Karakter Jazz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chilly_Dana

Karakter Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 23:50

eej mensen...
weet iemand van jullie een beetje het karakter van jazz? hoe hij is enzo als hengst en wat voor gedrag die vertoont?...

zou wel vet vinden als iemand mij wat over kon vertellen.. kan zelf namelijk niks vinden:S op internet...

gr. chilly

areke

Re: Karakter Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:52

wat ik van verschillende mensen heb gehoord is dat he karakter van nakomelingen van jazz vaak niet prettig is met rijden.
maar dat is ook maar wat ik ervan heb gehoord.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:56

Traag en kijkerig, heel fijne eigenschappen voor je africhting.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 09:38

Ik heb veel gehoord over Jazz kinderen, maar traag heeft daar nog nooit bij gezeten. Vlug wel Ja

San_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 09:42

Ik heb er ook alleen over gehoord, dus kan niet uit ervaring spreken. Maar wat ik hoorde is dat het goede paarden zijn, maar dat de gebruiksaanwijzing soms weg is.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:54

jazz kinderen hebben een apart karakter en zijn daardoor vaak niet geschikt voor 'amateurs' Ze zijn erg snel en vaak erg kijkerig. Ze zijn vaak snel gespannen en afgeleid. Naar mijn mening zijn ze ook superintelligent. Voor de sport zijn ze lastig maar als je ze goed krijgt zijn het echte winnaars, want het zijn toch vaak de mooiste paarden die er bij lopen.

Maar er zijn al een aantal topics waar het over karakters en over Jazz gaat, dus lees die eens door.

Chilly_Dana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 11:05

zeanine schreef:
jazz kinderen hebben een apart karakter en zijn daardoor vaak niet geschikt voor 'amateurs' Ze zijn erg snel en vaak erg kijkerig. Ze zijn vaak snel gespannen en afgeleid. Naar mijn mening zijn ze ook superintelligent. Voor de sport zijn ze lastig maar als je ze goed krijgt zijn het echte winnaars, want het zijn toch vaak de mooiste paarden die er bij lopen.

Maar er zijn al een aantal topics waar het over karakters en over Jazz gaat, dus lees die eens door.

eej echt bedankt allemaal.. ik denk he.. dat deze wat jij zei wel klopt.. ik heb nu net een merrie van jazz.. en die is idd zoals jij zegt.. en lijkt ook erg op jazz.. en vroeg me af of dat echt jazz karaktertrekjes waren... ik weet niet of ik een foto erop kan krijgen maar doe me best.[img]Photo-0092

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:11

Nakomelingen van Jazz kunnen soms heel stom doen en als een idioot tekeer gaan en daarbij heel snel reageren (vnl. om te kijken) maar een echt vlugge reactie in het achterbeen en echt vlug worden als het moet, dat zie ik niet zo vaak bij een Jazz. Stom doen en daarin vlug zijn is echt wat anders dan een vlugge reactie in het achterbeen. Ik wás weg van Jazz, tot ik een paar van zn nakomelingen heb gereden en dat ook bij andere zag... Maar je hebt ook hele fijne hoor, maar die vallen wat minder op Knipoog .

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:18

Ik heb een Jazz x Uniform merrie staan en die is superbraaf. Ze is nu bijna 3 en we zijn rustig bezig met africhten. Ik denk dat het daadwerkelijk berijden straks ook geen problemen zal gaan geven. Ik heb zelf veel ervaring (fokkersfamilie) met jonge dieren en over het algemeen zie ik dat wel aankomen. Zo heeft ze een gapende wond gehad die gehecht moest worden, en was ze eigenlijk heel braaf. De hechtingen heb ik ook zelf verwijderd zonder DA. Eerste keer in de stapmolen was ze superbraaf, eerste keer aan de longe ging ook helemaal niet onverdienstelijk. Eerste keer bit in, geen problemen. Eerste keer hangen, geen punt. Mits je het allemaal maar op het juiste moment en op de juiste manier doet...

Een kennis van mij heeft ook een Jazz met een exact zelfde bloedlijn alleen uit een andere merrie (dus halfzus van de moeder van die van mij) en ook die was en is nog steeds heel braaf (nu 4 inmiddels). Met inrijden heeft ook hij zich (als hengst) werkelijk waar voorbeeldig gedragen en ook nu geeft hij geen problemen.

