[H][gelders] welke dressuur/allround hengst voor deze merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

obiwan

[H][gelders] welke dressuur/allround hengst voor deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 19:04

Nu het eindelijk zeker is dat ik mijn merrie aankomende of het jaar daarna laat dekken, ben ik (nog steeds) op zoek naar een geschikte hengst. Ik wil graag een leuk sportpaard fokken wat is verbeterd op de minpunten van mijn merrie en in beide disciplines redelijk uit de voeten kan. Merrie is 9 jaar,1.68m hoog en heeft geen papier (wat voor mij niet uitmaakt, wil het veulen graag zelf houden)

Afbeelding

minpunten
weinig front
hals diep uit borst
steile schouder
horizontaal gebouwd
korte en vrij gove benen/koten
pluspunten
lief karakter, gaat echt voor je door het vuur
fijne basisgangen, niet spectaculair maar goed te bewerken
mooie massa, niet zo iel
gezond paard, heeft weinig tot geen gebreken (gehad)

Ik ben dus op zoek naar een hengst die met name de hele halspartij kan verbeteren, met fijne soepele gangen en die wat chiquere benen heeft/geeft. Body hoeft niet chiquer, vind wat massa altijd wel mooier tonen. Ook wil graag een sterk achterbeen behouden en zeker niet op inleveren.
Het hoeft geen modehengst te zijn en 1000 euro aan dekgeld is toch zeker wel de grens. Zelf heb ik aan Houston gedacht en ook rubiquil is me al eens als advies gegeven, alleen is zijn dekgeld weer wat hoog.
Alle (onderbouwde) suggesties zijn welkom!
groetjes kim

obiwan

Re: [H][gelders] welke dressuur/allround hengst voor deze me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 10:13

sorry, dekgeld van Rubiquil is niet zo hoog als ik dacht. Verwisselde hem met een andere hengst!

nickvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:57

Montecristo een niet al te dure hengst(geloof ik).
Hier wat info:
Montecristo, topgefokte dressuurhengst. Moeder Ipolita stamt af van de Grand Prix dressuurhengst Clavecimbel. De grootmoeder Napolita keur pref. prest. leverde drie internationale dressuurpaarden o.a. het wereldberoemde Olympische dressuurpaard Ampère.

Montecristo maakt zijn topafstamming helemaal waar. Als winnaar van de Pavo cup `99 kreeg hij als commentaar van dressuurjurylid Mr. Steven Clarke: "Het is een potentieel Grand Prix-paard in al zijn onderdelen en daar past maar één cijfer bij, een 10". En dat was goed gezien door Mr.Clarke. Montecristo werd vervolgens winnaar van de NHS/KWPN hengstencompetitie dressuur klasse M 1999/2000, behaalde een 5e plaats op het WK jonge dressuurpaarden 2000. Daarna winnaar van de felbegeerde AMEV/HIPPO Cup 2000.

De oudste nakomelingen van Montecristo zijn zeer veelbelovend en tonen veel aanleg voor de dressuursport.

Riesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:57

Ik zou iig bij het Gelderse type blijven. Deze staat al op uitsterven helaas.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:29

Hallo,
Voor zover ik op de foto kan zien vind ik dat je wel een aansprekende merrie hebt en wat je over haar schrijft kan ik het wel mee eens zijn .
Nou ,volgens mij is Montecristo juist wel duur(4 jaar geleden was ik ook op zoek en toen vond ik hem veeel te duur Boos! ;het dekgeld was geloof ik 1200 euro !) Scheve mond
Welke hengst zou dan wel voor jouw merrie geschikt kunnen zijn ?
Mijn idee is Koss (evenals Montecristo een jonge El Corona );zuiver gelders gefokt ,hij geeft paarden met een mooi front en een mooi rijtype met een goede beweging .(stap is wel wat minder )
Afijn ik denk dat hij mischien wel wat voor jou(w) (merrie )zou kunnen zijn
Er val natuurlijk nog veel meer over te vertellen .
Op www.KWPN.com kun je zijn volledige rapportage vinden . Lijst Ben je KWPN lid ?Dat moet je wel zijn om daar toegang te hebben.

