Hengst bij merrie in wei gevonden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Hengst bij merrie in wei gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 09:16

Ik kwam gisterenavond op mijn wei aan, ik wilde mijn paarden gaan voeren...

Toen ik aankwam stond mijn hengst (geen dekhengst) bij mijn merrie in de wei. Ze stonden rustig en mijn merrie heeft nog een keer gemiept naar mijn hengst toen ik er was.
Ik heb al het advies gekregen om haar over 21 dagen hengstig te laten spuiten dat ALS er gedekt is, het er dan mee afkomt.
Wat heeft dat voor gevolgen? Ik ga haar namelijk volgend seizoen uitlenen als fokmerrie...

Er stond te weinig stroom op de wei, wilde net de accu gaan verwisselen vandaag. Mijn hengst is door de draad heen gegaan. Er is een paal afgebroken. Buiten de wei heeft geen van mijn paarden schade opgelopen gelukkig!

Ook ga ik zo wie zo zometeen de DA nog even bellen om advies in te winnen.

Alvast bedankt!

superwoman

Re: Hengst bij merrie in wei gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:25

tja, gewoon ff afwachten.
En wannner ze wel drachtig zou zijn (scannen) , moet een beslissing maken.
Zou wel wanneer er niks zit haar laten spoelen, zodat er geen vuil in kan zitten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 09:27

Maar wat heeft het hengstig spuiten voor gevolgen/risico's?
Maar goed, dus ook laten spoelen!?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:39

Ik heb alleen ervaring met drachtig willen maken Haha!
Ik zie het nut niet van hengstig spuiten. Ik zou haar laten spoelen, dus maakt het dat
het hengstig spuiten overbodig.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:43

griebels schreef:
Maar wat heeft het hengstig spuiten voor gevolgen/risico's?
Maar goed, dus ook laten spoelen!?

ik heb ook 1 keer het veulen eraf laten spuiten
om eerlijk te zijn ging het geheel tegen mij geweten in Bloos
maar ik kocht de merrie drachtig van een "Wilde hengst" die ook nog eens oerlelijk was en ze was in het najaar uitgerekend
al met al niet de ideale omstandigheden
de baarmoeder is toen iets opgerekt, en ze is hengstig gespoten
ik heb er nooit iets van gemerkt
behalve dat ze een paar weken later heel erge mok kreeg aan beide achterbenen maar of dat er iets mee te maken had weet ik niet!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 09:45

En met spoelen komt het er ook vanaf?
Je weet dus niet wat daar de risico's van zijn? Als ze in maart ofzo gedekt moet worden?
DA is gebeld, maar er was even niemand aanwezig die mij kon helpen, ik word dus terug gebeld Knipoog

Unamie: Lijkt me niet. Maar je weet niet of je haar daarna weer zou kunnen laten dekken?
Als ze drachtig zou zijn en ik laat het zitten krijgt ze in nov dus een veulen, ook niet echt fijne omstandigheden...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:42

was de merrie hengstig...???

als een merrie niet hengstig is, lijkt het mij hoogst onwaarschijnlijk dat een onervaren hengst een niet hengstige merrie dekt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:44

Zijn de merries rond deze tijd nog hengstig?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 10:59

Ze laat zo wie zo geen hengstigheid zien als het om hem gaat. Ze moet hem niet -> jaloers! Maar kan spontaan hengstig worden als er een ruin voorbij komt.
Onervaren is de hengst niet echt, hij heeft een keer gedekt, en wist alles goed te vinden Knipoog

Ik heb net de DA gesproken... Die vroeg hetzelfde.. of ze hengstig was, en of ze hengstigheid goed toonde...
Om het zekere voor het onzekere te nemen (ze dacht niet dat er iets gebeurd was) kon ik haar over 18 dagen laten scannen. Spoelen/hengstig spuiten wilde ze niet doen als ze niet zeker wist dat er een vrucht in zat...

Dus... zal ik haar maar laten scannen???

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:01

Wat een situatie zeg... Ik kan geen nuttige bijdrage leveren in dit topic, maar ik blijf het wel even volgen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:06

russel schreef:
Zijn de merries rond deze tijd nog hengstig?

die van mij wel .......bij het stallingsadres waar ik sta, was ook de 24 jar friese merrie hengstig.... deze week......

Haha!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:12

griebels schreef:
Ze laat zo wie zo geen hengstigheid zien als het om hem gaat. Ze moet hem niet -> jaloers! Maar kan spontaan hengstig worden als er een ruin voorbij komt.

lijkt me niet dat er dan eisprong is , als merrie binnen 5 minuten hengstig kan worden...dus ze kan zich best laten dekken....maar of er een bevruchting plaats vind is hoogst onwaarschijnlijk,...

als je je merrie zo omschrijft klinkt zij als een "pis- merrie"
Citaat:
Onervaren is de hengst niet echt, hij heeft een keer gedekt, en wist alles goed te vinden Knipoog

omdat je zelf schrijft geen dekhengst ga ik ervan uit dat hij onervaren is.....

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:17

Ik heb een paar jaar terug hetzelfde meegemaakt, alleen betrof het hier mijn hengst met de merrie van een vriendin, op een ijskoude dag in november. Er lag zelfs sneeuw! De merrie leek niet hengstig en de hengst had ook niet veel interesse meer in haar, maar het resultaat van dit bezoekje loopt nu alweer 2 jaar bij ons op de wei.

