doel van haflingerfokkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

doel van haflingerfokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 20:47

waar wordt nou presies op gefokt?

ik vind dat de haflingers steeds groter worden en smaller. Vind dit jammer ik hou wel van die dikke konten en hun koele karakter. Mijn paard is niet zo groot, zijn vader is 153. Maar die heeft nog echt een kont enz.

Vind het jammer dat haflingers steeds minder koel in hun hoofd worden. of zit ik er nou helemaal naast?

want ik vind 1.55 wel groot voor een haflinger. Het is net een paard. Ik vind grote niet erg. Maar dat luxe smalle hoef voor mij niet.

respect voor diegene die het wel mooi vinden,

Dus nu is mijn vraag waar kijken jullie nou naar bij een haflinger?

sjorsie

Re: doel van haflingerfokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:16

mooie rode kleur, veel manen, mooi hoofdje en toch wel aan de maat, dan kan je er gewoon meer mee en idd wat luxer, dan de ouderwetsere types, ook lief maar ik wil graag dressuren en springen en dat oogt en gaat beter op een wat luxer type, wat niet wil zeggen dat de kleinere ronde types niet geschikt zijn voor de sport, ik val dus niemand aan.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:18

het fokdoel is nu een moderne haflinger met mooie bewegingen, meer sportgericht ook Lachen
ik vind het wel goed, ik hou er wel van.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:53

Ik houd van ouderwetse brede haflingers en vind het jammer dat de haflingers steeds slanker worden gefokt. Dressuur met een brede haflinger gaat heel goed.... Mazzel is het bewijs!!!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:13

ACSM schreef:
Ik houd van ouderwetse brede haflingers en vind het jammer dat de haflingers steeds slanker worden gefokt. Dressuur met een brede haflinger gaat heel goed.... Mazzel is het bewijs!!!

daar heb je helemaal gelijk in en het is hardstikke knap van jullie, maar Mazzel is ook niet klein en dat scheelt toch wel

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:15

Daar heb je wel gelijk in... Maar slank wil nog niet zeggen dat er meteen goede beweging in zit...

Uiteindelijk denk ik toch dat het een kwestie van smaak is. Ik houd, wat voor ras het ook is, niet van hele slanke hoog op de poten paarden. Het moet een beetje robuust zijn. Maar ieder heeft daar zo zijn eigen mening over.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:30

ik vind grote niet erg. MAar ze moeten wel lekker stevig zijn en niet van die slange 'ik lijk op een arabier met blonde manen' haflinger worden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:23

Ben het met willeke16 eens Ja
Oorspronkelijk zijn hafjes gefokt voor in de bergen als klein, stevig en sterk trekpaardje. De meeste fokkers wijken hier vanaf, hoe groter en luxer, hoe beter. Vind ik wel jammer, het lijkt net alsof mijn hafje met haar 1,43 en vrij stevige bouw steeds zeldzamer wordt...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:26

ik ben het wel met je eens dat het mooi is dat ze hun karakter behouden, dus koel in hun hoofd.
Ik vind het juist wel mooi dat ze steeds groter en slanker worden, ik hou wel van grote haflingers, omdat ik zelf ook groot ben, maar groter dan 1.55 (zeg maar als het een paard word) hoeft van mij ook weer niet. Ik vind rondere haflingers ook niet zo mooi, doe mij maar de wat luxere Lachen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:26

Laat ik hier ook eens posten dan. Ik fok dus met haflingers en heb thuis de reservekampioen van Overijssel die 1.42m meet. Tjah luxe is ze wel, maar zit ook giga beweging onder.
Ik snap ook persoonlijk niet goed wat ze willen, maar ik fok wel voor wat ze willen, omdat ik dat mooi presteren vind.
Maar de paarden die ze fokken keuringsgericht zijn echt niet super geschikt als sporthaflingers. Deze hebben vaak een langere rug waardoor deze zwakker is.. ik zie veel liever de wat zwaardere types onder het zadel.
Groter dan 1.55m vind ik persoonlijk ook echt te groot. En luxe en automatisch goeie beweging? Nee, echt niet.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 17:10

ik ben blij dat ik niet de enigste ben, vind het idd jammer dat ze langere ruggen krijgen. de haflingers dan.

