[TI] Flink geschrokken vanavond... Jordy serieuze koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Flink geschrokken vanavond... Jordy serieuze koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 21:05

Ik ben me vanavond rot geschrokken.
Ik kwam op stal aan, even Jordy die stond te eten een aai gegeven en daarna naar de schuur gelopen om de zoon van de stalhouder die daar was gelukkig nieuwjaar te wensen en mijn spullen te pakken. Even een praatje gemaakt, en met mijn spullen weer teruggelopen naar Jordy.
Hij stond vreemd in de stal, met zijn hoofd heel laag en te flemen. Daarna trok hij heel zijn rug bol en begon lucht te zuigen terwijl hij over zijn hele lijf aan het trillen was, niet goed dus. Doordat hij zich zo vast zette in zijn rug en onderhals met zijn hoofd laag dacht ik in eerste instantie dat hij zich flink verslikt had. Hij was ook direct zeiknat.
Ik heb zijn halster gepakt en wilde even met hem lopen, maar zodra ik hem een stap wilde laten doen viel hij direct om, probeerde weer op te staan en viel gelijk weer. Stom genoeg had ik geen telefoon, dus ben ik naar de stalhouder gelopen, die is mee gegaan en we hebben hem de paddock ingekregen, daar had hij wat meer ruimte. Eenmaal daar was duidelijk dat hij er echt flink beroerd aan toe was, hij was gek van de pijn, stond alleen maar met zijn rug helemaal bol achterover te hangen en naar lucht te happen/zuigen.
Dus direct de DA gebeld die er gelijk aankwam. Jordy toch maar weer op stal gezet omdat hij telkens wilde gaan liggen en daarbij tegen het schriklint aan ging. Op stal liet hij zich letterlijk tegen de muren vallen en strekte zich zover mogelijk uit, opstaan en weer vallen. Zijn ademhaling en hartslag gingen als een gek tekeer. Na een tijdje mestte hij een beetje, en het leek gelijk een stuk beter te gaan. 5 minuten later echter weer nog slechter.....
Toen de DA aankwam was hij weer even een beetje alert, de DA dacht dus eerst dat het niet heel ernstig was. Tot ze zijn hartslag opnam, die was toen bijna 60 slagen p/m.... Daarna mestte hij weer iets en zakte hij snel naar 35. De DA dacht aan een verstopping toen en hij heeft eerst een pijnstiller en een spierverslapper gekregen.
Toen ze hem opvoelde bleek echter dat hij helemaal geen verstopping had, maar dat een stuk darm over een maag-nierbandje heen was gekomen en klem zat, iets erger dus..... Gelukkig herstelde Jordy toen snel mede door de pijnstiller en spierverslapper, het was blijkbaar al een stuk terug geschoten. Maar nog steeds had hij flink pijn.
Behalve een pijnstiller en spierverslapper kon ze weinig voor hem doen, het stuk moet vanzelf terugschieten omdat het nog maar een klein stukje is. Jordy zal goed in de gaten gehouden moeten worden vanavond en vannacht, de stalhouders en ik gaan om de paar uur kijken, als de pijnstiller uitwerkt en het gaat weer zo slecht of als het terug komt moet hij direct naar de kliniek.

De DA was in ieder geval erg verbaasd deze oorzaak te vinden voor zijn koliek, dit komt normaal alleen voor bij hele grote paarden (1.70+), en als helemaal niet bij wat gedrongen paarden. Zijn bouw zou dit eigenlijk onmogelijk moeten maken.

Vanacht dus erg weinig slaap waarschijnlijk, en ik hoop heel erg dat hij de nacht goed door komt..... Ik zit me hier nu eigenlijk helemaal op te vreten, terwijl ik op stal juist heel kalm was.
Sorry voor het lange en misschien warrige verhaal, maar helpen juliie duimen voor Jordy dat het over is?

Narya

Re: Flink geschrokken vanavond... Jordy serieuze koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:07

Natuurlijk zal ik voor je duimen Knipoog Wel ff schrikken, koliek is altijd rot.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:07

Tjeetje sterkte met jordy ! Ach gut

Wat een begin van het nieuwe jaar Huilen
Laatst bijgewerkt door jacky2 op 01-01-07 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:19

he getverdikkie meis wat een slecht begin! Heel veel sterkte voor jullie allebei!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:22

Alice sterkte voor jou en je knapperd, wat een schrik!!!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:23

Dat is schrikken zeg!

Heel veel sterkte!

