Totale kosten, insimineren DA...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whizzard

Totale kosten, insimineren DA...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 18:24

Hallo,

Wat is het totale bedrag wat jullie moesten betalen aan:
-dekgeld?
-DA kosten, bij insiminatie en de verdere dracht, hoevaak moesten jullie terug naar de DA met jullie merrie?
-DA kosten bij geboorte veulen.

Ben namelijk erg benieuwd, omdat we mijn merrie ook willen laten dekken maar toch eerst een
beetje een begroting maken van de kosten want het is natuurlijk niet niks!
Jullie zouden me hiermee eenorm kunnen helpen! Lachen
Groetjes

Myfairytale

Re: Totale kosten, insimineren DA...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:25

Dat wil ook wel graag weten...

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:26

lees ook even mee..wil dit ook graag weten Haha!

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:27

Hier ben ik ook erg benieuwd naar...

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:30

wil het ook wel weten, mijn merrie is al twee keer geïnsemineerd door dezelfde VA en al vele keren gecontroleerd op de dracht van beide inseminaties, maar heb nog nooit een rekening voorgeschoteld gekregen. Erger nog, ik heb deze VA al een 5-6 tal jaar en nog nooit iets moeten betalen Nagelbijten / Gniffelen Vreemd maar wel handig Tong uitsteken

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 18:31

Haha ik heb tot nu toe een goedlopend topic gestart sinds tijden Haha!

Maar on-topic, ik ben benieuwd of iemand het kan vertellen Lachen Vast wel... Lachen

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:34

Heb al meerdere keren een veulen gefokt.
Dekgeld rond de 900 euro.
VA kosten: wij hadden een abonnement. Dit hield in dat je voor 80 euro onbeperkt kon scannen. Hier kwam spoelen, dichtzetten etc dan nog overheen.
Kosten na de geboorte: een veulenspuit en een keer een wormkuurtje.
Ik had het geluk dat mijn merrie altijd snel drachtig werd.
Dus was met een keer of vier, vijf klaar met scannen.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:36

is dat scannen altijd nodig? tis natuurlijk wel zonde als je voor 900 euro sperma hebt besteld en dan nog geen veulen hebt..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:44

Ja dat lijkt me wel, anders weet je nooit of je merrie drachtig is (of je moet n paar maanden wachten...Knipoog ) maar volgens mij hoef je ook maar een deel van t dekgeld te betalen in bepaalde gevallen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:10

Dekgeld is uiteraard heel verschillend.
Ik was totaal zo'n 2000 euro kwijt nog voor het veulen was geboren. Daarna heb je de veulenprik, paspoort met schetsen etc.
Als je veulen en merrie verder niks mankeert blijft dat bij zo'n 100 euro dierenartskosten na de geboorte.

Voor de geboorte is heel verschillend, moet je merrie hengstig gespoten worden? Moet ze gespoeld worden? Moet ze dichtgezet worden? Wordt ze makkelijk drachtig of juist niet?
En wat voor hengst kies je? Een hengst van 400 euro dekgeld of van 1800 euro?

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 15:42

Wat houd 'dichtgezet' en 'gespoeld' in?
Ik ga voor een hengst van 850 euro dekgeld en ze wordt hengstig gespoten Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:25

Als de merrie vuil is van binnen wordt ze gespoeld. Dit kan komen door een eerdere bevalling maar ook door niet hygienisch insemineren. Mijn merrie moest toen 2 x gespoeld worden en 2 x een slijmmonster genomen worden.

Dichtzetten gebeurd als de merrie lucht aanzuigt met haar vulva zodat er lucht in de baarmoeder komt. Ook kan het zijn dat ze door eerdere bevalling uitgescheurd was, dan moet ze weer open gemaakt worden voor de bevalling. Verder zetten ze nog weleens merries dicht die niet drachtig willen worden.

Je moet gewoon rekening houden met onvoorziene kosten. Als je een hengst kiest van 850 euro moet je rekening houden met een budget van 1500 euro voor alle kosten. Het hangt er ook vanaf of je merrie lang gestald moet worden op de hengstenhouderij of dat je haar thuis laat opvoelen en insemineren en scannen. Verder is er ook altijd niet drachtigheidsgeld, dat houdt in dat je rond de 400 euro altijd kwijt bent ook al is je merrie niet drachtig geworden.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 17:44

Aha okay Lachen Dank je wel!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:51

Wij hebben gedekt bij Nijhof in Geesteren en daar zitten de DA kosten bij in het dekgeld verwerkt. Zo kom je niet voor verassingen te staan. De laatste 2 veulens hebben we ook niet laten enten tegen veulenziekte omdat dat niet nodig is als ze genoeg biest krijgen. Als de merrie op tijd is geent krijgt het veulen alle antistoffen mee die het nodig is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:51

flyfly schreef:
De laatste 2 veulens hebben we ook niet laten enten tegen veulenziekte omdat dat niet nodig is als ze genoeg biest krijgen. Als de merrie op tijd is geent krijgt het veulen alle antistoffen mee die het nodig is.

