[TI] tinker moeilijk in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

p0nyl0ver

tinker moeilijk in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 21:25

ik was vandaag op de manege, waar er op een tinker gereden werd, maar het leek alsof de galop heel moeilijk ging voor die tinker na,ja niet moeilijk maar ik bedoel het ging heel zwaar, het lijkt alsof het moeilijk die sprongen kan maken! heeft iedere tinker dat? vanwege de bouw, of verschilt dat!?

8nnemiek

Re: tinker moeilijk in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:29

Volgens mij zie jij tinkers echt een beetje als lompe knollen he, al die topics over of tinkers kunnen springen, of ze aan de teugel kunnen lopen, nu weer of ze wel goed kunnen galopperen...
Zucht..

De van mij galoppeerd heerlijk. Ligt ook veel aan de training. Sommige tinkers hebben wel wat meer moeite met de galop dan warmbloeden.

p0nyl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 21:39

ik zie tinkers niet als lompe knollen echt niet!! ik vind ze mooi, maar weet er niet zoveel van, dus daarom vroeg ik me dit allemaal af! omdat tinkers wat bij de zwaardere types horen, kan het tog moeilijker zijn om over de hindernissen te springen en aan de teugel! en omdat ik het vandaag zag bij de manege dat ie moeilijk had met de galop! na,jaa dat leek zo, net dat ie er super veel moeite voor moest doen om die sprongen te maken

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:42

Bij sommige tinkers is dit wel een beetje waar, ik heb een behoorlijk zware, jonge tinker, die in de bak galopperen echt nog moeilijk vind. Dit hoeft ze dus ook nog niet veel te doen, buiten gaat het prima op rechte stukken, maar verder is het nog wel wat oefenen. Geeft niet, we hebben de tijd.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:46

Ik heb zelf ook op een haflinger gereden die ook heel moeilijk in de galop wilde. Maar dit kwam omdat ze jaren voor de koets had gelopen. en veel later pas onder zadel werd beleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:50

Waarvoor wil je een tinker? Je denkt dat ze niet kunnen springen, niet aan de teugel enzovoort. EN het kan maar met meer moeite, niks zal je vanzelf krijgen, het enigste wat heplt is veel trainen. Maar je kan heel veel bereiken met ene tinker.

Mijn tinker is juist heerlijk in galop! Lekkerder dan menig ander paard.
Maar ik heb wel een lichtgebouwde.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-11-06 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:52

Over het algemeen kunnen Tinkers moeilijker galopperen is mijn ervaring.

Maar als je een paard wil wat goed kan springen, goed aan de teugel moet lopen en goed moet galopperen, vraag ik me af waarom er dan voor een Tinker gekozen wordt. De Tinker kan van alles maar met sommige dingen moet je er soms wat meer moeite voor doen of meer mee trainen.

Ik vind de Tinker gewoon een meer dan geweldig ras en kan met mijn Tinkie Nikita heerlijk galopperen.......

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:15

Baggio galoppeert ook super hoor! Springt moeiteloos aan vanuit stilstand t/m draf (bij vreemden overigens niet Nagelbijten / Gniffelen ), heeft een lekkere vlakke galop die heerlijk uit te zitten is en is ook niet vies van een rengalopje op zijn tijd.

1 keer per week galopritje voor ons!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:26

Volgens mij denkt ponylover helemaal niet zo negatief over tinkers, maar hoort ze van andere mensen een hoop vooroordelen en vraagt dat hier na. Niks mis mee naar mijn idee, zonder vragen kom je nergens achter Lachen

