hoe krijgen jullie je fjord(en) zo mooi??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

hoe krijgen jullie je fjord(en) zo mooi??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 19:14

hoi!

ik vroeg me af, hoe krijgen julie je fjorden zo mooi, en in vorm?
mijn merrie is echt zo dik, en rond, ik weet gewoon niet hoe ik het moet aanpakken!
echt trainen gaat nog niet, ze loopt altijd buiten en ik kan het land niet uit met het veulen erbij, en longeren gaat ook niet meer omdat veulen erbij in de buurt blijft lopen, maar straks als veulen (helaas) weg is, hoe moet ik het dan aan gaan pakken?
ze eet gras en hooi, niet te veel en niet te weinig naar mijn idee..
ze kan van de winter wel op stal als het te nat wordt, maar ik ga haar niet scheren of onder deken zetten.
o ja ze is veertien jaar en altijd fokmerrie geweest en heeft dus echt een grote buik en geen conditie.
het is meer het type lieve pony voor mijn idee, niet het type sportpaard ofzo.

liefs Marigold.

fjordowner18

Re: hoe krijgen jullie je fjord(en) zo mooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:11

hoihoi

het probleem zit meestal in te weinig beweging teneerste en te veel hooi en gras i.p.v. krachtvoer. Als je een paard om hem slanker te maken meer hooi en minder krachtvoer gaat geven krijg je het tegen overgestelde. De mijne heeft dit jaar ook een veulen gehad en een giga buik, ze krijgt nu gewoon normaal kracht voer en niet teveel/weinig hooi, ook als je ze op stal zet niet op stro maar op zaagsel zetten en bouw conditie met haar op, geef haar goed beweging.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:12

Die van mij staat op stal (alleen zomer 10 tot 12 weken op de wei 24/7) en krijgt 2 plakken hooi en 3/4 kilo brok, en 1/2 muesli zonder haver. Elke dag 1 uur rijden en 30 min aan de hand stappen en 30 min los (als kan langer maar daar is vaak geen plaats voor)
Hij staat wel op stro en kan dus heel de dag stroo eten maar daar wordt hij niet dik van.
Hij moest 3 jaar geleden 100 kilo afvallen en dat is in 6 maanden tijd gelukt. Hij stond toendertijd 5 maanden op de wei met behoorlijk wat gras, maar dat was dus niet goed voor hem.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:20

Tsja als jouw fjord altijd in het land loopt en hooi krijgt en je haar eigenlijk niet kan trainen zoals je al aangeeft vrees ik dat afslanken een droom blijft...

Toen ik mijn fjord 3 jaar geleden kocht zag hij eruit als een onderzeer. Was ongetraind. Heeft me ook ongeveer een half jaar gekost om er model in te krijgen, door het rantsoen te beperken en langzaamaan de training op te gaan bouwen.

Mijn fjord blijft slank doordat hij simpelweg niet de hele dag in de wei loopt te bivakkeren. Hij staat op stal en komt overdag een uurtje of 2 in de paddock en een half uurtje in een schrale wei. Daarnaast rij ik zeker 5 dagen in de week een ruim uur dressuur. Naast het kleine beetje gras wat ie eet krijgt hij aan ruwvoer hooi, 2 keer per dag. Daarnaast 3/4 sportbrok en 1/2 granenmix.

Tsja en aan scheren en onder een dek zetten ontkom je niet als je met een fjord door wil trainen in de winter.....

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:39

Goeie vraag, ik krijg Ravina toch ook niet echt slank (dat gaat nu ook niet meer lukken met haar dracth natuurlijk Haha! ).

Ravina krijgt 's ochtens en 's avonds 1/8 bix en wat hooi. Ze staat nu van 9 tot 4 op het land (vrij schraal, is de hele zomer al begraast), en ze moet toch bijna wel elke dag flink werken, onder het zadel of aan de longe.

