Ik moet mijn lieve Fjord verkopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wanja

Ik moet mijn lieve Fjord verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 18:30

Vandaag heb ik de beslissing genomen, ik ga Yette verkopen Verdrietig . Ik heb er natuurlijk heel lang over na moeten denken, maar ik kan niet anders als deze beslissing nemen... Vanaf het begin af aan heb ik moeite gehad met Yette, ik kocht haar toen ze 10 maanden oud was. Het was een mager en klein scharminkel, maar o zo dwars. Ik dacht: het zal wel overgaan, ze is nog klein en puberaal. Stug zijn we doorgegaan, toen ik haar kreeg hoefde ik niet eens te proberen om in de buurt van haar hoeven te komen om die te verzorgen. Ze plette je het liefst tegen de muur. Met veel geduld zijn we toch zover gekomen dat het een braaf paard in de omgang is. Sinds ik echter begonnen ben met beleren gaat het weer helemaal mis tussen ons. Yette is altijd een heel dominant paard geweest, trekt zich eigenlijk niets aan van wat er met haar en om haar heen gebeurd. Afgelopen week was echter de maat vol, ze is veel te sterk voor mij en daardoor kan ik haar gewoon niet meer corrigeren. Yette heeft een dominant baasje nodig die haar hard kan aanpakken als dat nodig is, ik zit zo niet in elkaar. Ik hou er niet van om continu streng voor een paard te moeten zijn en bovendien heb ik geen vertrouwen in haar omdat het te vaak is mis gegaan.
Het lucht al op om het verhaal hier op te schrijven. Ik weet niet of het zo te volgen is voor iedereen, maar het is ook moeilijk om zoiets uit te leggen. Toen ik mijn eerste pony verkocht heb ik altijd gezegd dat het de eerste en de laatste keer was dat ik ooit een paard heb verkocht. Nu is het helaas weer zover en ik kan gewoon niet anders. Ik ben niet iemand die zomaar een paard verkoopt, maar dit is voor ons allebei gewoon het beste. Yette is een leuke merrie om mee te fokken, ze heeft goede papieren, maar ze is gewoon te sterk voor mij. Morgen ga ik haar fokker bellen, daar heb ik al die tijd contact mee gehouden, ik wil haar vragen of ze Yette terug wil. Ik heb haar beloofd dat ik eerst naar haar toe zou komen als ik Yette ooit zou gaan verkopen. Mocht ze haar niet terug willen dan gaat ze in de verkoop, iets wat ik liever niet doe, maar er zal vast wel een goed baasje voor haar te vinden zijn.
Het grootste probleem is misschien wel Wanja, mijn andere Fjord, die twee staan al drie jaar bij elkaar en zullen elkaar dus best gaan missen.
Sorry voor mijn lange verhaal, maar zo'n beslissing valt ook niet mee Huilen

Bella

Re: Ik moet mijn lieve Fjord verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:03

Altijd lastig, maarja voor jou is het ook niks. Een fjord waar je meer bang van wordt dan mee om kunt gaan. Goed besluit hoor!

Wat voor ouders heeft Yette als ik vragen mag?
Tja en voor Wanja dan misschien maar een ander maatje zoeken? Een die wel meteen fijn is in de omgang!
Laatst bijgewerkt door Bella op 03-12-06 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:09

Bedankt! Ik weet ook dat het beter is, maar gemakkelijk is het natuurlijk niet

Yette is een Gardar x Brusvein, meer info staat wel in m'n profiel.
Ik denk dat ik bij Wanja een veulentje ga fokken. Ze staan momenteel op een pensionstal met superfijne mensen, ze hebben zelf ook twee Fjorden en ze zijn bereid om die bij Wanja in de wei te zetten. Mijn paarden lopen nu als enige 24 uur per dag buiten, dus als Yette weg gaat zal het wel zo zijn dat Wanja dan 's nachts op stal gaat. Ik vind het op zich niet zo erg, maar voor Wanja zal het wel even wennen worden. Wie weet is ze snel vriendjes met die andere twee Fjorden, het kan dus allemaal wel meevallen...

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:36

Sterkte ermee.. Maar wel goede beslissing hoor. Een paard wat je zelf niet aankan gaat nooit goed. En voor Wanja idd maar gewoon een maatje zoeken Lachen of fokken idd is heel leuk Lachen

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:21

Heel moedig van je!
Veel sterkte ermee...!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:28

Ook van mij heel veel sterkte!!Het is niet alleen een moedige beslissing maar ook een hele goede.Zo kunnen er ongelukken ontstaan,waar je niet op zit te wachten.Een fjord kan echt heel sterk zijn,en de klik tussen jullie is er ook niet echt.Meid die krijgt wel de juiste eigenaar hoor,en succes met het fokken van je eigen veulentje. Ach gut

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 21:44

Bedankt voor jullie lieve reacties, dat doet veel goed Lachen !

