Wie heeft er nog meer een Ardenner trekpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

herbey

Wie heeft er nog meer een Ardenner trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 14:09

Ik zou best wel eens willen weten wie er nog meer een Ardenner trekpaard heeft.
Als ik naar de keuring ga ben ik altijd de enigste met een Ardenner.

herbey

Re: Wie heeft er nog meer een Ardenner trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 09:14

Niemand?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:43

nee, maar mn verzorgpaard is een Boulonnais, ook een trekpaard dus

Mirannda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:29

ikk heb 2 trekpaarden Haha!

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 18:52

Ik vraag wie er een Ardenner heeft niet wie er een trekpaard heeft!

Mirannda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:24

een ardenner is toch een trekpaard of niet Verward

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 13:52

Ja, dat is wel zo maar, je heb Belgies trekpaard , Nederlans trekpaard, Vlaams trekpaard en Ardenner trekpaard. En ik heb dus een Ardenner trekpaard. Dus mijn vraag: wie heeft er een Ardenner trekpaard?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:35

als ik me niet vergis zijn het dezelfde rassen, of toch erg nauw verwant
belgisch trekpaard is hetzelfde als het nederlands trekpaard, enkel een ander stamboek.
Ardenner is een iets ander type, iets geblokter, maar komt wss ook voort uit het belgisch trekpaard.
vlaams trekpaard ook zoiets.

Daarnaast kun je ook iets vriendelijker laten merken dat bepaalde reacties niet voldoen aan je eisen!

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:43

Duhelo schreef:
als ik me niet vergis zijn het dezelfde rassen, of toch erg nauw verwant
belgisch trekpaard is hetzelfde als het nederlands trekpaard, enkel een ander stamboek.
Ardenner is een iets ander type, iets geblokter, maar komt wss ook voort uit het belgisch trekpaard.
vlaams trekpaard ook zoiets.

Daarnaast kun je ook iets vriendelijker laten merken dat bepaalde reacties niet voldoen aan je eisen!

Nederlands en Belgisch trekpaard zijn echt niet dezelfde!
Er zit duidelijk verschillen in

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:46

Welke dan?
heb al van verschillende kanten gehoord dat een belgisch trekpaard vrijwel identiek is aan een nederlands trekpaard.
uiteraard zullen er kleine verschillen inzitten, maar dit is al zo van streek tot streek, maar oorspronkelijk waren ze hetzelfde ras.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 11:09

Het is helemaal niet onvriendelijk bedoeld hoor! Sorry als je het zo op vat! Mijn Ardenner staat in het luxenburgse stamboek en daar komt echt geen Nederlans of Belgies Trekpaard in.
Ik heb zelf ook nog een Belg en een Nederlandse En zijn me allemaal even dier baar! Dus het heeft niets met eisen te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:10

herbey schreef:
Ik vraag wie er een Ardenner heeft niet wie er een trekpaard heeft!

Jeeuh meld zich Go jij! Go jij! Ardenner genaamd: Jack

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:42

herbey schreef:
Het is helemaal niet onvriendelijk bedoeld hoor! Sorry als je het zo op vat! Mijn Ardenner staat in het luxenburgse stamboek en daar komt echt geen Nederlans of Belgies Trekpaard in.
Ik heb zelf ook nog een Belg en een Nederlandse En zijn me allemaal even dier baar! Dus het heeft niets met eisen te maken!

Ardenner is inderdaad een ander type dan belgisch trekpaard en nederlands trekpaard
als ik me niet vergis is een ardenner net wat zwaarder en geblokter.
Maar ik geloof dat ze oorspronkelijk uit hetzelfde type voortkomen.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:26

Duhelo schreef:
herbey schreef:

Ardenner is inderdaad een ander type dan belgisch trekpaard en nederlands trekpaard
als ik me niet vergis is een ardenner net wat zwaarder en geblokter.
Maar ik geloof dat ze oorspronkelijk uit hetzelfde type voortkomen.

