[H][BWP]Welke dressuur- of allroundhengst voor mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

[H][BWP]Welke dressuur- of allroundhengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 11:04

Ik ben aan het overwegen om volgend jaar mijn merrie te laten dekken. Enige probleempje is dat ik vrij weinig verstand heb van de hele hengstenwereld.
Het is een 11jarige BWP'er (Remondo x Machero) van 1.64m. Afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=157693

Ik zou er liefst een dressuurpaardje van krijgen. Een beetje springkwaliteiten mogen er altijd bijzitten, maar dat is geen absolute must.

De absolute minpunten aan mijn merrie:
- lengte (te lange rug, te lange/smalle hals)
- karakter (liefst dus een hengst die een goed karakter vererft. Zij is TE dominant en koppig)
- front (ze zou wat meer "paard" geweest moeten zijn. Het is een smal paard, moeilijk breder/dikker te krijgen.. Hoewel het al wel beter is dan enkele jaren geleden)

Kleinere minpuntjes:
- draf mag iets minder 'vlak'.
- haar hoeven zijn van vrij zwakke kwaliteit (mocht daar iets aan verbetert kunnen worden)

Pluspunten:
- stap. Ruim, correct, vlot.
- uitstraling ('damespaardje', kleur,..)

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Draf
Afbeelding

Draf, zonder 'teugeldruk'
Afbeelding

Afbeelding

Galop
Afbeelding

Het moet trouwens niet per sé een bwp-hengst zijn, mits BWP vooral op springen gericht is. KWPN, Duitse hengst, NRPS,.. is allemaal wel in orde.
Liefst ook een beetje MOTIVEREN. Ik weet er weinig van, dus verklaringen zijn gewenst! Als't jullie paardje geweest was, wat zouden jullie erop zetten? Welke punten zijn nog voor verbetering vatbaar? Welke zijn goed?

DANKJEWEL!

Sammie

Re: [H][BWP]Welke dressuur- of allroundhengst voor mijn merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:23

Aan die bovenste 2 foto's heb je niks. heb je geen goede standfoto waar ze vierkant op staat evenweidig aan de camera op rechte bodem.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 16:05

Goede standfoto's heb'k jammer genoeg niet..
Het beste dat ik je nog kan geven:

Afbeelding

Afbeelding

Hoop dat je hier al iets meer mee kan!

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:05

Ik ken er niet veel van...
Maar mss is Warkant vh Gestelhof iets?
www.gestelhof.be
( Quirinake op bokt heeft een jaarling vn Warkant)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:10

Je zou het ook eens op fokt.nl kunnen proberen. Via de vaderlijn voert ze ramses en de vm voert ook x bloed. Verder ken ik deze bloedlijnen niet.

Zo op de bovenste foto's vind ik de merrie niet lang in d'r rug, op de onderste foto wel. Dat kan verschillende dingen betekenen, of ze wordt lang gereden, de bovenste foto's verteken wat of je zal je zadel iets naar achteren moeten leggen. Ik vind 'm nl. erg op de schoft liggen. (of je dekje vertekend). Gebruik van het achterbeen lijkt goed, maar lijkt sabelbenig te zijn.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 18:40

Sammie schreef:
Je zou het ook eens op fokt.nl kunnen proberen. Via de vaderlijn voert ze ramses en de vm voert ook x bloed. Verder ken ik deze bloedlijnen niet.

Zo op de bovenste foto's vind ik de merrie niet lang in d'r rug, op de onderste foto wel. Dat kan verschillende dingen betekenen, of ze wordt lang gereden, de bovenste foto's verteken wat of je zal je zadel iets naar achteren moeten leggen. Ik vind 'm nl. erg op de schoft liggen. (of je dekje vertekend). Gebruik van het achterbeen lijkt goed, maar lijkt sabelbenig te zijn.

Ik denk dat de bovenste foto's ietswat vertekenen, misschien omdat ze schuin staat? Het zadel ligt ook allesinds niet te ver naar voor, we hebben meer het probleem dat het zadel achteruit schuift. Dat ze wat te lang is in haar rug/hals is wel een feit... Zowel mederuiters als hoefsmid als veearts zijn akkoord. Ze zou iets compacter mogen zijn.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 19:00

Charloepy schreef:
Ik ken er niet veel van...
Maar mss is Warkant vh Gestelhof iets?
www.gestelhof.be
( Quirinake op bokt heeft een jaarling vn Warkant)

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van Warkant. Heb hem al meerdere malen aan het werk gezien, en hoewel hij correct is, en goed loopt, vind'k hem weinig "uitstralen".

