[TI] Wat voeren aan tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat voeren aan tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:28

Hoi,

ja ik weet er is al een topic over maar ik wilde graag advies vd mensen wat ik moet geven.
Mijn tinker wordt 4x in de week intensief gereden en 1 keer recreatief (ook wel werken hoor)
Maar ik vind haar nieet zo lekker voorwaards en nu zit ik te denken omwat meer/ander voer te geven.

Ze loopt nu op 1 zo'n gele (volgens mij 1 kilo) muesli speciaal voor koudbloeden. Met weinig eiwitten en suiker. Verder de gehele dag weidegang (ook met weinig eiwit) en in de avond krijgt ze ongeveer 2 plakken hooi.

Maar ze loopt wat trager enzo, en ik wil absoluut niet dat de stoom zo ongeveer uit de oren spuit maar iets voorwaartser mag wel.

Hebben jullie advies wat jullie zouden geven?

gr [***]

Chubby

Re: Wat voeren aan tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:40

Ga gewoon wat energierijker voeren, op het oog en gevoel.. Alle paarden en alle Tinkers zijn anders..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:02

Ik zou ook gewoon eens wat proberen, inderdaad elk paard is anders..
Hoe heet die ene tinker ook alweer, die luxe.. Jordy? Die krijgt elke dag haver en doet het daar heel goed op, maar aan mijn Mystic moet ik dat niet geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:30

Tja dat is het moeilijke. Als ik haar echt energie rijk voedsel geef zoals haver dan wordt ze helemaal wild en dat is niet mijn bedoeling.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:53

Het hoeft ook niet perse aan het voer te liggen.
Die van mij is nl van zichzelf erg lui, echt een liever lui dan moe paard Tong uitsteken
Hij loopt van zichzelf ook heel rustig, bijvoorbeeld bij een buitenrit moet ik altijd stukjes bijdraven. Als ik dan meer voer zou geven dan zou hij hoogstens flink gaan bokken, maar niet voorwaartser worden.
Maar ik ben nu met rijden heel consequent bezig, draf is draf, eerste keer vraag ik, luistert hij niet dan geef ik een tik en sinds ik dat zo doe reageert hij een stuk sneller. Ik kan hem steeds beter rijden alleen op mn zit en hij is daarbij ook voorwaartser geworden, zonder extra voer te geven. Ik geef zelfs steeds minder, hij krijgt nu nog alleen hooi en een handje tinkerbrok..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:00

MysticTinker schreef:
Ik zou ook gewoon eens wat proberen, inderdaad elk paard is anders..
Hoe heet die ene tinker ook alweer, die luxe.. Jordy? Die krijgt elke dag haver en doet het daar heel goed op, maar aan mijn Mystic moet ik dat niet geven..

Jordy krijgt inderdaad haver en daar doet hij het goed op. Hij kan wel behoorlijk heet zijn, dat is hij al van zichzelf en wordt niet erger door haver.
Wat bij hem wel heel goed werkte om hem genoeg energie te laten houden was Pavo Energie Control. Dat is een sportbrok die wel veel energie geeft, maar waar ze niet helemaal maf van worden, is ook speciaal voor dat doel ontwikkeld.

Maar ik ga verder ook met MT mee, beter aan het been maken helpt al een heel eind. Direct reactie eisen op je been of stem.
Een paard wat wel goed aan het been is maar te weinig energie heeft zal in het begin goed reageren maar gaandeweg minder. Reageert je paard gelijk al lauw dan is het waarschijnlijk meer een rijtechnisch probleem.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:03

Ik vind dat je het beste eerst eens onbeperkt hooi moet gaan voeren, dat is sowieso goed voor je paard. Je paard staat dan wel de hele dag in de wei, maar zoveel gras groeit er nou ook niet meer.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:07

Amy word ook 4 tot 6 keer per week intensief western getraind.
Soms ben ik anderhalf tot 2 uur bezig..
Mijn training bestaat uit loswerken, veel draf, galop en nieuwe dingen leren en weer terugwerken naar de basis.
Ze vind het allemaal erg moeilijk, maar doet het goed.

Vorige winter leefde ze per dag op 3 KG sportbrok, en wat kuil..
Ze kreeg 4 keer per dag kuil, een flinke plak.
En verder stond ze alleen op de paddock.

Deze winter krijgt ze 2 KG Pavo Liga, 3 keer per dag kuil..
En na het rijden een KG Pavo Slobber Mash.
Verder de nodige appels, wortels en een scheutje lijnzaadolie.
We willen deze winter proberen om haar ook smiddags/overdag op de weide te laten.

Ze doet het er tot nu toe erg goed op!
Beter als op het 'rantsoen' van vorig jaar! Ja

Ze glimt als een spiegeltje, en straalt rust uit..
Het ideaalbeeld van een Tinker, totdat je er op gaat zitten..
Dan is ze actief, vlot en voorwaarts..

Ik ben het er ook mee eens dat je misschien rijtechnisch wat moet verbeteren.
Energie zal ze wel hebben, maar als ze niet aan het been is lijkt het al gauw of ze futloos zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:16

Nou, ze is goed aan het been en reageert op zich wel goed.
Maar het is nu ik meer rij dan ik eerst deed lijtk het me ook dat je meer voer nodig hebt.