Als je je merrie als fokmerrie wil verhuren, zou ik zeker laten scannen. Heeft ze al eerder een veulen gehad? Zo nee, dan zou een scan direct een mooie gelegenheid zijn om te checken of van binnen alles in orde is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 11:37

Sigrid: een pismerrie betekend iets anders... Ik ken er namelijk meerdere. Zij is tijdens de hengstigheid (heb er nu 2 van haar gezien, 1 als jaarling en 1 toen ze 3jr was en die ruin voorbij kwam in sept.) super aanhankelijk en lief, maar eigenlijk is ze dat altijd wel Knipoog. Ze is nu 3,5 en plakt wel aan mijn hengst maar dat is puur omdat de enige is die ze kan zien. Ze moet hem niet omdat zij jaloers op zijn aandacht van mij is Knipoog

Dekhengsten reageren anders op merries als een hengst die niet dekt. Hij heeft jaren geleden eenmalig mogen dekken, en wist meteen waar hij moest zijn Knipoog

Callippo: ze heeft nog nooit een veulen gehad. Mijn merrie had geen interesse in de hengst. En de hengst wilde nog een snuffelen ofzo en toen miepte mijn merrie naar hem.
Ik zal voor de zekerheid toch maar even laten scannen dan...

Bedankt voor jullie antwoorden!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 11:44

Was overigens sneu om ze uit elkaar te halen... Liekie was zo trots, hij stond er echt bij van: kijk eens vrouwtje, ik heb een vriendinnetje!! Zo zielig Verdrietig

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:45

Kans lijkt mij erg klein dat ze drachtig zou zijn, dus ik zou haar laten scannen na 18 dagen, mocht er toch een vrucht op zitten dan kun je altijd nog kijken.
Mag ik vragen welke DA je hebt?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 11:46

Spoorenberg...
De kans lijkt me ook klein, maar ik kan geen risico's nemen...

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:48

Ze worden wel hengstig gewoon. Naja Soraya dan. Want 10 januari 2005 lang er een veulentje in de stal.Was ook niet gepland.
Ze was ook gedekt door een 2 jarige. Was ook geen dekhengst.Maar gedroeg zich wel zo. Wilde er echt opspringen als hij erbij kon.Hij is al weer een half jaar ruin. Maar van de zomer stonden ze samen en hij klom er mooi op Clown

Zou ook eventjes laten scannen.Dan weet je het zeker.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 11:53

Mijn hengst is superbraaf, ook bij merries. Maar als hij los in de wei staat met een merrie doet hij natuurlijk wat hij zelf wil. Hij is overigens ruim 10jr oud, en heeft geen hengstengedrag. Maar je moet niet de kat op het spek binden bij hem

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:57

Ik zou haar wel laten scannen, weet je zeker of ze wel of niet drachtig is. Blijf even het topic volgen, vind het erg interessant. Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:59

Misschien eens advies inwinnen bij DAP De Wal in Overpelt? Zit ik bij, zijn behoorlijk goed in merriebegeleiding, ik vind ze persoonlijk beter en een stuk goedkoper (scannen bij Spoorenberg kostte mij 2 jaar geleden 56 euro, bij De Wal iets meer dan 35 euro). Ze nemen van diverse goedgekeurde hengsten daar zelf ook sperma af, mijn eigen merrie is dit jaar daar in hun kliniek begeleid door hun.
En een telefoontje voor meer deskundig advies kan mijns insziens geen kwaad. Zal je even het telefoonnummer pb-en.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:01

Ik zou op 18 dagen scannen, dan weet je of je moet ingrijpen of niet.

Ik denk dat de kans best hoog is dat ze drachtig is, die hengst is niet voor niets uitgebroken.
(Wij zijn overigens ook door schade en schande wijs geworden Knipoog )

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:07

Gewoon inderdaad hengstig laten spuiten. Mocht er een vrucht op zitten dan wordt die afgedreven. Heeft geen gevolgen voor eventueel volgend jaar drachtig worden als je het 1x laat doen. Ga je een merrie regelmatig hengstig laten spuiten (werd in de rensport wel gedaan bij zeer heftige merries die beter te regelen zijn als ze hengstig zijn) dan ga je de hormoonhuishouding overhoop gooien en kan je problemen krijgen om de merrie later dragend te krijgen. Maar van 1x hoef je geen problemen te verwachten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 12:09

De hengst staat niet graag alleen... DAt is de reden dat hij is uitgebroken. Hij doet het ook als hij alleen staat of als er ergens een ruin of hengst staat waar hij naartoe wil. Toevallig kwam hij nu mijn merrie tegen Knipoog

Neon: ik heb net gebeld en het kost bij hun EUR 35,-.
Daarbij is Sabiha moeilijk te laden en te vervoeren dus een kort ritje is fijner voor haar Knipoog
Maar toch bedankt voor je pb Ja

Alvaron: mijn DA wil niet hengstig spuiten als er niet zeker een vrucht in zit
Dus ik laat haar maar scannen, kan ik indd meteen laten kijken of alles goed zit daarbinnen Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 12:20

Neon, heb je ook nog een site toevallig?