Ben ik het niet mee eens en zal dat risico ook nooit durven lopen. Veulenprikje kost zoveel niet en vaak wordt er een cocktailtje van gemaakt met een vitamineshotje erbij, voorkomt zoveel problemen.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:10

Ok, dekking was 1360. Wat het opvoelen/scannen kostte weet ik niet zo zeker meer. Ze is eerst hengstig gesproken, toen nog 2 keer opgevoeld, vervolgens naar de hengstenboer, De hino-inentingen kwamen er ook nog overheen. Daarna nog een keer scannen op 18 dagen (nog een keer op 20 dagen, omdat het vruchtje eigenlijk te klein was op 18 dagen, dus kon het ook een cyste zijn, maar het was gelukkig wel een vruchtje) De DA kosten voor de geboorte schat ik op zo'n 300 euro. Maar ja, toen kreeg mijn merrie 2 dagen voor de geboorte een hoefkneuzing (doordat ze zo zwaar was en niet ideaal bekapt door de hoefsmid), de nageboorte kwam er niet af, dus is ze gepeld, 3 dagen achtereen gespoeld en veel verdovingen. Dit geintje heeft dus na de geboorte 600 euro gekost.
Je moet dus wel rekening houden met onvoorziene uitgaves. Mijn veulen is dus wel wat duurder geworden hierdoor...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:50

Voor het scannen betaal ik bij mijn DA voor een pakket € 95. Hiervoor mag ik vanaf januari tm oktober zo vaak komen scannen en opvoelen als ik wil. Extra kosten, wat ik dus had ivm aborteren van 1 veulen tijdens tweelingdracht en extra medicatie zorgde ervoor dat ik in totaal over de gehele periode 100 euro meer kwijt was. Vond ik persoonlijk nog wel meevallen.

De dekking en het insemineren zat bij het dekgeld in, Haico kost € 450 dekgeld incl.

De kosten voor bij de geboorte en enting kon ik in een keer afkopen voor € 50.
Hierbij heb ik nog niet de kosten gerekend voor het op en neer rijden voor het scannen en nazorg van de merrie en de vrije ochtenden die ik ervoor moest opnemen Bloos Omdat we volgend jaar meerdere merrie`s dekken komen ze het aan huis doen en betaal ik geen visite kosten meer. Dat scheelt tijd en geld!

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 18:09

Aha okay, aan jullie reacties te zijn valt het mij nog mee, ik had op een budget van 5000 euro oid ... Oeps!

memiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:38

Ik heb aan DA kosten 110 euro betaald voor het hengstig spuiten, insemineren en dan scannen opvoelen etc. Alleen de geboorte begeleiding zit hier niet in.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:30

Mistralle schreef:
Aha okay, aan jullie reacties te zijn valt het mij nog mee, ik had op een budget van 5000 euro oid ... Oeps!

Jee das wel erg ruim, daar kan je een heel leuk bereden, gezond paard van kopen helemaal naar je wens. Haha!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:35

Bij 2 paarden

Paard 1 Dekgeld van 800 euro. Ze is 3 keer hengstig gesporten. Per inseminatie (en dan kwam hij gemiddeld 2 keer) was ik ongeveer 150 tot 200 euro kwijt.. Dat is met hengstig spuiten opvoelen en na de inseminatie nogmaals opvoelen. Ze is alleen 4 of 5 keer geinsemineerd. (dus was het nog een duur geintje)

Pony dekgeld 300 euro. 1 keer hengstig laten spuiten en opvoelen en insemineren ook 100 tot 150 euro. Zij was echter in 1 keer drachtig.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:15

vooraf controle op vuiligheid (had bij "dekkende" ruin gelopen) 80 euro.
Dekgeld incl. stalling 600 euro.
3 x scannen (bij hengstenhouder) 45 euro
KWPN registratie dekking 60 euro
3 x rhino enting ca. 150 euro
Dus tot nu toe ca. 935 euro. Veulen wordt half april 2007 verwacht.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 12:39

Aha okay, ja ik reageer weinig op jullie antwoorden, maar ik lees wel de hele tijd mee om het gemiddelde bedrag te weten te komen Knipoog

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:50

Mistralle schreef:
Aha okay, ja ik reageer weinig op jullie antwoorden, maar ik lees wel de hele tijd mee om het gemiddelde bedrag te weten te komen Knipoog

Ik ook!
Wel handig van je, dit topic!

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:27

Zeker handig Haha!