Ibop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djesseka

Ibop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 14:36

[Weet niet of het hier goed staat, verplaats anders maar. Lachen]

Wie gaan er dit jaar met hun merrie de IBOP rijden? Ik ben benieuwd..

Dennis

Re: Ibop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:43

Ik, komend weekeind in Kapel-Avezaath, voor de wagen. Het verzorgstertje van mijn hengst zal hem rijden komend weekeind (onder het zadel).
Dit gaat om het NSPS.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:44

Mijn merrie Voriose doet mee in Wamel.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:45

Ik wellicht maar wil graag de eisen weten of hetgeen er precies gedaan moet worden. Weet iemand dat zowel aangespannen als onder de man.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:11

Welk ras? Voor het NSPS heb ik de proeven voor onder het zadel en voor de wagen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:17

Het zou gaan om het KFPS

Greetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:45

friesiszwart schreef:
Het zou gaan om het KFPS

Even bellen met KFPS, ze sturen je de gegevens toe. Of even kijken op het Friespaarden forum. Staat ook wel e.e.a. op.

Menk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:38

Ik doe mee met mijn merrie Valentine in Tolbert.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 11:29

Wij doen mee met Wild Rose op 28 nov. in Wormerveer.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:55

IBOP bij het KWPN wordt in november verreden. Heb net mijn tijden binnengekregen. Ik start in Luttenberg met 2 paarden:
Winola M, Flemmingh X nimmerdor(3-jarige) in de groep van 9.30 tot 10.10
Valenza, Flemmingh X cocktail (4-jarige) in de groep van 13.10 tot 13.50

Ben benieuwd wat het wordt, beide merries zijn voorlopig keur en prok, dus met een geslaagde IBOP worden ze Elite...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:36

weule schreef:
IBOP bij het KWPN wordt in november verreden. Heb net mijn tijden binnengekregen. Ik start in Luttenberg met 2 paarden:

Ben benieuwd wat het wordt, beide merries zijn voorlopig keur en prok, dus met een geslaagde IBOP worden ze Elite...

Ja die van mij ook. Spannend he? Ik ga er vanuit dat ze toch wel kan slagen maar ja altijd eerst nog maar zien.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:59

Voor mij is het de eerste keer IBOP rijden. dus ben benieuwd hoe het is. In de 3-jarige heb ik zeer veel vertrouwen (erg braaf, mooi in de aanleuning, scherp aan de hulpen, fijn te rijden en prachtige bewegingen) de 4-jarige is iets complexer te rijden, maar beschikt ook over 3-goed gangen.

nu nog even een rare vraag: die dressuurproef die je moet rijden, mag die voorgelezen worden? of moet je die uit je hoofd kennen.... (had al gebeld over het soort bit en evt. zweep, bit: enkel of dubbelgebroken, min 1,5 cm dik, zweep max. 75 cm lang)

Menk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:28

Ik ben in Tolbert bij de voorlichting geweest, en daar lazen ze de dressuurproef gewoon voor, dus ga er van uit dat dat mag.
Mijn merrie is ook voorlopige keur en prok goedgekeurd, dus als ze de IBOP haalt is ze ook elite Haha!

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:00

@ Menk: Heb je op die voorlichting ook nog informatie gehad over de optoming? Een dubbel gebroken argentaan bit, die aan de zijkanten 17 mm dik/dun is, mag dat?:P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:33

Hij moest vroeger altijd uit het hoofd gereden worden.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 15:54

Suzanne F. schreef:
weule schreef:

Ja die van mij ook. Spannend he? Ik ga er vanuit dat ze toch wel kan slagen maar ja altijd eerst nog maar zien.

Wild is voorlopig Keur en helaas hebben we de uitslag van de Prok-keuring nog niet binnen. Ben benieuwd.

Menk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:28

Nee ze hebben niks over de optoming gezegd, maar ik denk dat dit gewoon via het wedstrijdregelement wordt geregeld. Dus dan zou je daar even in moeten kijken of dat bit mag.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:04

Ik bel wel even voor de reglementen, die vrouw van het KWPN vertelde wel het 1 en ander, maar ik heb het liever op papier staan.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:39

Wat ik me afvraag, wat is de meerwaarde voor bijv. een gewone stamboekmerrie of stermerrie om de ibop te lopen? Bij een vl. keurmerrie lijkt het me duidelijk Ja.

puck81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:00

Kan iemand mij uitleggen hoe het ibop principe werkt? Ik kreeg een mailtje binnen dat er ibop trainingen zijn. Leer je hier hoe je je paard moet trainen of krijg je tips of je paard wel klaar ervoor is?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:29

dat vraag ik me ook af,heb nu een 3 jarige waar ik aan de ibop mee wil doen volgend jaar

Menk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:44

Remember schreef:
Wat ik me afvraag, wat is de meerwaarde voor bijv. een gewone stamboekmerrie of stermerrie om de ibop te lopen? Bij een vl. keurmerrie lijkt het me duidelijk Ja.

Als een stamboekmerrie de ibop loopt en deze haalt kan ze daarna worden opgenomen in het stamboek, als ze op de keuring geen ster werd maar wel voldoende punten op exterieur behaalde en de ibop haalt wordt ze ster.

Het ibop systeem is nu zo dat je een individuele proef rijd, voor alle leeftijden gelijk, en daarna met 3 paarden in de baan het soort pavo effect er dingen worden gevraagd die je moet laten zien. Onder andere enkele oefeningen op de leeftijd van het paard afgestemd. De voorlichtingen gaan er vooral over hoe het nieuwe systeem in elkaar zit. Omdat voorheen dressuur en gesprongen moest worden met de ibop.

puck81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 07:43

Alleen is nou dus het probleem dat mijn paard springgefokt is en ik niet spring....dan moet ik er een prof opzetten bij wijze om ibop te laten lopen. Met veulen aan de voet volgend jaar mogen ze toch niet meer vrijspringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:23

Menk schreef:
Als een stamboekmerrie de ibop loopt en deze haalt kan ze daarna worden opgenomen in het stamboek, als ze op de keuring geen ster werd maar wel voldoende punten op exterieur behaalde en de ibop haalt wordt ze ster.

Een stamboekmerrie die stamboek wordt Ach gut ik snap je zin niet helemaal, dat ster worden op basis van IBOP is mij ook nieuw. Bij EPTM is er wel een beoordelingsmoment voor, maar bij de IBOP dat wist ik niet.

IBOP is een aanlegtest. Voor mensen met fokmerries die niet in de sport uitgebracht worden toch een manier om fokkerijgegevens te krijgen(dus ook voor merrie's die niet ster zijn) of om je voorl. keurmerrie zonder sportprestatie toch keur of elite te krijgen. En voor een merrie van een niet bij het KWPN goedgekeurde hengst kan ze toch dmv een aanlegtest en een gezondheidsonderzoek bij het KWPN ingeschreven worden.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:40

Maar dus eigenlijk alleen interessant als je een vl. keurmerrie hebt óf een reg. A merrie (zoals wij hadden, IBOP heeft ze niet gehaald maar is nu op basis van sportprestatie wel opgenomen)....

Ster na IBOP is ook nieuw voor mij Ja (weet je dat ook heel zeker?), en de zin van stamboekmerrie die opgenomen wordt in het stamboek knap ik eerlijk gezegd net als Janne niet haha!