Welsh A-hengt Coelenhage’s Jarno verkocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Welsh A-hengt Coelenhage’s Jarno verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 08:51

Citaat:
Welsh Mountain-ponyhengst Coelenhage’s Jarno (v.Friars Bantam) is nog maar net terug uit Wales of hij is al verkocht.

De kampioenshengst van Gebroeders Sloof uit Rijssen is de meest recente aankoop van Henrie Leeuwenhaag uit Rossum. Hij blijft tot en met februari bij Gebr. Sloof op stal, omdat zij hem zo graag voor de laatste keer showklaar willen maken en willen presenteren op de aanstaande hengstenkeuring van het NWPCS.
Pieter Sloof vertelt: “We hadden ons voorgenomen om Jarno nu eindelijk een seizoen bij ons thuis te houden, maar een bod voor Jarno zoals we nu gekregen hebben, konden we niet weerstaan. Zeker niet nu aan onze voorwaarde voldaan werd dat wij hem zelf nog een laatste keer mochten voorbrengen op de hengstenkeuring.”

Bron: horses.nl

youngster

Re: Welsh A-hengt Coelenhage’s Jarno verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:54

Dat doet Henrie netjes zeg Wow! Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop!

Nou was ik toch al een keer van plan daar te kijken, das mooi Haha!

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:55

Weer een goede hengst die richting het zuiden komt. Ik weet dat hij behoorlijk wat dekkingen heeft gehad toen hij in St. Oedenrode stond. Ik ben benieuwd of Henri hem ook commercieel gaat in zetten
Gefeliciteerd ook voor StalShamrock

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:50

Goeie aankoop ja! Ik heb Jarno altijd wel een bijzondere hengst gevonden en we hadden er dit jaar ook eigenlijk een veulen van moeten hebben.

Volgens mij valt Rossum nog net onder afdeling Oost. Voor iemand uit Maastricht is dat nog een tikkeltje ver weg.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:56

joostvangestel schreef:
Volgens mij valt Rossum nog net onder afdeling Oost. Voor iemand uit Maastricht is dat nog een tikkeltje ver weg

klopt valt nog onder oost, maar is vanuit Vught maar 10 minuten rijden met de trailer! Is net op de rand tussen Gelderland en brabant

xxcharlottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:57

PeeWij schreef:
joostvangestel schreef:
Volgens mij valt Rossum nog net onder afdeling Oost. Voor iemand uit Maastricht is dat nog een tikkeltje ver weg

klopt valt nog onder oost, maar is vanuit Vught maar 10 minuten rijden met de trailer! Is net op de rand tussen Gelderland en brabant

dus jou kunnen we een keer verwelkomen bij ons op stal??

xxcharlottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:58

PeeWij schreef:
Weer een goede hengst die richting het zuiden komt. Ik weet dat hij behoorlijk wat dekkingen heeft gehad toen hij in St. Oedenrode stond. Ik ben benieuwd of Henri hem ook commercieel gaat in zetten
Gefeliciteerd ook voor StalShamrock

dank je wel peewij. we zijn er ook erg blij mee!!
als jarno bij ons is zal hij ook wel voor andere merries beschikbaar zijn (net als onze andere hengsten natuurlijk!!).

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:27

stalshamrock schreef:
PeeWij schreef:

dus jou kunnen we een keer verwelkomen bij ons op stal??

Ben al verschillende keren bij jullie geweest. Ik weet wel iemand die graag nog eens met Jarno zou dekken. Heeft er dit jaar 3 veulens van. We waren zeer tevrede. Ze staan bij Stal Heesakker in Haaren!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:42

Gefeliciteerd met de aankoop van Jarno stal Shamrock!

