Welk ras voor recreatie/kinderpony/beginnerspony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Welk ras voor recreatie/kinderpony/beginnerspony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 09:31

Stel je wilt een pony kopen (dus geen paard). Het moet een braaf, cool en voor jou sterke pony zijn. Wil je voor je zoon of dochter een pony moet het braaf zijn, veel slikken en altijd een goed en rustig humeur hebben.
-Welk ras zou je hiervoor kiezen?
-Maakt het voor jou uit of een pony er super uitziet of gaat het er meer om dat je een kamaraat voor het leven hebt?
-Zou je voor een beleerde pony gaan of een veulen/jaarling/twenter?
-Wat zou je er ongeveer aan uit willen geven?
-Als je een apart/bijzonder ras zou kunnen kopen tegen een normale prijs (misschien wat duurder, afhankelijk van uiterlijk, ras, kleur, etc) zou je daar dan geïntereseerd in zijn?
-Wat vind je verder belangrijke eigenschappen waar een pony aan moet voldoen?
-Wat voor kleur geeft jou voorkeur, meerdere kleuren mag ook?
-Welke stokmaat moet de pony voor jou doel hebben? (eventueel min en max)

Bedankt als jullie me hiermee kunnen helpen!

singasong

Re: Welk ras voor recreatie/kinderpony/beginnerspony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:41

Naar mijn idee zit je niet aan een bepaald ras vast! Het heeft alles te maken met wat de pony geleerd is en hoeveel hij gewend is en toch ook wel aan leeftijd en karakter. Dus een oudere pony is vaak makker, heeft al veel meegemaakt, en is dus een hoop gewend. Dit zijn toch wel de belangrijkste dingen waar zo'n pony aan moet voldoen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:45

ik sluit me bij singasong aan.... over de kleur zou ik me dan ook tótaal geen zorgen maken

ik heb op mn 8e mijn lievelingsmanege pony gehad en met dat dier heb ik vanaf dag 1 zó veel plezier gehad!!! dat ie bolle, ouwe(jaar of 17) en slome werd genoemd op de manege was mij een zorg, ik heb ruim 13 héérlijke jaren met dat beest gehad.

ik zou gaan voor een wat oudere pony, die je eerst goed kan testen... een wat oudere (manege)pony is denk ik helemaal geen verkeerde keus voor wat jij zoekt.,

en een ras, kleur, uiterlijk etc... maak je daar alsjeblieft niet druk over

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:47

Ik snap je vraag niet zo goed. Moet ik antwoorden voor mezelf? Voor als ik een pony koop voor zoon/dochter (zoja van hoe oud?) Of voor een volwassen persoon?

Als je dat even zegt geef ik wel even antwoord op je vragen Tong uitsteken

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 10:05

Het gaat er niet echt om wat ik zou moeten kopen, maar meer waar mensen zoal in geïnteresseerd zijn. Welke leeftijd kinderen vaak hun 1e/2e/3e pony mogen, waarvoor die gebruikt moeten worden, kijkt je als ouder naar ras en kleur, etc of gaat het erom dat de pony kwa karakter en kunnen aan alle eisen voldoet.
Ik vroeg me dit af en probeer er zo dus achter te komen.

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:19

Ik ben het ook met het bovenstaande eens.. Alleen heb je wel bepaalde rassen die je juist beter niet als kinderpony kunt nemen.. Sommige rassen zijn er wat meer geschikt voor..

Ik zou een New Forest kiezen Lachen
-Maakt het voor jou uit of een pony er super uitziet of gaat het er meer om dat je een kamaraat voor het leven hebt?
Een kameraat voor het leven natuurlijk.. Maar ik vind de meeste paarden er toch al op hun eigen manier er super uitzien..
-Zou je voor een beleerde pony gaan of een veulen/jaarling/twenter?Als het de eerste pony voor een kind is voor een beleerde.. Wel een goed opgeleide dan.. Een 7 jarige ofzo..
Ik zou nu een jaarling kopen denk ik omdat je hem dan helemaal zelf kan opvoeden en inrijden..
Ligt er helemaal aan wat voor pony het is.. Iets rond de €1000 denk ik..
-Als je een apart/bijzonder ras zou kunnen kopen tegen een normale prijs (misschien wat duurder, afhankelijk van uiterlijk, ras, kleur, etc) zou je daar dan geïntereseerd in zijn?
Als je denkt dat dat dé pony is wel, anders zou ik gewoon verder kijken tot je je droompony tegenkomt
Ik vind dat ze een eigen karakter moeten hebben.. Dus niet zo'n pony die alles maar toelaat.. Als een vervelend kind de hele tijd met zijn/haar zweep slaat mag die hem/haar wel ff laten schrikken ofzo.. Daar leren ze het meeste van.. En lief in stal natuurlijk, gewoon een vrolijk beestje.
Het liefst geen wit want die zijn altijd nogal vies, ik vind donker bruin, valk en zwart het mooist, maar dat zou me niet echt uitmaken als de rest van de pony helemaal super is..
Min 1.38 tot 1.50 ofzo.. Wel wat groter anders groei je er sneller uit..
Voor mezelf zou ik voor boven de 1.50 gaan..
Laatst bijgewerkt door Emmaa_92 op 23-12-06 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:22