Mijn andere paard, een Nashua (v. Iroko), was een heeeeeeeel ander verhaal op die leeftijd... Dat is echt de nagel aan mijn doodskist, haha! Die heeft altijd een weerwoord, ziet alles en noem maar op. Doe mij nog maar 10 Jazz-en. Als die Nashua van mij niet zo'n bijzonder karakter had gehad en niet zo waanzinnig had kunnen springen, dan was ie allang weggeweest. Dus mijn conclusie is dat als je zelf goed met paarden overweg kunt, geeft een Jazz lang niet zoveel problemen als menig ander populair gefokt beest. Heb je weinig ervaring, zou ik een Jazz (maar bijv. ook een Ferro) zeker laten staan. De paarden zijn eigenlijk TE goed voor de ruiters en daar ontstaan mijn inziens de problemen.

Overigens valt het mij wel op dat veel mensen met Jazz hebben gefokt, om Jazz en niet omdat het nou zo goed bij hun eigen merrie paste. Het zelfde verhaal geldt voor mensen die een Jazz kochten om Jazz, en niet omdat het paard zo goed bij hun paste...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:19

Vudress schreef:
Nakomelingen van Jazz kunnen soms heel stom doen en als een idioot tekeer gaan en daarbij heel snel reageren (vnl. om te kijken) maar een echt vlugge reactie in het achterbeen en echt vlug worden als het moet, dat zie ik niet zo vaak bij een Jazz. Stom doen en daarin vlug zijn is echt wat anders dan een vlugge reactie in het achterbeen. Ik wás weg van Jazz, tot ik een paar van zn nakomelingen heb gereden en dat ook bij andere zag... Maar je hebt ook hele fijne hoor, maar die vallen wat minder op Knipoog .

Ik nodig je graag uit om het achterbeen van mijn Jazz te komen bewonderen...

Over een vlug achterbeen gesproken Haha!

Chilly_Dana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 13:25

Suelza schreef:
Ik heb een Jazz x Uniform merrie staan en die is superbraaf. Ze is nu bijna 3 en we zijn rustig bezig met africhten. Ik denk dat het daadwerkelijk berijden straks ook geen problemen zal gaan geven. Ik heb zelf veel ervaring (fokkersfamilie) met jonge dieren en over het algemeen zie ik dat wel aankomen. Zo heeft ze een gapende wond gehad die gehecht moest worden, en was ze eigenlijk heel braaf. De hechtingen heb ik ook zelf verwijderd zonder DA. Eerste keer in de stapmolen was ze superbraaf, eerste keer aan de longe ging ook helemaal niet onverdienstelijk. Eerste keer bit in, geen problemen. Eerste keer hangen, geen punt. Mits je het allemaal maar op het juiste moment en op de juiste manier doet...

Een kennis van mij heeft ook een Jazz met een exact zelfde bloedlijn alleen uit een andere merrie (dus halfzus van de moeder van die van mij) en ook die was en is nog steeds heel braaf (nu 4 inmiddels). Met inrijden heeft ook hij zich (als hengst) werkelijk waar voorbeeldig gedragen en ook nu geeft hij geen problemen.

Mijn andere paard, een Nashua (v. Iroko), was een heeeeeeeel ander verhaal op die leeftijd... Dat is echt de nagel aan mijn doodskist, haha! Die heeft altijd een weerwoord, ziet alles en noem maar op. Doe mij nog maar 10 Jazz-en. Als die Nashua van mij niet zo'n bijzonder karakter had gehad en niet zo waanzinnig had kunnen springen, dan was ie allang weggeweest. Dus mijn conclusie is dat als je zelf goed met paarden overweg kunt, geeft een Jazz lang niet zoveel problemen als menig ander populair gefokt beest. Heb je weinig ervaring, zou ik een Jazz (maar bijv. ook een Ferro) zeker laten staan. De paarden zijn eigenlijk TE goed voor de ruiters en daar ontstaan mijn inziens de problemen.

