zelfde moeder, zelfde vader, zelfde veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

zelfde moeder, zelfde vader, zelfde veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 20:56

Wie heeft er al eens 2x een veulen gefokt met dezelfde moeder x dezelfde hengst?

We hebben een merrie op stal, waarvan ik weet dat ze in 2001 een top veulen heeft gebracht. Nu zag ik het wel zitten om nog zo'n veulen te fokken. Sommigen zeggen: doen, absoluut een succesnummer. Anderen zeggen: joh, dat veulen kan wel een gelukje geweest zijn. Ga er nou niet van uit dat dit weer een goed veulen is.

Dillema dillema...doen of niet doen??

Dennis

Re: zelfde moeder, zelfde vader, zelfde veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:48

Fokken is gokken. Je kan een 2e keer mazzel hebben, maar het kan ook een heel gewoon veulen worden en ik denk dat die kans toch meer aanwezig is.

Mijn hengst heeft 2x een merrie 2x gedekt.
Bij de een kwam er een fors correct bruin merrieveulen uit(kopie'tje van de vader) en de tweede keer een iets minder en wat luxer zwart merrieveulen uit(kopietje van de moeder).
Bij die andere merrie kwamen er 2 donkerbruine hengstjes uit, de een duidelijk groter dan de ander, kwa kwaliteit heb ik die veulens verder niet goed kunnen beoordelen (heb ze beide 2x gezien toen ze nog heel jong waren).

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:52

Mijn welsh B merrie heeft 2 hengstveulens van Glansevin Graffity gehad. Vrijwel identieke veulens met goede bewegingen en mooi exterieur.
Maar het zou zo maar kunnen zijn dat als ze een derde veulen van deze hengst zou krijgen, het een heel ander dier is.
Je kunt er van tevoren niets over zeggen eigenlijk Knipoog

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:53

Kijk naar je echte broers en zussen zou ik zeggen, als je die mag hebben.
Allemaal uit hetzelfde nest, zelfde bloed en toch kunnen ze zo verschillend zijn.
En dat geldt ook voor paarden en andere dieren.

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer een bepaalde combi goed heeft uitgepakt, dat de keus weer op die hengst valt.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 30-11-06 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:54

Nee, genetisch gezien is de kans dat zowel de vader als de moeder precies dezelfde allelen doorgeven erg klein Lachen .
Maar uiteraard is de kans dat je een veulen krijgt dat op het eerdere veulen lijkt wel groter dan wanneer je een andere hengst zou gebruiken.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:57

3 x gefokt met Goodtimes. 2x merrieveulen, zwart met bles en witte voetjes, 2e x een vos met weinig wit Clown

Het is dus niet altijd een garantie dat je op elkaar lijkende nakomelingen krijgt.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:01

Ik heb een volle broer en zus op stal, ze lijken niet echt op elkaar. De merrie is veel zwaarder dan de ruin en de ruin heeft weer meer tuigpaardeigenschappen. Merrie lijkt heel veel op haar moeder, de ruin veel minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:03

bij viola (mijn kwpn) hebben ze een fokmerrie die ze elk jaar door de zelfde hengst laten dekken en ook 2 nakomelingen hebben ze er nog staan en nog 1 veulen bij de merrie
ik noem de 3 die ik ken even 1e, 2e en 3e nakomelingen Knipoog

en het grappige is:

de moeder is een echte tuiger en heeeeeel donker vos met wit

de oudste nakomeling is een gewone iet wat donkere vos die bijna niks van een tuiger weg heeft en zeer weinig wit! (deze is nu 3 jaar overigens)

de 2e nakomeling is een wat lichtere vos, groter als de eerste nakomeling, echte tuiger om te zien en die herken je de moeder ook wel in.. (deze is nu 2 a 2,5 geloof ik)

3e nakomeling, ofwel veulen aan de voet wordt NOG donkerder dan de merrie ofwel bijna zwart en heeft ook matig wit en ook wel tuiger om te zien..

als je ze alle 3 naast elkaar zet zijn het 3 totaal verschillende paarden en maar bij 1 kan je duidelijk zien dat het moeder en kind zijn!
de 2 hengsten (nakomelinen 1 en 3) lijken ook totaal niks op elkaar en nr 3 iet wat op de moeder en volle zus (nakomeling 2)
geen idee hoe de hengst eruit ziet maar het kan dus wel dat ze op elkaar lijken maar als je alleen nakomeling 1 en 2 neemt.. dan ds weer niet Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:05

-> F-AM

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 22:42

O sorry, ik stond verkeerd...

Ik heb nog wat meer info gezocht: de betreffende merrie heeft al meer veulens gehad, wat ook allemaal goede veulens waren. Ze heeft nog een nakomeling lopen van dezelfde hengst (De Vitto II) en ook dat is een beestje met goede bewegingen en een correct extrieur.

Kijk, de kleur maakt me niet zoveel uit, dus daar gaat het niet om, al is ie blauw! Maar ik ben heel benieuwd naar de kansen dat het wederom een paardje wordt met goede bewegingen en een correcte bouw. Overigens heeft de merrie goede bewegingen, en het hengstje ook. Dus.....2xgoed = goed?? Of toch niet???