Maar het is wel zo dat veel tinkers een wat 'zwaardere' galop hebben dan een rijpaard, ze springen over het algemeen wat minder van de grond af waardoor het er zwaarder uitziet. De beweging van een paard en de lichtheid daarvan komt vanuit de achterhand. Hoe meer een paard draagt van achteren (hoe meer gewicht hij verplaatst naar de achterhand), hoe lichter de beweging zal zijn. Tinkers, en met name de zwaardere types, stuwen van nature met de achterbenen, ze duwen zichzelf als het ware vooruit waarbij het achterbeen vrij lang aan de grond blijft om zoveel mogelijk kracht te hebben op die manier. En dat is ook juist waar de zwaardere tinkers op gefokt zijn, duwkracht en dus de kracht om te trekken, vandaar die beweging.
Een rijpaard is gefokt om zijn achterbenen onder de massa te zetten (verder onder zijn lijf) en dat geeft een snellere en dragende beweging van het achterbeen waarbij het been minder lang aan de grond blijft. Het paard draagt zichzelf dan op de achterhand in plaats van dat hij zich vooruit duwt en de beweging is dat meer omhoog en naar voren gericht.
Dat is dus de reden dat veel tinker van nature een zwaarder uitziende gang hebben dan een rijpaard. Maar met goede training is daar veel aan te verbeteren, ook een tinker kun je leren gewicht op de achterhand over te brengen en dan zal ook de beweging lichter worden. Natuurlijk moet je dan geen Salinero verwachten, maar een tinker kun je zeker netjes leren dragen.
Natuurlijk zijn er ook weer uitzonderingen op deze regel, dit is weer heel algemeen

De lichtere types onder de tinkers dragen over het algemeen makkelijker, die zijn minder gefokt op die stuwkracht, maar juist op dragende gangen.
Ik heb zelf ook een lichte tinker, en die kan heel mooi van de grond af springen en zet zijn achterbenen van nature ver onder zijn lijf, zwaarder dan de gemiddelde KWPN'er zal het altijd blijven, maar we komen een heel eind.

Tinker in galop (en nog aan de teugel ook Knipoog :
http://img513.imageshack.us/img513/3781/0080uf.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/7230/dscf02459gj.jpg

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:42

Dat heb je echt goed uitgelegd supertje *LOL* Erg duidelijk, zelfs voor mij. Ik vind de foto's trouwens ook erg moo, je ziet echt aan Jordy zijn rug dat hij aan de teugel loopt, dat bedoelde ik te zeggen met dat de rug "gestrekt" wordt (mensen denken alleen dat ze de hals naar beneden doen)

Nu die van mij, nou die van is dus vrij grof en kan super goed in galop. Ik wil nog niet omdat ik haar maar net heb, maar ze wil zoooo graag. Iemand anders is wel al in galop met haar geweest en het lijkt net een racekip... dus ik denk dat het ook een kwestie van trainen is en misschien dat de een het wat leuker vindt als de andere.

En vragen staat vrij zeg ik altijd maar, zo leer je het meeste!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:16

Hard galoperen is vaak een tekort aan balans, met een hogere snelheid is het makkelijker balans houden. Daarom zie je ook vaak jonge paarden vrij hard galoperen, en met name in de bochten hebben ze dan de neiging om harder te gaan.
Maar daar kun je ook prima aan werken in draf en stap, veel schakelen en overgangen maken om het gewicht naar achteren over te brengen, dan gaat de galop ook makkelijker.

Van Jordy is vooral de 1e foto een mooi moment, daar zie je echt dat hij gaat zitten, en zijn achterbenen ver onder de massa plaatst om zo te kunnen dragen. Je ziet dat hij zijn rechterachterbeen naar voren brengt, en dat op dat moment ook het linkerachterbeen niet lang meer aan de grond zal blijven.
Op de 2e foto loopt hij veel minder 'bij elkaar' hoewel ook niet slecht, wel lekker over de rug en hij zet zijn achterbeen wel onder de massa. Je ziet daar dat het achterbeen langer aan de grond blijft.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:40

Moeilijk in galop?

Nee hoor, maar helaas mag mijn tinker niet teveel galloperen. Vanwege last van zijn achterhand daardoor. Die moet eerst goed verder getraind worden vanuit draf ed. Hij loopt op een of andere manier wat stijf in achterhand, reden is onbekend.