Ze hebben er inderdaad vroeger wat rassen bij in gedaan, zodat je weer verschillende rassen krijgt

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:08

hmz ik wist dat er een Nederlands trekpaarden stamboek is en een Belgische. Maar van de Ardenner stamboek hoor ik maar weinig. Kan iemand me uitleggen hoe en wat de verschillen zijn?

Enja, belg, nederlandse, zeeuw, brabander,vlaamse of ardenner?
Weet wel dat de belg en nederlandse overeen komen. Volgens mij heb je bij ieder 3 maat categorieen...
Bij Vlaams trekpaard moet ik denken aan die palmpaarden...
Bij Brabander denk ik aan die donkerbruine trekpaarden die overeenkomen met Ardenner. Maar wat nou de waarheid is? Dat zou ik eens na moeten gaan, volgens mij stond er wel iets in de boekjes die ik heb.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 10:37

Vroeger zaten het trekpaard en de ardenner samen in het stamboek. Maar er waren een paar mensen die met het trekpaard luxer gingen fokken. Daar wilde de ardenner mensen niet aan mee doen en er ontstond ruzie in het stamboek. De ardenner is apart gegaan en heeft zich gevestigt in luxenburg.
Wel is het zo dat als je een ardenner heb in het luxenburgse stamboek dat je dan in het trekpaarden stamboek mag (wel onder de naam ardenner) Maar als je terug wil naar het luxenburgse dan doen ze erg moeilijk. En daarheb ik ervaring mee!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:47

hmz balen. Zelf ben ik meer voor het lichtere type trekpaard met droger beenwerk. Onze Jennie is behoorlijk versleten met haar 11 jaartjes... Weet je of deze problemen ook veel voorkomt bij de Ardenner? ik vind ze wel heel mooi.

Naast Jennie heb ik Emma gelukkig nog, maar wel met dezelfde klachten. Ze is gelukkig veel fitter dan Jennie en heeft ook veel meer levenskracht en wilslust...

Omdat ik toch na hun in de trekpaarden wil blijven, ben ik alvast aan het rondkijken bij wie, wat en waar ik moet zijn wil ik deze ellende niet meer te hoeven meemaken...

Dus als je nog tips of suggesties hebt, dan hoor ik dat graag!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:50

welke klachten hebben jennie en emma dan?
(of is dat een voortvloeisel uit die huidaandoening?)

Mina heeft gelukkig ijzersterke benen
anderhalf jaar geleden heeft ze een weekje gekreupeld wegens een hoefzweer, en vorig jaar heeft ze ook die huidaandoening gekregen, maar met een middel geregistreerd voor varkens zijn we dat gelukkig kwijt geraakt en heeft ze nu geen last meer.
ze is inmiddels 10,5 jaar

scheelt wel dat ze nooit erg hard moeten werken heeft
vroeger op het land, maar schijnt dat ze daar toch niet wilde trekken, daarna verkocht geweest naar de eigenaars nu, dat was heel nu en dan es voor de koets
en de laatste 2 jaar iets intensiever onder het zadel...

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:00

ja, het is denk ik wel door dat Chronisch progressief lymfoedeem... Ze hadden het al toen we ze kochten, we dachten dat het mok was en wilde daar wat aan doen. Maar tot nu toe heeft het geen zoden aan de dijk gezet en onze dierenarts weet het ook niet meer.

