[TI] Grasbuik kwijtraken, kan dat?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

popeye2006

Grasbuik kwijtraken, kan dat?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 12:45

Misschien in de verkeerde link. Maar ik heb een vraagje over mijn tinker. Popeye is geïmporteerd vanuit Ierland zo'n drie/vier jaar geleden. Hij heeft daar op wei gestaan, en daar een aardige grasbuik gevormd. Hier in Nederland is hij op een manege gekomen als manegepaard, hij was toen tonnetje rond en enorm sterk (daarom de naam popeye). Hier is hij op stal komen te staan, en ging er langzaamaan gewicht af. Echter bleef zijn grasbuik. Nu heb ik Popeye sinds twee maanden overgekocht van de manege en vraag ik mij af of die grasbuik ooit weg kan gaan en hoe je dat het beste doet. Het vervelende is dat Popeye eigenlijk nu te dun is (je ziet zijn ribben een beetje), maar zijn buik is wel goed gevuld. Hij moet dus anders "geproportioneerd" worden, zodat alles in evenwicht is.
Als jullie er wat van snappen en jullie hebben tips, graag!

rianne1987

Re: Grasbuik kwijtraken, kan dat?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:48

De eerste vraag die in me opkomt na dit stukje gelezen te hebben is: Is hij wel goed ontword? Omdat hij te dun is maar wel een buik heeft.
Als hij wel goed ontwormd is zou ik zeggen, veel rijden en kijken of de buik minder word. Succes!

popeye2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 12:50

Ja, Popeye wordt om de acht weken ontwormd. Dus dat is het niet.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:53

Heb je misschien een foto van hem? Dan kunnen we even kijken hoe het zit. Ik denk als ik het verhaal zo hoor, dat het een deel inderdaad wormen zijn, goed laten ontwormen of een wormtelling laten doen. Verder heeft een tinker (zeker een cob en een vanner) meestal wel een aardige buik,maar ribben zien dta hoort sowieso niet... Als je in mijn profiel kijkt dan zie je daar mijn tinker, die is nu drachtig dus die heeft helemaal een aardige buik, maar de "vorm" van een tinker zit er wel in..

*edit* ook al wordt hij om de 8 weken ontwormd, helaas zitten er dan meestal nog wel wormen. Ik zou dan toch even een wormtelling laten doen... Je kan bij de topic Baggio ook niet helemaal in orde, hier ook wat over lezen, dara heb ik ook de link bijgezet van de wormbestrijding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:55

Rond geribte paarden hebben wel sneller een ronde buik.

Als een paard de hele dag door eet, verteerd hij ook de hele dag. De buik zet daardoor een beetje uit. Je kan zijn buikspieren trainen door galopwerk en over de rug lopen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:37

Baggio werd ook prima ontwormd en bleek dus bloedwormen te hebben... Zou idd eens mest/bloedonderzoek laten doen.

popeye2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 13:45

Zijn er verder dan nog syptomen die een paard kan hebben als hij met bloedwormen is besmet? Ik zie namelijk geen dingen die me ernstige zorgen baren. Hij is nog steeds de Popeye zeg maar, die ik ken. Nooit ziek en echt een eigenwijze tinker.
Maar ik ga idd maar eens dat mestonderzoek laten doen, om het eea uit te sluiten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:49

popeye2006 schreef:
Zijn er verder dan nog syptomen die een paard kan hebben als hij met bloedwormen is besmet? Ik zie namelijk geen dingen die me ernstige zorgen baren. Hij is nog steeds de Popeye zeg maar, die ik ken. Nooit ziek en echt een eigenwijze tinker.
Maar ik ga idd maar eens dat mestonderzoek laten doen, om het eea uit te sluiten.

Persoonlijk zag ik ook niets bijzonders aan Baggio, maar hij had ze toch wel. Het enige waar iets aan te merken was, was het feit dat hij impuls verloor gedurende de laatste periode en niet goed mee kon komen met zijn achterhand. Vooral tijdens de wedstrijden.

Andere wormsoorten kan je voor lange tijd niets van merken.

Waarmee ontworm je hem?

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:55

Andere symptomen van (bloed)wormen kunnen zijn zijn dat het paard wat ruig in de vacht zit, maar dat is nu tegen de winter aan ook moeilijk te zien omdat tinkers van nature vaak al een ruige wintervacht hebben.
Mijn tinker had toen ik hem kocht ook last van rode bloedworm, daar hadden we geen mestonderzoek voor nodig, je kon ze in de mest zien zitten (kleine rode wormpjes, even goed in de mest roeren Haha! ).
Hij had overigens geen enkel symptoom, behalve dan een wat ruige vacht. Was behoorlijk levendig en had geen dikke (wormen)buik. We hebben op advies van de DA een behoorlijk aantal keer achter elkaar ontwormd en na een maand of anderhalf was hij schoon.
Ook nooit meer last van gehad. Maar mest onderzoek is nooit slecht om te doen als je twijfelt!

popeye2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 13:57

Ik gebruik Furexel. Even op het doosje gekeken... De werkzame stof hierin is Ivermectine.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:30

Gebruik je altijd dezelfde wormkuur? Als je te vaak dezelfde kuur geeft dan kunnen de wormen er ook imuun voor worden. Zeker als je net iets te weinig geeft, voor hoeveel kilo geef je normaal? Beter overdoseren dan net iets te weinig geven.

popeye2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 15:04

Ik geef de volle spuit. Dus voor 600 kg. Met zo'n meetlint heb ik hem toen "gewogen"en was hij 532 kilo. Maar of dat klopt...

