[TI] Welke hengst voor mijn merrie ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Welke hengst voor mijn merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 00:07

Ja ja , het is weer eens tijd voor zo'n topic Haha! Zeker met de aankomende hengstenkeuring Knipoog

Ik zit er aan te denken om Shayla dit jaar misschien toch te laten dekken (mits alles goed gaat met het aankomende veulen natuurlijk) ze voelt zich ondanks haar artrose erg fijn als ze drachtig is , en loopt ook geen pas kreupel dan.
Momenteel is ze drachtig van Chakotay en het aankomende veulen blijft bij mij.

Maar ik vroeg me af welke hengst jullie nog meer bij haar vinden passen.
Het veulen wat ik na deze dan zou gaan fokken is bestemd voor de verkoop.

De punten die ik bij Shayla graag wil verbeteren zijn :

De rug , ik vind haar iets wat te lang in de rug , waardoor ze in het verleden wel eens rugproblemen heeft gehad.
Ze zou kwa karakter ook wel iets minder heet mogen zijn, ze kan nog wel eens vrij fel / opgefokt doen.

Pluspunten :

Haar gangen
Stokmaat vind ik erg prettig zo , zou misschien wel wat groter mogen, maar dat is geen must.
Vrij bomvast karakter , schrikt bijna nergens van. Als ze al schrikt staat ze meteen stil.

Verder nog wat extra informatie :

Stokmaat is rond de 1,57 m.
Laatst behaalde premies : in 2005 1e premie , dagkampioen en Ned. Res. Kampioen
Gekeurd als type Vanner bij het NTS
Het liefst een NTS hengst , ivm de papieren die het veulen meekrijgt dan.
Dressuurmatig gereden , beleerd voor de wagen

Even nog foto's ter illustratie Knipoog

Draf (jes) Knipoog :

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto=JT4SJWYD

http://www.mijnalbum.nl/Foto=HSRAN8TY

Standfoto :

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto=COM3ER3A

snowdon

Re: Welke hengst voor mijn merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:27

Wacht de komende lichting even af zou ik zeggen *LOL*

Ryon O'Malley zou wel eens een leuke kunnen zijn.
Iets kleiner, maar ook die trotse air over zich heen zoals Shayla heeft.

Of Sjakie van 't Hof van Ede.
Al twijfel ik bij Sjakie over de rug... even afwachten dus Knipoog
Ruime gangen behoud je dan wel en hij is ook niet TE grof.

Mr. Yenkins is ook een mogelijkheid, die is ietsje groter, vergelijkbaar exterieur op de halslijn na.
Maar dan de hengstenvariant uiteraard.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 07:25

snowdon schreef:

Die heeft ook een leuke zoon Schijnheilig

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 09:41

Ik denk dat je met Shayla veel kanten uit kunt. Persoonlijk zou ik het wel bij een zwaardere Cob of een Vanner houden.
Misschien gewoon opnieuw Chacotay Haha!
Zidane komt toch dit jaar misschien naar Nederland, dan heb je een unieke kans om van hem een veulentje te fokken!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:51

Caira schreef:
snowdon schreef:

Die heeft ook een leuke zoon Schijnheilig

Maar die moet zich nog bewijzen Knipoog

Zou persoonlijk voor een vanner kiezen, idd Mr. Yenkins, Zidane!! (damn als ik die kans had) of Drum.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:01

Persoonlijk zou ik bij Chacotay blijven...

Lijkt me gewoon een erg leuke combi...

Maar ook Drum lijkt me een interessante combi...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:38

Ik denk dat je met Shayla inderdaad wel vrij goed zit. De hengst die je uiteindelijk kiest is een beetje afhankelijk van het type dat je wilt fokken. Het is denk ik duidelijk welk type ik zou fokken, zeker als het voor de verkoop is. Ik zou denk ik kiezen voor Djenges. Is ook qua kleur een leuke voor Sayla geloof ik.

Maar in de nieuwe lichting zit misschien wel een nóg betere match!

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:54

Ryon is een prachtig hengst, maar qua rug zou ik hem niet voor Shay kiezen... Denk dat Hugo van mij ook nog wel een goede hengst voor Shayla wordt, maar die is nog niet zover om te laten keuren.. Moet je nog een jaartje wachten Knipoog
Niet te groot, compact gebouwd en goed in zijn behang en een goud karakter....

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:39

Waarom denkt iedereen nou dat Ryon een lange rug verefd!!!!! Boos! Kijk eens mijn website naar zijn nakomelingen dan zal je zien dat zijn nakomelingen normale mooie ruggen hebben.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:46

je kiest een hengst uit. die je bij je merrie vind passen. als je ziet dat een hengst een langerige rug heeft.. dan kan me voorstellen dat daar op afgekeken wordt als je dat niet zoekt.