Al vanaf de eerste winter bij ons kreeg jennie problemen. Ze veel behoorlijk af. Dus ja op de maisvlokken gezet en extra wormenspuit en de tandarts...hielp allemaal weinig. Toen ze weer op de wei gingen kwam ze eigenlijk weer wat aan. Maar toen stond ze ineens zo alsof ze bevangen was, dierenarts gaf haar toen maar 3 dagen...ze is er best van opgeknapt en toen ging het wel weer. Maar sindsdien is ze wisselend kreupel en die enorm verdikte huid totaan dr knieholte helpt ook niet mee.
Deze winter is ze weer aan het afvallen, ben nu ook echt veel aan het bijvoeren. Nu al bijna 4 weken dat ik maismeel, maisvlokken en wat basisbrok bij geef. Maar ze is nog steeds een hoopje ellende. We denken dat er meer aan de hand is dan alleen CPL. En eigenlijk zitten we te dubben wanneer we "de keus" gaan maken. Want onze dierenarts ziet er ook niks meer in, en wij eigenlijk ook niet. (klinkt echt hard...sorry)

Maar voor ons is het zo moeilijk. Mijn schoonmoeder zou ook geen trekpaard hierna meer willen, maar ik wel. Vandaar dat ik aan het rondsnuffelen ben hoe en wat...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:06

ze is dus echt het sukkelpadje op...
Wat mss kan helpen is ze onder een deken te zetten (als ze daar niet al onder staat) veel paarden knappen daar in de winter goed vanop.
Het is wel een nadeel met die trekpaardjes, je mag ze niet te rijk voeren wegens kans op hoefbevangenheid, maar als je ze normaal voert komen ze vaak te mager.
Veel sterkte alleszins in je keuze...

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:10

Dankje...zit er echt zo mee in mn maag.
ze krijgt nu 1,5 kg biks en ruim 1 biksschep maismeel met water als slobber en 2 biksscheppen maisvlokken per dag. Naast 3x op een dag hooi. Een tijdje terug at ze ineens heel weinig van dr hooi. De een beweerde dat ze teveel kreeg en niet op kon en de ander beweerde dat ze ook niet veel at.... maar nu eet ze het weer gelukkig!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:20

Misschien kuil of voordroof bijvoederen...
ben nu aan het denken, een scheut zonnebloemolie kan ook wel goed helpen, brood zijn ook dikmakers, maar daar wel mee opletten, ze kunnen er niet allemaal tegen.
Misschien overschakelen naar een sportbrok/merriebrok, zit net iets meer in...

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:25

Vorig jaar hadden we kuil. Maar daar reageerde ze hetzelfde op. Eerste hadden we basisbrok van pavo, nu hebben we basis/sport van heavens zag ik. Enja in die mais zitten ook veel calorien. Als ik teveel brok ga geven ben ik bang dat ze straks te veel energie gaat krijgen. Ze staat nu op rust eigenlijk. Zodra ze weer een wilde middag heeft, is ze de volgende dag stram.

Zonnebloem olie kan ik er wel doormengen. Oja en ik heb nog een reinigingskuur van vorig jaar liggen. Misschien dat het ook wel helpt!

Bedankt dat je meedenkt Bloos

Oja en nog even over een deken...weet niet of het verstandig is. Ten eerste heb ik op het moment alleen een zweet deken. Ten tweede, ze staan overdag wel lekker buiten, maar snachts binnen en dan heeft ze het toch behoorlijk warm. Om het nou nog warmer voor haar te maken...hmz

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:56

mss overdag een lichte gevoerde regendeken op?
buiten is het al vrij koud, en dit in combinatie met regen en klammigheid...

Teveel energie is ook wel eengoed punt, zemelen kun je mss bijvoeren als dikmakertje, zit niet veel in maar vult wel goed.
alhoewel daar iets mis is met de fosforverhouding geloof ik, ik weet het fijne er niet van...

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 07:47

Dat is indd een probleem bij trekpaarden die benen. Mijn ardenner heeft er weinig last van maar, heeft het wel een beetje. Ik probeer het zo goed mogelijk bij te houden. Ik ga veel naar het strand en ik doe ze om de 2 maanden wassen met betadinneshampo en daarna doe ik de benen droog maken met een haar droger. Ik denk dat als je paard het een maal erg heeft dat het er niet meer van af kom. Ik weet ook bijna zeker dat het erfelijk is.