Hoeveel kilo kan een haf dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mado

Hoeveel kilo kan een haf dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 18:51

hoi even een vraagje...
Mijn zusje en ik gingen wel eens samen om mijn haflinger stappen, dan gewoon uitstappen en maar 5 minuutjes ofzo. Samen wogen we ongeveer 90/100 kilo.. dat vonden we eigenlijk te veel toen we dat beseften. Nu zijn we er maar mee gestopt omdat we het anders toch wel zielig vonden, het is namelijk wel erg zwaar...
Weten jullie tot hoeveel kilo een haflinger kan dragen?
Ze zijn wel erg sterk... maar dit lijkt me toch wat teveel.
Hoe denken jullie daarover?

misscrim

Re: Hoeveel kilo kan een haf dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:21

ze kunnen wel wat hebben hoor!!!
en als het maar 5 minuutjes is is het ook niet zo erg zolang het maar niet elke dag een uur is!!!!

mado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 19:26

ok:) jij vindt dus dat het wel kan?
Ik weet het namelijk niet... ik merkte niet dat hij er echt moeite mee had ofzo... maar goed, het is wel zwaar natuurlijk!:D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:28

ik heb wel eens met zijn 3en op mijn haf gereden. Ik weeg 50. 1 woog denk ik iets van 40 en de andere was wat lichter schat ongver 35 kilo. Nou mijn paard had er echt geen moeite mee.We zaten wel zonder zadel. En alleen gestapt en neit zo lang. Maar pluut liep gewoon stug door of er iemand op zijn rug zat van 50 kg. haha

mijn vader heeft ook een keer op hem gereden. Lees ook stappen ongv een halfuur en mijn vader weeg 100 kg. Pluut kon ook wel draven alleen had hij daar geen zin in.En tja mijn vader is niet echt een ervaren ruiter dus tja. Dus pluut denkt ook je bekijkt het maar, haha

laast heeft nog iemand van ong 85/90 kg op pluut gereden die wel kon rijden. Pluut had totaal geen moeite met hem. En die van mij is een haf van 1.40

overigns ben ik pas nog samen met me moeder op pluut gezeten. zei weeg 70 en ik 50, nou tel maar op, Ben er ook snel vanaf gegaan want tja ik d8 van nou we zijn ook te zwaar. Maar pluut heeft echt geen moeite mee. haha dit wel zonder zadel

deze dingen zijn wel verdeeld over het jaar geweest hoor Tong uitsteken

maar tja voor een keer kna echt echt geen kwaad. Maar zoals al gezegt is. niet te vaak.

zat net in je profiel te kijken. onze hafjes zijn half broers. DIe van mij is ook een Star nakomeling.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:51

ik ben rond de 80 kilo, geen probleem voor mijn haffie. Bloos
Maar goed ze is nu wat te dik, ons motto samen op dieet. haha Knipoog

mado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:05

haha Haha! oke bedankt! Haha! Weet ik in iedergeval dat het toch wel moet kunnen! Ik merkte ook niet aan hem dat het te zwaar was ofzo hoor.. maar ik wilde het toch even zeker weten wat ze ongeveer kunnen dragen... ik heb namelijk keer een discussie gelezen hier op bokt waar iemand die nog al stevig was helemaal werd afgekraakt waarvan gezegt werd dat ze te zwaar was... nou dat is dus niet zo! Vork @ willeke: je kan het wel een beetje aan de bouw zien, dat ze ergens familie zijn!

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:25

Je kan 50 kilo wegen en een belabberde zit hebben of bijv. 100 kilo wegen maar een hele goede zit hebben. Het paard zal eerder klachten krijgen van de persoon van 50 kilo die het paard ontzettend in de weg zit dan van die zwaardere persoon die heel goed rijdt.

Ik denk niet dat het kwaad kan zo af en toe eventjes met zijn tweetjes op je pony te gaan zitten. Om zo echt te gaan "rijden" (voor zover dat gaat) is een ander verhaal omdat de druk niet goed over de rug verdeeld wordt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:48

Haflingers kunnen 15% van hun lichaamsgewicht normaal dragen. Je kan er dus wel op als je zwaarder bent, maar dat veroorzaakt onnodige slijtage aan de rug. Ik weeg zelf 50 kilo, en ik wil ook echt niet zwaarder worden voor mijn Haf. Ze zijn maar klein...
Weliswaar sterker dan andere pony's van dat formaat, maar dat is vooral trekkracht, en geen draagkracht. Het gewicht op de rug moet je naar mijn mening zo minimaal mogelijk houden.

