Merrie zonder papier laten dekken? Ja of nee...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 16:38

Ik hoor hier verschillende meningen over, wat vinden jullie?

Meetje22

Re: Merrie zonder papier laten dekken? Ja of nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:44

Waarom niet?
Kijk er is genoeg vraag naar goedkopere paarden zonder papier want niet iedereen wil een duur paard of kan een duur paard betalen.
Als ik een paard koop kijk ik niet naar het papier maar dat is meer omdat ikzelf geen duur paard (+- 6000 euro) kan aanschaffen en dus kijk ik voor een goedkoper paardje waarmee ik ook plezier heb en lekker mee kan rijden.
Daarnaast is goed papier ook geen garantie voor een super nakomeling.
Dus als jij een leuk veulen van je eigen merrie wilt moet je dat gewoon doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:44

Ligt er aan wat je er mee wilt.
Voor de verkoop zou ik het niet doen maar ben je erg blij met je merrie en wil je graag een veulen om zelf te houden kun je het best doen.
Ik zou daarbij wel kritisch blijven kijken naar de merrie wbt bouw, karakter en evt. (erfelijke) afwijkingen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:47

Kan zon veulen dan niet in een B stamboek worden ingeschreven? ik bedoel het veulenboek bij het KWPN bijvoorbeeld? dat is toch nog niet stamboek?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:52

Als je je merrie laat dekken door een goedgekeurde hengst kunnen ze in het stamboek worden opgenomen! Soms is dat wel het hulpstamboek!Ik heb er hier een staan waarbij de afstamming van moeder niet bekend is maar van vaders kant wel en die heeft een K.W.P.N. papier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:52

Ik heb even in je profiel gekeken, als je deze merrie laat dekken door een goedgekeurde KWPN hengst kun je idd een B reg. papier aanvragen.
Dit papier heeft echter niet echt een "waarde", paarden die in het B regeister staan mogen bijv. niet meedoen aan KWPN keuringen of evenementen als de Pavocup.
www.kwpn.nl voor meer info.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 17:00

Het gaat inderdaad om de merrie (Liquita) in mijn profiel. Het idee om misschien mijn merrie te laten dekken is pas ontstaan. Het zou dan de bedoeling zijn om het veulen zelf te houden. Maar, ik wil me eerst goed laten informeren, zo ook over de keuze van de hengst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:30

Meetje22 schreef:
Kijk er is genoeg vraag naar goedkopere paarden zonder papier want niet iedereen wil een duur paard of kan een duur paard betalen.

Die vraag is er helemaal niet. Pony's worden sneller zonder papier gekocht. Paarden met papier zijn niet persé duurder dan paarden zonder papier. Maar je hebt wel meer informatie over een paard. bij een paard zonder papier is dat maar afwachten en iedereen wilt tegenwoordig voor een duppie op de eerste rij dus het zijn toch eerst de goede paarden met papier die gekocht worden, en de paarden zonder papier komen daar ergens vér achteraan.

@ts een paard zonder papier laten dekken zou ik alleen doen als ik weet dat de merrie in positieve zin het e.e.a. bij kan dragen aan het veulen. Tevens zou ik niet voor de markt fokken, als je voor jezelf fokt dan kun je het overwegen, maar een goed veulen/paard kopen is misschien leuker.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 17:47

Natuurlijk zijn er genoeg leuke veulens/paarden te koop, maar mij lijkt het nou juist zo leuk om een veulen uit mijn eigen lieve, knappe, brave, werklustige merrie Haha! te fokken. Met de bedoeling om het veulen zelf te houden. Ik begrijp dat een veulen fokken een gok is, en dat er een veulen uit kan komen die misschien helemaal niet bij je past. Maar dat geldt ook voor een veulen uit een merrie met papier, lijkt me....toch?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:55

Bij een merrie met een papier kan iemand met goed verstand veel risico's en variabelen weghalen door info uit de afstamming te halen. Dat is al een factor dat jij niet kan. Verder kan je op zoek gaan naar paarden uit dezelfde fokfamilie en kijken hoe en wat die doen. Dat is een tweede factor die al bij jou afvalt. En zo kan ik nog wel een aantal meer dingen opnoemen. Het enige wat voor jou overblijft je de merrie zelf beoordelen en dat kan bedriegelijk zijn, want wat de merie niet toont kan de merrie genetisch wel bij zich dragen. Een veulen uit je eigen merrie fokken kan leuk zijn, maar het kan ook drama worden (dood, overlijden van veulen en/of merrie). Een veulen hoeft ook helemaal niet op z'n moeder te lijken. Hoe lief de moeder ook is, het veulen kan een draak zijn of compleet op z'n vader lijken. En wat als het karakter straks bots tussen jou en het veulen? Dat kan zeer goed gebeuren. Verder heb je de eerste 3 jaar niks aan het beestje, maar hij kost wel geld.

