hengst; hengst houden of ruinen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

hengst; hengst houden of ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 19:17

hoi hoi,

ik vroeg me af wat voor jullie de redenen zijn om jullie shethengst hengst te houden of te ruinen. aangezien ik zelf zit te twijfelen wat ik moet doen, omdat ik het idee heb dat zn hormoontjes beginnen op te spelen (met zn 3 en een half pas...). ik heb er zelf geen last van, hij luisterd even goed naar me als altijd! maar hij begint naar andere toe wat kuren te krijgen en begint ONTZETTEND te patsen naar merries toe!

dus.. wat zijn jullie reden om jullie hengst hengst te houden of te castreren? graag met zo'n goed mogelijke uitleg Knipoog !

Groetjes Imke

LisaB

Re: hengst; hengst houden of ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:20

Ik heb ze allebij nog hengst. Ook 3 1/2 jaar oud. Wil misschien nog met ze dekken. Ze lopen samen en ik heb dus geen last van merries. Al patst de grootste wel als ik een merrie tegen kom, maar het is te handelen. Eigenlijk ook wel laksheid van mij, zij zitten met hun hormonen. Maar zo samen merk je daar niks van.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:26

Ik heb mijn hengst 2 maand en hij is 7 en een half jaar en hij doet geen vlieg kwaad. Blijft achter een touwtje staan als er merrie's voorbij lopen (ook hengstige) en is zeer rustig dus ik laat hem hengst, ook omdat ik wil fokken met hem. zolang je hem aankan zou ik hem hengst laten, het kan puberteit zijn Knipoog

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:14

Ik heb al mijn hengsten nog hengst Haha! De oudsten zijn 5 jaar. Het zijn kanjers om voor een kar te spannen in enkel en dubbelspan. Dus voor mij geen ruinen voorlopig Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:34

Ik heb ze allebei hengst waarom? Ik heb goede stalling, ze kunnen dus altijd buiten komen en hebben elkaar om mee te ravotten. Ze gedragen zich allebei keurig dus ook kwa gedrag heb ik geen redenen om te ruinen. Dat zijn voor mij belangirjke punten, als je ze het paardwaardige betaan kan geven met soortgenoetne spelen en veel buiten dan is de stallign dus al geen reden om te castereren, kan je ze ook ngo makkelijke de baas en vind je het gedrag geen probeelm en kan je ze makkelijk aan dan is dat ook geen reden om te ruinen.

daarnaast heb ik persoonlijk alles nog hengst omdat ik naar de hengstenkeuring ga met beide

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 13:46

karoliena schreef:
Ik heb ze allebei hengst waarom? Ik heb goede stalling, ze kunnen dus altijd buiten komen en hebben elkaar om mee te ravotten. Ze gedragen zich allebei keurig dus ook kwa gedrag heb ik geen redenen om te ruinen. Dat zijn voor mij belangirjke punten, als je ze het paardwaardige betaan kan geven met soortgenoetne spelen en veel buiten dan is de stallign dus al geen reden om te castereren, kan je ze ook ngo makkelijke de baas en vind je het gedrag geen probeelm en kan je ze makkelijk aan dan is dat ook geen reden om te ruinen.

daarnaast heb ik persoonlijk alles nog hengst omdat ik naar de hengstenkeuring ga met beide

die van mij luisterd naar MIJ ontzettend goed.. hij staat samen met een andere hengst op een landje met schuilstalletje. met wandelen luisterd hij goed, maar ik was gister met hem in het dorp, komt er een jongetje achter hem aan rennen (oke, rennen moet al niet) waar hij normaal gesproken TOTAAL niet op reageert en nu schopte hij ineens.. kwam er ook nog wel bij dat ie sowieso al behoorlijk druk was en het goed waaide, maar toch!
ik ben bang dat hij vaker dit soort dingen gaat doen, waar IK misschien geen last van heb, maar andere wel. de eigenaresse van die andere hengst in mijn weidje is 10 en komt er wel eens in dr eentje... ben bang dat Tarek haar ook een keer kwaad doet.

aan de andere kant wil ik het ook écht niet! ik wil misschien met hem naar keuringen, hem laten dekken (bij goedkeuring natuurlijk!) en naar mij luisterd hij goed. daarbij ben ik ook nog ontzettend bang voor gedragsverandering bij castratie, dat hij de braafheid zelve word ofzo...

ik weet het echt niet...!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:16

Die van mij hebben wel eens kinderen flink gebeten als ze over het hek stonden te voerne of wat dan ook, ik lig daar niet wakker van er staat een mega hek en als die kinderen dan toch gaan voeren moeten ze zelf weten maar als ze happen is het mijn probleem dan niet. Kijk als je weidegenootje er problemen mee krijgt word het misschein wel een ander verhaal aan de andere kant ligt het er ook aan hoe zei op hem reageerd in zo'n geval natuurlijk. Je kan het er met haar over hebben dat ze het op tijd aangeeft als ze problemen met hem krijgt. Dan kan je altijd nog zien. Die van mij heeft ook 1 keer iemand geschopt op een keuring, hij heeft wel op zn lazer gehad maar was de schuld van die vent die zat de hele tijd express dicht achter hem heen en weer te lopen en te zwaaien met zn stok, ja jammer dan. Kinderen waarschuw ik atijd als we wandelen in het bos of zo dat ze niet zomaar mogen aaien en er niet achter moeten gaan staan. Verder heb ik nooit problemen met ze, hun ruitertjes/verzorgsters zijn 7 en 9 jaar

