welsh merries van het Laboratorium?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

welsh merries van het Laboratorium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 20:18

ik weet niet of het hier goed staat, maar dat merk ik vanzelf wel Clown

hallo,

ik weet dat er op de utrechtse paarden markt bijna elke week drachtige welsh merries worden aangeboden. die merries worden gebruikt voor het ?? Hcg ?? hormoon, die dan elke dag wordt afgenomen tot dat ze 4 maanden drachtig zijn en "overbodig" worden verklaard en naar de markt gaan.

nu zoek ik info over de welsh hengst(en) die ze gebruiken om te dekken bij het lab, de verzorging daar, en mensen die ervaring hebben met een drachtige merrie van het lab. (denk aan de bevalling, eventuele afwijkingen van het veulen e.d) en verdere info is altijd welkom!
ook websites zijn welkom!

deze info vraag ik omdat ik net zoals mijn twee hengstjes nog een pony een leuk huisje wil bieden.
en het liefst doe ik dat met een pony van de markt, die hebben na mijn idee altijd wel een goed huisje verdiend. mijn welsh hengstje is ook geboren uit een "lab merrie" en die heeft er niks aan over gehouden...

PeeWij

Re: welsh merries van het Laboratorium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 07:46

Ik zou eens informeren bij van de Rakt in nistelrode. Dit is de grootste bloedtrekker in de regio Brabant. Heb daar ooit een merrie gekocht en nog verschillende veulens bij gefokt zonder problemen!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:41

De Rakt fokt wel New Foresters onder de naam "Kantje's"

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:55

Loolapelooza schreef:

Klopt een grote NF fokker, maar zijn werk is bloedtappen, daar brand de kachel van!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:48

PeeWij schreef:
Loolapelooza schreef:

Klopt een grote NF fokker, maar zijn werk is bloedtappen, daar brand de kachel van!

jaja, maar dat ze er niet naartoe belt met de boodschap of ze een Welsh hebben staan Haha!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 18:55

haha Knipoog

dank jullie wel, ik ga even informeren en rondzoeken op internet.

meer tips zijn altijd welkom!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 23:19

niemand meer die info of ervaring heeft met een merrie uit het lab?

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:33

Wat toevallig, hier heb ik het vanavond met een meisje op de manege over gehad. Bij ons staat ook een welsh merrie op de manege en ook zij komt uit zo'n soort laboratorium, een paar weken geleden is ze bevallen van een merrie veulen!!!
Nu vroegen wij ons dus af kan het schadelijk zijn voor het ongeboren veulen???
Want dat meisje waarmee ik een gesprek had vond het veulen nogal raar doen en ze vertrouwden d'r oogjes niet helemaal (blind of iets anders???) goed heb het veulen zelf nog maar 1 keer gezien en ben er verder niet op in gegaan maar ben wel benieuwd naar eventuele ervaringen en antwoorden!!!
De merrie in kwestie is een manegepony en het veulen is van begin oktober!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 23:58

het schijnt dat doordat ze bloed afnemen bij de merrie (elke dag)
dat het veulen nogal verzwakt kan raken en eventuele afwijkingen kan krijgen. Ach gut

bedankt voor je reactie Haha!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:04

bij ons in de kliniek staan ook 'proefpony's', worden voor diverse dingen gebruikt, maar waarschijnlijk zitten er ook bloedpony's bij, die bij ons worden iig heel goed verzorgd, hebben ruime boxen enzo. Er zitten iig ook een paar welshjes bij.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:49

nou...lees bij toeval dit topic!
Januari 2005 kocht ik een Tinkermerrie. Zou niet drachtig zijn, bleek wel drachtig.
Ben er achter gekomen bij wie ze geboren/gefokt is. Die heeft haar op een gegeven moment verkocht aan iemand uit de polder. Die hebben haar blijkbaar ook weer verkocht en de 1e eigenaar is haar toen "kwijtgeraakt". Toen ik haar kocht had ze een paspoort op naam van fam. Rakt van Kantjes fokkerij. Ik dacht "wat moeten die dan met een Tinkermerrie".
Na zo'n 2 maanden dat de merrie bij ons was bleek ze wel drachtig te zijn, hoogdrachtig. Ga eens kijken wanneer dat paspoort afgegeven is bij de fam.Rakt...3 november...Merrie is bij ons bevallen op 23 juni, drachtig dus vanaf ongeveer 20 juli 2004...was ze 3,5 maand drachtig toen ze daar weer weg is gegaan. Groot kans dus dat ze daar ook gebruikt is voor haar bloed.
Heb nog wel contact met ze gehad over onze Tinkermerrie, ze konden zich haar nog wel herinneren maar was niet bij hun gedekt. Vroeg ik me namelijk af omdat ik nog altijd op zoek ben naar de vader van haar veulen, Reilly...die wij nog steeds hebben. Overigens was hij een gezond veulen en nog steeds supergezond en oersterk!
Z'n vader moet bijna wel een appaloosa zijn geweest, Reilly heeft alle kenmerken van een appaloosa en ziet er ook niet erg Tinkerig uit Knipoog

Als er hier dus toevallig iemand is die de merrie kent en/of iets van haar weet...GRAAG! Haha!