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:49

Ik kan me je verhaal heel goed voorstellen hoor Ja Ik ben zelf altijd iemand die het wel goed voor elkaar
krijgt om echt streng te blijven (soms zelfs iets te Bloos) maar ik heb dan ook al 3 super goed meewerkende
Fjorden thuis staan en geen plek voor een andere Haha! Het is voor je eigen gemoedsrust en die van Yette
vast veel fijner om allebei een andere afslag in het leven te maken. Als jullie nu nog steeds niet met elkaar
overweg kunnen dan lukt dat ook over een tijdje niet en hebben jullie er beide meer baat bij om uit elkaar
te gaan. Neemt niet weg dat het alsnog een hele moeilijke keuze is, heel erg veel stekte ermee, ik hoop
dat je een fijn plekje voor haar kuny vinden Ach gut

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:51

Succes! Ik heb respect voor je keuze. Als ik je verhaal lees denk ik dat het een wijze keuze is. Sterkte om dit ook zelf zo te gaan ervaren!

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:58

Wat jammer zegt dat het niet gaat maar je hebt goed werk verrcht bij haar toch daar gaat het om.
Ik hoop dat je andere fjordje snel met andere maatjes kan opschieten.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 07:32

heb je sowieso al les met Yvette? en begeleiding met het beleren?

Ik snap je keuze, maar je geeft zelf al aan dat het op den duur ook beter ging in de omgang als je maar doorzette!
Weet je zeker dat met goede intensieve begeleiding het niet in het beleren goed kan komen? misschien moet je haar inderdaad de eerste maand even flink aanpakken, maar als ze eenmaal haar plaats weet het een hele gemakkelijke merrie is ?

(misschien heeft mijn bericht een negetieve ondertoon, zo is het niet bedoeld, ik probeer alleen mee te denken en hopelijk komt er voor Yvette een goede oplossing)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 07:42

Het zou jammer zijn als je niet eerst andere dingen geprobeerd zou hebben voor je haar echt wegdoet.
Je kan het ook op een andere manier proberen aan te pakken.
Ga een cursus NH ( Natural Horsemanship) doen,lekker grondwerken,eerst de basis erin.

Leer haar wijken voor druk op de grond,en laar haar om zich aan jou aantepassen.
Loopt ze mooi naast jou als jij loopt,en draaft ze mee als jij gaat rennen,stopt ze als jij stopt,dan zal ze ook niet meer dooe je heen rennen als je erop zit.
Dat ze zo sterk is is voor mij geen argument om een paard te verkopen.
Je andere Fjord is minstens net zo sterk,en die luisterd wel toch?

Het probleem ligt niet in het sterk zijn,maar in het niet luisteren of het niet begrijpen van haar.
Wees duidelijk,en laat je helpen door een ervaren persoon.
Ga er dus niet op zitten voor je de basis goed aangeleerd hebt,dan zal je een heel ander paard krijgen!
Ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt,succes ermee,wat je ook besluit te doen. Knipoog

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:36

Zoals Tinkerloos hierboven al zegt, misschien ligt jullie oplossing wel in de andere hoek.
Zoek het bijvoorbeeld bij Parelli, dat lijkt me een hele goede methode om dit probleem op te lossen. D.m.v o.a. de 'seven games' gaat je paard jou accepteren als haar leider.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik weet bijna zeker dat je al heel veel geprobeerd hebt, want jij wilt Yette ook niet kwijt. Maar veel 'probleempaarden' en hun eigenaren vinden hun oplossing in NH. Sterkte en succes met je beslissing.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 14:13

Lief dat jullie allemaal met me meedenken en ik vind het ook fijn om adviezen van mensen te krijgen Lachen . Ik denk alleen dat het voor Yette en mij te laat is, Yette is inmiddels 4,5 jaar dus ik denk dat langer hiermee doorgaan het er niet beter op maakt. Ik ben inmiddels natuurlijk al een hele lange tijd met haar aan de gang, we hebben al zoveel dingen geprobeerd. Uiteraard heb ik er een professional bij gehad en hij geeft me hetzelfde advies. Yette is gewoon echt te dominant naar mij toe en dat is in al die jaren zo gegroeit, als ik dat wil doorbreken moet ik keihard gaan optreden en dat ligt dus niet in mijn karakter. Dat klinkt misschien heel stom, maar zo zit ik gewoon echt niet in elkaar, dat kan ik echt niet.
Wanja kun je niet met Yette vergelijken, natuurlijk is ze sterk als ze dat wil. Met Wanja heb ik een totaal andere band dan met Yette, eigenlijk gewoon niet te vergelijken. Wanja wil graag voor me werken, is een super aanhankelijk en betrouwbaar paard die me werkelijk nooit in de steek zal laten. Dat gevoel heb ik bij Yette gewoon niet, daarvoor is er teveel gebeurd denk ik. Yette is altijd al heel afstandelijk geweest, ik weet ook niet waar dat aan ligt, want we hebben haar altijd precies hetzelfde behandeld als Wanja. Waarschijnlijk is het gewoon haar karakter, net als mensen een verschillend karakter hebben. Het klikt gewoon niet tussen ons. Ik verkoop een paard echt niet zomaar, het doet ontzettend veel pijn, maar ik weet dat dit gewoon het beste is.

