Gewicht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StarsForLove

Gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 19:17

Weten jullie hoeveel een fjord kan dragen ongeveer?
Post it >> Mail
Laatst bijgewerkt door StarsForLove op 22-10-06 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

aartlover

Re: Gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:36

niet altijd het zelfde hoor. licht er aan hoe je Fjord gebouwd is en hoe groot hij/zij is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:22

ligt ook erg aan de conditie en of ze zelf te zwaar is enzo.
mijn merrie kan mij (60 kilo) dragen, maar zit mn man (70 kilo) erop dan drukt ze de rug weg.
ze is totaal ongetraind en te zwaar. (wordt aan gewerkt.)

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:35

Mijn fjord kan veel hebben , ik rijd wel eens met mijn verzorger en ik samen op bert ! En dan kan hij nog harder crossen als normaal!

HarjoHB105

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:41

Afhankelijk ook van de leeftijd van je fjord, als ze namelijk nog in de groei zijn, is het verstandig om niet al te zwaar zijn... ik denk tot 70 kg kan het zeker wel.
Ik weeg zelfs iets meer maar mijn fjord is ook vrij zwaar en ouderwets zwaar type, en hij is bijna 20. Maar je ziet er helemaal niets van.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:22

in een ander topic hadden ze het over 20% van het eigen lichaams gewicht.
en dat is best wel veel als je net als ik een fjord hebt van 630kg Clown
nou vind ik dat je niet een standaard gewicht kan toe passen op een fjord,
er zijn slanke kleine fjorden en echte beulen zo als die van mij, en die is ook nog eens uitgegroeid en goed getraind.
een jong dier dat wat smaller is gebouwd zou met mij(100kg) moeite hebben.
maar een stevige grote fjord moet dat kunnen hebben,
die 20% bedoel ik dus Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:01

en het hangt er ook vanaf hoe goed de ruiter kan rijden. Liever wat meer kilo's die goed meegaan dan minder die in de weg zitten.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:07

Trekken is wat anders als dragen. Dragen verschilt per paard aan bouw. De sterkte van de rug bepaald dit!
Maar ook qua trekken kan een paard dit alleen als ze getraind zijn. Tijdens de trekproeven moeten ze 175 kg geremd als maximum trekken en daar hebben ze al genoeg moeite mee. Maar denk er om, dit is geremd...als een kar eenmaal rolt, is de trekkracht natuurlijk vele malen minder, dus een volle kar is ook nooit het gewicht wat er in zit. (tenzij het uit de blubber getrokken moet worden ofzo)

Maargoed...maximum gewicht op een fjord met sterke rug en benen? 150 kg denk ik dat ik zeg.
Maar jongere dunnere ongetrainde of met een lange rug fjorden kunnen uiteraard veel minder houden.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:10

Bella schreef:
Trekken is wat anders als dragen. Dragen verschilt per paard aan bouw. De sterkte van de rug bepaald dit!
Maar ook qua trekken kan een paard dit alleen als ze getraind zijn. Tijdens de trekproeven moeten ze 175 kg geremd als maximum trekken en daar hebben ze al genoeg moeite mee. Maar denk er om, dit is geremd...als een kar eenmaal rolt, is de trekkracht natuurlijk vele malen minder, dus een volle kar is ook nooit het gewicht wat er in zit. (tenzij het uit de blubber getrokken moet worden ofzo)

Maargoed...maximum gewicht op een fjord met sterke rug en benen? 150 kg denk ik dat ik zeg.
Maar jongere dunnere ongetrainde of met een lange rug fjorden kunnen uiteraard veel minder houden.

Ik dat ook 150 kg want ze zijn erg sterk hoor.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:13

Ik denk dat het niet echt wat is om iemand van 150 kg. een paar keer per week op een Fjord te zetten eigenlijk.
Voor een keer kan die het wel dragen lijkt me, hij zou niet instorten.
Maar voor een Fjord vind (voor een ruiter die regelmatig rijdt op de Fjord) 90 kg. wel genoeg.
Ligt ook erg aan de bouw van de Fjord zelf denk ik, daar zit zo veel verschil in.

