wat is er leuk aan fjord kunnen ze ook veel in de sport en..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jabadabadoe

wat is er leuk aan fjord kunnen ze ook veel in de sport en..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 12:23

hallo

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe pony. Ik kijk vooral na haflingers want dat ras heb ik gehad en vind ze erg leuk, maar fjordjes zijn ook wel erg leuk om te zien. Ik ben wel is benieuwd wat de voordelen van een fjord zijn volgens de fjordenkenners en of ze ook geschikt zouden zijn voor de sport met name dressuur? (ik wil wedstrijden gaan rijden moet nog beginnen dus heel hoog hoeft niet)

Meissie17

Re: wat is er leuk aan fjord kunnen ze ook veel in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:43

je kunt een fjord best vergelijken met een haflinger.
Natuurlijk kun je met een fjord ver komen in de sport kijk maar eens in het profiel van Taaclover.

laralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:46

Ja hoor! Ik rijd op een fjordenfokkerij en daar rijden we voornamelijk dressuur. Dat doen ze vaak heel goed! Er rijden ook veel kleine meisjes op en als er iets is wat ze eng vinden, rennen ze tenminste niet meteen in volle galop weg. Voordeel! Wij maken er ook sprongetjes mee en op kniehoogte doen ze het heel goed! Je hebt verschil onderling, maar over het algemeen gaat dressuur het beste en kun je nog best ver komen!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:06

Ik zou zeggen, bekijk mn profiel eens Haha! Dat zegt genoeg denk ik.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:43

Tsja, ook mijn profiel en de website van mijn fjord zegt genoeg... !

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:03

je kan er ver komen op wedstrijden maar ik zeg niet dat elke fjord dat kan! het is minder gewoonlijk dan een normale kwpnér maar daar door is het juist leuker als je er ver meej komt in de wedstrijd sport

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:40

Denk idd ook zoals Isalover dat alles afhangt van je fjord of hij aanleg voor een bepaalde tak van de paardensport heeft of niet en of hij er op gebouwd is.

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:01

Uhm laralover: niet meteen wegrennen? Dan heb ik denk ik een uitzondering met mijn fjord, want die doet dat juist wel meteen Knipoog Verder zijn het inderdaad veelzijdige paarden, waar je naar mijn mening wel echt veel tijd in moet stoppen wil je ergens ver in komen. En het zijn gewoon hele lieve paarden, ook voor kinderen inderdaad.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:23

Meissie17 schreef:
je kunt een fjord best vergelijken met een haflinger.
Natuurlijk kun je met een fjord ver komen in de sport kijk maar eens in het profiel van Taaclover.

Ik vind niet dat je een fjord en een haflinger met elkaar kunt vergelijken.
Ik heb jaren een fkord gehad en dan heb ik het over een luxe type een hele ranke.
nu heb ik een luxe haflinger en moet je zeggen dat die over het algemeen veel soepeler zijn.
Eem fjord is over het algemeen forser gebouwd en dat merk je mer rijden.
voorderest mega leuke pony een stoerras met een heerlijk koel karakter echte macho's die afentoe sronteigenwijs kunnen zijn,dus je moet zeker sterk in je schoenen staan.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:29

idd zoals iedereen het al zegt..check me profiel maar Haha!

Ik ben zelfs met Tarja drievoudig Zeeuws kampioen in de B, L2 en reserve in de M2 dressuur geworden!
We zijn 2x afgevaardigd naar het NK in Ermelo waar we oa een 7de plaats hebben gehaald! dus ik zou zeggen..die fjorden kunnen best dressuren..en er zijn hier op bokt nog een heeeleleboel fjorden die ook op hoog niveau lopen Haha! dus ze kunnen het best Haha!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:46

een fjord kan alles en wordt ook in alle takken van de sport ingezet met goede resultaten.

ben het alleen niet eens dat het kinder pony's zijn.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:36

Carolinef schreef:
een fjord kan alles en wordt ook in alle takken van de sport ingezet met goede resultaten.

