Kwaliteit sperma, hoe verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Kwaliteit sperma, hoe verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 16:28

Ik heb even een vraagje, als een hengst qua kwaliteit v sperma niet aan de eisen van een stamboek voldoet, is daar dan wat aan te doen? Kun je op een of andere manier de kwaliteit verbeteren en zo ja, hoe? Heeft iemand ervaring met zoiets en hoe is het opgelost?

(voor details graag pb)

ik weet niet of het hier juist staat, maar lijkt me ook niet meteen iets voor medisch...

Sammie

Re: Kwaliteit sperma, hoe verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:34

Dat ligt er maar net aan waarom die kwaliteit minder is. Als het van nature minder is kun je weinig aan doen.
Sperma kan ook minder worden door onjuiste voeding, infecties, paard zit niet lekker in z'n vel, paard dekt teveel ect.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 16:44

En wat is dan de juiste voeding en wanneer dekt een paard te veel, of juist te weinig?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:48

juiste voeding kan ik niet zo voor jou bepalen.

Gemiddeld dekt een kwpn hengst die redelijk populair is om de dag in het dekseizoen. Dat zou ik toch wel een maximum vinden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:48

De juiste voeding is de voeding die voor dat ene paard geschikt is. Uitproberen dus. Er zijn niet voor niets zoveel verschillende.

Een paard dekt te veel zodra je dat aan hem merkt. Gedragsverandering of andere dingen. Te weinig dekken hebben ze bij mijn weten geen 'last' van.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:01

Ik ken het verhaal van een hengstenhouder die vroeger (jaren '70) regelmatig een stel rauwe eieren in de voerbak op de vrachtwagen gooide wanneer hij met de hengsten op pad was.
De hengsten dekten vlot en bevruchtten uitstekend.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:02

Yep het schijnt zo te zijn dat rauwe eieren goed zijn voor de kwaliteit van het sperma.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 17:11

Schijnt heb ik niet zoveel aan, ik wil graag iets waarvan de kans dat het helpt groot is. Is er niemand die zoiets heeft meegemaakt met z'n hengst?

Voor de details graag pb'en

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:24

Ik heb gewerkt op een stoeterij en daar gaven ze de potentiele dekhengst ook eieren, om de vruchtbaarheid te verbeteren (deze was namelijk NIET goed). Of het echt helpt durf ik je niet te zeggen, ik zou dan graag aankomen met wetenschappelijk bewijs, maar dat heb ik helaas niet voor je.
Overigens werdt de kwaliteit van het sperma van die hengst wel beter, maar of dat door de eieren kwam weet ik niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 13:52

maar dat zijn van die 'gezegdes' en daar wil ik niet te snel op af gaan, zie dan graag bewijs voordat ik m'n paard rauwe eieren ga voeren...

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:56

Misschien even overleggen met de controlerende instantie.
Betreft het de volume, afwijkingen, etc? al deze factoren tellen mee bij kwaliteitstest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:11

Het waren volgens mij rauwe eieren met bier, dat klopt wel hoor. Bier kan je sowiezo af en toe wel geven. Rauwe eieren weet ik niet hoe het met salmonella zit.
Pavo heeft ook een suplement, Pavo Stallion.
Bij een merrie verbeterd de vruchtbaarheid van sociaal contact, weidegang, gras en zon, maar of dat voor een hengst ook geld weet ik niet. Als zijn spermakwaliteit echt onder de maat is zou ik niet met de hengst fokken, want vruchtbaarheid is in hoge mate erfelijk en daar wil je als fokker geen problemen mee hebben.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:06

Ik weet wel dat de dekhengsten bij ons vaak merriebrokken krijgen, ook voor de vruchtbaarheid, tevens zijn goede verdunners etc.. ook van belang, dit zorgt voor een groter percentage levende zaadcellen en dat het langer houdbaar kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:10

Merriebrokken zit oa meer vitamine E in en meer eiwitten (vandaar de eieren en ook in gras). Kan me dus voorstellen dat het werkt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:33

Je moet eerst weten wat er aan de kwaliteit mankeert. Is de bouw (morfologie) niet goed of een te laag percentage? Zijn er gewoon te weinig levende zaadcellen? Bewegen ze niet goed?
Dat kunnen ze je op bijv. Utrecht vertellen.
Zodra er een afwijking is in het sperma is het moeilijk daar wat aan te doen.
Wel kan de kwaliteit minder worden als een hengst uit zn ritme gehaald wordt. (bijv. normaal 1 x per dag dekken en ineens een keer 2 x dekken) De eerste sprong na een tijd rust is vaak ook niet de beste.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 20:01

weule schreef:
tevens zijn goede verdunners etc.. ook van belang, dit zorgt voor een groter percentage levende zaadcellen en dat het langer houdbaar kan zijn.

Hoezo verdunners?
De beweeglijkheid is voldoende, het morfologisch normaal sperma is te laag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:29

Verdunners zorgen ervoor dat het sperma langer blijft leven. Maar in dit geval hebben verdunners dus geen invloed op de kwaliteit. Het aantal goed gebouwde zaadcellen is dus te laag dus dat betekent dat er teveel afwijkende misvormde zaadcellen bijzitten. Daardoor is het bevruchtend vermogen dus laag. Ik ben zelf geen arts maar volgens mij is daar weinig aan te doen.
Als je het zeker wilt weten kan je altijd informatie vragen bij Faculteit Utrecht afdeling Voortplanting of misschien op een andere kliniek.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 20:36

Suzanne F. schreef:
Verdunners zorgen ervoor dat het sperma langer blijft leven. Maar in dit geval hebben verdunners dus geen invloed op de kwaliteit. Het aantal goed gebouwde zaadcellen is dus te laag dus dat betekent dat er teveel afwijkende misvormde zaadcellen bijzitten. Daardoor is het bevruchtend vermogen dus laag. Ik ben zelf geen arts maar volgens mij is daar weinig aan te doen.
Als je het zeker wilt weten kan je altijd informatie vragen bij Faculteit Utrecht afdeling Voortplanting of misschien op een andere kliniek.

