[WN] ervaringen uitlenen fokmerrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

ervaringen uitlenen fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 12:17

Hallo luitjes,

wie van jullie heeft er ervaring met het uitlenen van je merrie als fokmerrie? Iemand wil een veulen van mijn merrie omdat ze zelf geen merrie heeft.
Maar hoe regelen we dat in en wat voor afspraken moeten we rekening mee houden? Merrie heeft al eerder veulen gehad en had geen problemen bij bevalling.

Merrie is QH en staat op mijn naam, hengst is ook QH. Fokker = eigenaar en ik zal dan ook voor de papierwinkel moeten opdraaien straks maar dat is bijzaak.
Het gaat mij vooral om de andere zaken rond de kosten voor merriebegeleiding etc. Wat moeten we voor vergoeding afspreken etc.

Iemand tips?

FlyingHigh

Re: ervaringen uitlenen fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:04

Een tip? Niet aan beginnen.............. Cool
Je kunt wel je merrie laten dekken en op papier de afspraak maken dat zij het veulen na het afspenen zullen kopen voor een vooraf afgesproken bedrag, eventueel al de helft van dat bedrag voor dekking laten voldoen oid, zodat ze je er niet snel mee laten zitten. Hou er wel rekening mee dat het nu wel mis kan gaan met dracht/ bevalling en dat jij straks met de gebakken peren zit omdat iemand anders zo graag een veulen uit bewuste combi wil hebben terwijl jij er geen enkel belang bij hebt, want zelf had je je merrie niet laten dekken, je doet het dus voor hun.......
Bedenk ook of je het wel eens bent met de hengst-keuze, jij als merrie- eigenaar moet wel een beetje trots kunnen zijn op je fokprodukt, Haha! ..........

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:08

FlyingHigh heeft een punt. Het is niet gezegd dat de dracht en het veulenen zonder problemen gaan verlopen. Ik denk dat je hier pas aan moet beginnen als JIJ ook een veulen wil, en dús ook de evt concequenties kan/wil dragen. Als je besluit het te doen, en je wil de concequenties dragen zou ik degene die het veulen wil gewoon alle kosten laten dragen. ZIJ wil tenslotte een veulen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:49

Hier wordt het idd zelden gedaan omdat er idd nogal wat haken en ogen aan zitten.
Zelf zou ik de merrie iig nooit uit handen geven, iets wat in Amerika vrij vaak gebeurd. De merrie is dan verleased en die mensen zorgen dan ook voor alle papieren voor dekking/registratie.

Als je zelf niet meer van plan was met de merrie te fokken dan zou ik het ook niet doen als draagmoeder.
Als alleen de moeilijke verkoop van een veulen je tegenhoud dan zou het een oplossing kunnen zijn.
Mijn voorwaarden in dat geval:
-hengst naar keuze mits HYPP/OLWS negatief
-alle kosten verbonden aan dekking voor eigenaar veulen
-vaste koopprijs afspreken en helft vooruit betalen na gebleken drachtigheid
-verzekering op ongeborgen veulen is optioneel maar iig voor risiko van koper veulen
-bij niet afnemen veulen is de betaalde helft voor eigenaar merrie.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 14:27

de persoon in kwestie heeft nog een dekking van een goede hengst tegoed maar zelf geen merrie. Ik kan nog steeds geen bijrijder vinden (ben er wel nog met eentje bezig) en wil op deze manier wat kosten drukken.

Ik heb op dit moment 2 paarden en mijn salaris is niet gestegen in tegenstelling tot de gestegen kosten van levensonderhoud (bij wie niet Haha! ) en ik zou dus financieel wat lucht krijgen daarmee.

Maar ik twijfel of ik alles wel heb afgedekt/verzonnen vandaar dat ik wat ervaringen zoek.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:37

K snap m... Als je er zelf ook achter staat zou ik rond de tafel kruipen en GOEDE afspraken maken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 14:45

precies, daarom heb ik die ervaringen zo hard nodig.
Zelf wil ik geen veulen meer omdat ik A: het dekgeld niet kan betalen en B: geen plek heb voor een veulen, ik sta ook maar in pension en heb geen eigen stekkie Lachen
Daarnaast moet ik eerst het vorige veulen nog kwijt en ik kan er geen 3 betalen Lachen

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:09

Maar vind je het in principe geen probleem dat je merrie nogmaals een veulen zou krijgen?

