Inrijden en het groeien van een haf een verband?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snovje

Inrijden en het groeien van een haf een verband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 10:13

Ik heb gezocht maar kon het nergens vinden...als iemand anders het weet hoor ik het graag.

Ik heb nl. een vraagje aan alle haflinger-eigenaren Haha! Bloos
Wanneer zijn jullie begonnen met het inrijden van jullie haf...
en is jullie haf na het inrijden nog gegroeid of helmaal gestopt met groeien.
En wat is jullie ervaring....of te wel zou je het op dezelfde manier doen of anders een volgende keer..

Ik vraag me nl. af of het moment wanneer je gaat inrijden een verband zou kunnen hebben met de groei van een paard.

Voor alle duidelijkheid het gaat hier over het echte inrijden en niet meer het longeren..

Thanx voor de recatie alvast

Snovje

Re: Inrijden en het groeien van een haf een verband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 11:34

Niemand die z'n ervaring wil delen Ach gut

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:38

Mijn haf, zover we weten, is heel jong ingereden. Hij was waarschijnlijk 2,5-3 jaar oud.
En het is uiteindelijk een knoeperd van een vent geworden!

Dus ik denk dat het niet veel uitmaakt. Ze 'dijen' natuurlijk ook nog erg uit, naarmate ze wat ouder worden.

PS: Mijn Haf stond bij een handelsstal, die het niet zo nauw nam met richtlijnen. Ik heb hem niet ingereden, nog heb ik er deel aan gehad!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 11:42

Oke thanx roane.
Mag ik vrage hoe groot ie is?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:46

mijn haf is 1,40 en wordt in maart 4. hij is nu 2 maanden onder het zadel en het gaat heel erg goed, je zou denken dat hij al een jaar onder het zadel is.
ik denk niet dat rijden iets te maken heeft met het wel of niet groeien van een paard. je paard stopt niet spontaan met groeien als je er op gaat zitten.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:52

mijn haf is met 12 jaar ingereden dus ik kan je niet helpen

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:54

mijne was 5, op zijn 6e heb ik hem zelf doorgereden.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 14:31

He mensen,
Hartsikke bedankt.....

Misschien rade jullie het al Bloos maar ik heb zelf ook een haf....Ze is soms best dominant en wil haar eigen zin doordrammen... herkenbaar Haha! Koe
Zolang ik gewoon wandel en zo gaat het goed maar wanneer ik iets van haar vraag, op de grond, wil ze af en toe in protest gaan.
Nu is het zo dat ze in in januari 2007 3 jaar en 7 maanden is en ik volgende week met intesieve les (2 a 3 keer per week begin) begin. Eerst goed grondwerk en vervolgens er toch ook op.
Ze is nl. dominant maar ze moet nu haar plaats weten en hoe ouder ze wordt hoe meer dat karkter nog meer begint door te drammen zeg maar.
Alleen omdat ze nog vrij jong is en dus nog in de groei zit was ik aan het twijfelen of dit wel goed is voor haar. Het erop gaan zitten bedoel ik dan.....
Nu lees ik jullie verhaal en misschien valt het idd wel mee......Mocht je nog een opmerking of iets dergelijks hebben hierop hoor ik het graag.

Voor alle duidelijkheid wil ik eerst rustig het grondwerk uitbreiden en dan pas er op...... Eigenlijk wil ik het pas met 4 ....maar je moet vooruit om haar te laten weten dat jij de baas bent. Hierbij moet ik wel opmerken dat ik zelf door enkele voorvallen iets voorzichtiger met haar ben geworden en dus mijn
vertrouwen ook goed moet terug krijgen om duidelijk voor haar te zijn.

Ik zie naar jullie reactie uit!!! Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:35

ik heb altijd begrepen dat een paard vaak juist gaat groeien tijdens of direct na het inrijden door de beweging net als je je paard na de winter op het land zet en hij de hele dag kan bewegen, maar ze kunnen groeien tot ze 7 zijn dus het gaat zeker niet stilstaan als je gaat rijden

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 14:54

@Sjorsie
Dus jij zou ook gewoon beginnen in mijn situatie

Verstandelijk is ze er wel aan toe (denk ik...100% weet je nooit kom je pas achter als je het doet en kijkt wat de reactie is Bloos ) zolang het niet te intensief is.......

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:58

Snovje schreef:
@Sjorsie
Dus jij zou ook gewoon beginnen in mijn situatie

Verstandelijk is ze er wel aan toe (denk ik...100% weet je nooit kom je pas achter als je het doet en kijkt wat de reactie is Bloos ) zolang het niet te intensief is.......

rustig aan gaan beginnen en kijken hoe ze het ervaart allemaal Pling

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:02

Ik vind het heel goed van je dat je er zo goed over nadenkt. Ik heb ook een behoorlijk dominante haf(merrie) maar op zich weet ze haar plaast bij mij wel (gelukkig...)
Ik ben van mening dat haflingers wat later "rijp" zijn dan andere paarden en dat het geen kwaad kan om eens wat langer te wachten. Dat doe jij al, hardstikke goed dus.
Zolang je het rustig aan opbouwt is er niet zoveel aan de hand. En wat versta je precies onder intensieve les?
Ik zou met een paard wat net onder het zadel is toch rustig aan opbouwen. Een beetje "intensief" rijden kan niet zoveel kwaad maar rijd vooral niet te lang.
Je kan beter tevreden afstappen na 20 minuten rijden dan ontevreden afstappen na 40 minuten rijden (omdat je 20 min te kort vond en ze hierna nog is gaan etteren)

