[TI] Welke Tinkerhengst voor het komend dekseizoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Welke Tinkerhengst voor het komend dekseizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 14:21

Ik ben benieuwd wie zijn of haar merrie komend jaar laat dekken en door welke hengst. Zijn jullie er al uit? En degenen met merrie's die in 2007 moeten bevallen; laten jullie je merrie komend jaar weer dekken?

Hier ben ik er nog niet over uit, wellicht dat ik Shak nog een keer laat dekken.
Voor Darlah weet ik het nog niet, wegens tijdgebrek zit ik een beetje in dubio of ik haar aan houdt na de bevalling.
Voor Shak weet ik nog niet welke hengst, misschien maxolo weer, of eens een keer een heel andere hengst erop.. lastig... en omdat het veulen dan ook mee naat de hengst moet, twijfel ik ook nog of ik niet een jaartje over sla..

Hoe zit dat bij jullie??
(foto's aub in links zetten wanneer je een foto plaatst)

KootMiraDrum

Re: Welke Tinkerhengst voor het komend dekseizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:08

Voordat ik Drum kocht had ik de zwarte Moes-zoon McMurphy (http://www.fjordkootjetinkermira.nl/hkICS2006/McMurphy/ op het oog. Ik moet hem binnenkort eens gaan bekijken of hij NOG zwaarder is geworden. Ik ben niet gek op effengekleurd, maar omdat Mira vrijwel zeker homozygoot voor bont is zou deze combinatie best kunnen. De afstand Voorschoten-Noordwijk (waar McMurphy woont) of Voorschoten-"waar Drum ter dekking zal staan" speelt voor mij ook een grote rol. Ik vervoer een veulen liever niet.

Het zou trouwens ook zo maar kunnen dat Mira leeg blijft, ik ben er niet voor om een merrie ieder jaar een veulen te laten krijgen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:12

Bij mij hangt het er heeeel erg vanaf of Jessie nou überhaupt drachtig is. Is ze dat niet, dan zit het er niet in (heb al meteen gezegt dat ik m'n paard niet door de medische molen haal, veulen is voor de leuk en niet voor de broodfok).
Ze is dit jaar namelijk drie keer gedekt, en vorig jaar 1x, maar dat was zeer laat in het seizoen. Tot nu toe heeft het niet gepakt, de grote vraag is of ze nou wel drachtig is. Dat weet ik van het voorjaar.
Mocht ze drachtig zijn, dan is het de vraag hoe de bevalling gaat, hoe ze met het veulen omgaat en hoe ze naar mensen toe is.
Bovendien (jaja nog meer) bevalt ze dan pas in juli, dus dat is om daarna weer te dekken best laat.

Maar áls alles goed gaat etc etc etc dan hangt het weer af van het veulen of ik weer voor Thunder kies, of wie weet ook wel voor Rocky Mountain.. ik van dat zo'n schatje van een hengst.
Of misschien wel een slanker type, Guinness vind ik ook wel tof.

Hihi, lang verhaal, maar dat speelt er allemaal Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:14

Is ze gescand, Berdien?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:21

Nee, nog niet. Voor de laatste dekking zijn we zo vaak op bezoek geweest bij de DA, dat ze zodra ze de trailer al zag dacht "oh nee he..". Bovendien is het zo dat het sowieso de laatste dekpoging was. Alle stress en gedoe wat er bij het scannen komt kijken leek me niet bevordelijk voor zowel Jes en het eventuele veulen, dat ik heb gezegt van we wachten tot het voorjaar, als ze dan niet duidelijk hengstig toont, of duidelijk drachtig is, maken we weer een tochtje richting kliniek.
Vandaar Lachen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:23

Als alles voorspoedig gaat met viane bevalt ze pas half autgustes. dus dan laat ik haar volgend jaar niet dekken, mocht het om wat voor reden toch misgaan wordt ze gedekt en wel door Lonan.

Niet laten scannen dus, tja dan kan je niet anders als afwachten,

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:30

Dan heb je tweelingdracht dus ook niet uit kunnen sluiten Nagelbijten / Gniffelen Bij Chub is de dierenarts overigens 2x aan huis komen scannen..

