Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Meetje22 schreef:Kijk er is genoeg vraag naar goedkopere paarden zonder papier want niet iedereen wil een duur paard of kan een duur paard betalen.
te fokken. Met de bedoeling om het veulen zelf te houden. Ik begrijp dat een veulen fokken een gok is, en dat er een veulen uit kan komen die misschien helemaal niet bij je past. Maar dat geldt ook voor een veulen uit een merrie met papier, lijkt me....toch? Sammie schreef:Bij een merrie met een papier kan iemand met goed verstand veel risico's en variabelen weghalen door info uit de afstamming te halen. Dat is al een factor dat jij niet kan. Verder kan je op zoek gaan naar paarden uit dezelfde fokfamilie en kijken hoe en wat die doen. Dat is een tweede factor die al bij jou afvalt. En zo kan ik nog wel een aantal meer dingen opnoemen. Het enige wat voor jou overblijft je de merrie zelf beoordelen en dat kan bedriegelijk zijn, want wat de merie niet toont kan de merrie genetisch wel bij zich dragen
Sammie schreef:Een veulen uit je eigen merrie fokken kan leuk zijn, maar het kan ook drama worden (dood, overlijden van veulen en/of merrie).
Sammie schreef:Weet je trouwens hoe oud je merrie is?
sarabande schreef:Weet je echt helemaal niets over haar afkomst??
Is ze veterinair 100%???
Verder ga ik met Sammie mee, niet voor niets wordt een goede merrielijn steeds belangrijker gevonden.
LIQUITA schreef:Sammie schreef:Een veulen uit je eigen merrie fokken kan leuk zijn, maar het kan ook drama worden (dood, overlijden van veulen en/of merrie).
Maar, is dit risico nou groter omdat mijn merrie geen papier heeft?
Sammie schreef:Die vraag is er helemaal niet. Pony's worden sneller zonder papier gekocht. Paarden met papier zijn niet persé duurder dan paarden zonder papier. Maar je hebt wel meer informatie over een paard. bij een paard zonder papier is dat maar afwachten en iedereen wilt tegenwoordig voor een duppie op de eerste rij dus het zijn toch eerst de goede paarden met papier die gekocht worden, en de paarden zonder papier komen daar ergens vér achteraan.
@ts een paard zonder papier laten dekken zou ik alleen doen als ik weet dat de merrie in positieve zin het e.e.a. bij kan dragen aan het veulen. Tevens zou ik niet voor de markt fokken, als je voor jezelf fokt dan kun je het overwegen, maar een goed veulen/paard kopen is misschien leuker.
? Loesje88 schreef:[
beetje rare reactie vind ik dit, ik zou echt niet een paard kopen omdat er een (mooi) papier bij zit. dat voor jóu een paard zonder papier achteraan komt prima, maar dat is toch niet voor iedereen zo?