Haf opvrolijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Haf opvrolijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 20:51

Mijn Haf is de afgelopen paar dagen een beetje sjaggie. Nu zoek ik leuke spelletjes ofzo om haar een beetje op te vrolijken. Morgen ga ik haar wel gras laten happen (geluk gaat bij Mone door de maag Tong uitsteken ), maar ik wil meer met haar doen eigenlijk.
Rijden is even geen optie, omdat ik geen goed passend zadel heb, en ik denk niet dat ze graag rijdt met een zadel dat niet fijn zit.
Ik ga niet alleen met haar wandelen, omdat ze vrij sterk is, en ik geen zin heb in ongelukken. Maar er is niet altijd iemand die meekan. Dus ik vraag me af of jullie nog leuke spelletjes weten die je in de stal of in de wei met je Haf kan doen...

Aranel

Re: Haf opvrolijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:23

Misschien is vrijheidsdressuur een idee? Lachen
Is ontspannend en leuk voor paard én ruiter. Of je kan een soort tikkertje in de bak gaan doen, dat jij bvb wat snoepjes hebt en dat je pony dan achter je aanrent. Zoals je al zei gaat bij je pony de liefde door de maag (bij die van mij ook, en zij vindt die spelletjes geweldig, omdat ze dan wordt beloond met snoepies Tong uitsteken )

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 21:24

Ik wil mijn paard het liefst niet belonen met snoep (maar dat was ik vergeten te melden). Ze is nl al vrij dik. En ik vrees dat als ik met snoep weg ga rennen dat ik binnen twee tellen tussen de modder gestampt wordt Tong uitsteken .

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:26

Ajjj tsja dat is minder Tong uitsteken
Dan vind ik het ook wel lastig iets te bedenken..Misschien een keertje gaan fietsen met je paardje? doe ik ook wel eens Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 21:29

Kwam net op het idee dat ze het misschien wel leuk vindt om aan de lange lijnen te lopen en misschien een sleepje te trekken. Kan ik ook meteen de bak slepen Nagelbijten / Gniffelen .

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:31

Fyenna schreef:
Dan vind ik het ook wel lastig iets te bedenken..Misschien een keertje gaan fietsen met je paardje?

Even iets beter lezen naar het bericht van de TS, wandelen doet ze al liever niet omdat dr paardje nogal sterk is, dus fietsen lijkt me dan geen goed idee Knipoog
Zelf weet k ook niet echt iets. Succes ermee!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:32

probeer eens een skippy bal, die van mij kan zich er uren mee vermaken....

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:32

eilleen333 schreef:
Kwam net op het idee dat ze het misschien wel leuk vindt om aan de lange lijnen te lopen en misschien een sleepje te trekken. Kan ik ook meteen de bak slepen Nagelbijten / Gniffelen .

Dat is inderdaad ook wel leuk Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 21:32

OK, bedankt voor de tip Haha! !

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:45

Je kunt ook kunsjtes doe met ze.
Die van mij doet, waar ik wel een snoepje voor gebruik, als je een snoepje tussen haar voorbenen naar achteren trekt, dan gaat ze helemaal naar beneden buigen, dat vind ze heel erg leuk, en is er daarna van overtuigd dat er snoepjes op haar buik groeien, hahaha.

Wat je ook kunt doen is inderdaad vrijheidsdressuur, kun je gelijk kijken wat je positie is tegenover je hafje, gewoon helemala los longeren bv, kijken hoe snel ze reageerd op jou hulpen, zoals stem en houding.

Je kunt je haf ook eens los laten springen, of balkjes laten draven, vind die van mij ook geweldig.
En inderdaad de skippybal, maar die van mij was daar nel op uitgekeken.

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:14

He Bah! dat wou ik ook zeggen van die skippybal!
Kun je niet zonder zadel rijden? is ook nog eens goed voor je zit!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:18

Lekker zonder zadel gaan rijden. tut dagje houden en af en toe wandelen als je iemand kunt strikken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 15:29

Ok. Bedankt voor de tips!
Natuurlijk ben ik vandaag ziek, dus ik kan ze niet uitproberen, maar misschien morgen wel...

__Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:26

als je bang hebt dat ze mss wat hevig gaat zijn. kan je ze beter even logeren... ik rijd eerst altijd met zadel en stap ze uit zonder zadel (omdat ze anders hevig is en gwn wat dik is eiglijk ik zit niet echt "vast";)) maar ik zeg altijd "er zit nix zo goed als een haf" (=zonder zadel) veel borstele en wandele op plaatsen waar ze niet weg kan.. praten, en er gwn op gaan liggen in de wei... niets zo luek vind ik ...
Knipoog x

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:22

Heb vandaag gewandeld en toen er ergens een Shet ging rennen flipte ze helemaal. Ik had gelukkig al een slag over de neus omdat ze anders constant gras probeert te happen, en wat was ik blij dat ik dat gedaan had Haha! ! Ga voorlopig dus veel wandelen oefenen.

WonderLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:08

Heey ik weet een goed idee, Tong uitsteken ik doe 1 keer in de week ook spelltjes met balkjes daar ga je leuke spelletjes mee doen en met pionnen of emmers en daar allemaal spelletjes Haha! Bloos Tong uitsteken Pling

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:46

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:02

Ik heb zo'n "mensengymbal" gekocht en IK heb er vreselijke lol mee.... Mando lacht mij vrolijk uit want die houd blijkbaar niet van voetballen.....
Nouja... weer een uurtje bak gevuld hahahahaha.

Het is best lastig om dat iets te verzinnen, lekker los iedere dag is ook geen optie, ik doe dan ook meestal even los en daarna grazen....
Soms weet je het gewoon even niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:04

Komt ze wel lekker buiten met weidegenoten?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 19:44

Ze staat momenteel in de paddock met een ruin. Ik wil haar niet bij de andere paarden. Die staan met kuil (ook op zand) en ik heb mijn haf nu op hooi. Ik zorg wel dat ze altijd een ander paard bij zich heeft. Deze ruin gaat na het weekend op stal, en dan gaat Mone 's nachts in de wei (op kuil dus), en overdag in de paddock bij die ruin met wat hooi...

Ik ben de afgelopen paar dagen bezig geweest met wat losgooien in het paddockje. Ze vind het niet echt tof, dit heeft te maken met het feit dat ze een dominantie probleem heeft, en dus niet graag 'rondgecommandeerd' wil worden. Maar ze doet wel goed haar best. Ben druk bezig met de stemcommando's, en steeds belonen met een klein stukje wortel.
Vandaag was ik met haar in de bak, en ze ging niet (zoals ze eerst wel deed) van de ene hoek naar de andere rennen en daar stilstaan, maar ze bleef in draf. Echt netjes!
Ben nu ook bezig met het zelf maken van een reflectiedeken, zodat ik ook 's avonds nog met haar kan lopen. Het is jammer dat ik nog niet alleen met haar langs de weg durf, dus dat ik voor wandelen afhankelijk ben van mijn stalgenoten. Er is vlakbij wel een stukje gras waar in haar na het werk eventjes gras laat happen.

Het gaat al een stukje beter dan eerst. Maar toen in vandaag de deken even over haar rug legde gingen haar oren weer in haar nek. Bang dat het zadel er weer aankomt.

Ik heb nog een vraagje.
Ik kan misschien een goed passend zadel krijgen, maar ik doe nu liever eerst grondwerk met haar, totdat ik genoeg geld heb om het zadel te kopen en geld achter de hand te houden voor evt dierenarts. Ik had mezelf voorgenomen om een maand niet te rijden. Dus om dat in 2007 weer op te pakken (als de winter dat toelaat Tong uitsteken ). Is dit goed voor mijn paardje? Of kan ik nu beter doorgaan met rijden dat ik over een maand niet helemaal opnieuw moet beginnen? Ik heb nu al wel een paar weken niet gereden, dus eigenlijk heeft ze die stop al, maar ik wil jullie mening even horen. Wat zouden jullie doen?

sambunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:34

hoi,
mijn haffy was eerst ook een tijdje sjaggie.
Toen was er eens een keer schriktraining bij ons op stal en ging ik meedoen ..
hij vond het helemaal geweldig ,, hij liep te snurken te showen en te hinneken van een paar simpele zeiltjes en een fitnessbal waarmee we konden voetballen ,, die kan je kopen bij de HEMA voor €10,- misschien is dat een idee?
Groetjes Sambunny

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:03

Maar als je paardje zich ongelukkig voelt, kun je hem denk ik niet opvrolijken zoals je dat bij mensen doet. Je moet je misschien eerst afvragen hoe het komt dat je paardje chagarijnig is.
Staat je paardje genoeg buiten met soortgenootjes bijvoorbeeld?

Een paard is denk ik niet op te vrolijken door ermee te gaan 'spelen'. Met lekker buiten lopen met soortgenoten doe je hem een veel groter plezier.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 15:37

Het gaat al een stuk beter. Het kwam gedeeltelijk omdat mijn zadel niet goed bleek te passen. Ze deed nooit moeilijk, maar ineens de oren in de nek bij het opzadelen. Natuurlijk heb ik toen niet gereden, maar ze bleef wel de hele dag nukkig. Daarom had ik toen dit topic geopend.
Het gaat nu weer gewoon goed. Ik laat haar elke dag even aan de longe lopen, en doe veel grondwerk.

Ze staat dus samen met een ruin, maar ze moet door de blubber om in de paddock te komen, en daar heeft ze ook een gloeiende hekel aan, maar daar kan ik helaas niets aan doen...

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:48

ik zou zoals ze al eens gezegd hebben haar veel laten optrekken met soort genoten. En ik wens je nog veel suc6 met alles Haha!

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:55

vraagje eah miss best wel domm
maar wat is precies vrijheids dressuur ??
wat bedoelen jullie drmee ? ?