Weet je trouwens hoe oud je merrie is?

Plaats een goede standfoto van je merrie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:09

Weet je echt helemaal niets over haar afkomst??
Is ze veterinair 100%???
Verder ga ik met Sammie mee, niet voor niets wordt een goede merrielijn steeds belangrijker gevonden.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 18:16

Sammie schreef:
Bij een merrie met een papier kan iemand met goed verstand veel risico's en variabelen weghalen door info uit de afstamming te halen. Dat is al een factor dat jij niet kan. Verder kan je op zoek gaan naar paarden uit dezelfde fokfamilie en kijken hoe en wat die doen. Dat is een tweede factor die al bij jou afvalt. En zo kan ik nog wel een aantal meer dingen opnoemen. Het enige wat voor jou overblijft je de merrie zelf beoordelen en dat kan bedriegelijk zijn, want wat de merie niet toont kan de merrie genetisch wel bij zich dragen

Oke, dit is me duidelijk,
Sammie schreef:
Een veulen uit je eigen merrie fokken kan leuk zijn, maar het kan ook drama worden (dood, overlijden van veulen en/of merrie).

Maar, is dit risico nou groter omdat mijn merrie geen papier heeft?

Sammie schreef:
Weet je trouwens hoe oud je merrie is?

Ze zou 13 jaar moeten zijn (volegens haar vorige eigenaar, die haar vanaf haar 3 jaar had), volgens verschillende tandartsen kan dit wel kloppen.
Ik denk dat dit geen goed standfoto is, maar voor nu wel het enige wat ik heb. Ik ga eerdaags wel wat foto's maken.
Afbeelding

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 18:19

sarabande schreef:
Weet je echt helemaal niets over haar afkomst??
Is ze veterinair 100%???
Verder ga ik met Sammie mee, niet voor niets wordt een goede merrielijn steeds belangrijker gevonden.

Volgens de vorige eigenaar zou Garanco http://www.paardenfokken.nl/lists/kwpn_ ... irstchar=G haar vader zijn. Dat zou op het dekbewijsje hebben gestaan. Helaas is dat dekbewijsje zoek geraakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:25

Dat is bij het KWPN via een DNAtest wel te achterhalen Ja

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:28

LIQUITA schreef:
Sammie schreef:
Een veulen uit je eigen merrie fokken kan leuk zijn, maar het kan ook drama worden (dood, overlijden van veulen en/of merrie).

Maar, is dit risico nou groter omdat mijn merrie geen papier heeft?

Nee, niet persé (al kun je bij erge inteelt gevallen (friezen bijv.) hier wel aan denken) Maar dit lijkt mij totaal niet van toepassing te zijn bij jou paard. Het gaat niet om of het risico groter is bij die of dit paard. Ik vermeld dit enkel zodat je je ook kunt en móet realiseren dat het ook ontzettend fout kunt gaan en dat je ook met niks (geen merrie, geen veulen) over kunt blijven. Helaas zijn er op bokt genoeg voorbeelden. Je zult je dan af moeten vragen; is dit het waard, neem ik dit risico. Als ze 13 is,(dus volgend jaar 14, en 15 bij bevalling) vind ik d'r qua leeftijd al net over het randje voor een eerste veulen.

Een veulen fokken is niet alleen 'leuk' en 'plezierig', er komt veel stress, zorgzaamheid en extra verantwoordelijkheid bij kijken. En ik heb het idee dat veel mensen dat laatste nog al onderschatten. Een merrie die drachtig is heeft ook veel zorg en aandacht nodig, dit neemt alleen maar toe als het veulen er eenmaal is. En een veulen kost net zoveel aandacht en geld als een volwassen paard. Je kan er alleen 3 jaar niks mee. En voor je er ooit op heb gezeten ben je wrs al net zoveel kwijt als de aanschaf van een leuk jong paard van 3 a 4, die wrs (vol)papier heeft, al 3 a 4 is geworden (dus dat punt ben je ook al voorbij), je kunt met zo'n paard ook een band opbouwen én je kunt gelijk mee aan de slag.