Ik heb ook wel heel even samen met mijn zus op mijn Haf gezeten hoor. Voor heel eventjes kan het geen kwaad, maar ik zou het niet te vaak en zeker niet te lang doen.

Ivana2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:22

Ja dat klopt!! haflingers mogen 15 tot 20% van hun eigen lichaams gewicht dragen!! (stond pas een heel stuk over in bit) zelf weeg ik 67kilo en me haf 370, ze is nog maar 2jaar en 8maanden, dus dat komt wel goed!! Maar vaak zie je wel wat wel of niet kan!!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:25

Ze zullen niet snel door hun pootjes zakken, maar ik vind 80 kilo om te rijden toch echt wel het maximale.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:45

hoi Charos

Het ligt ook een beetje aan het type haflinger, ik ging speciaal niet voor een moderne slankere om die rede. Boos! Niet iedereen heeft maatje perfect. Bij ons gaat het prima ze heeft er geen last van. Ach gut

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:47

mijn zus en ik gingen vroeger altijd samen op een shet Clown we wogen toen denk ik allebei iets van 20 kilo of zo! Een haflinger is volgens mij wel gebouwd om lasten te dragen, dus ik denk dat het geen probleem is, zolang je hem maar niet teveel aan het werk zet, galloperen enz...

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:48

Mijn verzorger en ik.. ong 110 kilo bij elkaar gaan gewoon samen op Bert naar buiten lekker crossen. Bert geeft er niks om en houdt het makkelijk.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:50

Hoi BertBaley

gelukkig, ben niet de enige, mijn haffie kan ook crossen ondanks mijn gewicht. Ach gut Pling

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:06

BertBaley schreef:
Mijn verzorger en ik.. ong 110 kilo bij elkaar gaan gewoon samen op Bert naar buiten lekker crossen. Bert geeft er niks om en houdt het makkelijk.

Denk jij dat het goed is voor zijn rug om met 110 kilo te gaan crossen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:58

Als de stokmaat rond de 1.40 cm zit is het gewicht van een paard ongeveer 450 kilo dan mag hij maximaal rond de 90 kilo dragen

Is hij rond de 1.45 cm dan is je gewicht van je pony rond de 500 kilo en mag hij rond de 80 kilo maximaal dragen.

En dan niet te lang want dan overbelast je weer zijn rug
Is een stuk over geweest in het bit.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:49

Dat kan wel hoor Haflinger zijn wel sterk en als het maar eventjes is. Mijn moeder heeft ook op een haf gezeten en die is ook niet al te licht dus het moet wel kunnen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:15

Voor even kan het wel, maar om met z'n tweeen op je Haf te gaan zitten en dan buiten te crossen zou ik niet doen. Het kan best dat hij het aankan, maar het is natuurlijk niet echt goed voor de gewrichten en de rug.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:16

Nee maar ze hebben alleen maar uitgestapt he. Dat kan wel!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:18

Ja, maar BertBaley zegt dat ze met z'n tweeen op de Haf butien gaan crossen Knipoog .

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:19

Ik denk niet echt dat er een maatstaaf is hoeveel kilo een haf kan hebben, ligt ook totaal aan de bouw van je haf!

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:22

Haf??? Ik heb niet eens een haf maar een fjord.
En met crossen bedoel ik.. wij gaan over het strand stappen.
Wilt hij zelf draven/galoperen doet hij dat.. wil hij keihard dan mag hij dat ook. Ik ga hem echt niet vooruit schoppen ofzo.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:21

Nicky_ schreef:
Ik denk niet echt dat er een maatstaaf is hoeveel kilo een haf kan hebben, ligt ook totaal aan de bouw van je haf!

Tuurlijk wel. Er zijn altijd grenzen. Te licht bestaat niet, te zwaar wel...

BertBaley schreef:
Haf??? Ik heb niet eens een haf maar een fjord.
En met crossen bedoel ik.. wij gaan over het strand stappen.
Wilt hij zelf draven/galoperen doet hij dat.. wil hij keihard dan mag hij dat ook. Ik ga hem echt niet vooruit schoppen ofzo.

Owke, dan heb ik het verkeerd begrepen Knipoog . Sorry Bloos .

mado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 21:51

Hoi,
bedankt voor de reacties! Ik heb ook alleen maar uitgestapt... volgens mij kon hij het wel dragen. maar ik heb geen zin in rugproblemen weet je... Knipoog Hij is 1.50, hoe zwaar íe precies weegt, weet ik niet. Maar ik denk iets van rond de 500.
maar een keertje kan dus wel?

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:24

Haha hij gaat er echt niet dood van hoor Knipoog
Als die het niet fijn vind laat hij hetzelf blijken Knipoog