Chub krijgt een heel vroeg veulen, dus we kunnen een behoorlijke poos beoordelen of ze qua gedrag positief en blijvend is veranderd door de dracht. Tevens is het ook afhankelijk van hoe ze zich gedraagt met een veulen aan de voet. Van de andere kant: ik mis het echte rijden nu wel en weet niet of ik weer zolang 'uit de running' wil zijn. Ik kan het volgende veulen ook nog een paar jaar uitstellen natuurlijk.

Potentiele kandidaten zijn Silas (weer), Baggio en Mr Yenkins.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:32

ginger is dit jaar niet drachtig, maar ze zal in het voorjaar weer door maestro gedekt worden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:52

Ik laat die 2 van mij allebei door Falcon dekken. Vind het een kanjer van een dier, en hoop natuurlijk op een leuk kleurtje Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:12

Tsja waar Irish door gedekt wordt zal voor niemand een verrassing zijn denk ik Tong uitsteken Rohan heeft momenteel ook al 2 merries staan voor komend seizoen, ben benieuwd of er daar nog meer bijkomen, hihi

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:16

Volgend jaar laat ik Nikita en Sissi dekken door Maxolo, ben benieuwd wat daar (weer) uit gaat komen.

Romy laat ik 'leeg'.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:43

mijn dame gaat waarschijnlijk weer gedekt worden door wie dat is nog een raadsel dus sugesties zijn welkom.

allen 2 eisen groot en ingescgreven bij het NSvT

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:09

aaaaaaaaaaaaaahhhh ik dacht dat ik de enige was die hier al mee bezig is Nagelbijten / Gniffelen
en ik durfde dus geen topic openen Nagelbijten / Gniffelen

Wat hierna volgt is uiteraard indien alles voorspoedig verloopt, dracht en geboorte, merrie in goede conditie etc.

* Voor Tinkerbell staat het zo goed als vast eigenlijk dat het Mc Brynmore wordt...en waarschijnlijk laat ik het veulen ook niet voor de geboorte reserveren maar wacht ik af of hij/zij me aanstaat om eventueel te houden (nog niet over overlegd thuis trouwens Clown )
Naar alle waarschijnlijkheid laat ik haar in veulenhengstigheid dekken, zodat ze wat vroeger op het jaar uitkomt in 2008. (gelijktijdig met angel dus)

* Voor Angel ben ik heel erg in dubio. Voor haar wacht ik normaal een hengstigheid langer af gezien ze 11 maart is uitgerekend, mocht ze nu erg ver overgaan, laat ik haar misschien toch in de veulenhengstigheid dekken.
En wat hengsten betreft: ziehier mijn lijstje Haha!
- Moes, opnieuw, hangt van het veulen van 2007 af, Moes is ook al wat ouder, vandaar dat ik misschien opnieuw voor hem zou kiezen, verder vind ik hem echt een hele mooie combi met Angel, maar das natuurlijk wel afwachten op het resultaat.
- Chakotay: nadeel: ver...
- O'Bryan: ver en eenkleurig, maar dat laatste lijkt me met Angel geen probleem
- Lancelot: dichtbij Knipoog eenkleurig, hangt er erg vanaf hoe hij zich op de hk 2007 toont

Dat is het zowat in het kort, voor advies van jullie kant voor Angel, open ik wel eens een nieuw en apart topic Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:44

Ver, duhhhh, wat je van ver haalt is lekker hoor, Frenia! Knipoog

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:41

En ik wil mijn merrie als alles goed gaat heel erg graag door Drumshambo laten dekken. Vindt hem zo geweldig, en wil heel graag een bont veulen, dat we misschien wel houden. Het is de eerste keer voor mij een tinker veulen, thuis altijd wel fjorden, dus dat zal wel goed komen. Maar KMD weet je nu al waar hij ter dekking komt te staan? Hoop niet al te ver weg? (van Putten, Veluwe?) 't Is voor Mirthe dan ook haar eerste veulen, spannend!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:13

Als ik het had geweten had ik het wel gemeld, grrr Knipoog Lachen
Zodra het zeker is SCHREEUW ik het van de daken, echt waar.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:15

Haha! Nou ben in ieder geval zeer benieuwd!!!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:46

ik zeg ook niet dat dat een doorslaggevende factor is KMD Knipoog maar ik hou er uiteindelijk wel rekening mee.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:48

KootMiraDrum schreef:
Voordat ik Drum kocht had ik de zwarte Moes-zoon McMurphy (http://www.fjordkootjetinkermira.nl/hkICS2006/McMurphy/ op het oog. Ik moet hem binnenkort eens gaan bekijken of hij NOG zwaarder is geworden. Ik ben niet gek op effengekleurd, maar omdat Mira vrijwel zeker homozygoot voor bont is zou deze combinatie best kunnen. De afstand Voorschoten-Noordwijk (waar McMurphy woont) of Voorschoten-"waar Drum ter dekking zal staan" speelt voor mij ook een grote rol. Ik vervoer een veulen liever niet.