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:25

Mijn quartermerrie heb ik enkele jaren geleden ook laten dekken door een hengst waar ze al eens een veulen van had gehad. De hengsteneigenaar wilde dolgraag deze combi nog een keer voor zichzelf. In de loop van de dracht hebben we in zeer goed overleg besloten dat ze het veulen helaas niet gingen afnemen ivm hun verhuizing naar buitenland. Ik vond het verder geen probleem, ik had plek zat........... Haha! . Gelukkig is de dracht/ bevalling op zich goed verlopen alleen bleef mijn merrie aan de nageboorte staan wat erin heeft geresulteerd dat ze 5 dagen 'gespoeld' is en er is geadviseerd niet meer met haar te fokken aangezien ze dit bij de vorige veulens ook had gehad. Het had ook anders kunnen aflopen en had ik met de gebakken peren (dode merrie??) gezeten, terwijl ikzelf nooit de keuze had gemaakt om een veulen te fokken.

Zet dus alles ZEER goed op papier, hoe vriendschappelijk je ook met elkaar omgaat.......

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:43

@Kit_for-Ever : in principe niet nee, anders zou ik gelijk al nee hebben gezegd en hier niet eens over nadenken... Lachen het is toch een natuurlijk iets en risico loop je toch altijd, ook al staat ze niks te doen op stal...

maar dat neemt niet weg dat ik niet eerst goed over na wil denken. De optie die ze me in eerste instantie gaf door een jaar de maandelijkse kosten over te nemen en mij dan het veulen te geven als ruil voor de merrie, dat ga ik niet doen.
Dan heb ik weer een veulen waar ik 3 jaar niks mee kan of ik moet m verkopen en dan moet ik maar afwachten of ie wat opbrengt.
Jaar stalling zou zo'n 2000 euro zijn (ik sta goedkoop) en dan de opbrengst van het veulen erbij. Dan gaat mn merrie wel heel goedkoop de deur uit en kan ik dr net zo goed verkopen aan een handelaar dan loop ik ook geen risico's in dat jaar.
Dát gaan we dus niet doen...

Ben nu dus andere opties aan het bedenken.

@FlyingHigh, wat heb jij toen allemaal op papier gezet?

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:25

Denk dat je de boel op papier moet zetten vóór ze naar de hengstenhouder zou gaan (of iig geinsemineerd word)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:12

dat lijkt me logisch, vandaar dat ik er nú mee bezig ben voor het dekseizoen... ze was wel hengstig van de week maar das nog een beetje te vroeg Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:16

Ik heb dat wel gedaan. Twe veulens 'op afspraak' gefokt. Ik wilde toch fokken, maar kon de veulens niet houden. Dit was een ideale oplossing, uiteraard met alle bijbehorende risico's.

Alles was van te voren op papier gezet. Verkoopbedrag, verkoopdatum, onkosten, calamiteiten etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:17

Ik zou er zelf niet aan beginnen. Afgezien van het feit dat er wat met het veulen kan gebeuren, is een dracht ook een risico voor de merrie. Ik heb er helemaal geen boodschap aan dat een ander een veulen wil, als er iets met mijn merrie gebeurt zou ik het mezelf nooit vergeven.

Heel jammer voor degen die graag die dekking wil gebruiken, maar niet op mijn merrie(s).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:21

@Cassidy: dat houdt dus ook in dat je voor jezelf nooit zult fokken, want die risiko's zijn dan gelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:22

Ik heb een keer voor mezelf gefokt, en het veulen gehouden. Voor deze keer heb ik de risico's goed overwogen, het is goed gegaan. Het zal bij deze ene keer blijven. Een eventueel volgende paard wordt gekocht.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:36

maar als je nou door die merrie te laten dekken dr kunt behouden financieel? ik wil dr eigenlijk niet kwijt maar kan er ook geen 2 betalen, je moet toch wat... die kleine is te koop maar ze is nog niet verkocht. Knipoog (mocht iemand interesse hebben: viewtopic.php?p=20908968#p20908968 )

@Cer: heb je daar misschien een voorbeeld van voor me? mag uiteraard per pb zonder bedragen etc maar zodat ik een idee krijg wat er allemaal in moet/staat

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:45

Cissy, ik had niets op papier, ik stond 500% achter de combi van merrie-hengst, vond het geen probleem als het veulen toch bij me zou blijven, de merrie genoot van dracht en zoogperiode (echt een moedertje), ik had toch weinig tijd voor het rijden en zo leverde ze een financiele bijdrage, Haha! . In jou situatie is het anders, dus moet je wel alles goed op papier zetten, hopelijk kan Cer je daarbij helpen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:51

ik weet dat het in de ijslanderwereld regelmatig voorkomt. Ook worden merries weleens drachtig verkocht en dan is het veulen nog voor de vorige eigenaar die het veulen fokte.

