Wanneer zijn ze gecastereerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Wanneer zijn ze gecastereerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 20:44

hoihoi

zoals sommigen van jullie weten heb ik een fjordenhengstje van dik 8 maanden oud
naar mensen is hij super, niks geen streken, nog nooit gebeten of geklooid, het is echt een schatje
hij is al wel helemaal hotel de botel op merries en wordt dan ook wel wilder (als er mensen in de buurt komen is ie gelijk weer rustig hoor Knipoog)
maar hij begint nu de oude ruinen te ehhhh dekken Clown en wordt echt baldadig en dominant

vroeg me dus af wat verstandig is met ruinen, hoe oud waren die van jullie
kan hem zn beentjes en alles afspuiten dus hij is al heel makkelijk te behandelen als het zou gebeuren over een tijd..
mag overal aankomen Lachen

thanx voor antwoorden alvast!

CaylinnMae

Re: Wanneer zijn ze gecastereerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:39

Ullwinn is als jaarling gecastreerd Ja

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:52

Cosimo staat met een ander hengstveulen in de opfok. Die is zo braaf dat de boer daar ook zegt dat ik hem maar even hengst moet laten. Wordt hij misschien wat meer mans.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:02

Je kan hem in het voorjaar laten castreren?

Dat wilde ik met Hay eerst ook, maar ik heb nu de mogelijkheid om hem met 2 leeftijdsgenoothengstjes heel volgend jaar op de wei te laten lopen, lopen geen merries in de buurt enz, laat ik hem nog maar even hengst.
Maar dan lijkt mij het wel het verstandigst om hem dan in het najaar te castreren, denk niet dat ik hem als bijna 2-jarige hengst naast een wei vol merries kan laten staan zoals dat nu kan. (hij is nu trouwens nog heel kinds naar merries toe, wil wel spelen maar niet echt hengstengedrag)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:49

Hier werd vaak inderdaad het voorjaar aangeraden. Met een jaar zijn de ballen vaak ook goed ingedaald waardoor het castreren een vrij gemakkelijke handeling is voor een dierenarts (en het niet op de operatietafel hoeft)

Hoop die vent van mij hier ook nog tijdje hengst te kunnen houden. Momenteel zijn er weinig merries voor hem te zien en dus weinig opspelende hormonen en hij is echt nog voorbeeldig in de omgang (volgens mij is hij er een van het kaliber: Ben ik hengst dan?). Het is alleen aan het opfokadres en zijn gedrag afhankelijk of het ook 'mag'. Wordt t m niet, dan zal er denk ik rond het eind van de zomer gecastreerd worden. Dan wordt er vaak gekeken welke hengsten niet potentie genoeg hebben om hengst te blijven.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:16

Die van mij was 2 jaar, heeft eerst nog een half jaar op de hengstenwei gestaan en een winter op stal gewoon samen met mijn merries. Dit ging prima hij kon er gewoon bij gezet worden behalve met m'n shetlander merrie, die was zo zwaar verliefd op hem dat ze hem niet met rust liet en ja dan winnen de hormonen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 03:14

Die van mij blijft hengst, dat is de planning in igg Ja. Hij staat in de wei met een 9jarige Fjordenruin die nu nog goed de baas is. Ik hoop hem zo te houden, Zelf gewoon omdat ik ze vaak wat mooier, grover uit vind groeiend. Voordat ik hem laat casteren ga ik eerst terug naar de 'fokker'.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 10:59

thanx voor alle antwoorden..

jorunn is de baas over zn leeftijdsgenootje en wordt dus extra dominant tegen andere paarden, die geven hem ook niet genoeg op zn donder hihi
liefst zou ik hem ook lang hengst laten, hij is zo gemakkelijk

balen zijn al goed ingedaald geloof ik, hangt flink wat onder
hing er met 5 maanden al goed onder Clown haha

enige reden waarom ik er nu al over denk is omdat de andere paarden er dus last van hebben.. is echt een brutale aap dan hihi

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:00

Maar, Als de paarden het echt zat zijn.. laten ze dat wel merken toch ?

Zo gaat dat hier in igg. Als die kleine op de grote springt, bijt, bokt, enz. En de grote wilt dat niet meer, nou dan krijgt hij het even te voorduren en het is weer klaar. Rust gekeerd.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:53

je mag het pas doen als hij anderhalf is. maar het is mooier om als 2 jarige te doen. Dan krijgt hij mooie hengste bouw. voor anderhalf kunnen hengsten vaak ook nog niet echt dekken.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:05

aartlover schreef:
je mag het pas doen als hij anderhalf is. maar het is mooier om als 2 jarige te doen. Dan krijgt hij mooie hengste bouw. voor anderhalf kunnen hengsten vaak ook nog niet echt dekken.