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:19

iesolde schreef:
Ik heb al mijn hengsten nog hengst Haha! De oudsten zijn 5 jaar. Het zijn kanjers om voor een kar te spannen in enkel en dubbelspan. Dus voor mij geen ruinen voorlopig Haha!

aah, meen je dat nou?! Haha! Tong uitsteken

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:13

Le_onie schreef:
iesolde schreef:

aah, meen je dat nou?! Haha! Tong uitsteken

Bloos ksnap um haha, logisch dat ze nog hengst zijn haha twas al beetje laat toen ik het berichtje plaatste zullen we het daar op houden Haha! Tong uitsteken Bloos

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:23

Ik heb Dennis ook nog altijd hengst. Maar laat dat enkel zo zolang hij lekker bij andere op het land kan lopen.
's Winters heb ik soms een andere hengst klaar te maken en staan de merries in de padock(en dus uit het zicht van de mannen), dan staan de mannen bij elkaar en dat gaat prima. Ik moet geen merries in het land ernaast zetten, dat word knokken.

En zomers heb ik alleen maar merries lopen, dus dan heb ik helemaal geen problemen, dan kan alles gewoon naast elkaar lopen.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:02

Ik heb zelf ook een hengst! Maar ga hem niet castereren! Hij is te lief voor een hengst, geen kwaad zit erin. Buiten af en toe kan die wel de hengst uit hangen, maar hij luisterd dan nog steeds goed naar me! Dat is de reden dat ik hem niet castereer!

AdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:20

Als je niet van plan bent om te fokken met je hengst zou ik snijden. Je hebt er namelijk niks aan dat hij hengst blijft en hij frustreerd zichzelf alleemn maar met een overdosis hormonen.

Mijn motto is: geen dekhengst? Laat hem dan niet overspannen worden en ruinen die handel

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:22

Hoeveel wordt er gefokt met shetlanders dan? Zijn die zo gewild?

Als je em kan houden als hengst met andere hensten of ruinen zou je em hengst kunnen laten, maar ik zie er het nut nooit zo van. Helemaal niet als hij te mans/gefrustreerd wordt of als hij alleen moet staan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:25

Ik hou ze alleen hengst als ze lekker in de groep kunnen lopen, er mee gedekt mag worden en echt braaf zijn.

Mijn hengstje is braver dan mijn merries!!! Een lief sulletje is het.

Was hij niet goedgekeurd geweest, niet braaf genoeg geweest en niet in de groep te houden geweest was hij gecastreerd.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:24

De mijne zijn ook beide hengst, één van 4 en één van 7 jaar. Ze leven samen in hun inloopstal en dat gaat altijd prima. Ze zijn beter opgevoed dat de gemiddelde ruin of merrie dus ook gedrag geeft geen problemen. Ik zie dus geen rede om ze te laten castreren. Zijn zijn met hun ballen eraan ter wereld gekomen en zo zijn ze dus bedoeld, ik vind dat je dan wel een hele goede reden moet hebben om ze eraf te halen.

Ik heb er wel over getwijfeld om mijn jongste te laten castreren toen ik van de zomer met hem in duitsland naast de merrie's stond. De eerste weken was hij eigenlijk niet te houden, maar na wat opvoeding kon ik weer gewoon aan een los touwtje langs de hengstige merrie's wandelen dus was mijn twijfel weer helemaal over.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:39

Een hengst raakt echt neit gefrustreerd van zijn hormonen hoor wat een onzin niks meer dan eeen merrie die hengstig is of wat dan ook

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:47

Het ligt er dus helemaal aan of je ze met soortegenoten buiten kunt zetten.. Als hij in afzondering gehouden moet worden, vind ik het zielig om zn noten eraan te laten zitten...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:54

Ja dta ben ik met je eens, welzijn van het dier staat voorop

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 18:32

Cer schreef:
Het ligt er dus helemaal aan of je ze met soortegenoten buiten kunt zetten.. Als hij in afzondering gehouden moet worden, vind ik het zielig om zn noten eraan te laten zitten...

nouja... scheelt weer dat die van mij een eigen hengstenvriendje heeft Tong uitsteken ! in de zomer stond hij in een weiland, samen met die andere hengst... aan de overkant van een (nog geen) 10 meter brede weg ofzo was een weiland met 3 merries, waar hij niet (overdreven) op reageerde.. dus misschien dat ie even puberd of uitprobeerd ofzo! ik kijk sowieso nog een tijdje aan!

S_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:53

Ik heb een ook een hengstje van anderhalf.. Staat gezellig met mijn merrie (welsh) 1 stal!

Tot nu toe gaat alles perfect!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:24

Hihi tot er een veulentje komt

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:28

oOWoudjeOo schreef:
Ik heb een ook een hengstje van anderhalf.. Staat gezellig met mijn merrie (welsh) 1 stal!

Dat lijkt me nou net weer niet zo'n goed idee. Krijg je een drachtige merrie van en een heel vervelend hengstje.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:58

die van mij is 4 jaar en is nu inmiddels 3 maanden gelede gecastreerd voor mij was de reden dat hij altijd in een kudde met merrie's liep en een dekhengst was en toen hij bij mijn stond had hij echt een overdosis hormonen die hij niet kwijt kon en dat uite zich in onhandelbaar gedrag dat was voor mij de reden om te ruinen nu heb ik er echt heel veel plezier mee en daar gaat het om

noukie_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:10

mijn ruin is geruint omdat hij met een merrie in de wei staat...

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:49

ik verzorg een hengst van 6 jaar,, was slim geweest als die gecastreerd was,, nu heeft dat niet zo veeel zin meer want de hengstentrekjes blijft hij houden,, maar egt heel erg vind ik het neit(is een uitdaging:P)