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:54

Het kan ook gewoon de bouw van je paard zijn. Ik heb 2 tinker merries. Claire lijkt altijd veel dikker dan Riona. Claire heeft een echte hangbuik. Ze lijkt dik maar is dat niet. Ze is erg afgevallen maar haar buik blijft zo. Toen we haar 4 jaar geleden kochten was ze graat mager maar had wel die buik. Niks gras niks wormen, gewoon de bouw van haar. Niets aan te doen. Ook met rijden word dat niet anders. Jammer dan dat is Claire. Ook toen ik een foto hier op bokt plaatste vroegen ze of ze drachtig was. Nee dus. Zo is Claire. Al kun je haar ribben tellen(na dat ze een veulen had gehad) nog had ze dat buikje.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:54

Echte bloedwormen zitten niet in de mest helaas. Daar zie je helemaal niks van.

Ik heb het helaas 2 keer bij 2 verschillende ponies gehad, bij beide niks van gemerkt, werden altijd ontwormt door de DA.

Alleen de een kreeg opeens erge koliek en de andere onverklaarbare hoge koorts.

Beiden hadden geen buikje, geen dik haar goede conditie enz.

Een ronde vorm hoort wel bij een tinker en ribben mag je altijd wel ietsje zien, dat is alleen maar goed. Een bollere buik kun je ook krijgen als ze veel hooi krijgen. Op zich is het niet erg tenzij je je er zwaar aan stoort.

popeye2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 17:02

Bedankt voor al jullie reacties! Het is niet zo dat ik me stoor aan zijn "bolletje" Maar vroeg het me af. Ondanks dat ben ik wel weer een stukje wijzer geworden over de mogelijke oorzaken en dat het dieper kan liggen dat dat je in eerste instantie denkt. Ik laat in ieder geval een wormentelling doen, voor de zekerheid. Komt daar niets uit, dan maakt het me ook niet uit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:36

te dun op zijn rubben of een erg puntige bibs is trouwens wel iets waar je wat aan moet doen in de vorm van meer/voedzamer eten oid.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:42

zo te horen lijkt ie wormen te hebben
ook al ontworm je je paard elke 8 weken dan nóg kan een paard wormen hebben
ivermectine dood niet alle wormen en zeker geen bloedwormen en lintwormen
ook is er resistentie gevonden
geen hem eens een Equest en herhaal dat na een maand nog een keer
daarna weer het gewone schema volgen
en plaats eens een foto ,ik ben best nieuwschierig Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door unamie op 15-11-06 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:47

Een voorbeeld van een ontwormingsschema:

1. Equest oktober Start stalseizoen,
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lintworm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.

2. Equimax januari
Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

3. Ivermectine maart
Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit middel. De inhoud is hetzelfde, echter de prijs niet. Wij verkopen het goedkope Equimectin. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

4. Equest mei
Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan met name gegeven worden om de rode wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

5. Ivermectine augustus
Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

OPMERKINGEN BIJ SCHEMA:

-Variaties op dit schema zijn uiteraard mogelijk. Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde wormmiddel te geven.

-Pyrantel (bijv. StrongidP) werkt soms wat beter tegen spoelwormen dan ivermectine. Spoelwormen komen voornamelijk voor bij veulens en jonge paarden. Veulens moeten elke 2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd met ivermectine, waarbij dus de eerste levensjaren afgewisseld dient te worden met pyrantel. Geen Equest aan veulens jonger dan een half jaar geven.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:55

Als hij verder prima ontwormd is, is er verder maar 1 manier om hem strak in het vel te krijgen.... Dat is 6 dagen in de week elke dag 1 tot 2 uur voor de kar Haha! Haha! Haha! Krijg je een mega-gespierd strak paard voor terug Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:16

Lucy_1 schreef:
Als hij verder prima ontwormd is, is er verder maar 1 manier om hem strak in het vel te krijgen.... Dat is 6 dagen in de week elke dag 1 tot 2 uur voor de kar Haha! Haha! Haha! Krijg je een mega-gespierd strak paard voor terug Knipoog

maar ook strak in de rug bedoel je Sigaar

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:21

Bloedwormen zie je idd niet in de mest trouwens, die kleine rode wormpjes zijn de kleine stronglyden Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:46

nee daar gingen ze op mijn pensionstal met gam ook de mist mee in.... iedereen in rep en roer, paard in quarantaine... Nagelbijten / Gniffelen bleek het achteraf geen bloedworm te zijn.

gam is ook rondgeribt, die lijkt soms wel zwanger en als je paard na zo'n lange tijd nog een 'grasbuik' heeft... dat kan niet. een grasbuik is niet meer dan overvolle darmstelsel en zou er door minder te voeren zo weer af moeten zijn.

ik ben wel benieuwd naar je popeye... Haha! die naam roept vragen op Ja

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:36

Adrienna schreef:
Bloedwormen zie je idd niet in de mest trouwens, die kleine rode wormpjes zijn de kleine stronglyden Knipoog

Ik denk dat er wat verwarring is onstaan tussen grote- en kleine stronglyliden.
Kleine Strongyliden/ Cyathostominae zijn bloedwormen. Deze zijn ondanks dat ze vrij klein zijn weldegelijk zichtbaar in de mest mede dankzij de (bloed)rode kleur.

Heb voor de geintereseerden even een duidelijk en overzichtelijk topic opgezocht over wormen:

viewtopic.php?f=3&t=274212&start=0&st=0&sk=t&sd=a

popeye2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 13:09

ik zal binnenkort in mijn profiel recente fotos maken. Aangezien jullie benieuwd zijn naar hoe hij er nu uitziet... dus even geduld. zal het in dit topic melden

popeye2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 13:14

Jullie kunnen ook naar www.lieuw-hie.nl gaan. Dat is een site van mijn vriend. Daar staan verschillende foto's op, en ook van Popeye