[TI] te weinig tijd... paard verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerRyan

te weinig tijd... paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 07:10

Ik schrijf niet zoveel heel veel maar ben er wel bijna iedere dag.
Omdat jullie altijd zo leuk meedenken heb ik een vraag.
Ik zit met een probleem.

Ik ben de eigenaar van Ryan. ggk icshengst.
Ik heb hem toendertijd gekocht om lekker mee te gaan knuffelen en rijden.
Ook wilde ik dolgraag kijken ofdat hij het zou redden tussen al die andere mooie hengsten.
Ik ben dan ook heel erg trots dat hij door de keuring heen is gekomen en als ik kijk hoeveel dekkingen hij heeft gehad ben ik blijbaar niet de enigste die hem een lekker ding vind.

Hij is tijdens het deksezoen in handen gewees van diegene waar ik heb gekocht heb en staat daar nu nog. (die weten toch beter hoe het met het dekken enz gaat)
Ik ben supertevreden hoe hun met Ryan (en de andere paarden) omgaan en ze zijn inmiddels echte vrienden geworden.

Ik heb inmiddels een tweede kleine erbij (zoon, ik had al een dochter van 6) en ik moet zeggen dat ik het allemaal wel erg druk vind. Ook met mijn baan en nieuwe studie enz enz.
Nu staat hij goed waar hij staat, maar sommige weken heb ik aper tijd om 2 keer naar Ryan te gaan kijken, dan is het effe snel een uurtje knuffelen en dat was het weer.

Omdat ik dit niet echt eerlijk vind voor mijn paardje (zit dit me al een langere tijd dwars, en kan er al weken niet goed van slapen) Heb ik dit overlegt en saskia (waar hij staat) wil hem wel weer terug kopen.

Ik zit erg indubieo.
Ik weet dat hij daar super staan en ik kan gaan kijken waneer ik wil, OOk weet ik dat saskia echt verstand van hengsten heeft en dus precies weet hoe ze met hem om moet gaan.
Ik vrees dat ik het alleen maar drukker ga krijgen en dus ook minder tijd voor Ryan, maar ja ik vind het zo moeilijk. Ryan is toch mijn grootste trost!!

Wat zouden jullie doen????

Het is een beetje lang verhaal geworden, sorry
Laatst bijgewerkt door Karin op 12-10-06 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

mekkie

Re: twijfel....wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:21

dat is idd een heel moeilijk dilemma. weg is weg en als je het straks weer rustiger krijgt met je studie en de kids naar school krijg je misschien spijt.ik neem aan dat hij daar ook bereden word en niets te kort komt.kan je hem niet aan haar (of een dekstation) verhuren? dat gebeurt toch vaak met dekhengsten?
verkopen kan altijd nog.je moet gewoon eerst zeker weten of je wel wilt verkopen.pas als je daar echt zeker van bent zou ik het doen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:30

Ik kan me zo voorstellen als ie het goed gaat doen dat ie zichzelf gaat betalen Haha!
Tja en als ie goed staat waar ie staat maakt het toch niet uit op wiens naam het papiertje staat, ik zou dus zeggen, nog even lekker houden, verkopen kan altijd nog.............
Als je hem verkoopt staat ie op dezelfde plek en krijgt aandacht van dezelfde mensen als nu, veranderd voor hem dus niets, alleen krijgt ie nu nog extra aandacht de paar keer per week dat je wel tijd voor hem hebt Haha!

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:52

bedenk goed, je weet pas wat je hebt als je het niet meer hebt!
en verkopen is zo gedaan, terug kopen is een heel stuk moeilijker of onmogelijk soms!

neem een besluit met je hart en wat je ook beslist alles is goed!

nairtje

Re: te weinig tijd... paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:59

Ik heb die periode ook gehad. Nu is mijn zoontje bijna 6 en mijn dochtertje 3 en ga ik weer dagelijks naar Lennon. Hij heeft ook een tijd op een rusthuis gestaan, waar hij dagelijks buiten stond en ik niet iedere dag hoefde te gaan. Het was ook nog een behoorlijk stuk rijden, dus ging ik ongeveer 1 keer per week.
Ben blij dat ik het zo heb kunnen doen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:31

ik ben nu ook weinig bij mijn hengstje maar waar hij staat heeft hij het prima naar zijn zin en de kosten zijn niet super hoog dus ik wacht tot ik zelf ook weer beter in mijn vel zit.
ik denk maar zo als het het beesie niet schaad heb je de tijd het kan altijd beter worden

sucses met je beslissing

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:06

Hier ook zo eentje... ik red het echt niet meer met 2 paarden.. vooral omdat ze op verschillende plaatsen staan, en soms twijfel ik ook wel een beetje om er in elk geval eentje te verkopen.
Maar ja, je hecht je toch aan zo'n dier en in principe komen ze niks te kort..
Lastig is dat he...