Afgelopen jaar ook een merrieveulen uit Jarno gehad waar ik erg tevreden over was dus wie weet zien jullie mij ook nog terugkeren naar deze geweldige hengst!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:49

Henrie pakt weer uit met ponies. Eerst in Wales en nu hier. Ik wou dat ik zo'n portomonnee had Lachen. Maar toch fok ik ze lievr zelf.
Kwaliteit kopen is 1 ding, kwaliteit fokken is iets anders.
Maar goed, veel plezier met Jarno.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:49

Zelf fokken is natuurlijk ook altijd het leukste. En ik geloof ook dat het daar Henrie om gaat. We mogen met ons allen best blij zijn met de investeringsdrang van Henrie en anderen, daar vaart de populatie wel bij. Een goed voorbeeld is de afdeling Zuid. Vroeger werd er erg veel geinvesteerd door fokkers Bouwmans, Brugsma, Retera, Klomp, van Zeeland, Schepens en de Kanter. Je zag daar de vruchten van: iemand die kampioen sektie A werd in Zuid liep zo'n 80% risico op het kampioenschap bij de nationale.

Die verhoudingen zijn inmiddels drastisch veranderd. Er moet blijvend geinvesteerd worden. In zuid is er al jaren niet meer geinvesteerd, en dat merken we ook helaas aan de keuringsresultaten. De oppermachtige afdeling loopt achter de feiten aan.

Met een toppony ben je er niet alleen. Een top pony moet ook nog kunnen fokken. Maar een goede wijsheid is toch ook wel dat de mindere ponies die toch goed fokken op één hand zijn te tellen. De kans dat een goede pony goed fokt is vele malen groter. Een goede collectie ponies wegzetten kost een heel mensenleven. Als je met minder uitgangsmateriaal begint, dan is waarschijnlijk één leven zelfs niet genoeg, omdat je dan achter de feiten aan blijft lopen.

Dus Henrie: goeie zet, ik denk dat Jarno veel goed kan doen met zijn beste bewegingen, sterke rasuitstraling en vele massa. We verliezen al te veel goede hengsten naar het buitenland.

shadowman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:20

Joost vaak kan ik me wel in je uitlatingen vinden maar hier ga je toch even aan een paar feiten voorbij. Ook in zuid worden nog steeds zeer goede pony's aangeschaft o.a. door de Kanter, van der Wielen, Thielen, Hoeke etc. Maar een deel van deze fokkers is zo kopschuw gemaakt door het NWPCS dat je deze hun pony's alleen nog maar laten zien op grote en kleine internationale shows in binnen en buitenland waar ze ook zeer regelmatig hoge ogen gooien. De koop drang van Henri kan ik niet waarderen, ja inderdaad koopt hij goede pony's maar ook de kampioenschappen, moeilijk hoor! Een fokker als Dobber deed ook een paar grote inverstering maar is daarna op eigen inzicht zonder 15 pony's per jaar aan te schaffen groot geworden, dat vind ik vele malen knapper en ook hier heeft Welsh minnend Nederland de vruchten van kunnen plukken.

Shadowman
Extreme duivel

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:22

Durf je dit nog steeds niet onder je eigen naam neer te zetten Ach gut

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:29

youngster schreef:
Durf je dit nog steeds niet onder je eigen naam neer te zetten Ach gut

Go Youngster Go jij! Go jij! Go Youngster Go jij! Go jij! !

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:16

Youngster, niet zeuren Knipoog De welshwereld is klein genoeg, lol.

Shadowman: natuurlijk ga ik aan een aantal feiten voorbij. De mensen die je hier noemt hebben ook erkenning gehad bij het NWPCS door goedgekeurde hengsten, kampioensmerries en dergelijke. Wat kopschuwheid betreft, dat weet ik niet. Het NWPCS is een erg grote organisatie, het is erg moeilijk om ieders wensen te laten toekomen (er kan er ook maar eentje ieder jaar kampioen worden). Ook jouw ponies komen goed voor de dag bij het NWPCS.

Wat ik bijvoorbeeld jammer vind is dat je steeds vaker bij een hengstenboer aanklopt om te horen dat je er geen merrie mag dekken. Dat is zonde en daarnaast geeft het ook geen blijk van vertrouwen in de fokwaarde van de eigen merries die bij zo'n beste hengst gedekt worden. Maar goed, ik snap de exclusiviteitsgedachte en de gezondheidsgedachte wel en ook het feit dat het ook geen zin heeft om matige merries te dekken (niet dat ik denk dat dat bij ons het probleem is).