Ik heb vanmiddag contact gehad met haar fokker en zeer waarschijnlijk wil zij Yette terug kopen. Ze begrijpt de situatie volkomen en staat volledig achter mijn keuze. Ze moet het natuurlijk thuis eerst bespreken en ze heeft me beloofd dat ik deze week zou horen wat het gaat worden. Ze is gewoon heel gek op Yette, logisch want het is verder ook een lief paard.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte, bedankt voor jullie steun en lieve adviezen Lachen

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:21

Je hoeft niet perse hard gaan optreden. Duidelijk en dominand zijn. Dat lukt Lachen zie je een 'paardenfluisteraar' al met 'geweld' een paard africhten? Tong uitsteken hehe

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:27

Ik snap je verhaal en vind het erg moedig dat je toch de beslissing hebt genomen om haar te verkopen.
Fijn dat ze iig waarschijnlijk terug gaat naar de fokker!
Succes aankomende tijd!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:00

Ik kan je wel goed snappen, en misschien is het ook maar het beste, la sje haar niet aan kan. Wie weet als je door blijft tobben hoe het afloopt..... (misschien denk ik tever vooruit)

Veel succes en als je nog wat kwijt wil, mn inbox staat altijd open Lachen

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:10

Ik snap je verhaal, en ik snap ook dat je het een beetje beu begint te worden er steeds aan te werken. Soms klikt het nu eenmaal niet. Ik heb pas ook een pony (wel om andere redenen) tegen mijn zin in moeten verkopen, maar nu het een maandje geleden is ben ik alleen maar blij. Hij heeft het daar zooo veel beter dan ik hem had kunnen geven, dus wat tob je dan?

Ik vind het een superfjord om te zien, ook doet ze me denken aan de verzorgfjord die ik 4 jaar lang heb gehad. Al had ik het geld en de tijd gehad, zou ik haar zo van je overnemen, hou juist wel van die brutaaltjes Tong uitsteken Ik hoop dat je desondanks een goed huis voor haar vind. En zoals ik al zei; ik voel me lekkerder nu ik weet dat mijn pony het beter heeft dan hij bij mij ooit zou krijgen!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:22

dat zijn beslissingen die jij alleen kan maken en als je er zelf een beter gevoel bij krijgt (op d elange termijn) dan moet je het zekere doen, zoals het nu is heb je er waarschijnlijk allebei niet zo veel aan, trek je geen kritiek van mensen aan de zijlijn aan, het is jouw hobby en jouw beslissing (heb die keuze zelf ook al vaker moeten maken dan me lief is) veel succes en sterkte ermee.

DeesJunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:23

wel jammmer.. Maar onthou.. maak echt de juiste keus.. Je keus kan j later niet terug draaien al krijg j spijt

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:48

Zo te lezen heb je er lang en goed over nagedacht. Soms is de klik er gewoon niet en dan kan je jezelf en je paard gaan frustreren maar dan is dit misschien voor jullie allebei een betere keus. Hoe moeilijk het ook is. Veel sterkte ermee!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:55

Goed dat je naar een oplossing hebt gezocht. Maar ik ben het niet zo eens met dat iemand je Fjord hard aan zal moeten pakken. Dat is de oplossing echt niet. Maar goed, ik las hierboven al wat tips en je gaat haar waarschijnlijk toch weer terugbrengen naar de fokker. Sterkte ermee!

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:07

sterkt ik weet wat je voel!! yvanda gaat morgen weg!! sterkte er mee!!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 20:04

Even een update: ik ben gisterenavond teruggebeld door de fokker van Yette en ze wil haar graag terugkopen. A.s. zondagmorgen komen ze bij haar kijken en gaan we de rest bespreken. Het is nog een beetje onwerkelijk allemaal en het dringt denk ik nog niet echt tot me door, maar ik weet dat dit gewoon het beste is...

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:53

Knipoog als het niet gaat, gaat het gewoon niet. Sommige combinaties werken domweg niet. Zo is het met mensen, zo kan het met dieren evenwel zo zijn.

Moet wel zeggen, het is dat er geen ruimte, geld en tijd is, maar anders had ik wel intresse. Wat een prachtige merrie is Yette zeg. Maar die ene foto kijkt ze echt wel fel zeg Nagelbijten / Gniffelen, schrikt mij hier absoluut niet af (lichtelijk dominant typje tegenover paarden Bloos), maar kan me voorstellen dat mensen die minder stevig in hun schoenen staan tegenover paarden even slikken.