Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Brennie schreef:Dan zou ik voor de gein deze paarden maar eens opmeten.Als het paard een langere rug heeft dan de stokmaat staat het paard in het rechthoeksmodel.

Sammie schreef:Brennie schreef:Dan zou ik voor de gein deze paarden maar eens opmeten.Als het paard een langere rug heeft dan de stokmaat staat het paard in het rechthoeksmodel.
en de rest klopt ook geen hout van. Achterbenen zijn altijd langer dan het voorbeen, afhankelijk van waar jij denkt dat been begint. Een steile schouder heeft niks te maken met een vlak voorbeen, wel kan een voorbeen van nature uit een steile schouder zich minder ver uit gooien. Maar dat hoeft zeker niet vlak te zijn.
Suzanne F. schreef:En ook een boek erover: Het paard in partjes.
(Arie/Karel) 
Ik hou wel van mensen die niet alleen snel zijn, maar ook snel iets door hebben.arie53 schreef:Ik hou wel van mensen die niet aleen snel zijn, maar ook snel iets door hebben.
Het draait bij een sportpaard om het totale evenwicht in de bouw en daaruit voortvloeiende balans in de bewegingen. Functionaliteit kan en mag nooit vervangen door smaak of mode.
http://www.easpstamboek.nl/Evenwicht.htm
Antje14 schreef:Dus misschien toch maar een cursus volgen (wie/waar geeft deze cursus exterieurleer?)

ceasario schreef:Het frappante is dat de KWPN-juryleden dit zo door de huid heen kunnen waarnemen.
Suzanne F. schreef:ceasario schreef:Het frappante is dat de KWPN-juryleden dit zo door de huid heen kunnen waarnemen.
Ze nemen vaste punten om dit vast te stellen. Heupgewricht, schoudergewricht, elleboog etc, die zijn toch te zien vanaf de buitenkant?
Suzanne F. schreef:Hmm ja zo precies is moeilijk vast te stellen maar een plat kruis is wel te herkennen en een schuine of steile schouder ook.
ceasario schreef:Suzanne F. schreef:Hmm ja zo precies is moeilijk vast te stellen maar een plat kruis is wel te herkennen en een schuine of steile schouder ook.
Stel dat we toch in de eindring, dus de laatste procenten van de populatie ,dezelfde types overhouden,waarom is er dan nog een verschil in beweging?
En helemaal als ze onder het zadel komen.
Scoringsformulieren in de prullenbak ermee.
Antje14 schreef:[ Toch lijkt het me niet verkeerd om, wat betreft bouw van het skelet, uit te gaan van een gewenste basis. Een basis die in ieder geval een bijdrage kan leveren aan een gewenste onbelemmerde beweging en gezondheid.
ceasario schreef:Maar kijk eens naar een 3 jarige qua bouw en 5 jaar later naar het dezelfde dier wanneer hij /zij
gesport heeft, of regelmatig veulens geleverd heeft.
Wanneer je dan het zelfde paard aanlevert aan die Juryleden komen zij vaak tot andere scoringsresultaten en zullen velen niet eens meer sterwaardig zijn.
in de paarden zit toch moeten weten.
?sarabande schreef:Keuring is het beoordelen van een dagvorm, dat zou iemand die zo langin de paarden zit toch moeten weten.
Antje14 schreef:[i]Vorig jaar werden merries nog ster met de volgende punten:Exterieur 68 en beweging 70(meen ik) en in dit jaar is dit 70-75 richting dressuur.!