Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
IsaGabriëlla schreef:Zoals de titel als zegt...ik ga even klagen. Ik moet het even van me af typen. Ik kan er niets aan doen.
Zucht....daar gaan we. Zoals sommigen weten heeft Isa zo'n beetje de hele zomer vanaf het voorjaar gekwakkeld. Dat bleek dus een voorhoofdsholteontsteking te zijn. Steeds een ab kuur van een week of 2. Daarna ging het weer even goed en konden we een beetje wandelen. Maar dan kwam het weer terug en begonnen we weer aan de volgende kuur. Hierdoor ook helaas de keuring moeten missen.
Afijn zielig genoeg voor Isa. Uiteindelijk in de kliniek in Roosendaal terecht gekomen en daar is voorlopig gelukkig gebleken dat ze aan het genezen is. Dus die enge operatie kunnen we voorlopig overslaan. Ik was uiteraard superblij en opgelucht. Ze werd ook weer wat fitter enzo. Dus ik zag het weer helemaal positief in!
Wat denk je....weekje later vet aan de diarree. Dat heeft ze nu ongeveer een week. Ze ziet er niet uit. Dus maar zoveel mogelijk schoonmaken. Eerst had ik niet door waar het van kwam. Ze is sowieso heel zwak op haar darmen. Geef haar 1 keer iets anders en ze is aan de dunne. Maar nu kreeg ze al weken gewoon biks en hooi. Ook de ab kuren zijn al te lang geleden om er last van te hebben. Dus ???? Nou gisteren maar eens wat mest in water opgelost en ja hoor, heel bodempje zand. Mevrouw zoekt dus naar eetbare dingen in de bak en krijgt daardoor te veel zand binnen. Ze snuffelt ook in grond enzo.
Dus vanmorgen maar een emmer Zandweg gehaald, op hoop van zegen.
Ik hou echt super veel van Ies, maar op dit moment is de moed me even in de schoenen gezakt! Ik zou zo graag gewoon even lekker naar haar toe gaan, beetje borstelen en dan lekker gaan wandelen ofzo. Of even over strand lopen. Maar ja daar kom ik nu helemaal niet aan toe. als ik klaar ben met de stallen en met haar schoonmaken (staart, billen enzo) dan is het alweer tijd om naar huis te gaan. Bovendien denk ik dat ze zich ook niet echt lekker zal voelen met die diarree, dus wandelen is dan ook geen goed plan.
Afijn ik weet echt dat dit een hele klaagzang is en wie zich eraan stoort moet het maar niet lezen. Maar het zit me echt heel hoog en ik voel me nu heel erg k*t.
Je bent al zo hard op de goede weg! Niet opgeven hoor, je doet zoveel goede dingen voor en met haar, dat kan je neit zomaar weggooien, al kan ik het me wel voorstellen! Zet hem op meid! Ook Isa vertrouwd op je en heeft je steun hard nodig! Hoop dta het "zangweg" werkt ern dta ze snel weer op de goede weg terug gaat!
.
zandweg is ook wel natuurlijk maar duur en in poedervorm.
en dan moet je d'r ook nog een muilkorfje om willen doen, dan krijgt ze nog minder eten naar binnen...
zou niet mijn keuze zijn. goed voeren is belangrijk; waarom denk je dat je vriendin dat niet wil? ik weet niet hoeveel stalgeld je per maand betaald maar met deze hoeveelheden zal ze vast genoeg over houden
IsaGabriëlla schreef:Tja en wellicht is haar darmflora idd van slag door de ab kuren. Ik heb wel eens gelezen over yoghurt of zelfs yakult geven???
.
)
Ook hebben ze zeker in de winter energie(lees eten(ruwvoer)) nodig om warm te blijven.
Maar ik weet zeker dat je wel goed voor haar zorgt naar beste kunnen 
Ik zou zelf 's ochtends en 's avonds ook nog een plak per paard geven. En idd 's nachts nog een plak stro in de stal. Bij mij krijgen ze ook 3 x per dag hooi, en ze kunnen verder naar believen stro vreten.
De hoeveelheid krachtvoer is veel, terwijl de hoeveelheid hooi weinig is... Kijk, de maag van een (volwassen) paard is niet groot, die kan maximaal 2 kilo voer bevatten. Voer je meer, dan gaat de gegeven brok er sneller doorheen en wordt er niet alles uitgehaald wat eruit gehaald moet worden. Oftewel, het wordt niet zinvol opgenomen. Ik zou zelf de hoeveelheid krachtvoer per voerbeurt tot maximaal een kilo houden. Liever eigenlijk driekwart kilo. De totale hoeveelheid is hoog maar geloof niet te hoog, mss is het beter om haar 3 voerbeurten te geven? Dus verder bijv. per keer een driekwart kilo veulenbrok. Daarbij ook een plak hooi. En dan 's middags wel die hoeveelheid hooi hetzelfde laten.
Je kraakt haar goede zorgen niet af, maar het blijkt gewoon dat Isa meer nodig heeft, dus dan zou jij het fijn vinden als dat aangepast kan worden, zodat Isa er beter van wordt
Zekerweten dat ze dat gewoon snapt. Zeg niet, ik vind dat jij het verkeerd doet, maar zeg, ik denk dat Isa meer hooi nodig heeft, omdat die vezels haar mest steviger maakt, en ze daaruit ook meer energie kan halen.
de oogsten zijn gewoon normaal/goed geweest.
Bedoel het allemaal goed
Citaat:(ruim 3 grote plakken). Daar eten ze met zijn drietjes van.
halverwege de middag nog een keer zo'n lading hooi.
een plak stro in haar box
en heus... hooi is NIET duur momenteel en wat kilsealy zegt, al was het duur dan zouden ze er niet op gekort moeten worden zoals je nu lijkt op te nemen voor je vriendin. 
Berdien schreef:Poeh van de hooiprijs heb ik niet veel verstand, maar wat het wel kan zijn is met JKK wat veel voorkomt. Dan kan je als hooileverancier voor goed, JKK vrij hooi wel meer gaan vragen ja.. Dat zou de enige reden kunnen zijn wat ik weet.
, dat is lekker kleverig. 1 eetlepel door de biks.Pellie schreef:vonnie, mijn hooi is niet duurder dan vorige jaar, maar misschien zit er per regio verschil in?
Vonnie84 schreef:Berdien schreef:Poeh van de hooiprijs heb ik niet veel verstand, maar wat het wel kan zijn is met JKK wat veel voorkomt. Dan kan je als hooileverancier voor goed, JKK vrij hooi wel meer gaan vragen ja.. Dat zou de enige reden kunnen zijn wat ik weet.
Dat ook. Maar denk nog eens terug aan afgelopen zomer. Hoe stonden de weide's bij jullie er toen bij? Fruitig groen of dor geel? Zoveel gras heeft er afgelopen zomer niet gegroeid.

IsaGabriëlla schreef:da's waar ook Leonoor, dat had je mij al eerder aangeraden. Wil je nog eens zeggen hoe dat heet en waar ze het verkopen? Ik wacht dan wel even tot na de Zandweg kuur, want anders krijgt ze wel erg veel tegelijk.
Ik ben net bij Isa geweest en had het idee dat haar billen iets minder onder de poep zaten....??? Zou fijn zijn!