Het is wellicht de moeite waard om te achterhalen of hij idd de vader is. Dan kun je bij deze merrie een reg. b. aanvragen, en als je bij het kwpn dekt heeft het veulen een vb papier .(indien hij idd de vader is) De moeder blijft verder onbekend, waardoor je toch een halve moederlijn hebt.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 18:32

Daarom wil ik me ook goed laten informeren. Bedankt vast voor zo ver!!!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:47

Een vriendin van mij heeft een fjordenmerrie zonder papier laten dekken, de merrie zelf is erg rijtypisch en de hengst was dat ook, maar toch is het veulen echt zo'n ouderwets type geworden, niet wat ze wilde helaas.. Dat is het enige nadeel wat ik kan bedenken met een merrie zonder papier. Ik heb bij mijn eigen merrie ook een veulen gefokt en die heb ik nog steeds en ik vind het echt onwijs leuk om een paardje te hebben wat je helemaal vanaf het begin mee hebt gemaakt. Dus ik zou niet liever van het geld wat ik voor haar 3e levensjaar aan haar gespendeerd heb een 3-jarige kopen. Hengst en merrie hebben beide veulenboek papier, dus het veulen heeft geen papier.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:50

Is de merrie veterinair dus ook rontgenfoto's in orde???

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:54

Sammie schreef:
Die vraag is er helemaal niet. Pony's worden sneller zonder papier gekocht. Paarden met papier zijn niet persé duurder dan paarden zonder papier. Maar je hebt wel meer informatie over een paard. bij een paard zonder papier is dat maar afwachten en iedereen wilt tegenwoordig voor een duppie op de eerste rij dus het zijn toch eerst de goede paarden met papier die gekocht worden, en de paarden zonder papier komen daar ergens vér achteraan.

@ts een paard zonder papier laten dekken zou ik alleen doen als ik weet dat de merrie in positieve zin het e.e.a. bij kan dragen aan het veulen. Tevens zou ik niet voor de markt fokken, als je voor jezelf fokt dan kun je het overwegen, maar een goed veulen/paard kopen is misschien leuker.

beetje rare reactie vind ik dit, ik zou echt niet een paard kopen omdat er een (mooi) papier bij zit. dat voor jóu een paard zonder papier achteraan komt prima, maar dat is toch niet voor iedereen zo Verward ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:35

Ik vind het geen rare reactie. Er zijn helaas veel meer paarden zonder papier dan dat er mensen zijn zoals jij die ze willen kopen. Waar ze blijven mag je raden. Een paard met papier heeft meer kans op een beter leven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:39

Raar dat ik geen antwoord krijg op mijn vraag over de gezondheid van de merrie, want dat vind ik erg belangrijkzeker als je al geen zicht op de afstamming hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:41

Er zijn juist heel veel merrie's die door beperkingen in de gezondheid bestempeld worden als fokmerrie omdat ze niet meer voor rijden geschikt zijn, met en zonder papier overigens. Maar weer een andere discussie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:09

Als die beperking een trauma van buitenaf is en niet belastend is om een dracht te doorstaan, heb ik daar geen problemen mee.
Maar als de merrie veterinair niet goed is en de afstamming onbekend dan neem je wel een enorm risico.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:15

Loesje88 schreef:
[
beetje rare reactie vind ik dit, ik zou echt niet een paard kopen omdat er een (mooi) papier bij zit. dat voor jóu een paard zonder papier achteraan komt prima, maar dat is toch niet voor iedereen zo Verward ?

Mij zou het ook niets uitmaken of er papieren bij zitten of het moet zijn dat je dan zeker van de leeftijd bent. Maar kijk maar eens hoeveel topics bij HAW staan met als titel ? x ? aan het werk.
Voor deze mensen is afstamming en dus papieren erg belangrijk.

sylver_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:33

waarom niet
iemand die er geen dressuur of springen mee doet kan het makkelijk gebruiken de paarden zijn goedkoper en is heel handig voor mensen die het paard gewoon op weide of op een manege heeft staan dier gewoon mee rijd Knipoog