[H][pony]is dit een leuke pony om mee te dekken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

[H][pony]is dit een leuke pony om mee te dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 21:34

Nou ik had dus een vraagje maar ik weet niet of het hier wel helemaal goed staat.
Ik wil graag een veulentje van mijn pony maar het moet wel een beetje zinvol zijn.
Het hoeft geen super veulen of zoiets te zijn maar niet dat ik dadelijk weet ik wat voor veulen krijg.
Snappen jullie het nog een beetje??
dus was mijn vraag is dit een beetje een leuk ponytje of zeggen jullie nou nee laat maar vreselijk en daar dan graag eerlijk over.
ook mogen jullie er wel wat over zeggen over haar bouw.
ze heeft achter trouwens wel een verkeerde beenstand maar hier geen last van en voor mij eventueel geen belemmering als het veulen dit ook heeft
hier de foto's
oh ja ik was er mee gaan fietsen dus geen commentaar op hoofdstel en oornetje in de wei Knipoog
Afbeelding
Afbeelding
geen duidelijke foto maar in actie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
geen commentaar over hoe ze er bij staat met kar en zo maar het gaat om de voorkant kan even geen betere vinden
brand er maar op los en wees eerlijk
Laatst bijgewerkt door gomir op 31-12-06 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Eilinora

Re: is dit een leuke pony om mee te dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:55

ik vind het toch wel een aparte pony,misschien leuk om er een arabier of een grote welsh op te zetten??

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:03

Ik vind het wel een leuke pony, maar ik vind persoonlijk haar bouw niet correct genoeg om mee verder te fokken. Ze lijkt wel iets overbouwd en als ze dat doorfokt heb je daar geen voordeel aan. Haar beenstand kan inderdaad zo een beetje een verkeerd beeld geven, maar dit zie ik op het eerste gezicht Lachen

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:03

ik vind het een apart paardje maar moet eerlijk zeggen dat ik haar wel iel vind. niet zozeer dat ze mager is maar het lijkt mij zo best een smal paardje(komt misschien omdat ik een dikke fries gewend ben;)) k vind dat haar schoft een beetje veel uitkomt, maar misschien dat je met een goede combinatie haar(zoals mijn genoemde)minpuntjes bij het veulen weg werkt:)
ik zeg er wel bij dat het mijn mening is het kan zijn dat veel andere het heel anders vinden:)
ik bedoel dit dus alleen als tip niet om je paardje af te kraken

iniedergeval sterkte met het vinden van een goede hengst:) en dat je veel plezier aan je veulen mag beleven:)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 22:22

ze is inderdaad heel iel gebouwd ja dat heb je niet verkeerd gezien.
We zijn er nog niet helemaal uit of we een veulen uit haar gaan fokken maa rdie wordt dan vooral op snelheid gefokt geen commentaar hierover want daar heb ik niks aan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:47

Leuke pony!

Je moet kijken naar het doel: wat wil je met je fokproduct bereiken?
Zelf noem je snelheid. Ja.. een Arabier lijkt mij dan het best passen.
Je krijgt dan wel een tenger paard, net als de merrie.

Zelf zou ik een hengst erop zetten die iets verzwaard en een hals met wat meer kap meegeeft.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 14:59

ik kan wel een foto plaatsen welke hengst we er op willen zetten kampioen in belgie op de baan 3 jaar en een schimmeltje wat wel leuk bij haar kleur past.

XXHiskeXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:24

Licht er geheel aan wat je ermee wilt, gewoon voor de leuk(voor de kar, beetje rijden en verzorgen) zou hij denk ik wel goed zijn. Zelf houd ik iets meer van de wat zwaargebouwde types (niet tinkers ofzo maar gewoon stevig gebouwde new forest zeg maar Vingers aflikken ), maar als je van arabieren, welhs(?) en dat soort pony's houd, word het vast een leuke pony Pling Cool

kyrkelover

Re: [H][pony]is dit een leuke pony om mee te dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 16:46

Afbeelding
de pony op de voorgrond de schimmel dus

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 10:44

Heb je ook een standfoto van die schimmel?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:01

Waar ga je het veulen voor gebruiken later? Want dat is wel van belang bij het kiezen van de hengst.
Ik zou overigens niet fokken met een merrie met een echt verkeerde beenstand. Het is voor jouw op dit moment geen probleem maar een verkeerde beenstand is gevoeliger voor blessures en bij het veulen kan de beenstand afwijking nog ernstiger zijn.

Ik zou kiezen voor een pony met een zeer correcte achterhand voor deze pony.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:13

Ze wil het veulen graag voor races gebruiken. Tenminste: dat concludeer ik uit het feit dat ze de hengst selecteren op snelheid Knipoog

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:57

ja wordt geselecteerd op snelheid ik kan haar waarschijnlijk gratis met deze pony laten dekken het veulen gaat dan naar de eigenaar van de hengst.
een standfoto heb ik helaas niet.
de hengst zelf is pas 3 en het is granioos wat die heeft gepresteerd dit was het eerste jaar onder het zadel voor dit diertje en al gelijk belgisch kampioen ook is hij ongveer dezelfde maat.
en een schimmel wat wel leuk bij haar kleur past.
zelf heb ik ook een pony die nogal kan lopen dus in principe kan er een goed veulen uit komen voor de toekomst.
dus we hebben bij deze hengst een hoop voordelen gratis wij kunnen het veulen niet houden en wij hoeven het veulen niet te houden dus dan gaat hij daar naar toe waar hij of zij altijd naar buiten kan met een hoop andere paarden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 17:04

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:14

Als jij een paard op snelheid wilt fokken is dat je belangrijkste criterium. En niet het uiterlijk. Het is zelfs een voordeel dat jouw pony overbouwd is; meer kracht om te stuwen met de achterhand.
En ik weet niet hoe vaak jouw pony kreupel is geweest, maar als t beest nooit wat mankeert (en je lijkt er vrij actief mee aan het werk) zou ik me over een (licht) afwijkende beenstand ook niet druk maken.