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:45

misschien is Saros van het gestelhof wel wat voor je ik heb daar 2 nakomelingen van gehad en ze hadden mooie smoeltjes, goed bewegen en niet lang in de rug.
als je wil kan ik je 1 foto doormailen van een nakomeling.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:44

Van het kwpn denk ik dat hengsten als bijv. johnson het goed zou kunnen doen, van nrps/ duitsbloed florett as. In elk geval gengsten met wat meer massa en een opwaartse bouw. Het voorbeen van je merrie lijkt op de foto's een tikje kort.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 15:19

Mansolein schreef:
Van het kwpn denk ik dat hengsten als bijv. johnson het goed zou kunnen doen, van nrps/ duitsbloed florett as. In elk geval gengsten met wat meer massa en een opwaartse bouw. Het voorbeen van je merrie lijkt op de foto's een tikje kort.

Ik moet je volledig gelijk geven. Johnson is trouwens een PRACHThengst, helemaal mijn naar mijn smaak. En met duidelijk genoeg massa.. Dat wordt er eentje om te overwegen!
dankje!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:33

Je merrie heeft rek en bloed genoeg, dus je zou voor een gespierde wat beknoptere hengst kunnen gaan. Die zal wat kracht toevoegen en bespiering.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 12:16

I.v.m. Johnson, ik ben eens wat aan het rondneuzen geweest op internet. En heb een aantal dingen gevonden die mij (in combi met mijn merrie) toch wel tegenvielen:

"ook geeft johnson duidelijk zijn karakter door (jazz) dus bij een moeilijke merrie is dat geen voordeel"

"johnson vererft nauwelijks zijn extrieur door, de collectie veulens was dus niet uniform, wel allemaal het zelfde brtutale karakter. je moet dus echt een merrie hebben die wat zwaarder van bouw is en een rustig karakter"

(Of deze dingen kloppen is natuurlijk wel de vraag)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:59

Venetia schreef:
Je merrie heeft rek en bloed genoeg, dus je zou voor een gespierde wat beknoptere hengst kunnen gaan. Die zal wat kracht toevoegen en bespiering.

Misschien een Voltaire nakomeling.. fok je terug op Gotthard..
Qua bloed vind ik Vingino passen.. maar daar ben ik zelf niet weg van.. beweegt niet goed genoeg..
Unaniem past misschien beter.. leuke lijn..

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:43

Ik vind dit een opvallend mooie en aansprekende merrie, en wat je vrienden/hoefsmid/veearts ook mogen beweren, te lang is ze helemaal niet. Integendeel, dat de merrie veel kader en rek heeft is net één van haar pluspunten. Daarenboven komt ze uit de moederstam van de familie Govaerts, een stam die een groot aantal fijne sportpaarden heeft gebracht. Het enige minpunt is inderdaad het wat ongelukkig gestelde achterbeen, daar zul je bij de keuze van een hengst moeten op letten. Tussen haakjes, er is geen enkele reden om met deze merrie naar een Nederlandse hengst te gaan. Er staan in België genoeg allround hengsten ter dekking die op deze merrie kunnen passen.

Rob

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:32

ik vindt het geen verkeerde merrie op het eerste zicht, alhoewel we niet echt een goeie foto hebben om te kunnen oordelen.

als je een allrounder wil gaan gebruiken, ben ik absolut voorstander van conteur, is een contender zoon

ik heb van conteur al héél veel goeie paarden gezien, meteen werkwillig karakter en die goed kunnen bewegen en een goeie sprong in hun hebben.

maar wat zijn je bedoelingen met het toekomstig veulen?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 15:19

RobvdPK schreef:
Ik vind dit een opvallend mooie en aansprekende merrie, en wat je vrienden/hoefsmid/veearts ook mogen beweren, te lang is ze helemaal niet. Integendeel, dat de merrie veel kader en rek heeft is net één van haar pluspunten. Daarenboven komt ze uit de moederstam van de familie Govaerts, een stam die een groot aantal fijne sportpaarden heeft gebracht. Het enige minpunt is inderdaad het wat ongelukkig gestelde achterbeen, daar zul je bij de keuze van een hengst moeten op letten. Tussen haakjes, er is geen enkele reden om met deze merrie naar een Nederlandse hengst te gaan. Er staan in België genoeg allround hengsten ter dekking die op deze merrie kunnen passen.

Rob

Dank je, complimenten zijn altijd wel eens tof..
Op welke belgische hengst zou jij persoonlijk dan je geld op durven zetten?

@lievenr: Conteur is inderdaad wel een prachthengst! Ga ik eens verder op zoeken!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 16:02

lievenr schreef:

Of een goed dressuurpaard, of een allrounder met goede gangen. Vooral omdat mijn merrie min of meer 'allround' gefokt is...
Remondo heeft zowel goede dressuurpaarden als goede springpaarden (meerderheid) verdergebracht, maar heeft (voor zover ik weet) ook heel wat paarden met een moeilijk karakter (waardoor er ook meer remondo-merries in de fokkerij gebruikt worden dan in de sport). Van remondo zelf weet ik weinig tot niets,..
De moederstam, van fam. Govaerts, is ook een stam die heel wat goede paarden heeft verdergebracht. (dressuur) http://www.roshoeve.be/hengsten/wateringhoeve.htm