Ze blijft wel gewoon doorgroeien hoor. Mijn hafje is nu 5,5 jaar en die groeit ook nog. Mijn instructrice had haar een tijdje niet gezien en die viel het zelfs op.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 09:04

sjorsie
Oke thanx voor het berichtje.....zo voelt het gewoon effe beter Bloos

sammetje
Ohh ik wordt helemaal blij enverlegen als ik je berichtje lees....maar wel fijn om zo'n reactie te horen Haha!
Wat ik met intensieve les bedoel is in eerste instantie 2 a 3 keer in de week een half uur tot uur les (een beetje afhankelijk van mijn paardje hoe ze daarop reageert) en dan in het begin vooral grondwerk als dat goed misschien al een paar keer erop. Ik ga dus niet meteen 2 a 3 keer in de week rijden. Dit is voor mij al wat intensiever dan voorheen. Ik sta nl. bij een stal met alleen een buitenbak zonder drainage en das helemaal geen p[robleem ik sta er super maar met het starten van een jong paard schiet dat even niet op. Het is dan wel een keer oefenen en dan weer niet. Nu gaat ze voor een tijdje even met mij ergens anders naar toe waar we dus ' intensiever' kunnen oefenen omdat we hier een binnenbak hebben. En als alles goed gaat gaan we weer lekker terug Haha! Clown
Wanneer het dan een keer slecht weer is en ik wil toch binnen rijden dan kan ik op hopelijk op haar en 3 km verder naar een manage of heb ik in de tussentijd mijn e rijbewijs.

Ik ben trouwens ook erg blij om te horen dat het ' vroeg' beleren geen invloed heeft op de groei......
Zou je me iets meer over jou paardje anders willen vertellen??? Bloos Hoe het bij jouw is verlopen en hoe het nu gaat en hoe oud ze is en zo. Hopelijk vindt je het niet een TE directe vraag.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:29

Nee hoor helemaal geen te directe vraag. Is juist leuk om ervaringen enzo uit te wisselen!
Ik moet nu alleen snel weg. Ben morgen weer thuis, dan stuur ik je wel even een pm!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 11:12

Oke .....alvast harstikke bedankt! Ik wacht af Bloos

nienkestorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 09:35

mijne is 1.50 grood

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 10:09

nienkestorm schreef:
mijne is 1.50 grood

Leuk om te weten hoor maar heb er zo weinig aan ..sorry Bloos
Wil je me ook vertellen hoe oud ie is en wanneer ie is ingereden en hoe dat ging (lees mij topic)...
Thanx alvast

nienkestorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:51

hij is iets van 8 jaar en waneer die ingereeden is denk ik 2 half 3 jaar

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:44

Over het algemeen gaan paarden (en denk ook haflingers) een klein groeispurtje krijgen wanneer ze wat meer in het werk komen, en daarmee dus ook hoger in het voer.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:55

Bart is 153, laatste keer onofficieel opgemeten. Lachen
Hij is nu rond de 10 en nog dramt hij door hoor, dat veranderd echt niet door de jaren heen. Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:38

Mijn haf is 1.45 groot en ingereden toen ze 3 was. Toen was ze nog niet van mij, dus ik had daar niet veel over te zeggen, maar ik zie liever dat Haflingers met hun 4e of 5e worden ingereden. Net zoals Ijslanders zijn het stevige paardjes. En waarom bij een Ijslander wel wachten en bij een Haf niet? Net zoals Shetjes. Moet je ook pas mee beginnen op hun 5e. Dan zijn ze pas ver genoeg volgroeid..
Maar de jouwe loopt al onder het zadel? Ik zou niet 2 of 3 keer in de week intensief lessen. Ik vind dat voor zo'n jong paard iets teveel...

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:43

Woest is met 3 jaar en 6 maanden ingereden (nu een dikke maand dus) en we rijden maar 30 min 2x per week

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:35

mijne is nu 2 jaar en ik mag der in juni inrijden en ik weet niet of ze daarna nog doorzal groeien iedergeval ze kan supper springen en als je er naast loopt,, loopt ze al iets aan de teugel.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:45

Furie is ook wel vroeg ingereden, ze was 3 jaar. Ik ben haar daarna door gaan rijden, maximaal een half uurtje, maximaal 2 keer per week. Toen ze 3,5 was heeft ze een paar maanden rust gehad die haar goed hebben gedaan. Ze is van het zomer beleerd in enkel- en dubbelspan en heeft haar eerste marathon gereden. Veel nieuwe indrukken. En ook de afgelopen 2 maanden heeft ze veel rust gehad vanwege mijn stage. 2 weken geleden heb ik haar dressuurmatig weer opgepakt en het gaat beter dan ooit. Die rustperiodes doen haar altijd heel goed. Ja
Furie is overigens 1,46 gemeten op de keuring dit jaar in juli, ze is nu 4,5 jaar. Hoe groot ze nu is weet ik niet. Lachen

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 01:09

De mijne is ingereden rond zn 2,5 jaar,
toen kocht ik hem en hij heeft daarna een eidn stil gestaan.

Toen was tie 1,44
Nu istie 5 en 1,50 hoog,
Stuk breder geworden ook..

heb niet het idee dat hij eronder heeft geleden dat ie zo vroeg is ingereden,
Wel slecht zo vroeg,geestelijk dan,maar kan niet zeggen dat hij kwa hoogte in de maat is gebleven.

Mijne kan af en toe ook een botterik zijn,maar ik ben erg consequent voor hem,dus veel last heb ik er niet van gelukkig!