Ook al zijn de nakomelingen zo.

Tja...

Bedoel ik weet ook wel wat offspring fokt ja of nee. maar mensen zien het paard Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:13

vind dit moeilijk omdat ik niet zoveel nst hengsten ken.

Chuck vond ik een mooie combi met jouw merrie. Zou idd even dit veulen afwachten voor je je vastlegt op een andere hengst Ja

ryon vind ik mooi fokken, maar is momenteel nog niet nst-gekeurd dacht ik Verward
verder kan hij uiteindelijk ook zijn langere rug doorgeven, al valt dat dus duidelijk mee bij zijn nakomelingen tot hiertoe.

veel verder kom ik niet

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:13

Bij je nakomelingen heb je ook altijd nog een moeder. Wat mij heel erg opvalt is dat lang niet altijd een (goede) foto van de moeder te zien is, iets wat ik wel belangrijk vind als ik een hengst om zijn nakomelingen zou uitkiezen of afkeuren.

Naar bloedlijnen uit het verleden kunnen we (helaas) nog niet echt kijken, houd over: kijk naar het paard zelf...

Voor Shay vind ik Chuck echt goed, een Djenges zou ik ook een optie vinden. Silas zou je ook in overweging kunnen nemen, er vanuit gaande dat je een zwaardere cob of Vanner wilt. Bij Silas en Djenges denk ik dat je ook het gangwerk bevestigd of verbeterd, Chuck heeft nette gangen, maar daarin vind ik Silas en Djenges wel meer uitspringen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:17

Heeft Djenges geen lange rug?

@ frenia... volgende week wordt oa Ryon O'Malley voor het NSvT gekeurd Knipoog

@ annelot, ik koos Ryon juist voor Shay vanwege zijn nakomelingen... dus niet iedereen staart zich blind op wat ie ziet Lachen

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:21

Volgens zijn keuringsformulier niet Leon, op de foto's vind ik het ook wel meevallen. Zijn rug ziet er goed uit imo.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:26

Het is ook geen blind staren maar rekening houden met wat doorgegeven zou kunnen gaan worden.

Ik vind Ryon een onwijs lekker ding maar in combi met de hoofdhouding van Shayla zou ik het niet doen. Naar mijn gevoel draagt Shayla wat hoog onder het zadel, weet niet hoe uit te leggen. Daarnaast wat ik van Ryon gezien heb onder het zadel doet hij dat ook waarbij hij zijn rug wat weg lijkt te drukken.

Ik zit hier Ryon niet af te kraken maar dit is waar ik aandacht toen ik de openingspost van Shayla las, het eerste wat in mij op kwam was: niet Ryon.

Daarnaast zou ik eerst afwachten wat Shayla mogelijk doorgeeft aan haar veulen. Niet een garantie dat bij een volgend veulen net zo is maar dat geldt ook voor hengsten die dingen wel/niet door lijken te geven.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:35

Als je die paarden dan weer goed weet te rijden, zijn het wel weer paarden met een uitstraling Chev, waar je dus weer voordeel aan kunt behalen met een keuring of in de dressuurring. Het is dus maar weer afhankelijk van het doel... Dat maakt het fokken voor verkoop vind ik ook zo moeilijk. Je maakt een keuze op basis van wat je denkt dat de mensen willen...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:43

een goedgekeurde dekhengst heeft als het goed is zijn uitstraling mee toch? Shayla is ook meer dan accoord bevonden dus daar hoef je het niet voor te doen, lijkt mij Lachen. Als ik het betrek op mijn eigen vlek, die zou ik niet zo snel laten combineren met een ander van hetzelfde soort karakter (niet het juiste woord). Hij is dan ruin maar bij wijze van spreken dan.

Ik wil hier niemand mee voor te schenen schoppen maar bij beiden uit mijn eerste post lijkt dat erg moeilijk te zijn. Oh dit gaat wellicht verkeerd vallen dus vat het niet verkeerd op, mijn woordenkeus laat me even in de steek...hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Ze lopen allebei heel hoog met de nek, soort onderhals vooruit steken zegmaar.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:47

snowdon: weet ik, maar eerst even afwachten Knipoog ik verwacht geen probleem hoor, maar ik ben altijd voorzichtig om in de toekomst te leven Knipoog

djenges zou ik graaaaag eens irl zien Ja

cheveyo: ik snap je wel hoor Ja vind ik namelijk ook van ryon, het geeft hem een statige indruk, maar is niet echt cob-typisch vind ik. het viel me wel erg op dat hij het zonder zadel plots niet meer doet *LOL*