Dus rekening houdend met de bloedlijnen..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 08:13

ozzie111 schreef:
misschien is Saros van het gestelhof wel wat voor je ik heb daar 2 nakomelingen van gehad en ze hadden mooie smoeltjes, goed bewegen en niet lang in de rug.
als je wil kan ik je 1 foto doormailen van een nakomeling.

nou dan zal ze helemaal een fijn en teer paardje fokken. Het is nog maar de vraag of er van Saros nog wel sperma te verkrijgen is. De geruchten doen hier in belgië de ronde dat ie niet lang meer te leven heeft.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 08:27

tantjeuh schreef:
lievenr schreef:

Of een goed dressuurpaard, of een allrounder met goede gangen. Vooral omdat mijn merrie min of meer 'allround' gefokt is...
Remondo heeft zowel goede dressuurpaarden als goede springpaarden (meerderheid) verdergebracht, maar heeft (voor zover ik weet) ook heel wat paarden met een moeilijk karakter (waardoor er ook meer remondo-merries in de fokkerij gebruikt worden dan in de sport). Van remondo zelf weet ik weinig tot niets,..
De moederstam, van fam. Govaerts, is ook een stam die heel wat goede paarden heeft verdergebracht. (dressuur) http://www.roshoeve.be/hengsten/wateringhoeve.htm

Dus rekening houdend met de bloedlijnen..

Ik zie dat je aan Dayano sperma kan geraken via hen en ook aan First Junior. Via Dayano heb je landgraf bloed en toch de goede beweging van Donnerhall bloed. En Donnerhall geeft in de meeste gevallen toch wel stevige paarden. Dayano lijkt mij toch wel allround gefokt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 08:58

Quasimodo schijnt ook hele leuke allround paarden te geven met een heel goed karakter, ik weet niet of het past qua bloedlijn?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 19:31

horseyfries schreef:
Quasimodo schijnt ook hele leuke allround paarden te geven met een heel goed karakter, ik weet niet of het past qua bloedlijn?

Van Quasimodo vind ik eigelijk heel weinig terug. Het enige dat ik kon vinden was een aantal springprestaties... Enig dressuurtalent mag er toch ook wel inzitten Lachen

nickvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:07

Houston Vork
Jazz Vork
Ferro Vork
Gribaldi Vork
Mettal Vork
Sandreo Vork
Vooral Houston en Jazz lijken mij passen.
Maar voor de Kleur Ferro Gribaldi(geeft ook regelmatig vossen) Mettal en Sandreo(geeft nooit vos).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:13

Zooo jij hebt een dikke duim. Dromen

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:13

Deze stam doet het blijkbaar goed in combinatie met Welmeyer II, maar je wou het karakter beter dus dan blijf je misschien beter weg bij Welmeyer.. Je kan ook altijd de fam. Govaerts zelf eens bellen Knipoog Zij weten het beste wat er bij deze stam past
Ik heb trouwens nog een artikel uit de Equitime over deze stam liggen, heb je het zelf ook of zal ik het je eens doorsturen oid?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 10:35

Lidewijke schreef:
Deze stam doet het blijkbaar goed in combinatie met Welmeyer II, maar je wou het karakter beter dus dan blijf je misschien beter weg bij Welmeyer.. Je kan ook altijd de fam. Govaerts zelf eens bellen Knipoog Zij weten het beste wat er bij deze stam past
Ik heb trouwens nog een artikel uit de Equitime over deze stam liggen, heb je het zelf ook of zal ik het je eens doorsturen oid?

Het karakter is echt wel vrij belangrijk, zeker bij deze merrie. Maar inderdaad, Weltmeyer heeft al een heel aantal mooie resultaten gegeven bij deze stam, misschien eens in de richting gaan denken van het aantal GGK zonen v. hem.. met een iets gunstiger karakter dat doorgegeven wordt..
Het artikel heb ik zelf niet, zou enorm tof zijn mocht je het willen doorsturen!

nickvos schreef:
Houston Vork
Jazz Vork
Ferro Vork
Gribaldi Vork
Mettal Vork
Sandreo Vork
Vooral Houston en Jazz lijken mij passen.
Maar voor de Kleur Ferro Gribaldi(geeft ook regelmatig vossen) Mettal en Sandreo(geeft nooit vos).

Wat een onderbouwde mening zeg Knipoog. Maar, Houston en Jazz hebben hun karakter dat ze meegeven.. en zoals ik al gezegt heb is dat een heel belangrijk punt! En wie heeft er trouwens aangehaalt dat ik op een bepaalde kleur wil fokken? Of dat ik per sé zwart wil? oke, bont is misschien niet zo ideaal.. maar voor de rest is mijn part elke kleur welkom hoor! Mettal en Sandreo (vooral de laatste dan) vind'k iets te fijn gebouwd. Ik zou bij het veulen graag wat meer massa zien.. En eeu, Ferro is toch dood, niet?