Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
zeanine schreef:jazz kinderen hebben een apart karakter en zijn daardoor vaak niet geschikt voor 'amateurs' Ze zijn erg snel en vaak erg kijkerig. Ze zijn vaak snel gespannen en afgeleid. Naar mijn mening zijn ze ook superintelligent. Voor de sport zijn ze lastig maar als je ze goed krijgt zijn het echte winnaars, want het zijn toch vaak de mooiste paarden die er bij lopen.
Maar er zijn al een aantal topics waar het over karakters en over Jazz gaat, dus lees die eens door.
. Vudress schreef:Nakomelingen van Jazz kunnen soms heel stom doen en als een idioot tekeer gaan en daarbij heel snel reageren (vnl. om te kijken) maar een echt vlugge reactie in het achterbeen en echt vlug worden als het moet, dat zie ik niet zo vaak bij een Jazz. Stom doen en daarin vlug zijn is echt wat anders dan een vlugge reactie in het achterbeen. Ik wás weg van Jazz, tot ik een paar van zn nakomelingen heb gereden en dat ook bij andere zag... Maar je hebt ook hele fijne hoor, maar die vallen wat minder op.
Suelza schreef:Ik heb een Jazz x Uniform merrie staan en die is superbraaf. Ze is nu bijna 3 en we zijn rustig bezig met africhten. Ik denk dat het daadwerkelijk berijden straks ook geen problemen zal gaan geven. Ik heb zelf veel ervaring (fokkersfamilie) met jonge dieren en over het algemeen zie ik dat wel aankomen. Zo heeft ze een gapende wond gehad die gehecht moest worden, en was ze eigenlijk heel braaf. De hechtingen heb ik ook zelf verwijderd zonder DA. Eerste keer in de stapmolen was ze superbraaf, eerste keer aan de longe ging ook helemaal niet onverdienstelijk. Eerste keer bit in, geen problemen. Eerste keer hangen, geen punt. Mits je het allemaal maar op het juiste moment en op de juiste manier doet...
Een kennis van mij heeft ook een Jazz met een exact zelfde bloedlijn alleen uit een andere merrie (dus halfzus van de moeder van die van mij) en ook die was en is nog steeds heel braaf (nu 4 inmiddels). Met inrijden heeft ook hij zich (als hengst) werkelijk waar voorbeeldig gedragen en ook nu geeft hij geen problemen.
Mijn andere paard, een Nashua (v. Iroko), was een heeeeeeeel ander verhaal op die leeftijd... Dat is echt de nagel aan mijn doodskist, haha! Die heeft altijd een weerwoord, ziet alles en noem maar op. Doe mij nog maar 10 Jazz-en. Als die Nashua van mij niet zo'n bijzonder karakter had gehad en niet zo waanzinnig had kunnen springen, dan was ie allang weggeweest. Dus mijn conclusie is dat als je zelf goed met paarden overweg kunt, geeft een Jazz lang niet zoveel problemen als menig ander populair gefokt beest. Heb je weinig ervaring, zou ik een Jazz (maar bijv. ook een Ferro) zeker laten staan. De paarden zijn eigenlijk TE goed voor de ruiters en daar ontstaan mijn inziens de problemen.
Overigens valt het mij wel op dat veel mensen met Jazz hebben gefokt, om Jazz en niet omdat het nou zo goed bij hun eigen merrie paste. Het zelfde verhaal geldt voor mensen die een Jazz kochten om Jazz, en niet omdat het paard zo goed bij hun paste...

. Wel een prachtdier om te zien, hoe die kan sjouwen, poeee! millennium schreef:Mn drs.instructeur heeft een Jazz, en laat ik het zo zeggen: het is er 1tje met gebruiksaanwijzing. Wel een prachtdier om te zien, hoe die kan sjouwen, poeee!
Sammie schreef:chilly, zou je wel op je taal en typewerk willen letten?
Sammie schreef:Ja! Net zoals het merendeel van bokt! Lees de faq e.d. maar!
Chilly_Dana schreef:waarom?? heb je er problemen mee!?
Chilly_Dana schreef:Sammie schreef:chilly, zou je wel op je taal en typewerk willen letten?
waarom?? heb je er problemen mee!?