En over obeperkt hooi, onze paarden staan aan huis met zijn alle en ik schat dat ze 2 plaken krijgt omdat ze ook bij elkaar staan in de stal enzovoort. En we gaan niet om 2 uur 's nachts uit bed om hooi bij te vullen Dromen

Wat ik ook kan doen is iets meer geven dan nu.

gr [***]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:30

Je zou ipv muesli ook basisbrok of Pavo Condition X kunnen geven, met name het laatste heb ik goede ervaringen, net iets meer pit, zonder een idioot paard. Eventueel een scheutje zonnebloemolie, is ook veilige energie-leverancier. Mijn Tinker krijgt per voerbeurt driekwart kilo Pavo Conditon en een goeie kwart kilo Pavo Melange. 2 voerbeurten per dag. Verder nog 6 kg hooi en zo'n 5 u weidegang Lachen Als ze meer moet aanzetten krijgt ze olie erbij.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:25

Baggio die krijgt per voerbeurt 3/4 sportbrok , 1/2 haver, en een handje granen.
verder onbeperkt hooi. Ook die doet het daar goed op , toen die wat minder ging heb ik hem is laten onderzoeken en het bleek dat hij bloedworm had.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:08

Ik zou eens proberen om een scheutje zonnebloemolie door het voer te geven. Hier willen ze ook wel eens wat meer energie van krijgen zonder gek te worden. Bij Lisje werkt het super. Lisje werkt 4 a 5 keer per week waarvan 1 keer een half uur aan de longe en 2 keer in de bak. De rest zijn buitenritten van 2 a 3 uur. Zij krijgt momenteel wat basisbrok en ponybrok met wat olie (en voor de longen foenegriek, voor de mok cure-mok en voor de lekker een stukje pavokoek, verwend nest Knipoog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:09

Dat van die zonnebloem olie is een goed idee, dat ga ik denk ik proberen!

gr [***]

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:32

Mijne krijgt echt een handje Subli (muesli) voor de lekker. En een half kilootje als hij flink aan het werk moet..
Hij staat nu een uur of 6 op de wei en krijgt onbeperkt hooi met scheutje lijnzaadolie erover.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:28

Na het rijden voer ik de mijne een pond haver met wat wortels. Als ik niet rijd krijgt ze een Pavokoek met wortels en oud brood. Hierdoor krijgt ze toch vitamines/mineralen binnen. Er wordt door de "boer" nog geen voordroog bijgevoerd dus moeten de paardjes het nog van het gras hebben.

Je zou muesli met haver kunnen gaan voeren Nielsd. Of sportbrok. Gewoon wat voeding uitproberen.

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:49

wij voeren onze tinkers 1x per dag een hele schep (1kg) bassis sportbrok gemengt met muesli (met een beetje biotine voor de haartjes en voetjes haha en een scheutje lijnzaat olie) en onbeperkt hooi (kuilhooi)

die van 3 is nog in de groei en die van 5 train ik best intensief mee, ze doen het hier allebei erg goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:50

Geeft lijnzaadolie niet hetzelfde effect als zonnebloem olie? Want lijnzaadolie geven we al.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:08

Nee, in zonnebloem olie zitten andere stoffen en als ik het goed heb meer vetten. Die vetten zorgen voor de energie.

Lisje krijgt wel eens lijnzaadolie erbij, maar ik merk dan geen verandering in haar energie, terwijl ik dat wel merk als ik (een tijdje) meer of minder zonnebloemolie geef.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:25

Zonnebloem-olie bevat (uit mijn hoofd) geen omega 2 en omega 6.

Wel belangrijke mineralen

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:14

Kijk anders eens op paardendrogist.nl, daar hebben ze lijnzonolie, dat is een mengsel van lijnzaadolie en zonnebloemolie en volgens mij staat op de site uitgelegd wat de verschillen in samenstelling zijn...

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:52

hoeveel zonnebloemolie geven jullie over het voer dan?
En misschien rare vraag, maar Indy is van het minste of geringste in de race Knipoog , heeft iemand er ervaring mee dat dit versterkt wordt door olie??? (kan ik me namelijk wat bij voorstellen)

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:54

IndianaJones schreef:
hoeveel zonnebloemolie geven jullie over het voer dan?

Ik geef lijnzaadolie, ik denk zo'n 2 eetlepels per voerbeurt.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:57

Lisje krijgt een flinke scheut, zo dat alle brokjes vochtig zijn... Je moet het wel opbouwen, om idd racerij te voorkomen..

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:12

Misschien heb je hier ook iets aan:

http://www.pavo.nl/component/option,com ... Itemid,325

Ik kreeg het advies om meer krachtvoer te geven i.v.m. de vitamines en mineralen OF een pavokoek elke dag.

Weet iemand wat die koeken kosten? Ik wil wel brok geven, maar de mijne staat buiten en daar heb ik geen voederbak, dus zou ik Fay daar steeds voor naar binnen moeten halen, dus lijkt een koek mij makkelijker, maar dan moet het niet belachelijk duur zijn, want dan verzin ik liever iets voor een voerbak buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:13

Die klopt van geen kant Veel te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer.

Mijn tinker gaat helemaal flippen met te veel krachtvoer dus dat advies vd pavo ga ik niet volgen.