Tolten in de bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Tolten in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 14:40

Ik ben nu met mijn IJslander ongeveer een half jaar aan het tolten. Het gaat erg goed, ze krijgt steeds meer knieactie en de snelheid is al vrij hoog. Lachen We doen ook lessen daarvoor, maar ook voor de basis van de andere gangen.
Meestal oefen ik het tolten op het lange pad, dat is lekker rechtuit en kan ze goed snelheid maken en dat is gewoon fijner. Ik rijd natuurlijk ook weleens in de bak het is een grote dressuurbak, afmeting heb ik even geen idee van. Op de lange zijde tolt ik dan meestal maar als ik dan de "bocht" wil nemen (korte zijde) dan merk ik soms dat een beetje onregelmatig word. Meestal stap ik de korte zijde en tolt ik op de lange zijde weer aan. Maar goed dan kan ze natuurlijk geen goede snelheid maken. Is het nou moeilijker voor ze om in een kleine bocht zuiver te blijven tolten?
Op de ovaalbaan heb je daar natuurlijk geen last van, die bocht is heel groter maar jullie begrijpen me wel. Knipoog
Mijn vraag dus: Kunnen ze nu in de bak niet op de kortzijde in de bochten tactzuiver blijven omdat het te scherp is? Of is het een kwestie van training?

groetjes Kimmy

Myrkvi

Re: Tolten in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:44

mijn ijslander tolte juist beter in bochten Lachen
maar dat was dan ook een 5-ganger, ik weet niet of die van jou een vierganger of een vijfganger is ?

maar als ik gewoon de tolt de hele tijd bleef trainen tolte hij ook goed op rechte stukken.. ( ik reed meestal op een ovaalbaan, een bak is ook wel een stuk zwaarder )

dus ik denk dat ze na een tijdje ook wel goed zou kunnen tolten in bochten.. gewoon blijven oefenen Haha! ( en maar hopen dat ze nog wil draven, als ik een hele tijd aan het tolten was, wou die van mij niet meer draven Clown )

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 14:52

Myrkvi schreef:
mijn ijslander tolte juist beter in bochten Lachen
maar dat was dan ook een 5-ganger, ik weet niet of die van jou een vierganger of een vijfganger is ?

maar als ik gewoon de tolt de hele tijd bleef trainen tolte hij ook goed op rechte stukken.. ( ik reed meestal op een ovaalbaan, een bak is ook wel een stuk zwaarder )

dus ik denk dat ze na een tijdje ook wel goed zou kunnen tolten in bochten.. gewoon blijven oefenen Haha! ( en maar hopen dat ze nog wil draven, als ik een hele tijd aan het tolten was, wou die van mij niet meer draven Clown )

De mijne is ook een 5 ganger, maar telgang word (nog) niet gereden. Ze heeft wel een lang lijf en vind het daardoor wel moeilijker in de bak, maar het gaat steeds beter. Lachen
Dan ga ik gewoon goed door oefenen, komt het wel goed. Eva heeft als voorkeursgang draf dus draven wil ze altijd wel. Knipoog Maar dan heeft ze wel de neiging om inderdaad te gaan tolten dan draven.
Misschien tips om haar in de bochten tactzuiver te houden?

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:56

Met Myrkvi heb ik wel getelgangd ( of hoe je dat ook schrijft Clown )
maar hij was ook erg stijf en voor hem was het juist goed om te tolten in bochten enzo.. om hem een beetje soepel te houden Knipoog

je moet vooral proberen haar goed ''bij elkaar '' te houden.. dus dr hoofd goed omhoog houden.. voor een beetje tegen houden en drijven, zodat ze niet uit elkaar valt en gaat draven Lachen ik weet niet of het bij jou helpt, maar bij mij hielp het in iedergeval wel.. Haha!

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:59

je zou ook een keer met springschoenen kunnen rijden ? dat hielp bij mij ook erg goed.. ik had wel redelijk zware.. alleen je moet er niet te vaak mee rijden want dan helpt het op een gegeven moment niet meer haha Clown

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 17:13

Oke bedankt, ja springschoenen doe ik heel af en toe eens om ja. Lachen Maar ze zijn erg ligt dus veel effect heeft het niet. Wil graag van die ballenboots aanschaffen.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:43

is een kwestie van oefenen, het ene paard vind het juist makkelijker, de andere vind het moeilijker. het kan ook aan jezelf liggen, dat je zo bezig bent met sturen dat je vergeet je spanning in je lichaam te houden, dus let daar ook goed op!
en de bak is vaak wat zwaarder dan een normaal "pad" dus is het tölten zoiezo zwaarder....