Maakt niet veel uit.
Meer een kamaraat.
Als mn kindje er mee wilt knuffelen enzo? Dan een beleerde, trouwe pony. Als ik er nú voor mezelf een pony/paard bij wil zou dat denk ik een veulen worden.
Ligt aan wat voor pony t is.
In een Spaans ras bijv. ben ik zeker wel geinteresseerd, maar kleur maakt dan niet veel uit. Maar dat is voor mezelf. Als het voor een kindje was dat nog niet zo oud was, maakt het niet veel uit.
Trouw, eerlijk. Dat zowiezo.
Ben eerlijk gezegd echt een Schimmel fan, maar een andere kleur is ook goed Lachen
Voor een kind? Uhm... niet groter dan 1,20.
Voor mezelf heeft het geen grenzen, maar minimaal 1,40.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:32

ik zou een new forest kiezen
-Maakt het voor jou uit of een pony er super uitziet of gaat het er meer om dat je een kamaraat voor het leven hebt? vriendje voor het leven
-Zou je voor een beleerde pony gaan of een veulen/jaarling/twenter?een beleerde maar die nog wel wat bij kan leren
-Wat zou je er ongeveer aan uit willen geven? ong. 1000 euro
-Als je een apart/bijzonder ras zou kunnen kopen tegen een normale prijs (misschien wat duurder, afhankelijk van uiterlijk, ras, kleur, etc) zou je daar dan geïntereseerd in zijn?alleen als hij niet te druk is
-Wat vind je verder belangrijke eigenschappen waar een pony aan moet voldoen?vriendelijk en vrolijk
-Wat voor kleur geeft jou voorkeur, meerdere kleuren mag ook?donkerbruin of lichtbruin met zwarte manen en staart
-Welke stokmaat moet de pony voor jou doel hebben? (eventueel min en max)min. 1.44m max. 1.67m

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:57

- IJslander (maar het is ook mogelijk bij andere rassen te gaan kijken en kijken of ze rustig enz. zijn)
- Vriend voor het leven! Natuurlijk.
- Een beleerde (vooral als het een beginnerspony moet zijn) Maar die nog niet álles kent..
- Uhm, uitgeven? Max 1200? Ben niet zo prijsbewust Vork
- Als hij een echt goed karakter heeft en zich netjes gedraagd dan wel Ja
- Voor een beginner.. goed reageren op hulpen, vrolijk, niet agressief en een beetje knuffelig Lachen
- De keur? Komt echt pas op de laatste plaats.. als ik moet kiezen word het dan toch een donkere pony.. Donkerbruin met zwarte/donkerbruine manen. Wel een héle bos manen!
- tja.. een IJslander maakt niet echt uit, ze kunnen een volwassene ook dragen dus? Ik zou zeggen niet kleiner als 1.30..

Knipoog

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:04

lailapri schreef:
Stel je wilt een pony kopen (dus geen paard). Het moet een braaf, cool en voor jou sterke pony zijn. Wil je voor je zoon of dochter een pony moet het braaf zijn, veel slikken en altijd een goed en rustig humeur hebben.
-Welk ras zou je hiervoor kiezen? new forrest of een welsh-kruising
-Maakt het voor jou uit of een pony er super uitziet of gaat het er meer om dat je een kamaraat voor het leven hebt? betrouwbaarheid zou ik belangrijker vinden. moet wel gezond zijn
-Zou je voor een beleerde pony gaan of een veulen/jaarling/twenter? beleerde, al wat oudere pony
-Wat zou je er ongeveer aan uit willen geven? tot 1250 euro
-Als je een apart/bijzonder ras zou kunnen kopen tegen een normale prijs (misschien wat duurder, afhankelijk van uiterlijk, ras, kleur, etc) zou je daar dan geïntereseerd in zijn? niet zo belangrijk voor een beginner
-Wat vind je verder belangrijke eigenschappen waar een pony aan moet voldoen? gezond, goede bouw, niet te klein, betrouwbaar, ervaren, vriendelijk naar andere paarden
-Wat voor kleur geeft jou voorkeur, meerdere kleuren mag ook? geen voorkeur
-Welke stokmaat moet de pony voor jou doel hebben? (eventueel min en max) 1.40-1.57