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:23

He wat naar, dat is schrikken zeg! Appart, dat die darm over een maag-nierbandje is gaan zitten.. Nog nooit van gehoord. Gelukkig gaat het al wat beter, maar het zal vast wel spannend zijn komende nacht. Hoop dat hij er goed doorheen komt! Lachen Sterke voor jullie allebei! Ach gut

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:24

aaah alice wat vreselijk zeg!! Ach gut logisch dat nu het besef pas komt wat er allemaal met je mannetje gebeuren kan... moet je nu de hele nacht in onzekerheid blijven?

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:26

hoi veel sterkte!is heel rot om te zien he koliek!bah,ik duim voor je dat die weer beter is zo groetjes pascale

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:27

Veel sterkte vannacht en natuurlijk zal ik mijn duimen blauw draaien als dat jullie helpt! Het lijkt me erg vervelend als je je paard zo'n pijn ziet lijden. Ik hoop dat tie snel opknapt!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:29

Gadsie, sterkte joh! Ik ga duimen!

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:30

zo slecht begin van het jaar... veel sterkte en een beetje slaap!

Debortje_

Dat is idd schrikken Ach gut!
Ik duim ook voor je!

Anoniem

Slecht begin Verdrietig Heel veel sterkte en ik ga ook zeker duimen

Chubby

Natuurlijk duim ik hier mee voor je knollie! Heel veel sterkte vannacht bij het waken!

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:32

Ik hoop dat het allemaal goed komt met Jordy, sterkte.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:36

Hier nog 1 die voor je duimt!! jouw jaar begint dus ook lekker maar niet heus!! Hee lveel sterkte vannacht en morgen gauw een goed bericht hier hoor!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 21:39

Bedankt allemaal!
De stalhouders zouden om half 10 nog een keer kijken, en om 12 uur, als er iets is bellen ze gelijk. Vannacht ga ik zelf kijken om een uur of 2 en later nog een keer.

Ik vond het echt vreselijk om hem zo te zien, het was vaak niet eens zo dat hij ging liggen omdat hij dat wilde, maar bij een pijnscheut ging hij gewoon door zijn benen Verdrietig Ik moest echt aan de kant gaan om te voorkomen dat hij op me viel.
Jordy laat nooit merken dat hij pijn heeft, hij loopt overal dwars doorheen en als hij pijn heeft merk je dat eerder doordat hij dan heel teruggetrokken is en boos. Nu wilde hij constant tegen me aan hangen en zelfs toen het hele gezin van de stalhouder om hem heen stond ging hij bij hen met zijn hoofd in hun armen hangen, en dat is al helemáál niks voor hem. Normaal is hij heel afstandelijk tegen 'anderen', nu wilde hij niet dat er iemand weg ging....

silverkyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:48

Wij hebben dit ook gehad, inderdaad bij grote paarden (shires)

De eerste keer zijn we in Utrecht beland, maar door de trailerreis was de darm er gelukkig al afgegaan.

De tweede keer heeft het wel 8 uur geduurd. Hij stond er hetzelfde bij zoals jij omschrijft. Eerst medicatie om hem rustig te krijgen en zijn de darmen te verlammen, maar dat hielp niet.
Wij moesten eerst het paard inladen en met hem een half uur over een zandpad rijden.
Daarna moesten wij hem om de 2 uur 5 min. links en rechtsom longeren en laten draven, want zo kan de darm er afgeschud worden.
Om 6 uur 's ochtends ging ik weer om hem te longeren en toen vond ik hem liggend in zijn box. Ik hem in paniek omhoog gejaagd, maar achteraf gezien is dit zijn redding geweest, want toen is de darm eraf gegleden.
We hebben wel erg veel geluk gehad volgens onze da, want het heeft wel heel lang geduurd, maar hij heeft er niets van over gehouden.

Ik wens je veel succes en misschien heb je er wat aan en kun je misschien overleggen met je da als het niet overgaat. Sterkte

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:51

Hier nog een paar duimen die draaien voor jullie hoor, héél veel sterkte, en hopelijk knapt hij vanavond en vannacht goed op Ach gut . Ach gut ook voor jou want je zult je ongetwijfeld rot geschrokken zijn ...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:52

Sterkte Alice met Jordy. Er zal weinig van slaap komen maar het belangrijkste is dat ie er weer bovenop komt. Beterschap en een dikke knuffel voor hem!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:55

hey gedver wat een rot bericht
heel veel sterkte hopelijk komt hij er snel weer bovenop

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:55

Heel veel sterkte, ik zal voor jullie duimen!!!

Rianavaplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:15

Ook vanuit hier een blijk van medeleven!!
Hopelijk gaat het snel wat beter met Jordy!!

Rian & Caitlin!!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:31

ik duim zeker mee!!!! Ach gut