hoge pijngrens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasminds

hoge pijngrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 22:01

Hebben wel meer fjorden dit verschijnsel ? Heeft het te maken met de typische fjordenkoppigheid misschien?
Ik merk dat mijn fjord een torenhoge pijngrens heeft. Ik vind het echt lastig, langs de ene kant goed dat ze niet om het minste een show beginnen opvoeren, maar langs de andere kant erg onveilig. Als iets hem pijn doet kan het zijn dat ik het gewoon niet merk omdat hij niets laat zien.. als ik er dan iets van zou merken kan het al te laat zijn en ik ben al zo bezorgd van nature Verdrietig
ik vraag niet om raad want ik weet wel dat er niets aan te doen is, maar misschien heeft nog iemand dit verschijnsel?

elexis

Re: hoge pijngrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:12

zeker!

Mijn vorige fjord had dit ook! Toen hij heel erg ziek was ( hij is later ook ingeslapen) had zijn bloed een pH waarde van 11! ( normaal pH 7-8) Dit is dus echt een enorme afwijking... hij liet helemaal niets zien van pijn Boos!
Een 'normaal' paard gaat bij dergelijke bloedwaarden al lang door het plafond...

Ik denk dat vrij veel fjorden dit wel hebben... (en andere koudbloeden misschien ook wel)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:38

heel herkenbaar

bikkels zijn het al zijn ze half dood ze blijven gaan.
ik heb door de jaren heen geleerd te kijken naar kleine dingen zo als een beetje suf uit de ogen kijken,
dan gaat er bij mijn paard gelijk een thermometer in
ook de kleur van de slijmvliezen vertellen je vaak meer dan het gedrag van je fjord.
want al zou mijn fjord op sterven na dood zijn, hij blijft gaan en hij blijft vrolijk

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:01

Inderdaad heel herkenbaar Ja

Heb het met die van mij ook Lachen
2,5 jaar geleden was hij hoefbevangen + hij had white line disease aan beide voorhoeven en linksvoor een lichtjes gekanteld voorbeen. Wist het zelf nog niet, maar toen ik dus een nieuw smid nam kreeg ik dit gelijk allemaal te horen. Hoefbevangenheid kon ik me gelijk wel wat bij voorstellen, want het was gewoon een tanker en was al een poos aan het zeuren tegen me ouders en de boer dat hij weg moest van de dijk waar hij stond, omdat hij zich 24/7 maar vol stond te eten en ik er niet tegen op kon rijden (was een dijk van bijna 1,5 km lang en in de breedte iets van 20 meter en daar stond hij in zijn uppie)

De smid stond dan ook voor het raadsel, waarom hij nog zo rad liep, een ander paard zou al kreupel gelopen hebben of gewoon geen stap meer verzet hebben van de pijn.
Op dit moment is hij "niet meer" hoefbevangen en is rechts de white line disease weg. Links is het nu in ieder geval stabiel Lachen

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:26

Vechters tot het bittere eind Knipoog

Toevallig gister kwam er nog weer een gedachte in mij op van een docente bij ons op school, die heeft eens gezegd: Een paard is een dier wat bewust dood kan gaan. Oftewel, blijven vechten tot het zoveel pijn heeft of levensmoe is, dat het zichzelf gunt dood te gaan. Heel apart.

Maar het valt me wel op dat de grens wel bij elk paard verschillend is. Sommige paarden voelen zich bij hele kleine dingetjes al heel zielig, terwijl anderen geen spier vertrekken. Ook binnen de fjorden!

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:25

Die van mij is een echte pieperd. Ergens wel prettig, want je weet meteen dat er wat mis is met haar. Je blijft nooit te lang doorrijden.
Ook tijdens de dracht- en zoogperiode was ze overwegend zwak, ziek en misselijk D

Nieknollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:41

Mijn paardje had 1,5 jaar geleden een beetje dik been, maar liep niet onzuiver.
Been was niet warm en ze had geen koorts. Na 3 dagen afspuiten slonk het been en ging ik verder met het bouwen haar aan conditie (was ik net flink aan het opvoeren).
Tot dat drie weken later een gat met een doorsnede 3 cm in het been zit en de botsplinters naar buiten kwamen.
Bleek mevrouw een verbrijzeld griffelbeen te hebben maar niets laten merken.
Bijna een jaar later (toen de wintervacht er af kwam) klapte het been weer open omdat ze in de kliniek vergeten waren de hechtingen te verwijderen, allemaal puss, maar weer geen verhoging.
Maak me dan ook altijd wel een beetje zorgen als ze iets van pijn aangeeft tegenwoordig.
Echt een nadeel van zo'n taai beest, maar het heeft natuurlijk ook absoluut zeer veel voordelen!!!!

grt Nieknollie

Garo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:51

Freya, mijn fjord die 1,5 jaar geleden is overleden, dat was dus echt een bikkel. Je merkte pas iets aan haar, wanneer het echt niet meer ging.
Vykan, mijn lieve ruin, is een pantoffelheld, om het minste staat hij erg zielig te doen en dus mijns inziens een echte man..... Cool

