Nouvel schreef:De 6-jarige merrie die ik rijd is nog super rond en heeft praktisch geen schoft...
Ik heb er een County dressuurzadel op liggen met wijde kamer.
Volgens de fysio ligt het zadel goed op haar.
Maar doordat ze zo rond is schuift het zadel ontzettend opzij ondanks goed aansingelen en netjes op de juiste plek leggen...
Ik vind dit echt heel vervelend met rijden, omdat je het toch steeds recht aan het trekken bent en zij dus iedere keer een ruk aan haar rug krijgt denk ik, lijkt me voor haar rug, en ook voor mijn zadel niet ideaal...
Heeft iemand hier ervaring mee en misschien een oplossing voor?
Als je zadel scheef naar opzij zakt, kan er druk op de ruggewervels komen doordat de kussens tegen de doornuitsteeksels drukken. Dat is inderdaad niet lekker voor het paard. Als je het zadel dan weer over de rug naar de andere kant trekt/duwt wring je het zadel nogmaals over de rug. Ook niet goed voor je zadel.
Nouvel schreef:Moet ik gewoon afwachten tot ze uitgroeit en meer schoft krijgt?
Je paard krijgt nooit meer schoft. De schoft bestaat namelijk uit de hoge dooruitsteeksels van de eerste ruggewervels. Het kan lijken of paarden soms meer schoft krijgen, maar dat is dan het gevolg van spiernecrose (afsterven van weefsel) door een knellende zadel. De spieren vallen weg en de schoft lijkt hoger. Dat wil je niet.
KWPN-ers (en andere rassen) worden trouwens wel gefokt op een hoge schoft, een zadel blijft dan makkelijker liggen. Iberische rassen hebben nu eenmaal een rondere bouw met weinig schoft.
Nouvel schreef:Kan ik iets aan het zadel laten doen?
Of zou ik toch naar een ander zadel uit moeten kijken?
(liever niet, want ik vind dit zelf een ontzettend fijn zadel...

)
Je zegt dat de fysio het zadel goed vind passen. Daar ga ik dan ook vanuit. Schuift het niet naar voren of naar achteren? Bij veel paarden met weinig schoft schuift het zadel ook nog naar voren. Dan heeft het zeker niet de juiste pasvorm.
Wanneer begint het zadel te schuiven? Stap je met een opstapje op? Houd je bij het opstappen aan de achterkant van het zadel vast waardoor je het zadel al direct scheef trekt?
Een schuivend zadel kan ook veroorzaakt worden doordat de ruiter erg scheef zit en/of een slechte balans heeft. Misschien heb je meer druk op je ene beugel dan op de andere? Scheef zitten en een schuivend zadel kan ook komen doordat de ruiter aan een kant 'inknikt' in zijn middel.
Heen en weer schuiven kan ook komen doordat je paard (erg) scheef is. Hij heeft dan een bolle en een holle zijde waardoor het zadel in wendingen naar een kant gedrukt wordt, waardoor het scheef gaat liggen. Zakt je zadel telkens naar dezelfde zijde of ligt dat aan de wending (naar links of rechts).
Is je zadel in de loop der tijd scheef gereden en moet het wellicht worden opgevuld?
Misschien zou je een second opinion vragen mbt de pasvorm en een zitles nemen om te kijken of er misschien nog iets aan jouw houding kan veranderen zodat het zadel minder schuift.
Veel succes. Het is en blijft erg moeilijk om een juist zadel te vinden.