Post it >>
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Bella schreef:Trekken is wat anders als dragen. Dragen verschilt per paard aan bouw. De sterkte van de rug bepaald dit!
Maar ook qua trekken kan een paard dit alleen als ze getraind zijn. Tijdens de trekproeven moeten ze 175 kg geremd als maximum trekken en daar hebben ze al genoeg moeite mee. Maar denk er om, dit is geremd...als een kar eenmaal rolt, is de trekkracht natuurlijk vele malen minder, dus een volle kar is ook nooit het gewicht wat er in zit. (tenzij het uit de blubber getrokken moet worden ofzo)
Maargoed...maximum gewicht op een fjord met sterke rug en benen? 150 kg denk ik dat ik zeg.
Maar jongere dunnere ongetrainde of met een lange rug fjorden kunnen uiteraard veel minder houden.
marleendv_88 schreef:Ik denk dat het niet echt wat is om iemand van 150 kg. een paar keer per week op een Fjord te zetten eigenlijk.
Sjintoo schreef:Ik denk dat de meeste fjorden onderschat worden met wat ze kunnen dragen. Volgens mij kan een slanke fjord net zoveel dragen als een 'tankje' als ze maar goed getrainde rugspieren hebben. Geld voor elk paardje trouwens!
roylinde schreef:rond de 90 of 100 kilo is toch wel maximaal denk ik hoor...
temenste er komt geen zwaarder iemand op die van mij die zwaarder is dan 100 kilo... zou dr rug denk ik wel doorzakken ofzo ..
roylinde schreef:rond de 90 of 100 kilo is toch wel maximaal denk ik hoor...
temenste er komt geen zwaarder iemand op die van mij die zwaarder is dan 100 kilo... zou dr rug denk ik wel doorzakken ofzo ..