En ik hoop dat er alltijd fokkers blijven die toch wel luxe fok maar niet al te luxe met lange ruggen enz. ik denk dat ik mijn toekoemsige paard maar bij faniek gaat kopen Tong uitsteken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:05

Haha Haha! Ik zie ze liever zelf ook zwaarder als ik een rijpaardje wil dan heb ik liever een zwaardere. De reservekampioen heeft een wat langere rug, gigantische gangen, maar haar dochter is veel korter daar ga ik straks op rijden, maar ze is nu 3,5 en wil wachten t/m 4,5 jaar oud.
Maar het is ook maar net in welke conditie zijn.
Dag voor de keuring, strak in coniditie:
http://img401.imageshack.us/img401/7303 ... dercf4.jpg

Maandje na de keuring
http://img56.imageshack.us/img56/246/im ... derev6.jpg

Paar maand terug hier wel nog steeds drachtig:
http://i5.photobucket.com/albums/y198/B ... border.jpg

Hier dan foto niet dragend en gewoon zo als ze staat als ze niet in conditie is.
http://i5.photobucket.com/albums/y198/B ... 240552.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y198/B ... a82d88.jpg

Ok het blijft luxe, maar ik ben niet zo'n rijfan en wil graag fokken en meedoen met de keuring dan moet ik keuzes maken.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:12

@ Faniek, ik vind er eigenlijk mooier als ze "niet in conditie"is dan strak in het pak is, oogt wat robuuster, maar ik houd ook niet van die superiele kwpn-ers met heel lange benen., dus wel iets rond maar geen korte pootjes om het zo maar te zeggen. Verder wel koel in de kop maar wel met een flinke looplust. dus geen dooien.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 18:23

Faniek schreef:
Haha Haha! Ik zie ze liever zelf ook zwaarder als ik een rijpaardje wil dan heb ik liever een zwaardere. De reservekampioen heeft een wat langere rug, gigantische gangen, maar haar dochter is veel korter daar ga ik straks op rijden, maar ze is nu 3,5 en wil wachten t/m 4,5 jaar oud.
Maar het is ook maar net in welke conditie zijn.
Dag voor de keuring, strak in coniditie:
http://img401.imageshack.us/img401/7303 ... dercf4.jpg

Maandje na de keuring
http://img56.imageshack.us/img56/246/im ... derev6.jpg

Paar maand terug hier wel nog steeds drachtig:
http://i5.photobucket.com/albums/y198/B ... border.jpg

Hier dan foto niet dragend en gewoon zo als ze staat als ze niet in conditie is.
http://i5.photobucket.com/albums/y198/B ... 240552.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y198/B ... a82d88.jpg

Ok het blijft luxe, maar ik ben niet zo'n rijfan en wil graag fokken en meedoen met de keuring dan moet ik keuzes maken.

ik vind die laaste 2 foto's het mooist haha.. zo haflinger wil ik graag, haha

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:16

ik heb de haflinger liever ook wat kleiner en zeker niet 1.55m
de haflinger hoort gewoon klein te zijn dan vind ik ze het leukst ze hoeven van mij ook niet op en top luxe maar de ouderwetse ook niet gewoon beteje tussen in.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:26

Ik hou echt van de bredere modellen. Mando zit er eigenlijk net tussen... en dat vind ik wel mooi.
Er "staat" dan tenminste een Haflinger...

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:43

Enkele jaren geleden fokten ze vooral naar de grootte..
Ze wouden ook smallere, inderdaad meer sportgerichte Haflingers hebben.
Ze zijn daarvan aan het terugkomen, ze willen terug kleinere en bredere Haflingers.