Tja, wil zij niet je merrie gewoon kopen? Dan is t toch opgelost? Ik zie dat je haar evt ook wel wilt verkopen.

Mocht je het wel doen, laat de ander dan alle ziektekosten betalen die evt voor jouw merrie gaan komen.

Maar ik zou t liever niet doen. En als je het wel doet idd een vaste prijs hanteren voor het veulen.

Is het de bedoeling dat jouw merrie dan op een andere stal gaat staan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:56

Ik zou mn paard overigens niet op een andere stal neerzetten. De 'fokstal' koos ik, en daar stond het veulen dan dus ook tot het moment dat het afgespeend werd.

Dat ging ook allemaal in overleg. Het laatste veulen heeft iets van 5 maanden bij de moeder gestaan. Al die tijd moet je dan ook wel met de kopers van het veulen door 1 deur kunnen Knipoog

patjefaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:03

Hallo Cissy,

Ik heb geprobeerd mijn merrie te dekken dat is niet gelukt zij kreeg een baarmoederontsteking.
Een vriendin van mij had een merrie die erg slecht gehumeurd is als ze niet drachtig is en zij
was net aan het bedenken of ze haar nog zou laten dekken.
Mijn merrie is 19 jaar oud dus ik vond het eigenlijk niet meer verantwoord om haar weer een keer
te laten dekken.
Nu heb ik dus de merrie van mijn vriendin laten dekken.
We hebben er over gesproken en ook dingen op papier gezet over de reiskosten naar de hengst
en wie verders alles moet betalen, en hoe het moet als het fout gaat.
Ik heb er heel veel vertrouwen in.
Omdat het dekgeld door mij betaald is is het veulen voor mij.
We hebben ook een prijs afgesproken omdat ik haar merrie mag gebruiken.
Ik denk dat het heel goed kan gaan, maar je moet alles wel goed bespreken en contact met elkaar
houden.

groetjes Patricia

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 14:14

mijn merrie wordt of verkocht of blijft bij mij en gaat niet naar een andere stal om te 'broeden', daar ben ik al over uit.

@patjefaas heb jij daar een voorbeeld van? krijg van Cer ook eea opgestuurd maar teveel info is nooit verkeerd.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:36

Dot zou vorig jaar gedekt worden door een buitenlandse hengst op verzoek van de hengsteigenaar. Ze zou bij mij blijven, veulen bij mij geboren laten worden en met afspenen naar haar.. dus eigenlijk gewoon fokken op bestelling.
Uiteindelijk is het niet doorgegaan omdat we het niet eens konden worden over de financiele vergoeding, ze wilde graag voor een duppie op de eerste rang zitten en ik wilde best graag een veulen fokken maar het product niet 'gratis' weg doen... Als ze het bedrag zou betalen wat ik in m'n hoofd had (maandelijks bedrag zolang de merrie drachtig was en daarna tot 5 maanden na de geboorte) dan zou ze zo'n 3200 euro voor het veulen betaald hebben... Lijkt me geen overdreven hoge prijs voor een veulen uit bewezen showouders (hengst is meervoudig europees kampieon).
Ging dus niet door.. Maar mocht er weer een keer zo'n optie langs komen dan ben ik wel bereid daar over te denken... Ik zou best heel graag een veulentje uit Dot willen fokken maar kan het gewoon niet zelf houden nu.. Maar idd.. wel alles HEEL GOED op papier en vooral ook goed rekening houden met allen 'what if's'...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:59

in feite is het voor mij dus ook hetzelfde als voor jou Francis, maar bij jouw bedrag komt dan nog het dekgeld erbij neem ik aan of zit dat in die 3200,-? oftewel dat heeft de nieuwe eigenaar zelf betaald?
en hoe zit het dan met de dierenarts kosten, hoe had jij dat geregeld? of zit dat ook verwerkt in die 3200,-...

(ik neem aan/weet haast zeker dat mijn 'huurder' meeleest, dan weet ze vast dat ik er over nadenk Lachen zal dr vast de link sturen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:04

Die 3200 van Francis is puur het bedrag wat het veulen zou hebben moeten kosten, de rest is voor rekening van de koper.

Ik zou tevreden zijn met een stuk minder, maar heb dan ook (nog) geen presterende moeder Lachen