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 16:10

Bedankt iedereen!
Als er nog meer mensen zijn, hier kan ik echt wat mee!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:32

Vind het moeilijk te zeggen zo. Ik ben heel klein begonnen op maatje b. Die hadden best pit, maar waren braaf en betrouwbaar. Daar groei je wel echt uit. Ik heb later altijd d maat zelf gehad en dat is maar net wat je tegenkomt. Als je eenmaal leuk rijt, wil je een pony waar je ietsje verder mee kan. Wel een maatje voor het leven, maar ook veelzijdig. Beetje poetsen, knuffelen, zonder zadel, buitenritten, maar ook wedstrijdje.
Mijn zoontje heeft met bijna 4 een shet gekregen, niet de mooiste, maar wel de braafste!! Die shet was nog jong, maar voelde goed. Ze zijn samen helemaal opgegroeid tot waar ze nu zijn en alles kunnen samen. Hij groeit er wel uit, maar die pony zal altijd zijn vriend zijn en staat niemand in de weg!
Zelf heb ik een New Forest. Gekocht dat ie 4 was en inmiddels ruim 8. Toen ie 4 was, Nee!! absoluut geen kinderpony, nu bijna!! Maar hoe goed het ras ook bekend staat, heb ik hiervoor al 2 NF's gehad die geen kinderpony waren. Maar dat hangt ook van het niveau van het kind af en de wensen dan weer.
Je moet kijken naar de leeftijd en het niveau van het kind, dat zegt al zoveel. De ene begint net met 8 en ik startte toen al eens een wedstrijdje. Hoe kan je de pony houden? Kan ie bij huis, lekker beginnen met een shet en goed les op een rijpony, dan hoeft ie niet weg, en kunnen ze later over op een maat die altijd wel kan. Want ik vind zolang het een beetje met je eigen maat kan, een pony voor iedereen geschikt. Dat kinderen over moeten is niet nodig. Ik ben nooit over gegaan en altijd pony gek gebleven. Met name de d maat! En wat iemand ervoor over heeft is wat iemand kan missen. Kan jij een lieve pony kopen voor je kind en vind je een brave gezonde voor geen gekke prijs, heb je veel lol. Worden je eisen anders, kun je het missen en heb je het ervoor over, koop je naar mijn idee wat je wil hebben. Als je veel wedstrijdambities hebt en je pony steeds doorverkopen geen probleem vindt, is de markt eeuwig groot. En zo kan je wel bezig blijven. Die van ons gaan niet weg, zijn echt onze maatjes. En ik ben heel verstandig op western overgestapt, valt het ook niet zo op, hahaha. Nee, dat vind ik gewoon leuk, maar het is te moeilijk om 1 amtwoord te geven. Ik zou iig nooit een te jong paard kopen en altijd zo braaf mogelijk, ook als je wedstrijd ambities hebt. Een kind wil toch ook weleens wat het vriendinnetje doet, zonder zadel of een bosritje denk ik. Je moet een kind denk ik die alleen naar aparte kleuren kijkt beetje bijbrengen dat dat onbelangrijk is. Nou goed, spreekt verder voor zich denk ik.
Nu vind ik dat de echte pony handel nog steeds niet kindvriendelijk genoeg is. En ik denk dat jij daar op doelt. Dan zou ik graag meer willen zien dat handelaren pony's langer en beter uitproberen en niet alles als braaf verkopen. Heb al wat pony's gehad in het leven en nog meer bekeken, waarvan ik weleens heb gedacht?? De ouders zijn namelijk niet altijd expert en moeten er een beetje op aan kunnen. Mensen denken gauw, ah, een pony koop je even zo, zijn maar pony's.Die denken dat het echte werk pas bij de paarden begint, maar helaas......