Timon kan iig heel wat kilo's dragen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:47

Een gemiddelde, sterkgebouwde fjord kan een hoop hebben hoor!
Ik ben zelf meer dan 100kg, en ze draagt me met het grootste gemak. Gewoon keurig rondlopen, goed ruggebruik, en soms zelfs energie over voor een vreugde bokje bij de eerste galop sprong (doet ze in het tuig ook altijd... even een klein hupsje van vreugde bij de eerste sprong galop).

Zelfs met springen geen enkel probleem!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:02

marleendv_88 schreef:
Ik denk dat het niet echt wat is om iemand van 150 kg. een paar keer per week op een Fjord te zetten eigenlijk.

2 personen op een fjord is al snel rond de 140 kg (2x 70 kg) en daar hebben velen ook niet heel veel problemen mee toch?

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:07

Het ligt meerendeels aan de bouw van je Fjord, en de bespiering. Verder heb ik er niet echt verstand van

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:54

Ach als je een oud type fjord hebben echt een tanker type dan zou ik en je rijd er regelmatig op denk ik dat 100/110 kg wel genoeg is hoor als je goed kan rijden. Knipoog

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:04

Ik denk dat de meeste fjorden onderschat worden met wat ze kunnen dragen. Volgens mij kan een slanke fjord net zoveel dragen als een 'tankje' als ze maar goed getrainde rugspieren hebben. Geld voor elk paardje trouwens!

fjordie56

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:44

Mijn fjord is er niet echt een van de massale type! En toch heeft zij er geen probleem mee om mij met mijn ruim 80kg te dragen. Ik denk dat het gewicht er minder toe doet dan lengte. Sasja heeft ook een gewicht gedragen van ik gok boven de 120kg. Maar de persoon in kwestie was niet lang en het ging prima. Ik kijk altijd gewoon of het verantwoord is. Gaat zitten en je ziet aan je paardje wel of hij/zij het aan kan.

Groetjes Michelle

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:39

Sjintoo schreef:
Ik denk dat de meeste fjorden onderschat worden met wat ze kunnen dragen. Volgens mij kan een slanke fjord net zoveel dragen als een 'tankje' als ze maar goed getrainde rugspieren hebben. Geld voor elk paardje trouwens!

Ja hier heb je wel gelijk aan, want de wat luxere kun je ook goed trainen en dan hebben ze er ook minder moeite mee.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:29

rond de 90 of 100 kilo is toch wel maximaal denk ik hoor...
temenste er komt geen zwaarder iemand op die van mij die zwaarder is dan 100 kilo... zou dr rug denk ik wel doorzakken ofzo ..

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:10

hangt helemaal van de persoon af... iemand van 60 kilo kan nog meer in t zadel bonken dan iemand die in de zwaardere catagorie valt... Maar als iemand boven de 100 kilo komt, zou ik diegene niet elke dag op mijn pony laten rijden...

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:59

roylinde schreef:
temenste er komt geen zwaarder iemand op die van mij die zwaarder is dan 100 kilo... zou dr rug denk ik wel doorzakken ofzo ..

Dit is echt pure onzin wat jij zegt he, zou der rug wel denk ik doorzakken :S

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:25

roylinde schreef:

Hoe oordeel jij de iets stevigere personen dan?? Eerst op de weegschaal?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:38

het ligt er idd echt aan hoe diegene zit, heel raar, maar toen ik de eerste keer op Marigold ging zitten was er niks loos, en toen ging mn vriend erop, die maar 70 kilo weeg maar wel vrij lang is, en Marigold drukte haar rug weg of liet het inzakken zegmaar.
mn vriend zat echt als een zoutzak heeft nooit gereden.
ik denk dat Marigold (als ze wat beter in vorm is) er geen moeite mee zou hebben als ik backriding zou doen met haar, dus dat ik mijn zoontje van ca 25 kilo voorop zet, voor mij, dus samen op de pony.
en dan zit ze op een totaal van 85 kilo.

Meygan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:53

Nope ik niet.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:04

Ik dnek voor het rijden 90/100 kg Lachen

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:09

Zo'n tank als dat ik heb ga ik er vanuit dat hij makkelijk zo'n 120 kilo kan hebben. Natuurlijk niet elke week en ik weeg verre van. Maar het is naar mijn idee ook afhankelijk van de bouw en conditie.