Ze staat overigens wel op stroo, ik wil haar liever niet op zaagsel of vlas, aangezien ze zich nu nooit verveeld op stal. Lachen

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 08:55

fjordowner18 schreef:
hoihoi

het probleem zit meestal in te weinig beweging teneerste en te veel hooi en gras i.p.v. krachtvoer. Als je een paard om hem slanker te maken meer hooi en minder krachtvoer gaat geven krijg je het tegen overgestelde. De mijne heeft dit jaar ook een veulen gehad en een giga buik, ze krijgt nu gewoon normaal kracht voer en niet teveel/weinig hooi, ook als je ze op stal zet niet op stro maar op zaagsel zetten en bouw conditie met haar op, geef haar goed beweging.

hier ben ik het niet mee eens. juist ruwvoer (hooi en stro) is onwijs belangrijk voor paarden! je kan beter minder biks geven (jou merrie geeft nog melk dus dan moet je wel uitkijken met het biks verminderen) want in krachtvoer zitten allemaal suikers en als je paard niets doet worden ze daar zeker te dik van! voorbeeldje... onze hoefbevangen pony (te dik) mocht van de VA geen krachtvoer meer alleen hooi en vitamines juist daar vallen ze van af. Die buik is gewoon een grasbuik en dat is er echt zo weer af!

Een pony laten afslanken daar moet je geduld voor hebben. maak een trainings schema als je paard niet meer in conditie is, veel laten bewegen dus (als het veulen weg is). je kan hooi mengen met stro zodat ze niet eecht een hongergevoel meer hebben en dus minder vervelend worden... maar vooral wees geduldig, pas op met dikmakers als biks, snoepjes, brood en dat soort dingen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 09:25

mijn merrie krijgt helemaal geen biks hoor, ik zit er nu ik dit allemaal lees wel aan te denken om dat straks wel wat te geven als het veulen weg is.
misschien dat ze er wat actiever door wordt want ze is ook vrij sloom.
ze krijgen nu steeds neiuw gras, ook om ze tevreden te houden en het land om hun heen minder interessant te maken (anders hangen ze onder het draad door te vreten, vooral het veulen).
straks zonder veulen kan ze wel op een afgegraast stuk blijven staan, dat wel.
ik ben er zelf voorstander van om paarden zoveel mogelijk zo niet altijd buiten te laten lopen, lijkt me niks aan voor haar als ze uren en uren moet stilstaan op een stal.
minder gras, meer beweging, dat van een trainingsschema dat lijkt me een heel goed idee ja, dan weet je ook wat je doen moet, nu zit ik er wel eens op en na een paar minuten rondjes door het weiland heb ik het wel weer gezien omdat ik er geen doel mee heb, en geen bak of niks, en ik weet geen oefeningen en dat soort dingen.
bedankt voor alle reactie so far, heb ik zeker wat aan!
maar echt zo heel mooi als sommige fjorden zal ze denk ik niet worden omdat ik haar dus echt niet wil scheren en op stal zetten, das ook gewoon een keuze, ik wil toch geen wedstrijden rijden ofzo, maar wil haar gewoon graag in gezondere vorm hebben./
diegene van dat 100 kilo afvallen, hoe kwam je daar achter?
zoiets moet Marigold denk ik ook wel kwijt, ze is gelukkig al niet meer zo onwijs dik als toen ik haar kocht, toen voelde ze helemaal hard aan, zo dik..

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 09:31

Je DA kan je adviseren in hoeverre je paardje moet afvallen en kan eveneens een voedingsschema vaststellen. Mijn DA heeft dat toendertijd berekend, wat zijn rantsoen moest zijn, om verantwoord af te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:21

Hoi Marigold

Ik vind het heel goed dat je om advies vraagt
Jouw merrie heeft nog een veulen dus blijf wel gewoon voldoende merribrok geven
S'ochtens en aan het eind van de middag zou ik haar daarnaast 1 plak hooi geven en altijd drinkmogelijkheid.
Kun je niet lekker met haar gaan wandelen?
groetjes

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:02

Geen brokken gaan geven als het veulen weg is, juist op dat moment moeten ze extra schraal om de melkproductie te stoppen!!
Die buik zal na een flink aantal jaren fokmerrie zijn nooit meer echt helemaal verdwijnen ben ik bang.
Als het veulen weg is ga je langzaam beginnen met het opbouwen van conditie, je zet haar lekker schraal al is dat dit jaar sowieso lastig, want het gras blijft door het warme weer groeien. Kun je niet een stukje kaal laten vreten en haar daar op zetten? Buiten laten staan is juist goed voor een paard, zo krijgt ze ook wat natuurlijke beweging en het is beter voor haar hele wezen. Als het gras op is zal de buik wat slinken wat al een deel helpt. Verder zorg je dat ze genoeg, maar niet te veel hooi krijgt. Wel genoeg, ze moet wel lekker kunnen kauwen voor de speeksel aanmaak en zich niet vervelen. Je zou eventueel het hooi met wat stro kunnen vermengen. veel mensen zijn bij stro bang voor verstopping, maar gedoseert is het prima voedsel voor een paard op dieet. Kijk wel even naar de kwaliteit van het stro, dus geen vieze plekken of schimmel, of al te stoffig.
Als aanvulling zou ik een liksteen in de wei hangen, zo krijgt ze wel alles binnen waar ze behoefte aan heeft en natuurlijk vers water.
Begin met lekker veel stappen, mag best lang hoor, een uur of twee!! Bouw het draven en daarna galopperen lekker op, niet te snel, maar ze mag best wat moe worden uiteraard.
Je hoeft haar niet te scheren hoor, zorg wel dat je haar goed uitstapt en koop een goede zweetdeken. Een uurtje op stal om op te drogen kan natuurlijk ook en als ze droog is gooi je haar weer lekker op de wei.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, groetjes Esther..