Wat voor jou de beste beslissing is is aan jou.
Ik wens je sterkte en wijsheid met het nemen van je beslissing Ach gut

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:49

Ik zou hem niet verkopen, ik merk nu zelf hoeveel moeite ik heb om die beslissing te nemen. (het lijkt wel alsof ik elke keer de verkeerde beslissingen neem) Ik denk dat als je het gewoon kan en wil veroorloven, hij gewoon goed staat bij Saskia. Als hij echt weg is, dan lijkt het me helemaal zo moeilijk. Het is gewoon een supermooi en lief beestje, heb je zoiets van "waar betaal ik nou voor, ik doe er toch niks mee" dan zou ik hem verkopen, klinkt misschien hard, maar niet iedereen is in het bezit van eigen grond, waardoor ene paard houden waarmee je niet veel kan, gewoon te duur is... Veel succes met je beslissing!!!!

@MM Denk je er misschien niet over om een bijrijdster te nemen? dan kunnen jullie samen gaan irjden, dat is ook wel zo gezellig. Krijgen de beide dames beweging en jij voelt je niet zo schuldig over dat de 1 wel aandacht krijgt en de ander niet. Als ze gewoon op de wei staan, krijgen ze genoeg beweging hoor, mijn instelling is dat een paard niet altijd en elke dag bereden hoeft te worden, als ze dan maar wel 24/7 op de wei staan en niet in een stal van 3x3....

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:55

Ik herken dit gevoel helemaal!!!!!
Bij mij heeft 'paarden' ook op een laag pitje gestaan toen de kinderen klein waren. Nu zijn ze 7 en 9 jaar en de oudste rijdt ook met de ponyclub. Nu ben ik weer helemaal enthousiast.
Onze pensionklant heeft sinds ze kinderen heeft ook niet veel meer met haar paard gedaan en nu is hij ondertussen 19 jaar, dat is ook zonde.
Ik heb ook wel het voordeel dat we zelf genoeg ruimte thuis hebben, maar als ik toen mijn paarden op een ander had staan, had ik denk ik ook alles verkocht.

Mocht je hem toch verkopen, troost je dan met de gedachte dat er meer leuke paarden zijn en dat je Ryan niet uit het oog hoeft te verliezen (tenzij dat zij hem weer verder verkoopt).
Of misschien een idee om hem te verhuren, maar dat geeft ook weer nadelen als er iets aankomt.

Sterkte met je keuze!
Laatst bijgewerkt door Sokkebok op 12-10-06 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:57

Ik heb momenteel ook niet heel veel tijd over en door omstandigheden kan ik ook niet elke dag naar mijn paard.
Maar dit is eerder vervelend voor mij, dan voor het paard!

Zolang het paard goed staat en je kan het betalen of je wilt hem echt niet missen... waarom dan niet proberen te wachten op betere tijden? Ik herken het gevoel goed hoor, hier ook twijfels zat...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:50

je mag hem wel aan mij geven Clown Nagelbijten / Gniffelen

Nee, serieus, het is echt moeilijk om paarden en kleine kinderen te combineren, dus ik vind het al knap dat het je lukt tot nu toe.
Als hij daar goed staat en beide partijen zijn tevreden,waarom niet lekker laten staan, over een paar jaartjes zijn je kinderen iets ouder en heb je meer tijd voor Ryan. aan de andere kant, heb je natuurlijk een paard om iets mee te doen, dus op zich kan ik dat ook wel snappen, dat hij weg zou gaan ivm de kosten en de lange tijd die het nog gaat kosten voordat je weer genoeg tijd hebt.
Toch ga ik heel orgineel mee met de rest, doe wat je gevoel zegt en neem ruim de tijd om de beslissing te maken zodat je geen spijt krijgt!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:52

Je kunt de beslissing maar 1x nemen. Bij twijfel, niet doen.
Sterkte!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 06:09

snowdon schreef:
Zolang het paard goed staat en je kan het betalen of je wilt hem echt niet missen... waarom dan niet proberen te wachten op betere tijden? Ik herken het gevoel goed hoor, hier ook twijfels zat...

daar hou ik me ook maar aan vast..

biancaa; m'n dames staan 24/7 buiten, dus dat is verder geen probleem Lachen
bijrijdster is helaas geen optie omdat mijn paardjes bij familie staan en ze niet graag vaak vreemden over het erf hebben

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 08:02

Tja het blijft heel erg moeilijk.
Ik kan begrijpen dat eenmaal de beslissing genomen hij niet meer terug te draaien is. En ook saskia kan niet beloven hem voor eeuwig te houden.