Ik heb nu zelf een Haflingerruin en bij alle Haflingers die ik heb gekocht keek ik vooral naar uithoudingsvermogen, bouw, stamboek en ook wel de manen..
Als je wil, ik heb van alle Haflingers die ik heb gehad foto's en dan kan je eens vergelijken.
De grootste is 1.50 en de kleinste was 1.40..
Allemaal "Oostenrijks" gefokt..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:58

sjorsie schreef:
@ Faniek, ik vind er eigenlijk mooier als ze "niet in conditie"is dan strak in het pak is, oogt wat robuuster, maar ik houd ook niet van die superiele kwpn-ers met heel lange benen., dus wel iets rond maar geen korte pootjes om het zo maar te zeggen. Verder wel koel in de kop maar wel met een flinke looplust. dus geen dooien.

Vind ik zelf ook hoor als ze niet in conditie is oftewel niet keuringsklaar, maar je moet wel voor de keuring Lachen

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:47

Je houd de ideale haflinger voor ogen wat ze willen zien.. Maar echte duidelijk is er niet.

Ze willen meer hoogte.. Maar 1,55 is eigenlijk weer te groot
Ideale merriemaat: 1.48
Ideale hengstenmaat: 1.50
Ik zie ook liever geen hengst van 1,55 maar 1 van 1,50 juist weer wel.. tussen die 5 cm kan een wereld van verschil zitten.

Ik vind het ook heel belangrijk naar karakter te kijken.. Dat ze minder koelbloedig zijn is dus ook iets waar je naar moet kijken bij een hengst. Ik heb nog steeds wel van die veulens die heel makkelijk en niet zo snel onder de indruk zijn.

De kleur is ook altijd wat.. Dit is niet goed of dat niet.. Maar de ideale kleur is de goudvoskleur.. De kleur is te vergelijken met de kleur van de hengst Allacher.

Beweging en uitstraling zijn ook dingen waar je naar moet blijven kijken.

Ik vind goede paarden fokken belangrijk, maar wat ik het belangrijkste vind is het fokken om er iets mee te kunnen.
Keuringen is maar een gedeelte van het jaar, Wat heb je eraan de rest van het jaar tegen je paard aan te kijken en er niets mee te kunnen.. Rijden, leuke dingen doen. Dat is wat bij mij voorop staat! Het goede karakter van het paard! En dat is wat me tot nu toe nog steeds gelukt is

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:04

Ik rijd op een haflingerfokstal dus leer wel een hoop over de haflinger, erg leuk! Het is soms idd wat onduidelijk wat ze precies willen. Op de stal waar ik rijd wordt vooral gefokt op beweging en karakter. Op keuringen komt het wel eens voor dat de superslanke typjes met wat mindere beweging het winnen van de haflingers die wél beschikken over goede gangen. Dit vind ik erg jammer..

Ik rijd een merrie, niet erg luxe maar kan superfijn lopen en heeft een heel fijn karakter. Dat zie ik veel liever dan die rankere typjes, die ook wel bij ons op stal staan. No offense, dat verschilt natuurlijk ook weer per haflinger. Maar je kan duidelijk verschil merken dat deze veel heter zijn onder het zadel, in de omgang, etc.

Dat neemt niet weg dat ik de haflingers van bijvoorbeeld Marit (marrepar), Louiza en nog een paar hier op bokt echt prachtig vind!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:37