ben het alleen niet eens dat het kinder pony's zijn.

hier ben ik het ook mee eens voor een kind zou ik een wat leuker ervaren b pony of dergelijke kopen. ook fjord is vaak te sterk en te breed voor kleine kids om netjes op te leren rijden..

fjord voor de sport, ik persoonlijk als eigenaresse van 2 fjorden zou zeggen neem een fjord als je van alles wilt gaan doen, wat dressuren, springen, bos rijden etc. maar als je van te voren wete dat je super veel ambitie hebt om hoog in de dressuur te eindige zou ik voor een ander type paard kiezen..

jabadabadoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 12:26

_tarja_ schreef:

Ik ben zelfs met Tarja drievoudig Zeeuws kampioen in de B, L2 en reserve in de M2 dressuur geworden!
We zijn 2x afgevaardigd naar het NK in Ermelo waar we oa een 7de plaats hebben gehaald! dus ik zou zeggen..die fjorden kunnen best dressuren..en er zijn hier op bokt nog een heeeleleboel fjorden die ook op hoog niveau lopen Haha! dus ze kunnen het best Haha!

jij hebt echt een super gaaf beest zeg! Heb je dat zelf helemal voor elkaar gekregen. Is het een duur paard geweest? moet je dan echt een pony uitzoeken die speciale gangen heeft ?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:15

Ik denk dat elk paard wel dressuur kan. Of het nou een Fjord of een shetlander is Knipoog
Maar je moet maar net de juiste fjord eruit kiezen die er in uitblinkt. Verder is het ook de ruiter, niet alleen het paard Lachen

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:32

Ik denk dat het een beetje aan de bouw van je fjord ligt of er veel sportkwaliteiten inzitten. Maar in het algemeen kan een fjord hetzelfde als een ander paard. Oke, niet GrandPix nivo (alhoevel Guusje).
Maar het is echt een idiaal paard!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:36

jabadabadoe schreef:
_tarja_ schreef:

jij hebt echt een super gaaf beest zeg! Heb je dat zelf helemal voor elkaar gekregen. Is het een duur paard geweest? moet je dan echt een pony uitzoeken die speciale gangen heeft ?

Ja ik heb haar alles zelf aangeleerd. Ik heb Tarja gekocht toen ze 2 jaar was. Ik had toe neigenlijk nog niet zo verstand van gangen ed, dus het is puur geluk dat Tarja zo'n talentje is, maar ze is absoluut niet makkelijk om te rijden, het is een pittige pony.

Als je echt de sport in wilt gaan met je fjord... zou ik zeker wel naar de gangen kijken. Je hebt nog een beetje de ouderwetse types en de wat meer rijpony's achtig. Als je naar fjorden gaat kijken zou ik zeker iemand meenemen die verstand heeft van zulk soort dingen.
Tarja was zeker geen dure pony eigenlijk, ook omdat ik haar jong gekocht heb.
suc6 ermee!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:30

Moniek schreef:
Ik vind niet dat je een fjord en een haflinger met elkaar kunt vergelijken.
Ik heb jaren een fkord gehad en dan heb ik het over een luxe type een hele ranke.
nu heb ik een luxe haflinger en moet je zeggen dat die over het algemeen veel soepeler zijn.
Eem fjord is over het algemeen forser gebouwd en dat merk je mer rijden.
voorderest mega leuke pony een stoerras met een heerlijk koel karakter echte macho's die afentoe sronteigenwijs kunnen zijn,dus je moet zeker sterk in je schoenen staan.

Maar dit zegt toch ook niet alles?
Jij had dan gewoon toevallig een fjord die niet zo soepel was, en toevallig een haf gekocht die wel soepel was Knipoog
Ik ken ook zat fjorden die wèl ontzettend soepel zijn en zat Haflingers die het niet zijn Knipoog

Fjorden zijn lekker veelzijdig en je kan ze in alle takken van de sport gebruiken Ja
En idd..als je echt wat wilt bereiken in de sport en moet je wel een fjord nemen die ontzettend graag voor je wilt werken en die ook een beetje z'n gangen mee heeft.

Bstijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:26

Fjorden zie je steeds vaker in de dressur lopen.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:27

ja je kan er inderdaad dressuur mee rijden, maar de ene fjord is geschikter ervoor dan de andere, kijk inderdaad ook naar gangen, maar ik zou ook naar karakter kijken, ofdat de fjord een beetje bereidwillig is en niet al te eigenwijs (ik ken zo een fjord Schijnheilig )

voor de rest vind ik de fjorden die wij thuis hebben (tzijn er twee) hele leuke eigenzinnige beesten, ze bedenken bv altijd een nieuwe truc om uit te breken, of ze proberen gewoon om langs de achterdeur naar binnen te lopen Clown en dat soort dingen, dat zijn echt de leuke dingen van een fjord vind ik Tong uitsteken

(en even iets anders als je een fjord (of ander paard) koopt: ook heel belangrijk kijk of hij/ zij gezond is en bv goede hoeven heeft etc.)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:21

springen is iets minder normaal geloofk voor fjorden.. ik hoor vooral van fjorden die hoog in de dressuur komen.. springen is B/L ongeveer zijn heus wel uitzonderingen hoor!

HarjoHB105

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:18

Persoonlijk vind ik niet dat je een fjord met een haflinger kan vergelijken.
Ik heb beiden gereden en ik moet zeggen dat ik fjorden meer vertrouw dan een haflinger. Wat betreft de souplesse van het paard, is afhankelijk hoe deze zijn gebouwd en hoe er mee gereden wordt.
Ik vind fjorden over het algemeen slimmer is leergieriger dan haflingers.
Voor kleine kinderen vind ik beide niet altijd geschikt. Aangezien ze beiden breed zijn, ze kunnen sterk zijn en heel erg eigenwijs.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:11

Ik hoor hier voornamelijk over dressuurfjorden. Donja heb ik altijd voor vanalles gebruikt. Zo kan zij vrijheidsdressuur, gewoon dressuur, voor de kar, heeft ze bomen gesleept voor staatsbosbeheer, buitenritten vind ze prachtig, maar ik kon haar geen groter plezier doen dan springen. Ze is nu eigenlijk met pensioen, wordt alleen nog af en toe gezadeld voor een buitenritje en is momenteel wel drachtig van Drange Rolv, maar in haar jonge jaren sprong ik (1.80m lang en gemiddeld gewicht) rustig 1.20m/1.30m met haar, zelf is ze maar 1.34m en van het oude type.....

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:01

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:29

Ik rijd met mijn fjord niet in de sport. Maar wat ik zo fijn vindt aan mijn fjord (niet alle fjorden zullen zo zijn denk ik) is dat ik er echt alles mee kan. Hij is super nuchter, trekt zich nergens iets van aan. Als ik hem roep, komt hij als een hondje op me af rennen Haha!
Ik vertrouw hem voor 100%. Hij is buiten erg nuchter (ook als ik met andere paarden mee rij) en hij heeft al veel paarden gerust gesteld op buiten ritten.
Nou moet ik natuurlijk wel even zijn nadelen ook op noemen Haha!
Hij is sterk, en soms ontzettend eigenwijs. Ik durf er best kinderen op te zetten, maar omdat hij zo sterk is, vindt ik hem geen goeie kinder pony, ook al zal hij niet snel een stap verkeerd zetten.

Ik zocht toen der tijd een leuke recreatie pony, en die heb ik gewoon gevonden Haha!

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 21:25

Ik vind het heel erg fijn dat je er zoo heelijk mee naar buiten kan! *LOL*
maar ook dresuur kan die van mij heel erg goed! Lachen wel met wat meer moeite dan dat een kpwn dat zou doen maar ik vind het leuker om een fjord in de *hoge*sport te zien dan een dresuur paard waar iedereen mee rijd Nagelbijten / Gniffelen en die van mij kan ook heel goed springen dus ik zou als ik jou was best er voor gaan ! Rolleyes