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:49

Ik snap wat je bedoelt Chev, ik 'riep' dat ook altijd over Ryon en vond dat ook altijd opvallend bij Shay.
Maar Shay is erg goed te rijden ermee, de tijdelijke rugproblemen in het verleden komen mijn inziens dan ook door de lange rug en geen goede bespiering in die tijd en niet door de halshouding en weggeduwde rug.
Bij Ryon viel t me op dat zijn nakomelingen zijn rug en halshouding niet echt meekrijgen, dus ik zou de 'gok' wel durven wagen. Verder vind ik ze nl wel degelijk bij elkaar passen en kijk ik ten positieve aan tegen een gelijkende combinatie.
(Ik zou dus weer geen log, grof paard op zo'n merrie als Shay zetten)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:53

Chev, ik begrijp wel wat je bedoeld, maar ik vind dat "uitstraling" bij ieder dier anders kan zijn. Ik vond er bij de show afgelopen april ook hengsten bij lopen die ik "maar gewoontjes" van uitstraling vond. Doet verder niets af aan de overige kwaliteiten van de hengst. Dat Shay die uitstraling heeft wil niet zeggen dat ze het ook door geeft aan haar veulen(s).

Ik zeg ook bewust dat die paarden, mits goed gereden, vaak wat meer uitstraling hebben. Halsje er wel mooi op, maar niet met onderhals.

Overigens is de hengstenkeuze natuurlijk geheel afhankelijk van wat je zelf wilt. Wil je een heter dier, of juist niet. Kijk, als je zelf Shay super vind en iets wilt fokken wat er op lijkt moet je wel gaan voor een hengst die dat ook heeft, wil je dat niet moet je een hengst kiezen die dat heel niet heeft.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:56

Gelukkig dat jullie me snappen Lachen

Nope geen grof en log dier erop, meer bij haar lichaam passend. Maar volgens mij kan Shayla best goed rijden alleen bij haar loopt Shayla nog steeds hoog als ik ze zie, Ryon net zo als ik hem onder het zadel zie (komt volgende week wrs verandering in ivm keuring aan de hand Knipoog. Van die rugproblemen bij Shayla weet ik niet geloof ik of ik ben het kwijt geraakt onderweg. De nakomelingen van Ryon heb ik nog niet op een vereffende wijze bekeken eerlijk gezegd, ik heb het hier puur over de 2 ouderdieren.

Fokken blijft gokken Vork

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:05

Ik heb er ook even over nagedacht..
Denk zelf dat Collin vd Gorterstraat een mooie hengst voor Shayla kan zijn.
Staat ook wat hoger op de benen, is zeer goed gebouwd, veel behang en een prachtige uitstraling. Op de laatste show vond ik hem een van de beste bewegers. Ook IRL heeft hij me overtuigd van zijn kwaliteiten. Collin heeft goed geprimeerde veulens.

Ook zou ik denken aan Gulliver O'Britain. Geen kei qua uitstraling maar toch de best verervende hengsten van de laatste 2 jaar; produceert zeer goed geprimeerde veulens. Deze hengst is niet heel zwaar (lichte Cob) met veel behang. Lijkt mij ook dat hij een bomvast karakter heeft. Zeker een hengst om in gedachten te houden.
Persoonlijk zou ik niet voor een zware Cob of Vanner gaan. Vind het type wat Shayla heeft erg mooi en zou dus een hengst zoeken die hier bij past.
Een jonge hengst uitzoeken kan ook, ik wacht persoonlijk altijd liever totdat er een paar nakomelingen van zijn. Gelukkig zijn er mensen die hier anders over denken Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:24

Pling Daar noem je me er een... Collin v/d Gorterstraat is denk ik idd een goede keuze!

Puckvgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:57

snowdon schreef:
Pling Daar noem je me er een... Collin v/d Gorterstraat is denk ik idd een goede keuze!

Ja, dat vind ik zelf ook een erg mooie Hengst!

De tinker die bij mijn verzorgpony staat is daar ook door gedekt! Ik ben wel benieuwd hoe het veulen eruit gaat zien!!

Groetjes

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:16

O ja Mr Yenkins zo enorm in positieve zin uitgegroeid Kwijl

en Djenges zou ik ook wel eens in het echt willen zien Cool

Vind Silas ook goed passen Ja maar is denk ik wel alweer wat zwaarder of?!

en verder zou ik ook ff afwachten wat voor leuks/ nieuws en nu aan nieuwelingen aan komt Tong uitsteken

en ik vind persoonlijk Maestro en Rocky Mountain ook nog steeds erg leuk Cool Rock-on, dudes! en zou denk ik ook goed passen Ja --> maar beide volgens mij alleen ICS Scheve mond en da's dan denk sonde met een NL res kamp 1ste premie Nts merrie...

of gewoon nogmaals Chuck Knipoog (als t veulen bevalt)