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:48

wij hebben 3x dezelfde merrie laten dekken door dezelfde hengst, 3 totaal verschillende veulens. qua grootte, kleur, karakter enz. maar alledrie opzich hele leuke beestjes. als vader en moeder allebei naar je smaak zijn, is de kans klein dat het heel dramatisch uitvalt, zou het dan gewoon gokken. is het niet geweldig, dan toch iig wel gewoon goed.
Laatst bijgewerkt door lejo op 30-11-06 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:48

Zoiets kan je nooit met zekerheid zeggen.
Maar de kans op een goed veulen als beide ouders goed zijn, is uiteraard een stuk groter dan met slechte ouders Lachen .
Net als dat je geen kopie van het eerste veulen zal krijgen, maar ik denk dat er zeker wel overeenkomsten zullen zijn. Als je geluk hebt krijgt het veulen de positieve punten van z'n broer, als je pech hebt de minpunten en misschien wel helemaal niks.

kainit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:02

Wat zou het fokken en selecteren van paarden gemakkelijk en lucratief zijn als je er zo zeker van je fok resultaten zou kunnen zijn...Maar helaas ( Mischien is Klonen een optie ! )
Maar gelukkig voor de diversiteit speelt moeder natuur haar eigen spelletje.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:10

Onze merrie is ook drie keer door zelfde hengst gedekt.

Veulen 1: Heel mooi fijn hoofdje goed gebouwd lichaam bruin met witte manen en staart heel apart!

Veulen 2 : zwart vrij groot hoofd, simpel gebouwd egt niets bijzonders.

Veulen 3: weer heel mooi klein en fijn hoofdje net als veulen 1. , bruin ,redelijk goed gebouwd ,hele lange benen deze was veel groter als zowel de andere veulens en als moeder en vader uiteindelijk.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:24

Ligt eraan hoe het DNA mixt, de kans is kleiner dat die twee keer het zelfde mixt... Maar er is een mogelijkheid.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:22

als het goed is, waarom de gok niet wagen? Je loopt net zoveel risico als bij een andere hengstkeuze Knipoog

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:14

Je kan het inderdaad wagen, maar of het eenzelfde paard wordt weet je nooit. Mijn springpaard van 1.57 bijvoorbeeld heeft een volle zus die 1,68 is en totaal anders gebouwd. De mijne is echt een springpaardtype (overbouwd, kort drafje, goeie galop) en haar zus is een echt dressuurpaard (opwaarts gebouwd, goeie draf). Beide zijn goede paarden, maar gewoon compleet anders. Je weet dus nooit wat er eruit komt.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:27

ik denk niet dat het opgaat, kijk maar eens naar kinderen van de zelfde ouders, die zijn ook niet het zelfde.
onze merrie heeft in het verleden 2 x een veulen gehad van manhattan, beide malen een merrieveulen, de 1 bruin, de ander vos, de 1e kon super springen, de 2e had daar wat minder aanleg voor. het is denk ik toch een beetje hopen dat van beide ouders het beste bijelkaar komt.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:31

De moeder van één van onze merries heeft dertien veulens gebracht, waarvan zeven van dezelfde hengst. Zes merries en één hengst, en alle zeven zó verschillend in karakter, exterieur, gangenwerk. Eén overeenkomst: ze zijn allemaal zwart (Fries Tong uitsteken )

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:29

Ik rij op twee paarden die de volle broer en zus van elkaar zijn (voor foto's zie profiel). Ze hebben grotendeels veel karaktereigenschappen van elkaar weg. Qua exterieur zijn ze echter vrij verschillend en qua ruimte in de bewegingen ook. Het zijn allebei fijne dieren om mee te werken, maar de één heeft wat meer ruimte in de gangen als de ander, terwijl de ander veel meer soeplesse en kracht heeft.
Je zult nooit 100% een zelfde soort paard krijgen. Wel heb je kans dat ze veel van elkaar weg hebben, en dat het allebei fijne paarden zijn. Daarentegen ken ik ook verhalen van paarden met dezelfde ouders, waarvan er één ontzettend fijn is geworden (LT) en de andere toch stukken minder. Het blijft altijd maar een gok maar aangezien je het eerste veulen al kent, heb je grote kans dat dit paard toch veel op zijn voorganger kan gaan lijken.

Richje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:04

Ik ken iemand die het ene jaar een supergaaf veulen had, en die heeft meteen gedekt met dezelfde hengst, het volgende jaar kwam er dus een volle zus, die nog veel beter was. dus het kan wel... maar je kunt er nooit op rekenen, maar dat kun je nooit met fokken.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:06

Zijn al jouw broers en zussen het zelfde??

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:31

Ik heb een paard en die heeft ook een volle broer.
Kwa uiterlijk komen ze wel iets overeen maar niet heel veel.
Maar kwa karakter meer hoor! haha
Allebei zeikerig maar gelukkig de mijne minder erg!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 06:44

Kijk in mijn profiel naar Reedhill's Devdan en Reedhill's Cantate, 2 volle broers maar meer verschillend kunnen ze niet zijn geloof ik. Haha!
Verder nog bij een hackney-merrie 3 volle broers/zus gefokt. Eerste was een merrie, donkerbruin, weinig wit, 1.32m groot en werkelijk een topper. De 2de was een hengst, bruin met 4 keer hoog wit en een bles, 1.38m groot en een schillenhit. Nummer 3 was een hengst, 1.21m groot, qua kleur een kopietje van zijn grote broer, echter voetjes net wat minder hoog wit, smaller blesje maar wel een witte vlek onder de buik. Qua karakter zijn ze helemaal verschillend, nummer 1 is superdruk en nerveus en overijverig, nummer 2 is een koele kikker, werklustig maar zal nooit teveel doen, nummer 3 is een mengelmoesje van beide, echter ook een koele kikker.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:50

moeder van mijn merrie heeft nu 5 veulens van goodtimes gehad. 4 x merrie (2 vos 2 bruin) en een hengstje (bruin)