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:21

Vraag me ook wel eens af: In hoeverre heeft een paard ook pijn, wanneer deze het niet 'laat merken'?? Soms zo dubbel naar mijn mening. Bijvoorbeeld paarden die op het harde onzuiver lopen (wij geven vervolgens de conclusie: kreupel) maar het paard is wel onwijs vrolijk en springt en kliert bij wijze van spreke nog in de rondte. In hoeverre heeft zo'n paard dan ook werkelijk die pijn waar wij mensen over spreken?

als ik op de faculteit utrecht zat leek me dit wel leuk onderzoek

Garo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:28

Ik vrees dat mijn Vykan bij het kleinste dingetje al denkt dat het einde nabij is....

jillxnena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:37

ooh daty is normaal eigenlijk

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:37

Die van mij had een groot gat in haar pees maar liet niks merken.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:39

Ook mijn dame is zo hard als staal. Op veel momenten erg moeilijk. Ik kom soms veel te laat achter dingen.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:54

Bella schreef:
Vechters tot het bittere eind Knipoog

Amen Ja

Maar vind bij fjorden dat er niet echt een tussenweg is, het is of een aansteller, of pas wanneer het heel vergevorderd is iets laat merken. (de uitzondering bevestigd de regel Clown )

Irisje ook hoor, maar als ze dan ziek is, dan is ze ook goed ziek!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:40

ik heb een fjord verzorgd met een hele ernstige vorm van zomereczeem, maar ze bleef vrolijk en wilde altijd voor je werken. Toen ze op een gegeven moment allerlei allergieën erbij kreeg en ze helemaal onder de wondjes zat, kon haar eigenaresse het niet meer aanzien en heeft haar in laten slapen. Toen bleek dat haar lever en nieren totaal naar de knoppen waren van he eczeem en dat haar totale immuunsysteem kapot was, maar ze heeft nooit iets laten blijken Verdrietig

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:10

Ja, Dagmar ook. Ze heeft ooit een hoefzweer gehad, denk maar niet dat ze kreupel liep hoor.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:24

De Da zei ooit tegen mij dat Fjorden een hoge pijngrens hebben en dat je daar ook voor moet oppassen (ivm zich 'doodlopen')

Zo had Danc ooit een joekel van een been , spierbevangenheid, en maar doorrennen in het land....tsja

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:11

ik heb een fjordenmerrie, heb haar nu 2 jaar, maar ze heeft nog nooit iets gehad, tenminste niet dat ik weet, laat nooit wat merken, ben wel bang dat je zo'n beestje op die manier echt kapot rijd, lijkt me echt heel erg!

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:27

mijn fjordje ook, had koliek in ene best heftige vorm maar liet geen erge kenmerken zien, DA gebeld want het zat me niet lekker. en die zei ook ja dit type paarden zijn bikkels die hebben een hoge pijngrens..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:25

Yep, Winnie heeft een artrose 2, ging pas kreupelen toen hij echt niet meer verder kon omdat het beslag onder de voeten dus ook niet goed was.

Hij had in de bijna 3 jaar dat ik hem had nooit een dag kreupel gelopen en ineens vreselijk kreupel zijn! Ik had dan ook niet verwacht dat hij dus artrose had, hij had het nooit laten merken dat hij pijn had, altijd druk doorlopen, altijd vrolijk!

Volgens de arts van de kliniek staan fjorden erom bekend niet kleinzerig te zijn.

Win is een enorme bikkel!

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:59

Ik denk echt dat dat per paard verschillend is en niet aan het ras verbonden.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:56

Iwan is ook echt een bikkel. Voor het hele verhaal zie mijn profiel, maar het is echt een vechter en ondanks de pijn die hij heeft gehad, bleef hij vrolijk...

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:49

Ik vraag het mij ook wel eens af! wammes is kreupel op een harde ondergrond en alleen op de volte, mag alleen stappen het komende halfjaar, maar hij is niet te houden! hij springt en draait 380 graden om van plezier als hij naar buiten mag om te wandelen. en dan zie je absoluut niets aan hem Vork Ik vraag het mij ook wel eens af! wammes is kreupel op een harde ondergrond en alleen op de volte, mag alleen stappen het komende halfjaar, maar hij is niet te houden! hij springt en draait 380 graden om van plezier als hij naar buiten mag om te wandelen. en dan zie je absoluut niets aan hem!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:17

Gister me laten vertellen dat een paard maar 30% voelt van de pijn die wij voelen bij 'iets'. Zette mijn raderen weer even aan het denken.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:15

Siets schreef:
Ook mijn dame is zo hard als staal. Op veel momenten erg moeilijk. Ik kom soms veel te laat achter dingen.

yep heel herkenbaar. En dan heb ik haar al 10 jaar en zou je denken dat ik haar moet knnen. maar toch houdt ze me iedere keer weer voor de gek. dwz... ze is ziek maar vindt het leven zo gaaf dat ze niks laat merken. heel moeilijk soms