kleur van mijn veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

waterloo

kleur van mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 20:16

Ik weet nog steeds niet wat mijn veulen voor kleur is/wordt. Willen jullie mee kijken? Vader is de nrps hengst nimzikki(donkerbruin.) De veulenschetser wist het ook niet goed. Dacht aan roodschimmel/ roan. Op de laatste foto zie je welke kleur hij nu is.

http://www.mijnalbum.nl/Album=GZ7H6U7O

flyfly

Re: kleur van mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 01:06

Is de merrie gewoon valk of valk-roan, is een beetje lastig te zien op de foto. Zo te zien is haar hoofd dezelfde kleur als de rest. Een roan kleurig veulen heeft altijd minstens 1 roankleurige ouder.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:17

Volgens mij wordt het een "gewone" vos Verdrietig

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 18:08

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:15

Wat is de afstamming van de merrie??
Op de laatste foto lijkt het veulen inderdaad roan.

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 21:58

De moeder is een valk pony zonder papier en de vades de nrps hengst Nimzikki.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:37

Het veulen is vos-roan, dus 1 van de ouders moet ook roan zijn, is de moeder soms ook weleens lichter?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:30

Of een voorbeeld van de uitwerking van Rabicano (zie moeder's staart = drager), of (minder waarschijnlijk maar kan) van Sabino.
Mijn gok ... aangezien het GEEN roan of schimmel kan zijn omdat noch moeder noch vader roan of schimmel zijn ! ... extreem Rabicano/sabino vos.

Andere voorbeelden:
Afbeelding
Afbeelding

Een roan wordt roan geboren en zal nooit van kleur veranderen. Ze kunnen wel donkerder in winter vacht op die plaatsen waar zomers ze wit zijn. Een haar 'beschadiging' bij een roan komt terug in de basis kleur en niet als witte haartjes. Een roan heeft altijd donker basis-kleur hoofd en benen.
Een schimmel wordt in basis kleur geboren en verlicht door de jaren. Zeldom ! bijna nooit is het schimmel effect te zien bij het wisselen van de veulenharen !!!!. Haar 'beschadiging' bij schimmels komt terug als witte haartjes. Een schimmel verkleurt over zijn hele lichaam, inclusief hoofd en benen.
Je veulen past niet in een van deze categorieen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:45

Foto's doen het niet dus hier nog een voorbeeld van Rabicano:
Afbeelding
Afbeelding

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:00

Het is echt wel een roan dus 1 van beide ouders MOET roan zijn.
Rabicano ziet niet zo. Knipoog

Afbeelding

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:14

Roan Knipoog
Leuk beestje trouwens! Haha!

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 09:36

Dank jullie wel! Kan de moeder dan een roan zijn, want die zag er valk uit. Ze was s'winters wel wit. En werd dan zomers weer valk.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:12

waterloo schreef:
Dank jullie wel! Kan de moeder dan een roan zijn, want die zag er valk uit. Ze was s'winters wel wit. En werd dan zomers weer valk.

Roan veranderen 'swinters in de andere richting: donkerder dan zomers! Het 'verlichten' 'swinters is typisch voor enkel verdunde creme dragers (palomino en valk).

Op de foto van het liggend veulen zie ik een veulen die nog vollop is in het verharen.
Op de foto's met moeder zie ik geen roan. Moeder's gezicht is licht, terwijl ook bij valk roan je een duidelijk verschil ziet tussen de kleur op het lijf en die van het gezicht. Moeder is geen roan!
Is de vader wel de vader? Ik WEET dat de vermelde hengst bruin is, dus geen roan.

Wetend dat noch hengst of merrie roan zijn kan het veulen absoluut GEEN roan zijn!
Moeder draagt rabicano en sabino .... denk eerder die richting in.
Ik ben wel heel benieuwd naar zijn voorjaar kleur na de winter vacht wisseling! Dan pas kan je zijn echte kleur vaststellen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:20

Roans kunnen soms ook geheel effen zijn hoor Peterina die witte haren zie je niet altijd het hele jaar door even duidelijk.
Als de moeder in de winter idd zo licht is dan is die vast roan, want het veulen is op die liggende foto overduidelijk roan.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:58

Meavy, Roans worden in de winter juist donkerder, niet lichter. Als de hengst dus geen roan is, en de moeder in de winter lichter wordt, is de merrie ook geen roan, en is er geen enkele kans dat het veulen wel roan is.
Ik denk inderdaad Sabino, Rabicano kan inderdaad ook, maar op de foto's zie ik wel vlekjes, maar niet bij de liezen, en niet bij de staart (voor wat ik kan zien), en wel op de hals. Ik dacht dat een Rabicano juist altijd witte vlekken had bij de liezen, oksels en staart?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:02

Roan valt idd af als vader ook geen roan is...