En goed, een Nederlandse jury heeft een bepaald type voor ogen, maar dat geldt ook voor ieder Engels jurylid. Er is een hemelsbreed verschil of dat je het ene jaar Wyn Jones laat keuren of het andere jaar Tony Tilley. Bij het Nederlands jurycorps is de keuze helaas nogal smaller, waardoor je feitelijk jaar op jaar dezelfde kampioenen ziet. Maar toch heb ik een heilig geloof in de integretiteit van de juryleden. Ze staan daar geen mensen te keuren, maar ponies. En ook dit jaar heb ik ze een aantal (onverwachte) keuzes zien maken waarvan de fokkers misschien zelf wel opkeken.

En zelfs binnen het NWPCS mag ieder zijn eigen fokbeleid voeren. Niemand stopt je om een gezonde hengst in te zetten voor de fokkerij en niemand wordt gestopt om zijn ponies ook aan te bieden op andere keuringen. Wat dat betreft is juist de familie Hoeke een best voorbeeld: die lieten Peelzicht's Maicy op ieder keuring zien en volgens mij werd ze bij het NWPCS even goed beoordeeld als op de internationale keuringen.

De grondtoon snap ik verder wel: in de sektie A zit een enorme splitsing tussen aanhangers van de NWPCS en van de WPCV. Dat is erg jammer. Wij fokkers hebben elkaar nodig omdat datgeen te fokken wat we willen: de mooiste pony ter wereld. Het NWPCS is misschien niet helemaal van deze tijd, maar je krijgt niks veranderd door ze de rug maar toe te keren. Fokken doen we samen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:24

Mensen, waar hebben we het over ? Volgens mij mogen we blij zijn dat Henrie Jarno heeft gekocht en ook ter dekking stelt voor derden.
Jarno blijft in NL en de merriehouders kunnen hun merrie nog steeds door Jarno laten dekken. Het is erger dat beste hengsten achter slot en grendel worden gezet voor buitenaf.

Ik ben nu wel erg nieuwsgierig wie er achter Shadowman zit trouwens Schijnheilig

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:38

Wat leuk dat Henrie hem heeft gekocht.
Wij hebben een super mooi hengstje van hem die gaat dit jaar miss naar de hengstenkeuring Pling

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 18:40

Foto! Haha!

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:10

Hij staat nog bij paulus jonkman vlg weekend halen we hem op.. maar weetniet of ik dan een goeie digi heb..

xxcharlottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:25

melisjuh schreef:
Hij staat nog bij paulus jonkman vlg weekend halen we hem op.. maar weetniet of ik dan een goeie digi heb..

ben ook wel benieuwd naar nakomelingen van hem, dus als iemand er 1 heeft, laat maar horen (en als het kan graag een foto erbij) namens henrie en mij, iedereen dank jullie wel!!!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:55

Citaat:
Ook jouw ponies komen goed voor de dag bij het NWPCS.

Waar en wanneer is dan één van zijn/haar pony's kampioen geworden ?

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:09

@Stal shamrock ik heb nog weleen foto van toen hij een paar dagen oud was en toen hij ongeveer een halfjaar oud was kan wel foto's via mail sturen op bokt zetten lukt me niet..

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:27

Volgens mij lukt het zo ook wel als je op de link klikt zie je foto's van hem als veulen tot volgens mij bijna een jaar.
De moeder is Heniarth Betty Rubles.
Het veulen heet New Border's Baldwin.

http://www.mijnalbum.nl/Album=OPZKDMOT

xxcharlottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:45

heb de fotos gezien!! zijn erg leuk.
dank je wel daarvoor.

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:47

Graag gedaan als we hem ophalen bij Paulus zal ik ff een camera regele zodat ik ff foto's kan maken hoe hij er nu uitziet.
Deze foto's zijn niet zo duidelijk.