Maar hij springt, mits goed losgereden ed. zelfs vanuit stap aan in galop.
Hij heeft echt geen moeite ermee hoor!
(Maar dit doen we dus tegenwoordig niet zo veel meer!)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:00

Connor is een erg zwaar gebouwde tinker maar gek genoeg heeft hij nooit problemen met de galop gehad. Die zit ook heerlijk soepel.

Wel is het zo dat het echt "springt" per galopsprong, vooral bij het aanspringen voel je je omhoog gaan omdat hij veel kracht met zijn achterkant zet.

Enya_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:55

die van mij kan beter galopperen dan draven .
ze zit ook echt super in galop en wil het liefst ook alleen maar stappen en galopperen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:14

van alle paarden die ik heb beleerd heeft mijn tink de galop het snelste door.
vaak heb je nog wel eens dat paarden niet helemaal het balans of dergelijke hebben maar die van mij pakt het zo op (dat wil niet zeggen dat dat ook nog een mooie galop is maar hij galopeerd en daar heb je een goed begin vind ik)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:12

Die van mij hebben er ook geen moeite mee, zelfs een galopwissel lukt prima en ik heb echt flinke dames, zijn echt tankertjes;-)

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:02

Hier ook geen problemen. Heb een jonge tinker die net een half jaar onder het zadel is. Sinds deze week voor het eerst gegallopeerd en de 1e keer wist hij niet goed wat de bedoeling was en heb ik hem echt hard laten galoperen. Nu na 3 keer weet hij precies de hulp en galopeerd heel makkelijk aan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:58

Supertje, mijn complimenten over je uitleg weer! OK dan!
kan niks anders doen dan me er bij aansluiten.

Jessie gaat alleen maar steeds makkelijker galloperen naarmate ze losser wordt, en ze haar schouders gaat bewegen (die bewoog ze namelijk nauwelijks, proto type stijve Tink Bloos ).
Jessie kan vanuit het achterwaarts, stilstaan, stap, draf aangalloperen. Dat in combinatie met oefeningen zoals rollbacks etc. Dus ja, zij kan galloperen Haha! Dit gaat met geweldige kracht gepaard, echt een kick om die massa onder je te voelen. Kan ik iedereen aanraden ( op afspraak te voelen Knipoog )

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:22

Ik bedoel met mijn bericht een stukje terug overigens niet dat een tinker over het algemeen meer moeite heeft met (aan)galoperen.
Een paard wat stuwend galopeert doet dat op zich net zo makkelijk als een paard wat dragend galopeert. Het verschil zit hem alleen wel in de functionaliteit van de beweging, een paard wat draagt kan veel meer in de galop dan een paard wat stuwt. Een paard wat puur en alleen stuwt galopeert 'uit elkaar' en kan niet verzamelen (verzamelen = dragen). Om lastigere oefeningen uit te voeren in galop moet een paard kunnen verzamelen, een goede volte 10 meter bijvoorbeeld zul je al niet kunnen rijden zonder verzameling. Een goede wissel bijvoorbeeld ook niet, (bijna) ieder paard kan wisselen, maar lang niet ieder paard kan dat correct. Vaak zonder verzameling zie je dat een wissel in 2 stukken gesprongen wordt, eerst voor en de volgende pas achter, met verzameling heeft een paard pas de ruimte om in 1x om te springen.
Een oefening zoals Berdien noemt, een rollback, zul je ook niet uit kunnen voeren zonder verzameling.
Dat van die schouders is trouwens ook een veel voorkomend probleem bij tinkers en andere rassen met een soortgelijke bouw. De schouder is vaak aan de steile kant waardoor ze minder ruimte hebben (ze kunnen wel omhoog maar niet ver naar voren), maar door goed te gymnastiseren kun je daar een hoop aan doen.