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 16:35

Nog een vraag zouden jullie je pony inruilen op een grotere pony. Ik bedoel dan bij iemand die die pony zelf zal gebruiken voor af en toe een lesje of verhuren oid en zo nu en dan een ponykampje en hem of haar verkoopt als de juiste persoon er interesse in heeft.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:57

lailapri schreef:
Nog een vraag zouden jullie je pony inruilen op een grotere pony. Ik bedoel dan bij iemand die die pony zelf zal gebruiken voor af en toe een lesje of verhuren oid en zo nu en dan een ponykampje en hem of haar verkoopt als de juiste persoon er interesse in heeft.

ik absoluut niet!

het paard/pony wat ik koop is niet een inruilvoorwerp.... net als dat ik ervoor zou kiezen graag een kindje te willen, is dit met een paard voor mij ook een hele bewuste keuze!
een kind zou ik ook niet inruilen als ie 6 is en ik peuters leuker vind, dus mijn paard ruil ik ook niet in als ik er niet meer op kan rijden, er zijn nog zoveel andere dingen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:40

ik zou voor een beginner zeker gaan voor een paardje dat al het een en ander kent, braaf is en ook super gezond (als een beginnen tegen een klein kwaaltje oploopt wordt de dierenarts al gebeld, heel goed natuurlijk, maar waarschijnlijk had een kenner dat niet gedaan en het zelf opgelost... hoge DA-kosten...) paardje moet groot genoeg zijn om niet snel uit te groeien, maar goed, ik rij met mijn 1,74 nog geregeld buitenritjes op een pony van 1,35, dus boven de 1,30 groei je er niet snel uit, zeker als ze niet te fijntjes gebouwd zijn (voor wedstrijdrijden ligt dat natuurlijk anders)...
ik zou mijn paardje niet snel in ruilen voor een groter paard... zou hem wel inruilen indien het niet zou blijken te klikken tussen ons, maar dat is toch een ander verhaal...
verder, ras en kleur zijn in principe onbelangrijk, ik zou alleen niet gaan voor een ras dat bekend staat als 'heet'. een voorbeeld van paarden die vrij heet kunnen zijn is bijv. de haflo-arabier, die zeg maar het eigenwijze van de haf heeft en het felle van de arab... kijk, een beetje eigenwijs is goed voor je doorzettingsvermogen en een beetje heet kan goed zijn voor de prestaties, maar de combi kan (in het ergste geval letterlijk) levensgevaarlijk zijn voor een beginner...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 19:37

Oke bedankt ook jullie weer!
Ik zou een pony ook niet snel inruilen zelf, tenzij ik er niet zelf voor heb gekozen dat paardje te kopen, en het dus niet klikt of ik er niets mee kan (een ander misschien wel???) dan zou ik hem in het ergste inruilen, maar eerder zou ik opzoek gaan naar een nieuw tehuis.

beautjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:40

Ik zou een New Forest pony kiezen ik heb er zelf ook 2 en het zijn super fijne en vooral lieve pony's !

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:06

ik denk niet dat het zozeer afhankelijk is van het ras, maar ik denk wel dat er voor een beginner bepaalde rassen zijn waar je gewoon niet aan moet beginnen, uitzonderingen daargelaten (daar doelde ik op met de haflo's)... er zijn bij de foresters ook ontzettende kwallen (spreek uit ervaring) en ook super lieve pony's... ik heb zelf goede ervaringen met appaloosa's (de echte amerikaanse), bij ons heeft er een gestaan die nu naar het buitenland verkocht is, anders was ik hem wel blijven rijden, ik had die altijd mee op buitenrit, daar zijn ze toch een beetje voor gefokt... maar er zijn ook haffie's en fjorden die ondanks hun eigenwijsheid goed zijn voor beginners (Heb zelf leren rijden op een stronteigenwijze had en ben er niet slechter van geworden hoor)
ik hoor tegenwoordig ook steeds meer mensen schreeuwen dat shetjes niet geschikt zijn voor kleine kinderen, maar dat ligt echt aan de opvoeding, ik heb zelf toen ik 5 was een paar keer het shetje van de opa van een vriendin gereden, beestje was super mak, wilde alleen maar galopperen (maar stopte wel als je dat wilde) en was zo oud dat er geen bit meer in de mond kon en geen zadel meer op de rug... en lol dat we daarmee hadden... ik bedoel maar te zeggen, dat je echt naar de individuele pony moet kijken, hoewel er natuurlijk rassen zijn waar meer op het brave karakter gefokt wordt dan andere rassen...

