Rasbeschrijving van de Welsh Mountain pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Rasbeschrijving van de Welsh Mountain pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 18:01

Hoi, zomaar wat vraagjes in het algemeen over dit redelijk belangrijke document:

1. Heb je de rasbeschrijving gelezen?
2. Begrijp je de rasbeschrijving?
2a. Als je het niet begrijpt, welke delen begrijp je dan niet en waarom?
3. Welk deel van de rasbeschrijving valt volgens jou onder "ras"?
4. Welk deel van de rasbeschrijving valt volgens jou onder "type"?
5. Zijn er volgens jouw dingen die niet in de rasbeschrijving staan maar toch op wordt gekeurd? Zo ja, welke?
5. Zijn er volgens jouw dingen die niet in de rasbeschrijving staan maar die toch belangrijk zijn voor jou? Zo ja, welke?
6. Aan welk deel voldoet de Welsh Mountain populatie het best aan de rasbeschrijving?
7. Aan welk deel voldoet de Welsh Mountain populatie het minst aan de rasbeschrijving?

Verdere commentaren zijn natuurlijk altijd welkom..

Voor degenen die de rasbeschrijving nooit gelezen hebben: het wordt tijd Knipoog

Sjoert

Re: Rasbeschrijving van de Welsh Mountain pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:34

Leuk topic!
Hier ga ik morgen even voor zitten, joost! Ja

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:23

Hoi joost leuk idee, zal er binnenkort ook eens voor gaan zitten. Ben alleen bang dat er niet veel op gereageerd zal worden!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 12:51

PeeWij: dat beantwoordt dan direkt vraag 1 of vraag 2 Knipoog Is ook belangrijk te weten dat er veel mensen zijn die niet zo'n aandacht besteden aan de rasbeschrijving en geeft meteen als indicatie dat er behoefte is aan informatieverstrekking.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:08

De rasbeschrijving heb ik zelfs al eens gejat en op een andere site gezet. Nagelbijten / Gniffelen

shadowman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:10

Hoi Joost

Heel leuk onderwerp!!!!! waar je heel veel kanten mee op kunt want we weten allemaal dat we binnen de rasbeschrijving verschillende types hebben en dat maakt de Welsh pony ook zo uniek en intressant. Zal er eens over na denken en kom er later nog wel op terug.

shadowman
Extreme duivel

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:39

joostvangestel schreef:
Hoi, zomaar wat vraagjes in het algemeen over dit redelijk belangrijke document:

Ja

Ja ik denk het wel

Ik denk datgene wat duidelijk laat zien dat het een Welsh is.

De variatie binnen een ras. Net als bv rijpaard/tuigpaard.

5. Zijn er volgens jouw dingen die niet in de rasbeschrijving staan maar toch op wordt gekeurd? Zo ja, welke?
Ja, papier, kleur, eigenaar en fokker. En nee, dit is geen grapje.

5. Zijn er volgens jouw dingen die niet in de rasbeschrijving staan maar die toch belangrijk zijn voor jou? Zo ja, welke?
Ja, gangen. Ik zie voor mijn gevoel teveel ponies met slechte gangen. Ook zou er meer moeten staan over conditie en hoefverzorging. Sommige keurings ponies hebben erg slecht onderhouden hoeven. (weet niet of dat erbij hoort, maar dit is wel wat ik vind)

6. Aan welk deel voldoet de Welsh Mountain populatie het best aan de rasbeschrijving?
Geen idee

7. Aan welk deel voldoet de Welsh Mountain populatie het minst aan de rasbeschrijving?
Geen idee

Ik fok zelf (of probeer althans) ponies die functioneel en veelzijdig zijn. De Welsh is van oorsprong een gebruiks pony, iets waar ze tegenwoordig nog maar weinig voor gebruikt worden (met name de A tjes).
Qua type, houd ik van veel bot, grote platte voeten, zwaar gebouwd en een mooi koppie met kleine oortjes en grote ogen. Genoeg lengte in de rug, ivm met het passen van een zadel.

Voor degenen die de rasbeschrijving nooit gelezen hebben: het wordt tijd Knipoog

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 23:00

Ja

Ik geloof het wel Clown

Kleur (geen platenbont) en sprekend hoofd (geen ramshoofd) zijn toch wel typeringen die van een pony een echte welsh pony maken.

Eigenlijk kan hieronder alles uit de rasbeschrijving worden verstaan, aangezien er binnen het ras veel variatie is in bijvoorbeeld massa, goed bewegende pony’s, hoofdjes met een gigantische dish of juist een wat rechter hoofd.

Ja, er wordt gekeurd op zogenaamde massa. Wat dus veelal vet is.

6. Zijn er volgens jouw dingen die niet in de rasbeschrijving staan maar die toch belangrijk zijn voor jou? Zo ja, welke?

Ja, geschiktheid voor het werk. In feite dus karakter, alhoewel dit van mij niet uitgebreid in de rasbeschrijving hoeft te staan, daar de omgeving er teveel invloed op heeft, volgens mij zijn veel nakomelingen van Fronbach Hello Campers daar een goed voorbeeld van. Maar de geschiktheid als gebruikspony zonder er een welsh B van te maken.

Verder is gezondheid een aspect dat ik niet direct terug zie in een rasbeschrijving, maar wat zeker van belang is in de fokkerij.

7. Aan welk deel voldoet de Welsh Mountain populatie het best aan de rasbeschrijving?

kleur, hoofd, ogen, oren, neusgaten, kaken en keelgang.
Oftewel, de meeste pony’s hebben een sprekend, typisch welsh hoofd. Zelfs al is hier veel variatie in type.

8. Aan welk deel voldoet de Welsh Mountain populatie het minst aan de rasbeschrijving?
Rug en lendenen
Veel ruggen bij de sectie A zijn verre van gespierd en sterk. Veelal zijn het zelfs ingezonken, weke ruggen.

Beweging
Ik mis bij veel pony’s krachtige beweging. Met name de stuwing uit de achterhand.
Sommige pony’s hebben ook absoluut geen rechte (correcte) beweging.

Ik zie meer pony’s in de keuringsring die ik nooit voor het gebruik geschikt acht. Met name qua bouw en beweging. Iets om over na te denken, aangezien de markt toch liever pony’s heeft die wel geschikt zijn om in te spannen of onder het zadel te rijden. Pony’s die niet correct bewegen, vallen wat dat betreft voor mij ook af voor de fokkerij.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 13:35

Melanie5 schreef:
Ja, papier, kleur, eigenaar en fokker. En nee, dit is geen grapje.

Nee, dat begrijp ik, maar dat valt voornamelijk onder de integriteit van het jurylid en dat is een heel andere discussie. Ik zie dit overigens als een wereldwijd probleem, dus ik zou het liever hebben over wezenlijke eigenschappen van de Welsh pony. Eigenaar en fokker zijn daarbij helemaal niet relevant, papier alleen maar tot op die hoogte dat het dier goed geregistreerd dient te zijn en kleur alleen wat voor wat betreft uitsluiting van platenbont (wat overigens in de rasbeschrijving vermeld staat). Tot op zeker hoogte kan kleur ook wel invloed hebben op optisch bedrog en dan valt het weer niet onder de noemer integriteit.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:08

[quote="joostvangestel]Tot op zeker hoogte kan kleur ook wel invloed hebben op optisch bedrog en dan valt het weer niet onder de noemer integriteit.
[/quote]

Klopt, want ik met mijn cremello's krijg toch vaak te horen van de jury dat de kleur niet goed is. 1 Jury meneer heeft mij gezegd dat hij de pony niet goed kon beoordelen vanwege de kleur, dus stond ik achteraan.
Een goede pony heeft geen kleur. Ze zouden er doorheen moeten kijken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:20

Pff, heb wel de rasbeschrijving gelezen, maar verder niet zo aandacht aan besteedt.

Voorlopig fok ik geen A's. Er staat hier alleen een A-ruintje. Die geen kampioenspony wordt denk ik, maar wel een super beestje is.

xxcharlottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:55

Melanie5 schreef:
[

dat is hetzelfde met zwart!! schijnt ook moeilijk te beoordelen zijn.

moet persoonlijk zeggen dat ik ook liever een andere kleur zie als een zwarte maar dat is en blijft natuurlijk persoonlijke smaak!!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:55

Ik fok ook geen A's. Dus voorlopig doe ik hier nog ff niet aan mee.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 01:02

Melanie5 schreef:
Klopt, want ik met mijn cremello's krijg toch vaak te horen van de jury dat de kleur niet goed is. 1 Jury meneer heeft mij gezegd dat hij de pony niet goed kon beoordelen vanwege de kleur, dus stond ik achteraan.

Heb je dat wel goed begrepen ? want dat zou wel helemaal van de zotte zijn !

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 03:04

1. Vanzelfsprekend
Ik denk het inmiddels aardig te begrijpen. Vind ik de rasbeschrijving dan duidelijk ?? "Nee" . Ik zou zeggen, bekijk het eens vanuit de ogen van een leek/beginner. Wat voorbeelden: "diepe borst" ?? "platte pijpen" ?? (is dat niet net zoiets als een vierkante cirkel ?)
3. Even afgezien van de delen ... ras is voor mij wanneer je van 100 meter afstand en in één oogopslag kunt zien dat het een welshpony betreft ....
4. De rest is dan type.
5. Breek me de bek niet open Haha!
Dat is een erg lastige vraag die er ook nog eens erg om vraagt om "offtopic" te gaan. "Gebruik(s)" (mogelijkheden) is het eerste wat me te binnen schiet.
6. Zie 3; een beetje welsh-pony valt nauwelijks te missen.
7. Bespiering ! beweging, gebruiksmogelijkheden in relatie tot de gewenste hardheid. (zie toelichting)

Op het gevaar af dat het offtopic wordt... pony's die te dik/vet zijn horen in mijn optiek niet gekeurd te worden. Wat je niet ziet kun je niet keuren is een veelgehoorde uitspraak, maar dan kun je een pony net zo goed een dek op doen in de keuringsring. Dus gewoon hups... ring uit ... afvallen en kom daarna nog maar eens terug.
En dat vet en spieren niet van elkaar te onderscheiden zijn door een jury is dikke onzin.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:44

lageveld schreef:
Melanie5 schreef:

Heb je dat wel goed begrepen ? want dat zou wel helemaal van de zotte zijn !

Ja dat was echt zo. Was op de Premium show van dit jaar. Ik was 1 na laatste en kreeg dit als commentaar. Hij vond de kleur echt vreselijk.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:21

aangezien ik zelf ga fokken heb ik de rasbeschrijving al enkele keren doorgelezen(en niet alleen de a tjes hoor)
en snappen deed ik het gelukkig wel ondanks sommige woorden die erin staan.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 21:56

Melanie5: met een Brits jurylid kan je (helaas) van alles verwachten. Ik ken er verschillende die bijvoorbeeld een vosje altijd voorop zullen zetten. Vind ik niet echt professioneel, maar dat kan. Ik ken verschillende cremellos/perlinos die het goed deden op de keuring zoals Nerwyn Pannwl, Weston Pearly Queen, Weston Pearly Princess en Corners Gold Lady. En er zijn vast en zeker meer zaken. Op zichzelf vind ik een cremello gemakkelijk te beoordelen. Alleen moet je goed kijken hoe groot de ogen zijn, omdat de kleur daarin nogal wat vertekent.

shadowman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:21

Voor al die mensen die de rasbeschrijving nog neit gelezen hebben dacht ik dat het intressant was deze hier eerst eens te plaatsen. Het is de Engelse versie dus hoop ik dat iedereen er aan uit kan komen! Jullie zien hoe breed het begrip rasbeschrijving is! Extreme duivel

Section A: The Welsh Mountain Pony
Bred in the mountains and wild regions of Wales for many generations, their acknowledged beauty does not mean they are merely a 'pretty toy' — centuries of 'survival of the fittest' has ensured the sound constitution, iron hard limbs and great intelligence which combined with the legendary Welsh temperament, makes the ideal child's pony of today. They can be seen ridden and driven all over the world — equally at home in the cold of Canada and Sweden or the heat of Africa and Australia.

The head of the Mountain Pony should be small, with neat pointed ears, big bold eyes and a wide forehead. The jaw should be clean cut, tapering to a small muzzle; the silhouette may be concave or 'dished' but never convex or too straight. The neck should be of good length and well carried with shoulders sloping back to a clearly defined wither. The limbs must be set square with good flat bone and round dense hooves. The tail set high and gaily carried.

Action must be quick, free and straight from the shoulder, knees and hocks well flexed with straight and powerful leverage well under the body.

The height should not exceed 12 h.h. (121.9 cms).

Detailed Description
General Character
Hardy, spirited and pony-like

Colour
Any colour, except piebald and skewbald

shadowman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:22

General Character
Hardy, spirited and pony-like

Colour

Head
Small, clean-cut, well set on and tapering to the muzzle

Eyes
Bold

Ears
Well-placed, small and pointed, well up on the head, proportionately close

Nostrils
Prominent and open

Jaws and Throat
Clean and finely-cut, with ample room at the angle of the jaw

Neck
Lengthy, well-carried and moderately lean in the case of mares, but inclined to be cresty in the case of mature stallions

Shoulders
Long and sloping well back. Withers moderately fine, but not "knifey". The humerus upright so that the foreleg is not set in under the body

Forelegs
Set square and true, and not tied in at the elbows. Long, strong forearm, well developed knee, short flat bone below knee, pasterns of proportionate slope and length, feet well-shaped and round, hoofs dense.

Back and Loins
Muscular, strong and well coupled

Girth
Deep

Ribs
Well sprung

Hind Quarters
Hocks to be large, flat and clean with points prominent, to turn neither inwards nor outwards. The hind legs not to be too bent. The hock not to be set behind a line from the point of the quarter to the fetlock joint. Pasterns of proportionate slope and length. Feet well-shaped, hoofs dense.

Action
Action must be quick, free and straight from the shoulder, knees and hocks well flexed with straight and powerful leverage well under the body.

Section B: The Welsh Pony
The general description of the Welsh Mountain Pony can be applied to the Welsh Pony, with greater emphasis being placed on riding pony qualities whilst retaining the true Welsh quality with substance.

For generations these ponies were the hill farmers' main means of transport, herding sheep and wild ponies over rough and mountainous country. They had to be hardy, balanced and fast to survive, which ensured that only the best were bred from. These qualities, combined with a natural jumping ability, and the temperament of their Welsh Mountain Pony forebears make the Welsh Pony second to none in whatever field his young rider may choose. Today they hold their own among our top class riding ponies both in performance competitions and in the show ring.

The height should not exceed 13.2 h.h. (137.2 cms).

Detailed Description
The general description of ponies in Section A of the Stud Book is applicable to those in Section B, but more particularly the Section B pony shall be described as a riding pony, with quality, riding action, adequate bone and substance, hardiness and constitution and with pony character.

shadowman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:23

Section C is the Welsh Pony of Cob Type and Section D is the Welsh Cob. The main difference is size: Section C's do not exceed 13.2 h.h. (137.2 cms) while Section D's are larger.

Section C: The Welsh Pony of Cob Type
The Welsh Pony of Cob Type, Section C, is the stronger counterpart of the Welsh Pony, but with Cob blood.

Their true worth as a dual purpose animal has been fully realised in recent years, and their numbers have increased accordingly.

Active, surefooted and hardy, they are ideal for so many purposes both for adults and children.

Like all the Welsh Breeds they are natural jumpers and they also excel in harness — there are in fact few things that they cannot be used for.

The height should not exceed 13.2 h.h. (137.2 cms).

Section D: The Welsh Cob
Aptly described as "the best ride and drive animal in the World", the Welsh Cob has been evolved throughout many centuries for his courage, tractability and powers of endurance.

The general character is the embodiment of strength, hardiness and agility. the head shows great quality with Pony character: bold prominent eyes, a broad forehead and neat, well set ears. The body must be deep, on strong limbs with good "hard wearing" joints and an abundance of flat bone. Action must be straight, free and forceful, the knees should be bent and then the whole foreleg extended from the shoulders as far as possible in all paces, with the hocks well flexed, producing powerful leverage.

The Welsh Cob is a good hunter and a most competent performer in all competitive sports. In recent years they have had great success in the international driving world. Their abilities in all spheres are now fully recognised throughout the world.

The height should exceed 13.2 h.h. (137 cms): no upper limit.

Detailed Description of Sections C and D
General Character
Strong, hardy and active, with pony character and as much substance as possible

Colour

Head
Full of quality and pony character. A coarse head and Roman nose are most objectionable

Eyes
Bold, prominent and set widely apart

Ears
Neat and well set

Neck
Lengthy and well carried. Moderately lean in the case of mares, but inclined to be cresty in the case of mature stallions

Shoulders
Strong but well laid back

Forelegs
Set square and not tied in at the elbows. Long, strong forearms. Knees well developed with an abundance of bone below them. Pasterns of proportionate slope and length. Feet well-shaped. Hoofs dense. When in the rough, a moderate quantity of silky feather is not objected to but coarse, wiry hair is a definite objection.

Middlepiece
Back and loins, muscular, strong and well-coupled. Deep through the heart and well-ribbed up.

Hind Quarters
Lengthy and strong. Ragged or drooping quarters are objectionable. Tail well-set on.

Hind Legs
Second thighs, strong and muscular. Hocks, large, flat and clean, with points prominent, turning neither inward nor outwards. The hind legs must not be too bent and the hock not set behind a line falling from the point of the quarter to the fetlock joint. Pasterns of proportionate slope and length. Feet well-shaped. Hoofs dense.

Action
Free, true and forcible. The knee should be bent and the whole foreleg should be extended straight from the shoulder and as far forward as possible in the trot. Hocks flexed under the body with straight and powerful leverage.
Extreme duivel

shadowman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:43

Ja (Welsh Mountain pony)

Die is naar ieders wens te begrijpen!

Het hoofd, zijn oosterse invloeden die hun herkomst verraden. De grote ogen, de oren puntig maar niet al te groot.

Westernfreak hier volg ik je voorbeeld want inderdaad kan hieronder alles uit de rasbeschrijving worden verstaan, aangezien er binnen het ras veel variatie is.

Nee, Er is ruimte voor ieders behoefte en wensen dus voor mij is het zo in orde.

6. Zijn er volgens jouw dingen die niet in de rasbeschrijving staan maar die toch belangrijk zijn voor jou? Zo ja, welke?
Nee, ook hierin is ruimte voor ieders behoefte en wensen.

7. Aan welk deel voldoet de Welsh Mountain populatie het best aan de rasbeschrijving? 8. Aan welk deel voldoet de Welsh Mountain populatie het minst aan de rasbeschrijving?
Bij beide vragen zeg ik dat ook hier zeg ik dat dat voor iedere fokker wel eens iets anders zou kunnen zijn.

Ik denk dat het erg belangrijk is dat de rasbeschrijving een lijdraad behoort te zijn waarin fokkers verschilende kanten op kunnen zodat de variatie binnen de Welsh fokkerij blijft bestaan. Het zo de Welsh pony niet te goede komen als we er te veel een eenheidsworst van maken wat eigenlijk binnen de Nederlandse fokker al gebeurd door het gebruik van steeds dezelfde juryleden en dat is heel jammer. In Engeland en Wales zie je veel meer verschilende types dan hier of je ze nu mooi vind of niet en dat maakt de Welsh tot wat het nu is. Inderdaad voor een leek soms niet te volgen maar als je een aantal jaren mee gedraaid hebt leer je dat vanzelf en leer je de verschillende types ook van elkaar onderscheiden en waarderen.

Shadowman
Extreme duivel

blizzard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:04

joostvangestel schreef:

Gezien ik nog maar pas met deze pony's heb mogen kennismaken zou ik graag weten waar ik deze rasbeschrijving kan terugvinden, zodanig dat ik mij hierin eens kan proberen te verdiepen.

shadowman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:55

een stukje terug in deze topic!

Ja

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:07

maar als je lid bent van het stamboek krijg je zo,n klapper met alle regels,rasbeschrijvingen en fokbeleid enzo.....best interessant hoor..