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:13

hi ik heb geen fjord maar newforest

was ook dik van de veulens toen k haar kocht

nu is dat weg aan het gaan

hoe?

veel ritten lange ritten hele lange ritten maar wel hooi geven dat heeft ze nodig

geen biks daar zitten suikers in en wsl kan ze die niet omzetten

Afbeelding

het beste voer is even op musli van equiral --> structuurmix en dan maar een handje

succes!

trek er wel zeker een half jaar voor uit!

ps ze is nu nog slanker

ps2 heb ook fjord gehad en bij hem idem dito: veel lange ritten

ps3 en 3 keer voeren per dag en dan alles door 3 delen
doordat er maar 2 keer gevoerd wordt zit er niks in die maag en worden ze "opgeblazen" dat is nl wat je ziet.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:37

tsja 7 dagen per week rijden en voer aan passen Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 12:23

super bedankt allemaal voor de tips!
dat ze niet gelijk als het veulen weg is biks moet weet ik hoor, eerst moet de melkproductie ophouden.
ik kan nu helaas ook niet wandelen want dan zou er nog iemand mee moeten om het veulen mee te laten lopen.
dat vele stappen, dat klinkt goed!
straks zonder veulen heb ik ruimte zat om lange stapritten te maken in de omgeving.
ze heeft dus inderdaad een afgegraast stuk land maar om te voorkomen dat ze er uit willen breken (vooral het nogal ondernemende veulen), geef ik elke dag een meter gras erbij.
straks zonder veulen kan ze zeker wel op een schraal stuk land staan, das voor haar ook wel beter denk ik.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:33

hoi hoi,
ik zou ook nog geen biks geven, eventueel wel een pavokoek. daar zitten wel vitaminen ed. extra in, maar is verder geen vulling.
als ze nu nog gras krijgt hoeft ze verder niet bijgevoerd te worden, geen hooi ed.
is het gras wel grotendeels op, dan zou je 2x een plakje hooi per dag kunnen geven.
verder is beweging belangrijk. je mag altijd mijn bak komen gebruiken, eventueel aan de hand hier naar toe en dan rijden, longeren, mennen ed.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 15:41

Heb je geen plek om het veulen vast te zetten? Het veulen goed kort aan de muur vast zetten zodat ie geen rare sprongen kan maken waardoor ze zelf in het gedrang komt. En een goed stevig halster (leren ze ook gelijk geduldig vast staan). En dan met de merrie gaan rijden/longeren. In het begin zal de merrie dus ook wel wat ongedurig zijn, maar als ze weet dat ze weer terug kan.

Alleen het veulen is nu natuurlijk al wat ouder, dus is afspenen ook nabij. Dan is afspenen en aan de slag natuurlijk makkelijker.

Verder inderdaad ruwvoer. Vers gras is de grootste dikmaker. Misschien kun je dan stukken afzetten en ze bijvoorbeeld wekelijks of paar keer per week een strook erbij geven en verder bijvoeren met hooi.

Daarnaast is rijden en met name conditie de grootste afslanker. Al is niet elk dik paard makkelijk slank te krijgen. Sommigen kunnen nog zo vaak gereden worden nog zo weinig te eten krijgen, ze blijven rond, maar met goed rijden (min 4x per week een dik uur lekker aan het werk) is veel dikte vaak wel weg te krijgen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 15:45

het veulen kan idd wel vast staan aan het hek, dat kent ze wel.
en zolang ze elkaar kunnen zien doet Marigold er niet raar over, en veulen ook niet.

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 16:10

Mijn fjord heefd de hele zomer (van april tot ...ze staat nu nog ophet land) de heledag maar niet de nacht op een normaal land niet zo heel erg vol. En is niet dik geworden gewoon lekker rijden buiten een beetje crossen op stukken waar het kan en elke dag zeker 30 min rijden

HarjoHB105

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:00

Het heeft het meeste toch nog te maken met beweging geven.
Die van mij staat samen met nog een fjord de hele zomer dag en nacht in een zogehete rantsoen wei (net als bij jou elke dag een meter vers gras erbij). Er wordt dan ook niets bij gevoerd. In de winter is het gras niet zo voedzaam meer, kijk vooral uit in het voorjaar want dan zit er ook veel eiwitten in het gras.
Afhankelijk van het weer gaan ze rond eind september weer 's nachts naar binnen en krijgt die 2 keer per dag een bodempje basisbrok en hooi, en staan ze overdag in de wei.
Hij groeit ook al van heel weinig hoor!
Het is voornamelijk dat je elke dag minimaal een half uur beweging moet geven om je paard in goede conditie te brengen. Stappen is ook erg goed inderdaad ernaast of erop.
Succes ermee.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:12

Ik heb een New-forest die ook een veulen had gerkegen. Werd ook super dik (is eigenlijk altijd al geweest Tong uitsteken ) Ik ging gewoon in het weiland ffe laten rennen. ffe met de zweep op de grond slaan en ze rennen het hele weiland door Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:18

nou, ik herb vandaag muslie gekocht, ben van plan haar nu elke dag een halve kilo te geven.
daarnaast zal ik echt proberen haar minimaal 30 minuten te laten stappen per dag (dan eerst maar ff aan de hand rondjes door de wei).
verder zal ze wanneer het veulen weg is ook worden gekort op het gras, ze heeft dan ook minder nodig.
het komt er dus toch op uit dat beweging geven het belangrijks is als ik het zo allemaal lees.
bedankt allemaal ik heb hier echt wat aan!! Lachen

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:43

ik zou niet meteen beginnen met een halve kilo te geven hoor, eerst een handje daarna een kwart kilo en dan een halve kilo.
Wat bij mijn fjord ook goed werkte is lange stukken draven, daar heeft ze veel conditie van gekregen. Maar bij jou zal dat voorlopig eerst lange stukken stappen worden of niet?

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:52

Een halve kilo musli terwijl je paard niet werkt??? Niet doen hoor....!! Stappen aan de hand is geen werk, dat is gewoon wat bewegen. Een handje lijkt me meer dan voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:01

tja verschilt per fjord denk ik.. [***] krijgt wel een halve kilo muesli nu weer op een dag dat hij niet werkt en op een werkdag komt daar nog een half kilo sportmengeling bij en hij is echt niet dik Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 15:01

o haha oke, doe ik dat. (bodempje musly ipv halve kilo. om te beginnen dan)
volgens het schema op de verpakking mag ze 1 tot 2 kilo, ze zoogt ook nog dus ik dacht, het is energie arm voedsel, misschien is het goed voor haar en via de melk ook voor het veulen.
omdat ze uit gras ook niet alles haalt.
lange stukken draven dat is nu te moeilijk, het land is wat ongelijk en omdat ze toch weer is aangekomen denk ik dat ik eerst beweging aan de hand ga geven.
straks als we het land uit kunnen kan ik de zandpaden op en zal het draven ook wel komen.
maar eerst moet er een goed stuur en een werkende rem op Knipoog
daar had ik al een ander topic over geopend.

haha het is nog wel een heel gepuzzel hoor, een eigen paard!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:55

Paarden zijn niet zo heel snel zielig...

Onze pony's lijken dik te worden van lucht. Ze staan op een heel erg schrale wei, met meer modder dan gras. Krijgen daarnaast met z'n 3-en 1 pak hooi, en worden daar al vet van.

Tenminste...
Voor onze 1.65m tinkerruin in de groei is het te weinig, die is op 't moment mager en wordt bijgevoerd.
Voor onze 1.40m tinkermerrie is het veeeel te veel. Die is ruim 100kg te dik.
Voor mijn 1.47m fjordje is het prima, die staat er nu goed bij.

Paardenvoeren is net als bij mensen: caloriën tellen.
Krijgen ze te veel binnen, dan worden ze te dik.
Om af te vallen moet je meer bewegen, en minder voer geven.

Extra gras geven omdat ze anders "onder de draad gaan rommelen" is dus een HEEL slecht idee. Geef ze dan wat hooi om aan te knabbelen. Bovendien mogen ze van geluk spreken dat ze lekker op de wei staan. Ik ken paarden die 24/7 op stal blijven en zich daar de hele dag vervelen.