Hier ben ik het niet mee eens. Hengsten kunnen al veel eerder vruchtbaar worden,
dan op anderhalf jarige leeftijd... En veel hengsten worden op 1 jarige leeftijd gecastreerd,
waar helemaal niets mis mee is, dus ik vraag me af hoe je er bij komt dt het pas vanaf 1,5
jarige leeftijd mag Verward

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:20

Omdat ze dan helemaal 'rijp' ofzo zijn Knipoog 1 jaar kan maar anderhalf is eigenlijk de tijd.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:38

Rijp zijn heeft er niks mee te maken, ze kunnen pas gecastreerd worden als beide ballen zijn ingedaald! En dat kan dus ook al veel eerder zijn, of juist later.

Prenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:52

Bart is gecastreerd op anderhalf jarige leeftijd, de dierenarts vond dat hij wel al hele grote ballen had Tong uitsteken , hij had ook al een behoorlijk hengstengedrag, anders hadden we misschien nog wel een half jaartje gewacht.

XXHiskeXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:56

als ik eenn hengstje had zou ik hem -als hij niet te veel hengstenstreken heeft- lekker lang hengst laten zodat hij een mooie dressuurhals krijgt. Maar als je hem gewoon voor de lol hebt (niet voor de sport dus Clown ) dan zou ik hem ,als ie een beetje lastig word in de wei, laten ruinen Tong uitsteken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:37

ik laat ze het liefst zo lang mogelijk hengst
dus tegen de drie als ze van de groep af gaan komen dan word er gecastreerd

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 20:10

zoals ik al meerdere keren zeg, ik laat hem ook het liefst zo lang mogelijk hengst...

tegen mensen is ie poeslief, maar tegen paarden is hij dominant
hij weet precies welke paarden die kan pakken zonder dat ze hem wat terug doen.. slimme vogel...

kijk het nog wel ff aan, als het te gek wordt dan moet het helaas maar..
t gaat nu al een paar daagjes wat beter

komt misschien door hengstige merrie op stal..
enne, reken maar dat jorunn kan dekken want alles hangt eroner, en alles komt eruit hahaha Haha!

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:15

mazzel is nu dik een jaar,zijn ballen zijn nog niet eens gezakt.
hij is dus ook nog heel lief echt heel betrouwbaar,speel wel echte rang spelletjes met mijn gijseman maar die verliest hij altijd.
zodra ik denk dat hij een beetje hengst wordt laat ik hem catsreren,blijft een kinderpony.
en of dat in voor of na jaar is dat zie ik dan wel.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 20:20

veel verschil dus in het indalen van de ballen..

jorunn had echt voor 5 maanden het hele zooitje er al onder hangen hihi

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:10

mijn ruin is twee weken voor zijn eerste verjaardag zijn ballen kwijt geraakt

hij is er niet minder dominant door geworden(is nog steeds de baas en alle merrie`s zijn van hem)
ook is hij best goed uitgegroeid met 1,53mtr en 630kg Clown

het grote voordeel is dat hij geen veulens meer kan verwekken en dus met merrie`s op de wei kan.

sommige paarden zijn gewoon van nature dominant castratie veranderd daar niet veel aan,
maar je kan een jonge ruin wel lekker bij een oudere dominante merrie zetten en die weten wel raad met een stoute puber Clown

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:11

Weet ik eigenlijk niet, al voor dat ik m kreeg. Dus uhm... ik gok tussen zn 1e en zn 3 levensjaar Clown

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 22:23

thanx alex, heeft bij die van jou niks veranderd dus..
zo had ik nog niet gedacht... helemaal omdat hij bij mensen poeslief is en paarden dominant zit het hem niet in zn karakter, maar puur zn gedrag bij andere paarden en dat zal niet snel veranderen door casteratie..
behalve als dit gedrag komt doordat hij de hengstige merrie van stal ruikt haha naja.. we kijken het nog wel eens even aan Lachen

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:40

nope helemaal niets veranderd
hij dekt ook nog Clown

het is dat ik met eigen ogen heb gezien dat er twee ballen zijn weg gehaald, anders had ik gedacht dat het een klophengst was Knipoog

er zit ook een voordeel aan vroeg castreren, jonge hensten hebben er minder last van ze genezen sneller.

ik heb het verhaal van jou veulen een beetje gevolgt en als het mijn veulen was zou ik hem dit voorjaar castreren
en dan lekker de wei op dan geneest de boel het beste

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:50

Mijn Fjordje heb ik met elf maanden laten castreren, dat was toen ook echt wel nodig, hij werd best een beetje lastig zeg maar, en zijn gedrag is zeker een heel stuk verbeterd daarna, het blijft natuurlijk een fjord en hij pubert nu lekker, dus helemaal heilig is ie natuurlijk niet Haha! Maar als het kan zou ik wachten tot het voorjaar, dan laten helpen en het land op, dan geneest het het best.
Succes ermee.

Groetjes Thessa en Aike Doei!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 19:43

alex, thanx, dat was ook de planning een beetje ja, in het voorjaar, hij is van begin april dus is dan ook echt een jaar oud
het gaat de laatste dagen ook erg super, oudere paarden pakken hem nu toch een beetje aan, moet ook van mij haha

thessa, ook thanx Ja