten en prestatie met sport.
Nu heb ik altijd gedacht dat prestatie pas te behalen is na preferent, of is dat niet zo?
Hierbij speelt de fokrichting dan ook een rol, of ook niet?

Het predicaat sport, kan dat ook zomaar behaald worden, los van het ster of keur zijn enz?

Dus er zijn 3 verschillende mogelijkheden. Hoe er zelf gepresteerd is op keuringen, hoe er gepresteerd is in de sport en hoe de nakomelingen gepresteerd hebben.
Kan een merrie dus zonder zelf op keuringen te zijn geweest, toch sport of preferent/prestatie achter haar naam hebben?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:07

prestatie en preferent staan los van elkaar. De ene merrie kan pref zijn de andere prest, sommige zijn het allebei. Andere weer niet.

sport (spr), (dr), (sgw), (tg) (alleen voor TG paarden) staan ook los van vb, ster, keur of elite. Een vb merrie kan ook sport dr zijn. Maar kan ook prest en pref zijn. Maar natuurlijk geen ster, keur of elite. Prok kan dus weer wel.

Een voorl. keur merrie kan wel door het behalen van het sportpredikaat (in háar fokrichting) keur worden.

Elite worden ze alleen als ze keur zijn en het prokpredikaat goed is.

Als je de moeder van Uptown neemt: Carina, zij heeft alle predikaten die er te halen zijn. elite sport(dr) pref prest. Ze heeft Z2 gelopen, prok die goed was en minst. 3 nakomelingen hebben haar het pref en/of prest predikaat gegeven.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 18:16

Sammie schreef:
Als je de moeder van Uptown neemt: Carina, zij heeft alle predikaten die er te halen zijn. elite sport(dr) pref prest. Ze heeft Z2 gelopen, prok die goed was en minst. 3 nakomelingen hebben haar het pref en/of prest predikaat gegeven.
Maar Reina is dan weer alleen keur en Barla weer alleen ster. Maakt dat dan het papiertje ietsje minder mooi?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:58

Ik denk dat dat meer gevoelswaardig is. Je kunt er veel uit halen, maar niet alles. Als Reina en Barla óók alle predikaten hadden gehad, had je meer geweten over de fokzekerheid. Het maakt het papier wel mooier, maar je hebt nooit garantie op een toppaard. Nu kun je bijv. zeggen dat Carina een toevalstreffer is, maar dan zou je naar de rest van de familie moeten kijken. Komen er uit Reina en Barla meerdere pref en/of prest merries, dan is de kans op een toevalstreffer kleiner. Zijn die er niet, dan kun je wellicht stellen dat Carina een toevalstreffer is, maar zij heeft op haar beurt wel meerdere elite merries, en een ggk hengst en aangewezen hengsten gegeven. Helaas is zij nog te jong om iets te kunnen zeggen over haar verervingskracht in de 2de en 3de generatie. Iets waar je bij Barla wel naar kunt kijken en dan zie je dat er uit haar ook een keur pref prest merrie is gekomen (Obarla v. Joost) en dat ze grootmoeder is van een aardig aantal ster/ keur en sportpaarden en uit haar 4 (indirecte) zonen zijn ggk. Voor de fokkerij denk ik dat het sowiezo belangrijk is om naar de overige familieleden te kijken, hoe vererven zij. Welke hengsten zijn daar gebruikt, welke bloedlijnen zorgen voor succes enz. enz.

Hoe meer predikaten hoe beter natuurlijk, maar je houdt altijd kans op een kneus. Net zo goed dat er uit een mindere/ gemiddelde moederlijn opeens een topper zit. (die dat evt. op haar buurt wel door kan blijven geven)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 21:37

petraaken schreef:
Nou Holly je mag geloven dat dat dan een zeer best papier is. Haha!

Dat het er netjes uit ziet, dat zie ik er wel in. Maar ik kan niet inschatten in hoevere dit nou mooi is.
Is dat nou, wel mooi, erg mooi of zelfs ontzettend mooi?
Ik bedoel, hoe ziet een fokker dit? (ben ik namelijk niet Haha! )

Dit paard is niet op keuringen voorgesteld, zou dat (op gemiddelde leeftijd) alsnog kunnen of eigenlijk wel interesant zijn?

Als ik heel brutaal mag zijn, wat voor een vraagprijs zou hierbij passen volgens jullie?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:55

het is ook nog afkankelijk van welke hengsten de moeder oma enzo is en de kleur beweging exterieur maat van de merrie zelf. Hoe oud is ze heeft ze in de sport gelopen of veulens gehad?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:19

holly schreef:
petraaken schreef:
Nou Holly je mag geloven dat dat dan een zeer best papier is. Haha!

Dat het er netjes uit ziet, dat zie ik er wel in. Maar ik kan niet inschatten in hoevere dit nou mooi is.
Is dat nou, wel mooi, erg mooi of zelfs ontzettend mooi?
Ik bedoel, hoe ziet een fokker dit? (ben ik namelijk niet Haha! )

Dit paard is niet op keuringen voorgesteld, zou dat (op gemiddelde leeftijd) alsnog kunnen of eigenlijk wel interesant zijn?

Als ik heel brutaal mag zijn, wat voor een vraagprijs zou hierbij passen volgens jullie?

de info die jij hebt gegeven, predikaten.....

je eigenlijk nog niets over het paard kan zeggen....

dan zullen we toch complete afstamming en bv fok/sport resultaten en een goede standfoto van de desbetreffende merrie willen zien...

ik heb ook ooit eens een 12 jarige merrie gekocht... m2 dres.

ze was zelf ster, dan keur pref, x ster pref prestx keur pref prest.

jammer genoeg had ze niet een super mooie vaderlijn, geen veulens gehad , merrie was fijn te rijden....

deze merrie kostte 1500 euro.

dus ja...dan zeggen de predikaten niet zoveel.....over de prijs

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:46

Citaat:
Nou Holly je mag geloven dat dat dan een zeer best papier is.

Op een best papier kan ze niet zitten. Een goed paard komt ze veel verder mee.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 14:43

Idd Arie, leuk papier is mooi meegenomen.

Ik zeg al, ik heb interesse, het is niet mijn paard, zodoende dat ik namen eventjes achterwegen wil laten. Maakt het er niet makkelijker op om gericht antwoord te krijgen, maar dat is ook niet zo erg. Ik word er zo ook al wijzer van.

De vader ken ik zelf helemaal niet, ben niet thuis met springers, maar deze was volgens mij een internationaal springpaard, ik meen gefokt door Schockemöhle, maar pin me daar niet op vast. Wat daar achter zit is iig wel mooi te noemen.
Moeders vader is een hele bekende. Allround in mijn ogen. Zij is Z dr en M spr.
De merrie zelf loopt ook M2 of Z dr, springt goed, maar ik weet niet of ze ook uitgebracht is daarin.
Moet ergens rond de 1.60m a 1.65m groot zijn en heeft idd al eens een veulen gehad.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:04

Kun je de namen van de hengsten ook noemen? dan kunnen we er misschien wat meer over zeggen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 16:32

Het is nog het paard van iemand anders, dus dan plant ik dat liever niet zomaar hier neer.
Wellicht wil iemand, ondanks de weinig info, toch eens een prijsrichtingetje proberen te geven? Ik weet uiteraard de vraagprijs, maar heb er wat moeite mee om in te schatten of dit hoog, laag of mooi is.