Dit is Ramona, de merrie...(hoogdrachtig, paar dagen voor de bevalling Knipoog )
http://www.mijnalbum.nl/Foto=URHLQUPE

Dit is Reilly, 5 dagen na z'n geboorte
http://www.mijnalbum.nl/Foto=M3MQWRCS

Reilly 10 maanden oud
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TMR7DHSX
http://www.mijnalbum.nl/Foto=BL8FSQNP

Reilly dik 14 maanden
http://www.mijnalbum.nl/Foto=A7BN8M7K

Dus als iemand iets weet...graag hoor! Knipoog

CarmenBerben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:03

Marleen_ schreef:
Wat toevallig, hier heb ik het vanavond met een meisje op de manege over gehad. Bij ons staat ook een welsh merrie op de manege en ook zij komt uit zo'n soort laboratorium, een paar weken geleden is ze bevallen van een merrie veulen!!!
Want dat meisje waarmee ik een gesprek had vond het veulen nogal raar doen en ze vertrouwden d'r oogjes niet helemaal (blind of iets anders???) goed heb het veulen zelf nog maar 1 keer gezien en ben er verder niet op in gegaan maar ben wel benieuwd naar eventuele ervaringen en antwoorden!!!

Ja we hadden het er gister avond nog over...
Maar het kan dus zo zijn dat als ze bloed af tappen het veulen kan verzwakken enz.
Maar wat gebeurt er nou allemaal met dat bloed af tappen heb een beetje op internet gezocht en kon niks vinden...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:01

worden daar geen medicijnen van gemaakt?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:08

Loolapelooza schreef:

kantje's? Scheve mond wat betekend dat? Bloos

CarmenBerben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:32

Kantje's is de naam van de New Forest fokkerij...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:57

Ik heb waarschijnlijk ook een pony uit een bloedtapperij. Moet de fokker nog eens bellen om te vragen waar hij haar naar toe verkocht heeft.
Merrie was drachtig toen ik haar kocht, is toen in september geboren. Veulen had zwakke knieen voor, zakte er helemaal doorheen. Is wel weer goed gekomen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 17:52

CarmenBerben schreef:
Marleen_ schreef:

Ja we hadden het er gister avond nog over...
Maar het kan dus zo zijn dat als ze bloed af tappen het veulen kan verzwakken enz.
Maar wat gebeurt er nou allemaal met dat bloed af tappen heb een beetje op internet gezocht en kon niks vinden...

ze gebruiken het bloed volgens mij voor een medicijn voor vrouwen die zwanger willen raken?? of die al zwanger zijn? ik weet het niet zeker, maar daar hadden ze het over in de DA praktijk waar ik gewerkt heb...
zitake schreef:
bij ons in de kliniek staan ook 'proefpony's', worden voor diverse dingen gebruikt, maar waarschijnlijk zitten er ook bloedpony's bij, die bij ons worden iig heel goed verzorgd, hebben ruime boxen enzo. Er zitten iig ook een paar welshjes bij.

dat ze goed verzorgd worden is in ieder geval aanmoedigend om te lezen! thx! Knipoog

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:53

Met een ruime box ben je nog niet klaar. Goede verzorging houdt ook in dat ze genoeg weidegang hebben, goede voeding etc. krijgen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 17:54

ow en morgen ga ik naar de Utrechtse paardenmarkt, kijken of er een leuke drachtige Lab. welsh bijloopt die ik "een handje kan helpen" Knipoog

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:54

op de manege hebben wij 2 merrie's daarvan ze zijn beide bevallen van mooie gezonde hengstjes.. Alleen 1 van de merrie's werd helemaal panisch toen ze ingeent moest worden, zielig.. ze hebben geen goeie herrinneringen aan de sprikken... verder zijn ze wel lief Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:14

Welshfanatic schreef:
Met een ruime box ben je nog niet klaar. Goede verzorging houdt ook in dat ze genoeg weidegang hebben, goede voeding etc. krijgen.

voeding is zeker ok, iedere dag mesten, staan kniehoog in stro, praktisch de hele zomer op de weide met schuilstal, swinters binnen maar worden verschillende malen per week door de rijvereniging gelost of gereden(de paarden dan), enkel de paarden in een proef mogen soms niet buiten hun box komen, dit om problemen ivm de proef te voorkomen. Ze hebben het dus iig niet slecht.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 22:33

Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 07:06

De welshpony van mijn dochter heeft ook bij van de Rakt gestaan, voor wij haar gekocht hebben, dus bij van de Rakt.

Het veulen waar ze toen drachtig van was, is nu 3 jaar oud, kern gezond en niets mis mee.
viewtopic.php?f=53&t=606671&hilit=

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 07:09

Een jongetje uit mijn dorp in NH heeft ook een rakt pony gehad.
Niets mis mee! Echt een leuk beest en er kwam geen verkeerd veulen uit! Helemaal gezond Ja

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 11:10

nou ik ben net terug van de markt, en er stond geen lab welshje bij, die man was er niet Boos! wel stond er een merrie shetlander die nogal bang was dus die heb ik meegenomen. verder een leuk beestje, maar die wil ik echt opknappen/sosialiseren en een fijn huisje voor zoeken.

voel ik me toch nog een beetje blij dat ik een goede daad heb verricht en voor de merrie een leuk huisje kan zoeken Haha!