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:14

Welk ras zou je hiervoor kiezen?
New-Forest
Maakt me niet echt uit hoe die eruit ziet. Als die maar echt me vrinendje is!
Beleerd! En het liefst al met wedstrijd ervaring! rond een jaar of 10
1000-3000 euro
Als die lief is en braaf natuurlijk!
Moet eerlijk zijn. Niet bijten. Niet stijgeren. Lief op stal. Makkelijk in de omgang. Veelzijdig(Springen+Dresuur+bosritten) en uhm beetje wedstrijd ervaring.
' voor kleur geeft jou voorkeur, meerdere kleuren mag ook?
Bruin, liefste geen wit meer. Moet je zoveel poetsen. Maar eigenlijk ga ik niet op kleur af! Als die maar echt je maatje is.
Welke stokmaat moet de pony voor jou doel hebben? (eventueel min en max)
148 tm 160 cm.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:46

een welsh pony,het zijn hele lieve pony,s die je in verschillende maten hebt en ze zijn best wel veelzijdig

Een kameraat voor het leven

een beleerde pony die al wat ouder is met ervaring

ligt eraan wat de pony allemaal kan en wat de gebreken zijn (als die er zijn.)

alleen als ik hem ook mooi en geweldig vind(in dit geval is dat dus de welsh)

gewoon een brave lieve pony die af en toe wat streekjes heeft waar je om moet lachen

maakt mij helemaal niks uit,als het een lieve pony is dan is de kleur al niet meer belangrijk

vanaf 1,20 tot onbeperkt(i.v.m. mennen en rijden samen)

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 01:12

Een IJslander. Sterke paardjes, lief en betrouwbaar. Voor de rest zit er wel wat pit in, maar vooral bij kinderen zijn ze erg voorzichtig.
Uiterlijk is het eerste wat je ziet en zal dus (onbedoeld) wel meespelen. Het gaat meer om het karakter vind ik, al is een leuk uiterlijk wel moo meegenomen.
Voor een kind zal ik voor een beleerde, wat bravere pony gaan. Voor mezelf zal ik voor een veulen gaan.
Verschilt. Ligt ook aan het ras. Voor een IJslander zal ik max. € 4000,- uit willen geven, zeker omdat je niet echt wedstrijdbloed er perse in wilt hebben zitten voor je eventueele kinderen.
Ligt aan het karakter.
Eerlijk, betrouwbaar, goed op beenhulpen reageren en het liefst ook licht in de mond voor kinderen.
Ik heb eerlijk gezegd geen voorkeur voor een bepaalde kleur. Liefst geen schimmel, anders blijf ik poetsen. Als ik een leuke, betrouwbare schimmel tegenkom, zal ik um wel waarschijnlijk kopen, ongeacht de kleur.
Min. 1.35, max. heb ik niet.

Ik zal trouwens een pony niet inruilen voor een grotere pony (of een paard) Naar mijn mening heb je een paard voor heel je leven, niet voor heel even ....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:40

lailapri schreef:

Nee nooit!!!!! Ik heb deze niet voor niets gekocht! Als je er mee kunt lezen en schrijven waarom zou je hem dan inruilen? Mensen die dit gemakkelijk kunnen zien het paard denk ik ook niet als hun 'maatje' maar meer als een 'gebruiksvoorwerp'.

NeverForgetS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:56

haflinger, ben zelfnamelijk ook met een haflinger
begonne en dit was echt mijn maatje

kameraat voor het leven!
Een beleerde van een jaar of 5/6
1000- 2500 ,-
Ligt er maar net aan wat voor een soort paardje het is
Betrouwbaar, verkeersmak, niet slaan of schoppen,eerlijk
Zwart, licht-bruin
[b]135- 150

MissQuina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:02

Kijk eens op de site van het merensstamboek. www.merensstamboek.nl
Volgens mij is dit het soort paardje dat je zoekt.......

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:18

Maakt niet uit, waar ik bij uitkomt.

Als hij maar lief is en betrouwbaar. Mooi word hij/zijvanzelf wel bij ons

Voor een beleerde,brave en zeker betrouwbare pony.

Niet meer dan 2500 Euro

Als die aan de rest van mijn eisen voldoet dan wel anders niet.

Betrouwbaar en gezond.

Geen schimmel.

Ligt eraan voor hoe oud en groot van het kind dat de pony voor beschiktbaar wordt gesteld.