[TI] Rijden als je paard nat is.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irmalouise

Rijden als je paard nat is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 08:17

Heb een vraagje, mijn paard staat overdags buiten en is vaak nog nat als ik dan s'avonds op stal kom. Nu heb ik al gevraagd of hij een uur eerder naar binnen kan, maar nog is hij nat. Zou het kwaad kunnen als ik er dan toch een zadel opleg en dan ga rijden.
Ik wil nl geen deken op gaan doen, want hij staat al de hele zomer met een exceemdeken op, dus vind het wel lekker voor hem dat hij in deze periode lekker in zijn "blootje"kan lopen.
Hoe denken jullie hier over??? Ik hoor het graag.

GeneralFlynn

Re: Rijden als je paard nat is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:20

Als ie niet vol met zand zit op de rug dan kan het wel hoor.
Ik rij ook als mijn paard nat geregend is in de wei.
(als ze flink gaan zweten worden ze ook nat onder het zadel,dan rij je toch ook op een nat paard?)
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Maar wel eerst goed controleren dat er geen modder of zand op de rug ligt,want een nat paard kan je amper poetsen,dan wrijf je het vuil juist verder naar binnen..

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:26

Ik rijd geen paard die nat is van de regen, het lijkt mij niet zo´n lekker gevoel als je nat regerent bent en iemand gooit een zadel op je rug volgens mij moet dat enorm gaan branden.
Het is anders als het paard zweet dan komt het van binnenuit en word het vocht opgenomen in het shabrak.
Maar dat is mijn idee of het waar is weet ik niet.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:27

Volgens mij kan dit gewoon. Belangrijker is de nazorg, na het rijden. Uit de wind houden je paard en lekker onder een zweetdeken wegzetten.

viv1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:33

Als je een dekje onder je zadel legt wat goed vocht opneemt, is er nauwelijks een probleem. Let er inderdaad wel op dat er geen zand of modder onder je zadel zit (zoals je altijd doet dus) want dat kan gaan schuren en broeien enzo.

Verder moet je eigenlijk met je poetsspullen van je paard afblijven, want anders poets je het regenwater juist in de vacht. In principe zorgt de vacht er namelijk zelf voor dat het regenwater aan de buitenkant blijft zitten en dat de huis dus niet nat wordt. Ook als je paard zweet zorgt de vacht ervoor dat het vocht zo snel mogelijk naar de oppervlakte wordt getransporteerd en dat de huis droog blijft.

Geen probleem dus om je paard te rijden als hij nat is van de regen, en een voordeel voor jou is dat je er sneller op zit Knipoog

inekefrerej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:36

ik rij idd ook als ze nat zijn, maar zoals eerder gezegd, niet als er zand op hangt.... krijg je alleen maar modder, die je er niet af kan borstelen, en schuurt wel onder het zadel dan.
maar gewoon nat lijkt mij helemaal geen probleem!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:43

gewoon rijden, vooraf alles goed schoonmaken en desnoods met een handdoek even een beetje drogen.

Alleen achteraf zorgen dat je je dekje goed te drogen kunt hangen en je paard met een zweetdeken laten uitwasemen voor je hem weer in de wei zet.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:54

Tinkerlady schreef:
Volgens mij kan dit gewoon. Belangrijker is de nazorg, na het rijden. Uit de wind houden je paard en lekker onder een zweetdeken wegzetten.

Blijft een paard wat buiten staat en nat is van de regen ook uit de wind dan?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:21

Ik rij Noa ook gewoon nat, ik pak even een harde borstel om het meeste water weg te zeilen. Dan gewoon dekje erop en rijden maar. Het enige wat ik doe (ook al is ze droog) is dus harde borstel en hoeven uitkrabben (ze staat op steentjes en die zitten er nog weleens in) Verder rij ik de laatste dagen vrij intensief, veel galop want dat vindt ze het einde en dan even uitrijden (dat doet mijn dochter altijd) niet eens helemaal droog, want wat KMD al zegt als ze nat regenen dan staat ze ook in de wind en op de "tocht" Drogen doen ze vanzelf wel, daar hebben ze juist die lange haren voor, daar worden ze niet ziek van hoor. Ziek worden ze met een lage weerstand, net als bij mensen. Paard word eerder ziek met een deken op, omdat hij dan juist de vocht en warmte niet kwijt kan. Onder de deken gaat hij dan juist meer zweten...

kYr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:26

ik denk wel dat het kan, maar inderdaad moet je dan wel even op letten van dat zand. en je moet gewoon niet stil gaan staan onder het rijden en zorgen dat hij lekker warm blijft.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 14:33

Super dat er al zoveel reacties zijn, heel erg bedankt iig, ik ga het nu ook gewoon doen. Want anders kun je heel weinig doen in deze periode. Mijn paard staat nu overdag nog een halve dag buiten en de rest in stal, dus als ik gereden heb kan hij lekker in zijn warme droge bedje.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:43

Ik rij niet op een nat paard. Je drukt de haren plat en neemt dus de mogelijkheid om warmte tussen de vacht te behouden weg. Het water wat op de vacht ligt druk je er ook nog eens in zodat het op de huid terecht komt en dus niet meer op de haren blijft hangen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:13

Er is inderdaad geen verschil tussen regen-nat en zweet-nat, let er alleen wel op dat ze afgekoeld zijn. Want nat en warm in de kou is niet fijn Knipoog

Ik ga ook gewoon rijden als Jes nat is geregend, doe dat al sinds ik haar heb (vier jaar nou) en heb er nog nooit problemen mee gehad. Zeker niet met de pad die ik nu heb, gaat allemaal prima. Vuil er even afpoetsen en dan gaan met die banaan!

KobusxPoepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:16

het ka opsich wel hoor je moet alleen wel oppassen voor =viesig heid omdat het misschien kan schuren,,
maar met een bitenrit van 3 uur zijn we ook al een keer zeiknat gereden en dan kan apsoluut geen kwaad;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:19

Er isa wel degelijk verschil. Zweetnat worden ze tijdens het rijden. Je gooit er dus een zadel op een droog paard wat later uit zichzelf nat wordt. regennat worden ze van te voren. Het paard heeft de haren al uitgezet om warm te blijven en je perst dus de warme lucht er weer uit.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:00

Als hij een natte rug heeft en verder wel gewoon schoon
dan gooi ik er vaak gewoon een zadel op..

Is hij heel vies en nat, dan rij ik niet..
Of ga ik zonder zadel rijden..
(wat niet echt lekker is voor mij dan maar goed..)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:02

Op een nat paard rijden kan wel naar mijn idee, zolang hij maar schoon is.
Als mijn paard extreem natgeregend is, rij ik niet, maar anders wel.
Volgens mij kan het wel gewoon!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:05

Kan gewoon hoor,ik doet dat ook vaak.
Wel even buiten zetten als je gereden hebt,dan kan hij in de wind gaan staan,is beter.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:06

Ik rij niet op een nat paard!
Voor mijn gevoel is dat echt totaal niet lekker voor zo'n dier! Dat kan ik me gewoon niet voorstellen!

In de winter heb ik daar geen last van hoor, Duncan staat onder de deken.
Maar in de zomer als het geregend heeft, dan rij ik gewoon even niet of wacht totdat hij opgedroogd is. Als ik per se om een bepaalde tijd wil rijden, dan gooi ik er een zweetdeken op. (Natuurlijk alleen als het niet meer regend hè?)
Die van mij staat nooit op stal namelijk en mijn bak is ook buiten Clown
Zweetdeken neemt het vocht extra snel op!

Misschien een idee om, als je paard toch al een uur eerder naar binnen gaat, er dan een uur lang een zweetdeken op te leggen, zodat het paard mooi kan drogen?
Lachen

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:09

@ Armaris
Buiten zetten als hij nat is na het rijden in de wind?
Dat lijkt me nou juist niet beter.. Maar waarom vind je dat beter? Misschien klopt het wel hoor,, maar het lijkt mij juist niet goed.... :S

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:15

nina88 schreef:
@ Armaris
Buiten zetten als hij nat is na het rijden in de wind?
Dat lijkt me nou juist niet beter.. Maar waarom vind je dat beter? Misschien klopt het wel hoor,, maar het lijkt mij juist niet goed.... :S

Een paard zal zweten om zijn temperatuur weer normaal te krijgen,wanneer dit gebeurt is moet het paard zo snel mogelijk opdrogen en gaat dus in de wind staan en alle haren in de verschillende richtingen draaien

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 06:56

Armaris schreef:
Een paard zal zweten om zijn temperatuur weer normaal te krijgen,wanneer dit gebeurt is moet het paard zo snel mogelijk opdrogen en gaat dus in de wind staan en alle haren in de verschillende richtingen draaien
Helemaal goed.
Ik doe het ook hoor,mijn paard nat de wei weer op.
Wel afgekoeld,dus niet meer warm,dan gaat het goed.

Eigenlijk als je nadenkt,is het vreemd om een deken op te leggen als een paard zweet...
Paard is warm en zweet,en dan nog een deken erop,dan blijft ie warm...
Ja,de deken neemt het vocht uiteindelijk wel op,maar de eigen vacht is heel geschikt om al het werk zelf te doen.

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 07:22

Tinkerloos schreef:
Armaris schreef:
Helemaal goed.
Ik doe het ook hoor,mijn paard nat de wei weer op.
Wel afgekoeld,dus niet meer warm,dan gaat het goed.

Eigenlijk als je nadenkt,is het vreemd om een deken op te leggen als een paard zweet...
Paard is warm en zweet,en dan nog een deken erop,dan blijft ie warm...
Ja,de deken neemt het vocht uiteindelijk wel op,maar de eigen vacht is heel geschikt om al het werk zelf te doen.

De vacht regelt toch dat het zweet verdampt (ofzo)? En als je er dan een zweetdeken opgooit blijft het in de zweetdeken hangen, en die doet dan weer precies hetzelfde als de vacht zelf.

En sorry misschien beetje offtopic...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 07:26

Ja,hetzelfde,dus dubbelop.
De vacht kan het heel goed zelf. Pling

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 08:49

Ben blij te horen dat de meeste van jullie toch rijden terwijl jullie paard is nat geregend. Ben er nu van overtuigd dat het geen kwaad kan, dus ga het zeker doen, wil graag rijden als het droog is, want dat is nu deze dagen een zeldzaamheid Boos!.
Ik heb zelf ook dat ik dekens overbodig vind ( maar snap goed dat andere wel graag dekens gebruikt, dus daar hoeven verder niet over te discuseren, is al een andere topic over dacht ik) ze hebben hun eigen dekentje bij zich. Dus ben het met Tinkerloos eens.