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 22:22

je hebt ook zwaardere springschoenen hoor Lachen , ik heb hele zware van 360 gram ofzo.. Bloos!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 22:38

Springschoenen moet je alleen gebruiken om te trainen (niet te lang omhouden en niet elke keer)
En springschoenen gaat de rolling van de tolt in de bochten niet tegen. Dus daar hoef je ze niet voor te gebruiken.
Tolten in de bochten van een bak is een kwesti van trainen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 01:52

Zelf töltte ik nooit in de bak. Ook omdat ik elke week dressuurles had en hem dus alleen liet stap - draf - galop in de bak (met springen ook wel zo handig) en dan buiten / op een baan wel met tölt. Ook omdat de bak vrij mul is en het dan lastiger is om te tölten, en in het bos hadden we heerlijke harde zandpaden om te tölten! Lachen

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 06:00

Je helpt je paard door - zoals Roskur dat doet - regelmatig
dressuuroefeningen in de 'gewone' gangen te gaan/blijven doen.
Dat bevordert de balans en souplesse.

Verder is het van belang de verschillende gangen ongeveer evenveel
te rijden en de tölt niet de overhand te laten hebben i.v.m ontwikkeling van
een onderhals en slijtage.
Maar dat wist je denk ik al? Knipoog

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:12

Glossi schreef:
Springschoenen moet je alleen gebruiken om te trainen (niet te lang omhouden en niet elke keer)
En springschoenen gaat de rolling van de tolt in de bochten niet tegen. Dus daar hoef je ze niet voor te gebruiken.
Tolten in de bochten van een bak is een kwesti van trainen.

Bij mijn paard hielpen springschoenen in iedergeval wel..

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:26

Ik ga met Glossi mee, springschoenen hebben in de bochten echt geen effect, ik vraag me zelfs af of het er niet moeilijker door wordt ermee. Raudka heeft dit probleem ook, ze heeft gewoon niet geleerd door de bocht te gaan in tölt. We zijn nu ongeveer 3 weken bezig met bochten oefenen, en dat gaat steeds beter. Nou hebben we geen bak, maar buiten kan het ook prima. Ik ben begonnen met stelling te oefenen en schouderbinnenwaarts om haar lengtebuiging te verbeteren. Daarna zigzagjes, in het begin langzaam, flauwe bochten en "als ze maar doortölt", nu kan ze dat in een flink tempo, net zo hard als ze normaal kan. Vandaag gooide ik er een oefening bij: verzamelen op de rechte stukjes, sneller door de bocht (en om haar alert te houden, ook precies andersom) Ze doet het allemaal steeds beter en een bijkomend voordeel, ze wordt heerlijk los en gaat haar achterhand beter gebruiken! Als laatste rijden we vaak ook wat voltes, en dat gaat nu stukken beter, regelmatig en netjes in stelling (en als het ff kan nageeflijk) Veel succes!

Veel succes ermee, en geef de moed niet op

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 18:30

Dankjewel voor de reactie's allemaal! Lachen
Met springschoenen rijd ik maar zelden, en eigenlijk nooit in de bak.
Onze bak is gelukkig niet zo heel zwaar, dus dat is wel fijn.
Maar dan ga ik gewoon goed oefenen.
Dat wist ik inderdaad al botervlieg. Knipoog

Haugspori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:41

Je bent niet de enige, ik denk dat meer ruiters dit probleem tegen komen. Ikzelf vind het lastig om in snel tempo tolt de bocht door te komen op een baan, dan is de bocht opeens veels te klein. Haha!

Het is, zoals je zelf al bedacht, een kwestie van training. Je paard valt in de bocht op de voorhand en dus zal je de motor van achteren meer moeten activeren. Een simpele tip: Probeer haar voor de bocht iets terug te nemen en te verzamelen, zodat ze niet uit elkaar valt in de bocht.
Het gaat natuurlijk wel wat verder dan dat en via internet is het moeilijk in te schatten waar het probleem precies ligt bij jou. Heb je les van een goede instructeur?