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 20:17

thanx voor de suggesties tot nu toe!
ik dacht zelf ook dat Montecirsto wat duurder was, maar ik ga hem eens beter bekijken.
Ik denk eigenlijk dat het in dit geval niet uit maakt of ik in het gelders type blijf of niet, aangezien de merrie geen papieren heeft en ik dus zowiezo ook niet zeker weet of ze wel gelders is. Ze neigt er kwa type wel naar, maar andere dachten vooral aan haar hoofd te zien dat ze waarschijnlijk niet 100% gelders is.
De hengst hoeft daarom niet persé gelders te zijn en ik zou de merrie liever zelfs iets veredelen (vooral het beenwerk).
In ieder geval bedankt!
Zijn er nog meer mensen met (onderbouwde) ideeën?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:24

Montecristo is €1360. exc. btw.

Als je bij een kwpnhengst dekt kun je reg. b. aanvragen en dan maakt het niet uit wat voor 'type' je opgaat.
Ik vind het beenwerk passend bij de merrie, dus dat zou ik echt niet fijner willen zien. Achterbenen zijn wellicht ietsje grof. Waar ik me wel zorgen om maak is die zeer steile schouder. Waarschijnlijk zit er volbloed in. Weet je iets over de herkomst van de merrie?

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 21:20

nee helaas weet ik echt niet over haar. Ik ben na bijna 2 jaar achter het tel. nummer van de vorige eigenaar gekomen (ze was verhuist). ik heb haar wederom gevraagd of ze wat wist en of ze dan misschien het nummer van diegene van wie zíj mijn merrie had gekocht had. Dat had ze helaas niet meer en ze kon me verder ook niets vertellen. Zo kom ik dus niet verder en een DNA test lijkt me met deze info ook vrij nutteloos.
op deze foto lijkt schouder wat (misschien) minder steil, maar je hebt gelijk, dat is groot verbeterpunt.
Afbeelding

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:50

Als ik het goed begrijpt wil je dus niet gelders? ......Jammer want dat zou weleens heel goed aankunnen sluiten bij wat jij zoekt . Rolleyes
Na even te hebben nagedacht ......... Pling

Ik denk dat een zoon van Ferro ook wel een optie zou kunnen zijn Pling ;met name Rhodium.Hij is een veelzijdig gefokte uitstralingsvolle hengst.Van zijn nakomelingen staan de halzen er goed ,de schoft is goed ontw (bij jouw merrie een aandachtspunt) op en ze hebben kwaliteitsvolbeenwerk .
Ze bewegen lichtvoetig met een goede houding en veel buiging en afdruk .
En zo kan ik nog wel meer citeren ........

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 11:54

een gelderse hengst is op zich geen probleem hoor, maar hij moet wel een beetje veredelen. Heb zelf ook naar parcival gekeken omdat hij volgens mij ook wel een veredelende gelderse hengst is.
Rhodium weet ik niet, bij veulens die ik van hem heb gezien kwamen de halsjes toch ook wat diep uit de borst en het krakter van Rhodium zelf is geloof ik ook niet zo fijn. Vind het verder wel een hele mooie hengst.
Wel bedankt voor meedenken!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:04

okee.........maar weet je wel dat Parcival uit een tuigpaard moeder komt (unitas) ;dan heb je wel meer kands om een wat "ouderwets "type te fokken .

Redgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:20

Ik ben van het weekend op Paard & Koets geweest en heb daar Vitens zien lopen. Ik vond hem erg aanspreken. Is een veredelde Gelderse hengst (Parcival x Zep).
Informatie over hem staat op: http://stalhofs.homestead.com/Vitens.html
Afbeelding

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:58

Citaat:
dan heb je wel meer kands om een wat "ouderwets "type te fokken .

ja dat is waar, terwijl ik juist meer wil veredelen

Vitens vind ik ook een mooie hengst, alleen staat dat strak in de lendenen (info site) me een beetje tegen, aangezien mijn merrie dat ook redelijk heeft.

Wat vinden jullie van TC Ravel? Hij vererft dacht ik ook een mooi front en wat schuinere schouder.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:03

Duidelijk iemand die parcival niet kent of bloedvoering niet snapt. Hij veredeld juist het (Gelderse) ras.