De zaak ligt anders wanneer je een keurings- sporttopper wilt fokken in de dressuur- of springrichting.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 00:11

ok bedankt we weten nog niet zeker of we er een veulen uit willen halen maar ik dacht ik zet hier een post en als iedereen al gelijk zegt van niet doen dan wist ik zeker dat ik het niet deed.
vandaar dat ik eens wou kijken wat jullie er van vonden.
de afwijking achter valt idereen op ook mensen die er geen verstand van hebben maar ze is hier nog nooit kreupel geweest of wat dan ook nog nooit last van gehad en ze wordt toch dagelijks flink gebruikt springt goed dressuur nie maar dat heb ik nooit met haar gedaan.
rent goed loopt voor de kar dus ja wat wil je nog meer wordt mee gefietst.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:56

Vind het een zeer leuke pony, erg apart beestje om te zien.
Alleen wel wat heupig, en er zou meet kont in mogen zitten. Ik denk dat met een goede hengstenkeuze er een zeer mooi veulen uit zal komen!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 00:48

kun je mij uitleggen wat heupig is ik heb in principe namelijk helemaal geen verstand van het exterieur ken wel wa namen maar daar heb je het mee geahd

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:39

Um.. Nou, je ziet ze er redelijk goed eruit steken, wanneer dit meer 'gestroomlijnt' is, is dit vaak mooier. Maar dit is dacht ik vaak met zulke soort pony's.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 16:22

ok nu snap ik het dankjewel

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:32

Mag ik vragen wat voor "beenafwijking" ze heeft? Dit is nl wel erg belangrijk als je wilt fokken. Dit wordt bijna altijd doorgefokt. Verder als ze normale voeten/benen heeft (dit is op de foto net niet te zien) is er geen enkel probleem om ermee te fokken. Niet iedere merrie fokt haar eigen exterieur of beweging door. Daar valt nog veel aan te sleutelen . Zorg wel dat de pony beter in haar "vlees" komt te zitten. Sorry hoor ...maar deze is echt brandmager en zal nog veel meer afvallen met een veulen aan de voet. Geef haar eerst een flinke (goede) wormenkeur, een vitaminestoot, en goed veel te eten : goede brok en flink veel ruwvoeder van goede kwaliteit. Dan kijken of ze uit haar zelf hengstig wordt. Momenteel is er bij het NRPS een prachtige palominohengst "bijna goedgekeurd" die past er volgens mij prima bij. Hij staat bij marjolein88 bij horses at work met film ,prachtbeest !! PS. Hoe oud is ze ?
Succes!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:35

kyrkelover schreef:
ik kan wel een foto plaatsen welke hengst we er op willen zetten kampioen in belgie op de baan 3 jaar en een schimmeltje wat wel leuk bij haar kleur past.

Als je toch een schimmel erop wilt zetten, kijk dan eens naar de schimmel in mijn profiel. Zeer verdienstelijk gelopen op de baan en is niet zo'n iele arabier...

Hij fokt wel 100% schimmel Knipoog

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:03

wat voor ponies zijn die race ponies?
is dat een aparte stamboek?? ik heb nooit van die races gehoord met ponies!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 20:06

nee is geen apart stamboek of zo.
Er wordt gewoon gekeken naar de snelheid en daar wordt op verder gefokt zodat je steeds snellere krijgt.
Op het moment zijn er 3 jonge paarden op di estal daar die nog beter moeten worden als de moeder.
oh ja christina een goede wormenkuur heeft ze gehad wordt altijd op tijd gedaan.
Ook heeft ze al een paar keer vitamine stoten gehad maar ze zit vol energie en ze weet af en toe al niet meer waar ze met der energie heen moet.
Ook staat ze op het land krijgt brok muesli en hooi verder doe ik met een kilo appelen en een kilo wortelen ongeveer een week dus dat wordt ook bijgevoerd.
ook krijgt ze nog vaak brood bij en zo.
We hebben er al een keer flink bijgevoert maar ze wordt gewoon niet dikker.
en dit ziet er misschien heel schriel uit maar als je bijvoorbeeld over haar ribbenkast voelt zit er gewoon een laagje vet op zo dat je de ribben kan voelen als je er op duwt maar je ze zeker niet kan zien.
Ze is gewoon heeeel schriel gebouwd.
De hengst die we er op willen zetten is wat forser gebouwd en heeft goede achterbenen waar ze de afwijking heeft zitten.
gr yvonne

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:17

Als je kijk op paarden hebt, zie je ook dat die pony in goede conditie is, die pony's worden gewoon niet dikker.
Wanneer ze 'brandmager' zijn, zie je alle botten eruit steken en zijn ze echt niet gezond meer, wat deze wel lijkt te zijn.