@ Myukii en Peterina; Rabicano is een nieuwe term voor mij, heeft een van jullie daarover uitleg voor mij (kan ook wel via PB)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:25

Er zijn ook roans die juist in de winter lichter zijn, ken een aantal shet die dat ook hebben. Knipoog
En op een lichte ondergrond kan roan erg moeilijk te zien zijn, op palomino´s bijvoorbeeld is het vaak bijna onzichtbaar.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:28

oehh ik vind mama paard wel heel mooi Ja Tong uitsteken

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:11

Ehm, Tha_Niekje, uitleggen kan ik het niet zo goed, ik weet meestal wel hoe verschillende kleuren en patronen eruitzien, maar kan ik niet goed uitleggen wat het is.

Wat ik wel weet, is dat Rabicano wordt veroorzaakt door een dominant gen, en is eigenlijk een soort roansoort/patroon. Zorgt voor witte haren bij de staartaanzet, liezen (flanken), en bij de oksels (bij de voorbenen dus). Soms is het haast niet te zien, en zijn het 3 witte haren, soms kunnen de witte haren van bij de liezen zich zelf over de hele buik en hele flanken van het paard verspreiden (http://sheepasylum.cherrytaco.com/equin ... bicano.gif).
Eigenlijk net zoals dat een paard met hoge witbenen al (minimum) Sabino genoemd wordt, en een bijna wit paard met wat kleine vlekjes in de basiskleur ook (extreme) sabino wordt genoemd.

Voor een goede en uitgebreide uitleg zal je toch bij iemand anders moeten zijn vrees ik Knipoog

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:22

Myukii schreef:
Meavy, Roans worden in de winter juist donkerder, niet lichter. Als de hengst dus geen roan is, en de moeder in de winter lichter wordt, is de merrie ook geen roan, en is er geen enkele kans dat het veulen wel roan is.
Ik denk inderdaad Sabino, Rabicano kan inderdaad ook, maar op de foto's zie ik wel vlekjes, maar niet bij de liezen, en niet bij de staart (voor wat ik kan zien), en wel op de hals. Ik dacht dat een Rabicano juist altijd witte vlekken had bij de liezen, oksels en staart?

Mijn hengstje is ook zomers donkerder en in de winter wordt hij tegen het witte aan en dan verkleurd hij weer terug naar donker.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:02

shemar schreef:
Myukii schreef:

Mijn hengstje is ook zomers donkerder en in de winter wordt hij tegen het witte aan en dan verkleurd hij weer terug naar donker.

Mijn palomino's (echte!) doen dat ook maar dat heeft niets met roan te maken!
Vaak zijn er meerdere genen bezig die een 'verwaarde' beeld geven. Dat gezegt zijn er genetica regels die altijd van pas zijn, oa om een roan te krijgen MOET een van de ouders roan zijn. In deze geval (van de TS) is NOCH de moeder NOCH de vader roan ... dus veulen is NIET roan !
.... of de vader is niet de vader ...????

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:06

ik denk dat je nu nog niet egt kan zeggen wat voor kleur het wordt ,want hij is nog jong en kan nog veel veranderen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:08

Inderdaad:
Citaat:
Ik ben wel heel benieuwd naar zijn voorjaar kleur na de winter vacht wisseling! Dan pas kan je zijn echte kleur vaststellen

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:06

Daarom zou ik graag meer foto´s van de moeder willen zien want ik vermoed dat die best weleens een roan zou kunnen zijn.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:13

Oehh.. spannend! Haha!

Je moet ook kijken naar niet alleen de ouders, maar ook naar de grootouders van het veulen. Het kan een niet-dominant gen zijn in die van de moeder, maar kan toch nog tot uiting komen in de nakomelingen, ook al is die kans vrij klein.

Vind het idd erg leuke beestjes!