wat voeren jullie je fjord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

wat voeren jullie je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 14:35

hoi, ik vroeg me af wat jullie voeren, om te kunnen vergelijken.
ik heb een merrie van 14 jaar.
het veulen is er nu van af.
ze werkt practisch niet.
ze gaat elke dag ongeveer vier uur op een weiland met gras.
de rest van de tijd staat ze op een afgezet, kaal stuk land.
ze krijgt daar nog zo'n 4 plakken goed hooi, een appel, en een halve kilo musly.
ik denk wel eens dat ik te veel voer, maar ze moet in mijn ogen ook wat te doen hebben he..
dus vandaar.
ze is overigens niet drachtig.

xx Marigold.

Zack

Re: wat voeren jullie je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:02

Als ze verder niks onder het zadel doet (of werkt) zal ik haar minder kruidenmix geven. (welk merk geef je?)
Dan kan je ook even uitzoeken met hetgeen waar weinig eiwit inzit (aangezien ze daar ook snel dik van kunnen worden)

Zelf zal ik p/d iets meer dan een kwart geven (als er minder voedingsstoffen inzitten kan het iets meer)
Hooi kan imo niet zoveel kwaad, daar krijgt ze genoeg aan. (ik geef s'avonds altijd een plukje/plak extra zodat hij wat te doen heeft)

Hoevaak voer je op een dag?
Iets meer informatie zou handig zijn Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 16:54

merk van musly is hartog.
en ik zet haar 's morgens op het gras, haal haar er rond half twee weer van af, voer dan om een uur of drie hooi en musly en appel.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:08

Op het moment staat mijn fjord erg veel op stal ( ivm met steeds ontsnappen shet Tong uitsteken).

maar normaal gezien gaat ze 's ochtens op de wei, tot het eind van de middag. Dan krijgt ze 2 a 3 plakken hooi. Verder krijgt ze dadelijks een vitamine koek, ( aura van pavo) en ong 3/4 kg sportmengeling ( van Cavalor).

Ik rijd haar ongeveer 4 tot 5 x per week..

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:01

Als ze niks doet zou ik haar gewoon hooi geven en een liksteen erbij. Laat die muesli maar weg..

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:45

vykan wordt 3x per week gereden en krijgt maar 1/2 kilo biks per dag. de dagen dat ik heb gereden krijgt hij een kopje muesli als extra. en natuurlijk krijgt hij elke dag wel appels en/of peen enzo. en hooi.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:07

Inderdaad wat Jeskim al zegt, gewoon hooi en weidegang is genoeg, als je toch niet meer haar werkt voer je ze alleen maar vet met muesli.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:10

Als je bang bent dat je te weinig vitaminen enzo geeft ( dat ben ik ook als ik geen krachtvoer bij geef Knipoog) dan kun je misschien ook de koeken van pavo eens proberen!

ze zijn er in 2 uitvoeringen ( zelfde product, ander jasje)
- de summerfit, zit in een doosje, 30 koeken, ongeveer 10 euro
- de auro, in een grotere verpakking, zijn 90 koeken, ongeveer 25 euro.

1 koek per dag is genoeg Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 11:55

bedankt, ik gaf in de zomer pavo koek ja, elke dag, en ik ben idd nu musly aan het voeren omdat ik bang ben dat ze mineralen tekort komt!
bedankt voor de tip om koek te doen ipv musly, de zak is bijna leeg, dus ik haal hierna mooi weer een pak pavo koeken! Lachen
verder, qua hooi, eigenlijk zou ik haar het liefst slechter hooi geven, maar dat eet ze haast niet..
dus dan kan ik de volgende dag een hoop nat hooi op de mestbult gooien..
het hooi dat ze nu krijgt is echt eersteklas hooi, eigenlijk veel te goed voor haar denk ik.

ze was toen ik haar kocht, net bevallen, en heel dik.
door het veulen zachtjesaan af gevallen, en toen het veulen net weg was viel ze echt helemaal in bij de flanken.
maar nu begint ze al weer veel te rond te worden ja..
tenminste, voor zover je dat kan zien in de wintervacht he.

ik zou haar eigenlijk wel beweging moeten geven, mar zo ver ben ik nog niet (zelfvertrouwen nodig denk ik, heb nog maar weinig op haar gereden, en ze is me vaak te sterk)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:59

De mijne werkt weinig momenteel, staat 24/7 op de wei die nog altijd overdadig met gras gevuld is. Ze krijgt voor de vitaminen een kilo muesli, Garvo Fyto form. Dit moet ze wel delen met 4 shetjes waarvan 1 hengst, 1 oudje, 1 drachtige en 1 2jarige.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:20

mijn enter krijgt samen met een veulen een kilo muesli van havens (zonder haver) en een kilo biks van pavo speciaal van veulens vanaf een half jaar tot drie jarigen.
Ze staat nog 24/7 in het gras(voor hoelang dat er nog is)
Verder wordt ze nog verwent met wortels en appels.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:28

Die van mij krijgt op dit moment een 1/4 kop biks want ze is op dieet ze was namelijk wat te dik ze krijgt dit in plaats van een 1/2 kop.
Verder krijgt ze 2x per dag kuil die te veel maar binnekort krijgt ze wat meer kleinere plukjes.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:15

Dat vind ik juist zo makkelijk van een liksteen, als ze behoefte hebben aan mineralen gaan ze er zelf bij. Ze zoeken het namelijk wel op. Je kunt tekorten merken aan het eetgedrag, eet ze bijvoorbeeld ineens veel brandnetels, likt ze overdreven aan je handen e.d.

