Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
JoviBan schreef:@Prince: Als je nu gaat rijden met je merrie, kan je veulen dan niet in de wei blijven? Of staat ze dan alleen?
). Maar ja, ik kan het risico gewoon niet nemen.
Het is voor je veulen ook belangrijk om met leeftijdsgenootjes op te groeien.
- zijn). Maar zoals ik hiervoor al heb aangegeven voelt één van de andere veuleneigenaren hier niets voor (ja, zo denkt iedereen er weer anders over). Maar ik probeer nu dus eigenlijk een soort van tussenoplossing te vinden. [***] schreef:Van heel laat of niet afspenen kun je een paard krijgen dat hangerig blijft aan andere paarden.

Cassidy schreef:Overdag samen en dan de mogelijkheid hebben om bij moeders te drinken, zal de melkproductie blijven stimuleren. Je moet de gelegenheid ontnemen dat het veulen bij de merrie kan zogen, door ze ook overdag apart te zetten maar wel met neuscontact tot elkaar. Desnoods span je een (schrik) draadje.
JoviBan schreef:Suzanne, waarom zet je ze 's nachts apart?

Judibo schreef:Volgens mij werkt het bij merries net zoals bij mensen... Dat betekend dus vraag en aanbod worden op elkaar afgestemd.
Als je iedere dag hetzelfde ritme houdt (snachts uitelkaar en overdag samen, of andersom), zal ze haar productie na een paar dagen daar echt wel op afstemmen.
Jammer dat het bij ons niet kan, anders had ik het ook op die manier afgebouwd. Ik denk dat dat een goede manier is.
Ga je maar 1x per week op wedstrijd, dan is het logisch dat het uier knetterhard is.
dblijham schreef:Ik denk niet dat het verschil maakt, voor mij komt dit beter uit omdat ze dan overdag samen naar buiten kunnen en 's nachts rustig kunnen eten en op stal staan.

Suzanne F. schreef:Ja prcies, het enige verschil vind ik de onrust die ze overdag kunnen hebben als ze gescheiden in het weiland worden gezet, de risico's van door het draad gaan enzo.