Overigens valt het mij wel op dat veel mensen met Jazz hebben gefokt, om Jazz en niet omdat het nou zo goed bij hun eigen merrie paste. Het zelfde verhaal geldt voor mensen die een Jazz kochten om Jazz, en niet omdat het paard zo goed bij hun paste...

eej.. ik denk dat gelijk hebt.. ik ben wel helemaal weg van mijn merrie.. maar die is heel kijkerig en heel snel gespannen enzo.. en heeft egt goeie bewegingen enzo.. en jaah je moet wel ervaring hebben dnek ik om er mee om te gaan.. ik heb haar gekregen anders moest ze naar de slacht dus.. maar tiss echt een toppaard ze liep 6 maanden kreupel en onder de pijnstillers maar nu ze van mij is niks ze loopt in de wei zonder pijnstillers en egt zo fris als een hoentje helemaal niet kreupel niks niet.. egt een leuk vrolijk paard.. ben echt blij met haar.. ze heeft ook echt uitstraling.. en karakter.. wat over ferro betreft zijn ook geen makkelijke paarden heb een jonge hengst van ferro ingereden nou das wel pittig.. maar is gelukt haha.. maar bedankt allemaal voor jullie reactie's...

groetjes chilly

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:33

chilly, zou je wel op je taal en typewerk willen letten?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:39

Ik rij nu een Jazz voor iemand die op vakantie is.
Dat is een erg apart dier. Ze heeft een erg pittig karakter en ook hele rare trekjes.
Ze is daarin tegen wel verschikkelijk lief hoor!
Met rijden idd heel vlug als ze iets eng vinden en in het begin idd erg traag.
Maar weinig mensen kunnen met deze merrie overweg!
Daarom vind ik het erg leuk en een uitdaging!...

_spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:02

nou.. ik ken mensne die een jazz hebben en dat schijnt een verschrikkelijk ras te zijn.. heel kijkerig en verveelend.. mijn nicht is zo wat door een jazz hengst om gekomen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:24

Haha een Jazz ras...;-} Ik ken verschillende Jazzen en sommige waren echt dom.Maar er zaten er ook een paar bij,dat waren gewoon leuke paarden.Wel snel gespannen inderdaad.Maar ze hebben ook een moeder..

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:27

Mn drs.instructeur heeft een Jazz, en laat ik het zo zeggen: het is er 1tje met gebruiksaanwijzing Clown. Wel een prachtdier om te zien, hoe die kan sjouwen, poeee!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:48

In familiebanden staat trouwens een Jazz topic.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:10

millennium schreef:
Mn drs.instructeur heeft een Jazz, en laat ik het zo zeggen: het is er 1tje met gebruiksaanwijzing Clown. Wel een prachtdier om te zien, hoe die kan sjouwen, poeee!

Ja dat is die ik moet doen ook wel een prachtdier!

Chilly_Dana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 17:44

Sammie schreef:

waarom?? heb je er problemen mee!?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:51

Ja! Net zoals het merendeel van bokt! Lees de faq e.d. maar!

Chilly_Dana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 17:53

Sammie schreef:
Ja! Net zoals het merendeel van bokt! Lees de faq e.d. maar!

hoef je niet gelijk zo bitchy te reageren! doe ik toch ook niet express?!! en sorry heb het nog niet gelezen en als je normaal zou zeggen. zou het een stuk schelen!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:54

Chilly_Dana schreef:

Vind je dit wel een normale reactie dan ?? Doei!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:20

Penny's, Sammie! Ach gut Knipoog

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 08:13

Chilly_Dana schreef:
Sammie schreef:

Het leest heel lastig.
Hier en daar een foutje is echt geen probleem. Maar het is echt heel prettig als je je post nog even doorleest voor je hem plaatst.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:38

Ik heb een merrie waarvan de papa Jazz is en de mama een afstammeling van Burggraaf. Kan super lopen, heeft ook al verschillende mooie veulens gebracht, maar idd een beestje met gebruiksaanwijzingen. Aan het begin van het rijden is het echt een trapzak. Komt langzaam op gang, doet graag alles op haar tempo en kom vooral niet aan madam. Na een minuut of 20 is dit voorbij en dan is ze zeer goed te rijden. In de omgang een paardje waar je alert op moet blijven. Ze is humeurig en trekt vaak haar eigen plan. Heb met buitenrijden al meerdere keren gemerkt dat ze angst omzet in nukkige trekken.