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 21:15

Citaat:
Duidelijk iemand die parcival niet kent of bloedvoering niet snapt.

van beide heb ik inderdaad (nog) niet veel verstand, daarom open ik oa hier een topic en informeer en bekijk ik hengstenshows voordat ik ook maar een keuze maak.
welke verbeterpunten zie jij nog meer behalve haar steile schouder en wat stel je daar voor hengstenkeuze bij voor? En waarom denk je dat Parcival wel zou kunnen? (of was je opmerking meer omdat hij juist wel veredeld en niet omdat hij op mijn merrie zou kunnen passen)
ik wil hier alleen maar van leren en verder geen hengsten afkeuren of iets.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:16

Ik bedoelde jou niet hoor, ik bedoelde amaze. Je kunt aan een tuigtype opa (ouderwets type, dus niet met tegenwoordig te vergelijken) niet gelijk zeggen hoe hij fokt. Zeker niet als er al legio nakomelingen van hem zijn, die het tegendeel bewijzen Haha!
Hij veredelt zeker wel, ik denk alleen niet dat hij de croupe ronder zal maken. Maar in feite hoeft dat ook niet echt. Dat is maar net wat je mooier vind, en de wat plattere croupe blijkt over het algemeen sterker te zijn dan die afgedraaide kontjes.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-11-06 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 21:17

ah okee.. sorry

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:25

Toch vind ik dat Koss een betere keuze zou kunnen zijn............ Haha! Knipoog
.......maar dat is maar mijn mening Schijnheilig

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 07:51

obiwan schreef:
sorry, dekgeld van Rubiquil is niet zo hoog als ik dacht. Verwisselde hem met een andere hengst!

Rubiquil heeft gelders bloed in zich dus dat kan wel mooi matchen voor een goed sportpaard maar de modernste look zal het veulen waarschijnlijk niet krijgen.

Ik weet wel een ggk zoon van Rubiquil staan die wel wat luxe kan toevoegen.

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 11:11

je bedoelt denk ik Radetzky?
kan je wat meer info geven over de hengst? en denk je dat die ook de hals en schouder wat kan verbeteren? bedankt voor meedenken in ieder geval!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:35

obiwan schreef:
je bedoelt denk ik Radetzky?
kan je wat meer info geven over de hengst? en denk je dat die ook de hals en schouder wat kan verbeteren? bedankt voor meedenken in ieder geval!

Ik bedoel inderdaad Radetzky. van de Radetzky veulens die ik heb gezien hebben ze veel front en schoudervrijheid en vooral ook die kap bovenin de hals hebben ze. Ik weet een boktster die een hengstveulen had van Radetzky en zo tevreden was dat ze haar merrie er terug naar toe deed. Ben alleen haar naam vergeten. Bloos Foto's hebben op kraamstal gestaan. Binnenkort gaan we Radetzky' s volle broer nog eens gaan bezichtigen bij zijn nieuwe eigenaars. Hij is iets van 18 maanden.

Radetzky op stand: begin januari 2006

Afbeelding

zijn heerlijke koppie.

Afbeelding

eind januari op de hengstenshowdag bij het NRPS.

Afbeelding

verder staat zijn complete familie in mijn profiel. Haha!

Radetzky was de dressuurtopper bij het NRPS verrichtingsonderzoek 2005/2006. Kan het rapport nog wel eens nakijken in het tijdschrift van het NRPS. Hij had hoge punten dat weet ik nog maar de excacte gegevens weet ik niet meer zo direct van buiten.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:17

Goeie reclame voor jouw stam ;....... hihi
Mooie hengst trouwens Hyper!
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 21-11-06 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:22

Sammie schreef:
Duidelijk iemand die parcival niet kent of bloedvoering niet snapt. Hij veredeld juist het (Gelderse) ras.

Dat heb je toch echt mis hoor .......... Ach gut Knipoog
Ik ken ook meerdere (2 )(goede )gelderse fokkers die juist daarom hun merrie(s) bij Koss dekken en niet bij Parcival !!
Maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten ........... Pling

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:58

Wat heeft dat in hemelsnaam te maken met die opmerking dat Parcival juist wel veredeld?

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 17:08

bedankt voor de info, gaaf dier!
ga gelijk op kraamstal zoeken Lachen