ik zie ze het liefst tussen 1,45 en 1,50 en dan wel lekker robuust, want het moeten vind ik wel haflinger blijven, inmiddels is het meer zo van 'hé een zweetvos welsh pony mama...'
haffie moeten de oospronkelijk bergpony's zijn, niet te ruime passen, lekker robuust, liefst met een geultje in hun achterste... lekker koel in de kop en toch supereigenwijs... gewoon een lekker ponypaardje, waar je door de massa (dus niet door de grootte) altijd op kunt blijven rijden...
ik hou niet echt van slanke paarden, liefst heb ik dan ook friesen, gelderse en andere barokken onder mijn kont... of tinkers, ouderwetse haffie's, fjorden. vriendin van me heeft merens, ook heerlijk (hoewel ik die niet echt mooi vind) en ze heeft ook een paint, quarter en appaloosa staan, heerlijk, die massa... kunnen we dat niet terug fokken bij de haffie's??
of onderscheid maken in 2 fokrichtingen? sport en traditioneel zogezegd?!
want ik ben bang dat je zo wel sportruiters gaat winnen, maar echte haflingerliefhebbers gaat verliezen met zo te fokken als nu gebeurt...
en daarnaast komen die lange ruggen de draagkracht niet ten goede, waardoor zelfs mensen voor wie de looks niet uitmaakt, maar die wel volwassen zijn en ermee willen blijven rijden steeds minder goed een paard kunnen vinden, omdat de draagkracht slechter wordt...

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:42

Vorig jaar is het voorbeeld wat je geeft over twee verschillende fokrichtingen geprobeerd te bespreken met de voorzitters in 1 van de vergaderingen (door mij als fokker bijgewoond) en is het voorstel eigenlijk meteen weggekapt. Natuurlijk is de haflinger nog steeds het bergpaard wat we vroeger hadden en als je daar naar wilt fokken dat moet dat ook zeker gebeuren, maar dan hoef je nu dus niet meer op keuringen te verschijnen (absoluut niet verkeerd bedoelt).
Als je op dit moment goed op keuringen wil presteren dan moet je fokken naar de wil van het stamboek, dat is dus slank, rond de 1.50 en goede gangen (want dit kan allemaal in 1 paard zitten).
Dat is wat de meeste fokkers op dit moment dus doen en dat is wat ze graag willen zien op de keuringen. Kijk naar de paarden van Van Der Tibbe. Elk jaar weer bovenaan, omdat ze dus gewoon fokken naar de wil van de KVTH.
Zelf doe ik dit ook, maar ben nog maar 1 keer naar de centrale keuring van friesland geweest en stond wel meteen met 2 van de 4 bovenaan in de rubriek.
Ik zeg niet dat iedereen zo moet gaan fokken, alsjeblieft niet, want ik zie de haflingers die ik voor de ruiterkampen gebruik ook liever lekker breed en redelijk aan de maat, maar zeker niet boven de 1.50m.
Je moet dus eigenlijk voor jezelf de beslissing maken, fok ik voor mezelf of fok ik voor de vereniging.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:20

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 02-05-22 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:19

toch wel vreemd dat zelfs de fokkers het (deels) oneens zijn met het fokbeleid van de rasvereniging...

natuurlijk kan de combi van bewegen, slank en hoog op de benen in een paard zitten.
maar het bewegen kan ook in een paard zitten van 1,40-1,45 en met massa... er zijn ook fjorden (niet veel, maar toch) die vrij robuust gebouwd zijn en toch in het Z lopen (Taco, Guusje)

vind het zo ontzettend zonde... als ik ooit met haffie's zou gaan fokken, zou ik ook zeker voor mezelf fokken, de ultieme brede recreatiepony... de haf zoals hij hoort te zijn dus...

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:03

@ Skippy01 Hoe ga je dat volhouden? Je kan een "ouderwetse" merrie kopen.. Maar wat doe je met een hele rij luxe hengsten?
Bovendien kan je niet alle veulens houden..
Ik denk dat die gedachte vrij kort door de bocht is..

Een luxere haflinger kan wel rustig zijn.. Mijn oudste merrie is zeker niet het ouderwetse type en is zo rustig als wat..
Het veulen van dit jaar.. Is nog rustiger.. Het is ook een beetje op karakter fokken..

Maar ja.. Nu ben ik niet echt fan van de ouderwetsere haflingers.. Geef mij de luxere types maar.. Wat er gefokt "moet" worden zie ik ook graag.. Alleen dan wat minder perfectionistisch