Het zou trouwens ook zo maar kunnen dat Mira leeg blijft, ik ben er niet voor om een merrie ieder jaar een veulen te laten krijgen.

Wauw wat is Murphy mooi uitgegroeid zeg!!!! Als 2-jarige vond ik hem nog niet heel bijzonder, maar wat wordt hij mooi! Kan ook eigenlijk niet anders met zo'n mooie paps en mams. Toevallig ken ik die allebei, omdat de moeder hier in de buurt staat (ken de eigenaren) en de vader hier ook stond voordat hij naar Belgie is verkocht. Erg jammer, anders had hij zeker een kandidaat geweest als ik een hengst zocht. Maar als ik nog eens van plan ben om Kayleigh te laten dekken denk ik dat Murphy ook wel eens in aanmerking zou kunnen komen.....

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:13

Bonita kan helaas niet.. Kato wil ik volgend jaar wel laten dekken als ze gezond blijft. Drum staat voor haar op 1, wegens het door kunnen geven van het vosgen (wil supergraag een vos(bont) veulen), op 2 Ryon O'Malley. (Eventueel komen daarna O'Brian en Djenges, wegens effen voskleur)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 05:58

Qannick word uiteraard door Chakotay gedekt, ik denk in Mei, ben heel benieuwd wat uit deze combi gaat komen.

Als de bevalling goed verloopt word Dakota ook weer gedekt door hem.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 07:55

Onze merrie's Treacy, aya, Digna worden terug gedekt van Egon Snowy onze eigen hengst( hij zal vermoedelijk in 2008 naar HK gaan). Steffie gaan we ook proberen te dekken van hem maar als ze hem niet moet hebben dan we een paar optie's: boris, mr bandit, shampoo boy,of mss nog een paar andere maar deze behoren al zeker tot het lijstje van kandidaten!!

de andere 3 merrie's worden normaal volgend jaar niet gedekt!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 08:45

Ik zit nog te twijfelen of ik volgend jaar ga dekken, als ik ga dekken is Djenges een goede optie, maar ik ga dan nog zeker een keer naar de hengstenshow om de andere, en nieuwe, hengsten te bekijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:36

Had ik een tinkermerrie gehad, had ik zeker een keer een veulentje van Black Shadow ( van de Dorus Hoeve ) willen hebben Lachen , we hebben er nu een op stal van Pablo van de bonte Parels, ook een erg leuk ding. (is ondertussen alweer anderhalf maar goed Knipoog )

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:18

Haaaaa, leuk topicje, Elke ! Haha! Leuk ook om te lezen wat de plannen van iedereen weer zijn.

Keeva wordt volgend jaar zeker niét gedekt, ze is nu voor het tweede jaar achter elkaar drachtig, en dat vind ik eigenlijk achteraf al te veel. Ik vind het toch een hele belasting voor zo'n merrie, én een veulen aan de voet én het volgende alweer in de buik Knipoog . In de natuur is het niet anders, ik weet het, maar gevoelsmatig vind ik het niet fijn.

Over Kyara twijfel ik nog erg. In het komende dekseizoen is ze 3.5 jaar, dus met 4.5 jaar een veulen, dat zou op zich moeten kunnen, maar ik weet het gewoon nog niet. Ze zit voor mijn gevoel ook niet lekker in haar vel momenteel, dus het is waarschijnlijk beter om nog te wachten. Bovendien moet ze ook nog 'ns ingereden worden. Ik weet het dus echt nog niet, misschien wachten we gewoon een jaar, en laten we ze dan in 2008 allebei dekken.

Voor Keeva heb ik me daar qua hengstenkeuze nog niet in verdiept, voor Kyara ligt de keuze min of meer vast, dat zou Baggio worden Knipoog