Ik ben zelf niet weg van de koeken, bij mij verkuimelden ze helemaal en mijn andere paarden vonden ze niet zo lekker, al zal je dat probleem bij een fjord niet zo snel hebben, hihi..

Je moet ook geen slechter hooi hebben, maar ander hooi. Dat is wel minder lekker, maar doet in kwaliteit als het goed is niet onder. En als ze echt honger heeft gaat ze er wel bij hoor, als er maar geen schimmel o.i.d. in zit..

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:47

Ze krijgt bijna onbeperkt hooi, en eerst nog een halve kilo muesli, maar daar ben ik mee gestopt, want ze is behoorlijk aan het uitbuiken. Ze heeft wel een liksteen en staat 24/7 buiten.

Wilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 07:56

Het verschilt per fjord denk ik,mijn ruin krijgt een kilo brok en een halve kilo muesli per dag en een plake of twee drie hooi. Hij wordt bijna elke dag gereden. Mijn vierjarige merrie krijgt een halve kilo brok per dag en twee plakken hooi. Zij loopt twee of drie keer per week. Vork

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 09:50

die van mij heeft ook wel een liksteen, maar komen ze dan helemaal aan hun mineralen?

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:08

bij ons op stal worden ze 3 keer per dag gevoerd, dan krijgen zij steeds 1/3 kilo bix ( dus kg per dag ) en 2 maal kuil. van mijzelf ik kom s'middags krijgen zij dan nog beide genoeg hooi, de 1 een kg meuslie en de ander een halve kg meuslie, appels/wortels en zij staan op stro.

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:51

Basis biks van pavo een half kg per dag
en kuil 3 keer op een dag en dan nog wortels en zo

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:51

Floor wordt elke dag 3kwatier tot 1uur gereden,
dan krijgt ze:

s`ochtends: half musli + hooi
s`middags: half musli + heel wat worstels Tong uitsteken
s`avonds: kwart musli + hooi

ze krijgt nature`s best van pavo.. ze doet het er goed op Tong uitsteken
en is die musli zit geen haver en eiwit, das erg belangerijk voor die van mij,..
gr amanda

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:15

Heb je een witte of een rode liksteen? Wit is vooral zout, de rode zijn mineralen likstenen.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:37

die twee van mij staan 24/7 buiten en hebben onbeperkt kuilgras (was niet mijn bedoeling, staat netjes een ruif in een afgezet stuk, maarja de naarling ontsnapt elke keer, dus ze lopen nu door de hele wei en kunnen dus bij de baal kuilgras Koe ) en ik geef ze elke dag een schep muesli gemengd met onderhoudsbrok, beide zonder haver. En ze krijgen elke dag wortels.

Met de jaarling doen we uiteraard niet veel, regelmatig wandelen (is ook te zien aan zijn buik Tong uitsteken ) en mijn merrie van 6 jaar rij ik in principe 3 keer in de week, ze staat nu al bijna 2 weken stil omdat ik ziek ben geweest, maar dat is een ander verhaal

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 23:09

Jeskim schreef:
Heb je een witte of een rode liksteen? Wit is vooral zout, de rode zijn mineralen likstenen.

rode heeft ze.

@verafjord: onbeperkt kuilvoer dat lijkt mij dan weer te veel van het goede..
daar zit toch meer eiwit in dan in hooi?
koeien (jongvee dan even) krijgen onbeperkt kuilvoer terwijl ze verder niets doen, dat is puur om van te groeien, volwassen te worden.
maar een volwassen dier moet toch wel produceren zegmaar, laat ik het zo zeggen, een koe die droog moet gaan staan die krijgt alleen maar hooi, en geen kuil..
dus daarom denk ik dat onbeperkt kuil te veel is voor een fjord..

KiMmIe_PinOk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:17

Mijn fjord krijgt 1 kilo bix pavo conditoner halve kilo mix pavo nogwat weet niet hoe het heet en halve kilo maís grutten en halve kruiwagen kuilgras en dat s'ochtends en s'avond dan rijd ze 6x per week en nog is ze te dunnetjes maar dat was het
groetjes kim en pin0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:25

[***] krijgt sochtends half kilo muesli, savonds half kilo brok en avond laat kwart muesli.

Brok is Pavo Condition geloof ik... tussen basis en sport in.. muesli is van Equiral.

Daarnaast 3x per dag flink hooi en beetje kuil..

Hij werkt 6 dagen per week half uur tot een uur vrij intensief Lachen

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:44

Mijn Fjord staat 24/7 buiten en heeft beschikking tot liksteen en voordroog. Ze is 8 maanden drachtig en wordt regelmatig bereden.
Toen ze niet bereden werd kreeg ze er niets bij. Nu krijgt ze een kilo -havervrije en met weinig eiwitten en suiker- muesli per dag. In de zomer doet ze het tot nu toe (te Haha!) goed op alleen gras, even afwachten hoe het gaat als ze een veulen aan de voet heeft en bereden wordt.
Laatst bijgewerkt door maaike_vdv op 23-12-06 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt