na castratie groeit hengst meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cvdw

na castratie groeit hengst meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 12:59

Hoi,
Ik vroeg me af wanneer een hengst te castreren. Ik hoorde laatst dat wanneer je een hengst laat castreren hij meer gaat groeien. Ik heb een twenter en zou graag willen dat ie nog wat de lucht in gaat. Hij heeft alwel een mooie hals. Weet iemand hier wel eens van gehoord?

Anoniem

Re: na castratie groeit hengst meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:02

dat klopt ja!! tenzij je ze heel laat castreert, maar ruinen zijn meestal groter dan wanneer ze hengst waren gebleven!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:07

Zijn verschillende meningen over. De een zegt dat een hengst en ruin de uiteindelijk genetisch bepaalde maat gaat krijgen, de ander zegt dat ruinen doorgroeien. Probleem is dat je nooit kunt zeggen wat nu waar is, omdat je het nooit over kunt doen.
Ik denk zomaar dat ruinen eerder hun uiteindelijk maat bereiken dan hengsten, maar dat ze beide even groot worden.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:51

De genen bepalen deels wat de "hoogte-potentie" is, maar testosteron laat de groeischijven sluiten. Als je een paard vroeg ruint sluiten de groeischijven later en wordt ie hoger, maar vaak ook wat ieler. Een hengst gaat meer de breedte in. Dit is natuurlijk een algemeen verhaal, per paard kan het nog behoorlijk verschillen.

cvdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 14:53

Dus ik begrijp dat er dus wel een kern van waarheid in zit. Mischien dan toch maar zo snel mogelijk ruinen want m'n twenter is breed zat. Bedankt voor jullie info.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:49

Cassidy schreef:
Zijn verschillende meningen over. De een zegt dat een hengst en ruin de uiteindelijk genetisch bepaalde maat gaat krijgen, de ander zegt dat ruinen doorgroeien. Probleem is dat je nooit kunt zeggen wat nu waar is, omdat je het nooit over kunt doen.
Ik denk zomaar dat ruinen eerder hun uiteindelijk maat bereiken dan hengsten, maar dat ze beide even groot worden.

Mee eens Ja , het duurt gewoon wat langer, omdat de groei energie verdeelt moet worden over de hormonen, teelballen, extra bespiering ed.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:54

enne wanneer is dan de beste leeftijd om te castreren?

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:53

De beste leeftijd is ....wanneer jij vind dat het niet langer verantwoord is om hem hengst te laten. Dat kan tussen de 1 jaar en.....20?jaar zijn.
Ik laat mijn hengsten gewoon hengst, als ik met rijden of in de wei merk dat ze vervelend worden, worden ze gecastreerd. Tot op heden heb er 4 en die zijn super opgevoed en rustig en 2 worden dagelijks bereden en staan achter schrikdraad rustig in de wei. Maar wel opgevoed he ! Knipoog

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:36

Ruinen worden groter, testosteron sluit idd de groeischijven waardoor ook de groei stopt. Als wij vrezen voor de hoogte, castreren we ze voor de winter als jaarling.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:44

Uit de merrie waar mijn paard uit komt zijn alle merrie's en mijn ruin die als vijfjarige pas geruint is klein gebleven.

De enige nakomeling die boven de 1,60m gekomen is van de tuigpaard gefokte is een ruin met een hackney vader.

merrie 1,58m vader 1,61m.
De ruin zelf is 1,64m geworden.

Van de andere nakomelingen waren de vaders groten.
Zit zelf een Koblenz (GP) merrie tussen die maar 1,56m gebleven is.

Ik heb nu spijt dat ik mijn ruin niet eerder heb laten ruinen, want nu is ie een groote draak van 1,58m klein. Huilen

Tja.

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:31

Dus als ik een hengst na de geboorte meteen laat castreren groeit ie minstens 15 cm meer dan wanneer ik 'm hengst laat? Geldt dat bij honden ook?

Lijkt me dikke onzin, door de hormonen zou de groei dus vroegtijdig gestopt worden? Hebben mensen van 2.00m dan een sterk verlaagd libido?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 06:45

Nouja als jij dat dikke onzin vindt moet je dat zelf weten.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 06:49

[quote=Lijkt me dikke onzin, door de hormonen zou de groei dus vroegtijdig gestopt worden? Hebben mensen van 2.00m dan een sterk verlaagd libido?
[/quote]

Lijkt me ook niet dat mensen van 2 m gecastreerd zijn!?!!

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:27

sandradeboer schreef:
[quote=Lijkt me dikke onzin, door de hormonen zou de groei dus vroegtijdig gestopt worden? Hebben mensen van 2.00m dan een sterk verlaagd libido?

Citaat:
Lijkt me ook niet dat mensen van 2 m gecastreerd zijn!?!!

Hebben ruinen dan nog net zo veel seksdrift als een hengst?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:35

Zomaar even een overdenking hoor!

De groeischijven sluiten op een bepaalde tijd. Onderzocht én bewezen is inmiddels dat het sluiten van de groeischijven niet voor alle botten tegelijk gaat. Dit proces verloopt van onder af aan. De groeischijven van het hoefbeen zijn al gesloten al het veulen ter wereld komt, de groeischijven van het pijpbeen sluiten met ongeveer een jaar. Hoe het dan in tijd precies verloopt ben ik even kwijt, maar het verloopt dus verder via de pijp verder naar boven. Hoe hoger het bot ligt hoe later de groeischijven sluiten.
Als het waar zou zijn dat wanneer je een hengst castreert als jaarling (dus als de groeischijven van het pijpbeen al gesloten zijn), hij groter wordt dan wanneer hij hengst gebleven zou zijn, dan zou het pijpbeen bij ruinen dus altijd raar uit verhouding tot de rest moeten zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:42

Afbeelding
Deze bedoel je denk ik Lachen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:43

Demian schreef:
[
Hebben ruinen dan nog net zo veel seksdrift als een hengst?

Ligt er aan wat zich tussen de oren afspeelt. Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:00

ja, die bedoel ik, bedankt!

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:09

LDRD schreef:
Zomaar even een overdenking hoor!

De groeischijven sluiten op een bepaalde tijd. Onderzocht én bewezen is inmiddels dat het sluiten van de groeischijven niet voor alle botten tegelijk gaat. Dit proces verloopt van onder af aan. De groeischijven van het hoefbeen zijn al gesloten al het veulen ter wereld komt, de groeischijven van het pijpbeen sluiten met ongeveer een jaar. Hoe het dan in tijd precies verloopt ben ik even kwijt, maar het verloopt dus verder via de pijp verder naar boven. Hoe hoger het bot ligt hoe later de groeischijven sluiten.
Als het waar zou zijn dat wanneer je een hengst castreert als jaarling (dus als de groeischijven van het pijpbeen al gesloten zijn), hij groter wordt dan wanneer hij hengst gebleven zou zijn, dan zou het pijpbeen bij ruinen dus altijd raar uit verhouding tot de rest moeten zijn?

Misschien dat een ander bot dan langer doorgroeit Haha! Wat er gebeurt bij 'n castratie is dat er geen testosteron meer aangemaakt wordt (tsja, sommige blijven denken van wel, ceasario Knipoog). Als een ruin dus groter zou worden betekent dat testosteron de groei vroegtijdig stopt/de groei belemmerd werd door testosteron. Ik vraag me af op welke manier dit hormoon invloed heeft op de botgroei? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik hoop dat iemand iemand kan onderbouwen waarom een ruin groter zou worden, vind ik wel interessant Lachen

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:49

Testosteron wordt ook in zeer kleine mate geproduceerd door de bijnier. Vandaar dat de ene ruin zich nog wat mannelijker voelt dan de andere, ook als ze beiden vroeg gecastreerd zijn.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:14

vrienden van mij hebben hun hengst laten ruinen als hij 3 was.

heeft in 6 maanden tijd 10 cm gegroeid!!! was toen 1m70, is nu, als 5 jarige ruim 1m80 groot.

breedte heeft hij nooit gehad, zelfs als hengst.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:06

Hoe wil je het ooit vergelijken of een gecastreerde hengst groter wordt als ruin dan wanneer hij hengst was gebleven? Je kunt het nooit meer onderzoeken aangezien hij al gecastreerd is en je nooit zekerheid hebt hoe hij uitgegroeid zou zijn als hengst.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:04

runningkawa schreef:
Afbeelding
Deze bedoel je denk ik Lachen

Afbeelding

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:18

Even een stipje aangezien ik het interessant vind en al eens nadenk over wanneer mijne gecastreerd gaat worden.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:32

VValar schreef:
Hoe wil je het ooit vergelijken of een gecastreerde hengst groter wordt als ruin dan wanneer hij hengst was gebleven? Je kunt het nooit meer onderzoeken aangezien hij al gecastreerd is en je nooit zekerheid hebt hoe hij uitgegroeid zou zijn als hengst.

Dat is bij veel dingen zo waar onderzoek naar wordt verricht. Hoe weet je bv dat roken eerder longkanker veroorzaakt , als 1 persoon er aan gestorven is en je zal nooit weten hoe het was als hij niet rookte.
Men neemt grote groepen dieren waarvan 1 gecastreerd wordt en de andere groep niet, dan kijkt men naar gemiddelden en of er significant verschil is. Bij mijn weten is dat nog niet echt gebeurd voor paarden.