Met springschoenen maak je het probleem alleen maar groter. Hoe meer gewicht je aan de voorkant hangt, hoe meer je paard op de voorhand gaat leunen... en dat is nou net wat je niet wil.

Succes ermee!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:44

Een simpele tip: Probeer haar voor de bocht iets terug te nemen en te verzamelen, zodat ze niet uit elkaar valt in de bocht.

Zelf vind ik dat je eerst in arbeitstempo tolt de bocht door moet komen. Pas als dat goed gaat kun je het tempo verhogen.
Dan hoef je in de bocht ook niet terug te nemen. Want dan doe je versnellen aan de lange zijde en langzaam op de korte zijdes.
Als de arbeitstempo goed gaat kun je vanzelf opbouwen tot sneller tempo. Zelf rijd ik regelmatig in een bak en het is echt gaaf als je plat door de bocht gaat Cool Suc6 Kimmy OK dan!

Haugspori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:08

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens Glossi. In arbeidstempo de bocht doorgaan, dat sowieso (om mee te beginnen), maar dmv korte tempowisselingen maak je de achterhand actiever. Zo ook voor de bocht: op de lange zijde duidelijk versnellen, en voor de bocht weer terugnemen en verzamelen. Je geeft hiermee ook een signaal aan je paard: "let op, er komt een bocht"

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:39

Korte tempo wisselingen zijn idd goed voor de achterhand. Stappen, halthouden, achterwaards en dan voorwaards in tolt. Wending om de voorhand, wijken, kleine volte in gallop, slangenvoltes etc. Als je elke keer op de langezijde gaat versnellen en op de korte zijde langzaam dan word de korte zijde nooit sneller en zul je de rolling houden als je sneller wil Clown Daarom kun je het beter gelijkmatig opbouwen in 1 tempo. De oefening die jij noemt kun je er wel voor erbij doen maar dan in kleinere gedeeltes en niet elke keer op de zelfde plek aantolten en langzamer gaan.

Haugspori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:44

Daarom zeg ik ook "een simpele tip" en "Het gaat natuurlijk wel wat verder dan dat en via internet is het moeilijk in te schatten waar het probleem precies ligt bij jou." Knipoog

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:48

Dat is waar, maar ik dacht dat je het als oefening bedoelde om constant te trainen.
En via internet blijft het idd moeilijk om dingen uit te leggen, al kun je wel kleine oefeningen doorgeven.
Maar het beste blijft natuurlijk lessen volgen Vork

Haugspori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:02

Precies, en daarbij is iedere combinatie anders. Bij de een moet je bijv. vooral focussen op kracht en coördinatie van het paard, terwijl je bij de andere combi zal moeten werken aan de spanning bij de ruiter... en ga zo maar door. Er bestaat geen standaard protecol, en dat maakt paardrijden nou zo leuk. Haha! Maargoed, er zijn al heel wat nuttige dingen gezegd in dit topic, dus IceEva kan daaruit oefeningen pakken die haar hopelijk verder helpen. Lachen

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 18:50

Discussie hier! Knipoog
Dankjewel voor de tips, van de week ging het al een stuk beter gelukkig. Ze leert snel!
Ik les 1x per maand bij Yvette Strookappe http://www.fengsstadir.com/ Haugspori. Lachen

Gaefa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:04

uhm, nou tölten in de bak is ook wat zwaarder voor een IJs, alle gangen denk ik wel, want het is zand(neem ik aan) als het een hele dikke laag is is het misschien zwaarder ofzo..

ik weet niet hoe je 't zuiver kan krijgen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:26

Gaefa_ schreef:
uhm, nou tölten in de bak is ook wat zwaarder voor een IJs, alle gangen denk ik wel, want het is zand(neem ik aan) als het een hele dikke laag is is het misschien zwaarder ofzo..

ik weet niet hoe je 't zuiver kan krijgen

In leemzand is het niet zwaarder Vork dat hebben wij in de bak, heel erg fijn zand.

Gaefa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 17:39

neuh maar waar ik een keer op een paard ging rijden(Om 'm te kopen, gaan we binnenkort dus doen Hyper!:) ) waren van die stukjes hout ik weet niet hoe dat heet..heel simpele naam, ligt op 't puntje van me tong :p maar toen kon ie dus niet zo goed tolten, en op harde grond, of idd leemzand zand wel

p.s. verbeter je me in elke topic waar ik ben geweest ofzo? whaha Knipoog is niet erg :p