En die kracht is inderdaad echt gaaf Haha! Ik merk het nu ook heel erg dat Jordy steeds sterker wordt. Oefeningen als rollbacks kan Jordy ook (ook al ben ik totaal geen westernruiter), maar daar wordt hij soms een beetje erg jolig van Nagelbijten / Gniffelen Dan springt hij weer heel netjes weg maar krijg ik een paar passen later toch een stel bokken om mijn oren..... Deed hij met wisselen trouwens ook eerst, dat vond hij heel leuk en dat is een goede reden om het baasje te trakteren op een paar mooie handstanden Haha!

Maar wil je met Jordy echt kracht voelen w.b.t. de galop dan moet je met hem gaan springen, hij kan in galop zo terugkomen en op een dubbeltje draaien dan, om vervolgens een paar passen voor de hindernis ineens weer met geweldige kracht weg te gaan, en dat nog heel beheerst ook. Liefhebbers die dat eens willen voelen zijn hier ook van harte welkom Haha!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:31

Nou vandaag ook een staaltje gezien van draaien op een dubbeltje, die muts van mij wilde perse achter een ander paard aan die in de bak reed. Nou echt op de kleinste plekes draaien he. Ze schoot soms ook in galop, maar inderdaad dan merk je dat ze wat minder in balans is. Ach mijn tinekr kan zelfs wijken, zeker als ik ergens heen wil en zij niet hihihi, kan ik trekken en sturen wat ik wil maar ze gaat dan dus wijken, erg leuk gezicht maar niet wat ik wil Knipoog

sanne_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:58

heey
mijn verzorgtinkertje had vroeger ook heel erg moeite met de galop..hij ging keihard galopperen dat vond hij makkelijker!..Ik heb heel veel galopbalken gedaan..en ook veel gesprongen en dan vooral lijntjes..en dan op een bepaald aantal galopsprongen gezet dat hij wel moest... Knipoog is heel goed gegaan..nu gallopeerd ie al een stuk beter!...nou alleen het schakelen in de galop nog Bloos
groetjes

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:57

Mijn tinker had toen we hem kochten ook moeite met in de linkergalop aanspringen. Hij sprong telkens in de rechtergalop aan en sprong daarna om (alleen met z'n voorbenen). Toen hebben we gewoon heel veel geoefend met hem en nu springt hij zonder moeite aan. Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 01:05

Mijne heeft ook wel wat moeite met de balans in galop. Op rechte stukken gaat het prima maar op de cirkel is het wat zwaarder voor hem. We komen er wel, duurt alleen even, nog geen jaar onder het zadel dus het heeft wat tijd en training nodig.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 09:52

Heb je weer gelijk in Supertje Ja
Ik merk het zelf ook met het galloperen van kleine cirkels, als Jes niet goed los is of netjes bijelkaar, dan gaan we overal heen, behalve op de cirkel Bloos

Zeker kun je stijve schouders heeel veel losser krijgen, levende voorbeeld is alweer Jessie. Zij bewoog ze echt niet, haar voorbeen flapte wat naar voren, haar schouder bleef staan. Na een jaar western rijden, is er zoveel verschil. Ze kan nou horizontaal zijwaarts, spinnen, rollbacks, allemaal oefeningen waarvoor schouderruimte, -beweging en -vrijheid voor nodig is. Dus het kan! Haha!
Jessie wordt trouwens ook helemaal hyper van de rollbacks, de eerste gaan netjes en beheerst, mooi in hetzelfde spoor terug, maar na een paar.. Nagelbijten / Gniffelen gooi je lichaam om, en scheur er woest vandoor! En een lol dat ze heeft Rolleyes Haha!

snoopypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:44

ik denk dat als je veel oefent met de galop dat dat wel lukt.
mijn tinker kon eerst onder het zadel nog geen pas galop.
maar naar veel oefenen eerst de lange zijde's galloperen en nu
gallopeert ze gewoon 4 rondjes achter eelkaar .