Dat weet ik, heb ik gevraagd maar ben nu benieuwd naar persoonlijke verhalen of tips.
Verdunners zouden wel kunnen helpen want als het percentage bewegende cellen groter wordt, wordt de kans dat er meer goed gebouwde cellen bij zitten ook groter. In watvoor vorm zijn die verdunners, hoe heet het officieel en waar kan ik dat vandaan halen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:41

anneliesdj schreef:
Verdunners zouden wel kunnen helpen want als het percentage bewegende cellen groter wordt, wordt de kans dat er meer goed gebouwde cellen bij zitten ook groter. In watvoor vorm zijn die verdunners, hoe heet het officieel en waar kan ik dat vandaan halen?

Verdunners zorgen er niet voor dat het percentage bewegende cellen groter wordt. Het zorgt ervoor dat het langer blijft leven.
Je moet sowieso zorgen dat je het er redelijk vers indoet zodat er zoveel mogelijk kans is dat er nog goede zaadcellen bijzitten.
Dit is een bekende verdunner:
http://www.spervital.nl

Havik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:28

Methylsulfonylmethaan !!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:52

Havik schreef:
Methylsulfonylmethaan !!

Van MSM is sowieso bekend dat het een positieve invloed heeft op de lichaamscellen.
Maar als het al iets zou doen, is het alleen de produktie verhogen dus het percentage niet goed gebouwde zaadcellen blijft hetzelfde.
Je zou er gewoon een extra grote portie in kunnen doen natuurlijk. Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 14:02

Havik schreef:
Methylsulfonylmethaan !!

Wat is dat, waar zorgt het voor en waar haal ik het vandaan? Het is eigelijk zo dat alles niet optimaal is, hoeveelheid/concentratie is voldoende maar niet ruim, beweeglijkheid is voldoende maar niet ruim(55%) en morfologie is dus onvoldoende. Dus eigelijk moet alles beter worden, in ga er toch vanuit dat bij een grotere hoeveelheid en grotere beweeglijkheid de morfologie ook beter wordt of werkt dat niet zo?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:55

anneliesdj schreef:
ga er toch vanuit dat bij een grotere hoeveelheid en grotere beweeglijkheid de morfologie ook beter wordt of werkt dat niet zo?

Nee zo werkt dat niet. Wel gaan beweeglijkheid en morfologie samen omdat misvormde zaadcellen (bijv. zonder staartjes) niet goed kunnen bewegen. Klinkt logisch toch? Haha!
Dus je kan de concentratie wel verhogen misschien maar dan heb je verhoudingsgewijs nog steeds hetzelfde percentage qua morfologie. Er zijn misschien dan meer normale zaadcellen maar ook meer misvormde, dus eigenlijk blijft het hetzelfde.

Zoek via google maar eens op MSM of bij de paardendrogist op de site staat ook veel over MSM.

Ocorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:28

Wij hebben jaren gelden een friese hengst gehad en we hadden veel geprobeerd om zijn sperma goed te krijgen en waren inmiddels enkele keren naar Utrecht geweest en iedere keer was zijn TNB onder de 500. We kregen toen de tip van een oude paardenman om een geit bij de hengst in de boks te doen, wel eerst goed opletten natuurlijk. Het schijnt dat bepaalde hengsten die in bijvoorbeeld de kudde onderdanig zijn geweest, dan hun mannelijkheid kunnen tonen. Hoe het allemaal precies zit weet ik niet. Een maand later is onze hengst goedgekeurd op sperma met een TNB van 2000, behalve de geit hebben we niets anders veranderd, de hengst liep M-dressuur en werd normaal getraind en ook zijn voedingsschema is niet veranderd (hij kreeg trouwens ook rauwe eieren Knipoog)
Het is altijd het proberen waard, houdt eerst wel even goed in de gaten wat de hengst met het diertje doet, want niet alle hengsten gaan er even voorzichtig mee om.

Donina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:05

Ik zou toch niet teveel rauwe eieren geven, je kan de hoogwaardige eiwitten uit eieren beter geven door bv een veulenbrok te geven. In eieren zitten enzymen die de afbraak van vitB1 veroorzaken (thiaminasen). Ik denk dat je van een paardenbrok zeker kan zijn dat er alleen goede dingen inzitten.
Het is belangrijk dat je hengst in goede algemene conditie is maw training is goed maar zware arbeid of wedstrijden op hoog niveau kunnen de spermakwaliteit negatief beïnvloeden.
Voor veel hengsten verschilt de kwaliteit van het sperma van seizoen tot seizoen (vergelijkbaar met merries) Zon en weidegang kunnen een positieve invloed hebben. Als je het sperma in de winter hebt laten controleren kan je het mss in de zomer nog eens proberen.
Teveel dekken kan ook wel eens nadelig zijn.
Verder is het zo dat bij jonge hengsten (2,5 - 3 (-4) jaar) de kwaliteit van het sperma nog verbetert als ze wat ouder zijn.
Wat ik persoonlijk erg belangrijk vind, is dat spermakwaliteit en -kwantiteit erfelijk bepaald worden. Als je hengst dus echt niet voldoet aan de vooropgestelde eisen van het stamboek, kan je je er mss maar beter bij neerleggen en je hengst uit de fokkerij weerhouden.