De kleinste is net een paar weken oud en mijn man en ik zijn er over aan het denken om voor ons zelf te gaan beginnen.Ik vind het niet echt fair om hem zomaar te laten staan.
Saskia zorgt goed voor hem, daar kan ik zeker niets over zeggen. Maar ik heb het idee dat hij toch ook meer aan het werk wil, en dat is tenslotte ook mijn taak.

Als ik heel eerlijk ben moet ik ook toegeven dat hij nu hij gedekt heeft een beetje verranderd is, hij is toch meer hengst en ik weet niet ofdat wel zo'n goede combinatie met mij enmijn kleine kinderen is.

Ik weet het......Ik ben er voor gewaarschuwd, en het is logis dat hij meer macho is geworden.
Maar ik ben ook zo eigewijs.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:09

Herken jouw gevoel ook hoor.... Heb zelf 3 kids en hoewel ik de verzorging van de paarden altijd zelf heb gedaan, was het gigantisch druk. Mijn jongste is nu 4 en ik krijg nu pas wat meer tijd voor mijn paarden. Die ik nu ook echt neem ervoor. En ik vind het heerlijk. Ben ook echt blij dat ik mijn merrie niet verkocht heb.
Heb wel een vaste verzorgster gehad uit het dorp. Ze kwam 2 tot 3 keer in de week, zo vaak ze kon. Hoewel het mij pijn deed als ik haar zag rijden, terwijl ik liever het allemaal zelf deed. Maar het is allemaal goed gegaan, was echt een super meid voor mijn paarden. Maar zonder haar had ik het allemaal niet kunnen doen.
Als je hem echt wilt houden, moet je proberen iemand te zoeken die je 100% kunt vertrouwen met je paard. Dan kun je er een goed gevoel bij hebben en is het voor jouw en voor de ander en voor het paard leuk.
Als ik het weer over moest doen, deed ik het weer op deze manier. Heb mijn merrie nog steeds en ben nog steeds super gelukkig met haar. Maar ja... ben nu eenmaal geen tiener meer die thuis woont en zeeén van tijd heeft en kan gaan en staan waar ik wil. Dus het is altijd passen en meten. Maar was voor mij dubbel en dwars waard. Heb hier ook hengsten staan, maar dat is altijd wel goed gegaan met de kids. Heb de kids wel geleerd altijd voorzichtig te zijn en nooit bij de benen te komen e.d. Maar dat is een kwestie van opvoeden....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:13

Hoeveel merries heeft hij gedekt dit jaar?
Is castreren een optie (ivm macho, maar gaat het je om het paard Ryan of de hengst Ryan), of zeg ik nu iets heel geks?
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 13-10-06 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:18

Ik heb ook mijn pony moeten verkopen, omdat ik te weinig tijd had, maar heb mijn paard nog! Mijn pony wordt super verzorgd en hij staat nog op dezelfde plek, dus zie m nog elke dag! Voor hem is het echt veel beter, want er wordt nu meer met hem gedaan! Maar veel succes met jouw beslissing!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:23

Ik had het gehouden een paard is niet zomaar een keuze maar een keus voor het paard zijn hele leven.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:06

Meissie17 schreef:
Ik had het gehouden een paard is niet zomaar een keuze maar een keus voor het paard zijn hele leven.

Ben ik niet met je eens! Soms is een paard beter af met een nieuwe baas die hem meer aandacht kan geven. Een paard hangt (meestal) ook niet zo aan zijn baas en omgeving als een hond b.v. (vaak wel aan andere paarden).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:24

KootMiraDrum schreef:
Is castreren een optie (ivm macho, maar gaat het je om het paard Ryan of de hengst Ryan), of zeg ik nu iets heel geks?

zo'n mooie kerel moet toch een kerel blijven Nagelbijten / Gniffelen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:15

Lowara schreef:
KootMiraDrum schreef:

ik vind 'm stiekem ook veelte mooi om te laten castreren, volgens mij is het een prima dekhengst

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:29

Lowara schreef:
KootMiraDrum schreef:

Daarom vraag ik, gaat het om het paard of om de hengst.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:59

Hengst castreren haalt niks van de kwaliteit van het paard af hoor... .Wordt over het algemeen alleen maar handzamer en meestal ook prettiger in de omgang. Zeker als je een paard heeft voor recreatief gebruik.... Snap dus helemaal wat KMD bedoelt...
Het is misschien wel jammer van de hengst, maar je kan er een super paard voor terug krijgen...
Ik zou er eens goed over nadenken.... Mooie hengsten zat hoor.... het gaat erom of je hem wilt houden.... Knipoog

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:01

een verzorger, waarvan je zeker weet dat die het net zo leuk doet met hem als jij doet Lachen of verhuren??

idee Lachen ik zou mijn paard niet evrhuren, maar een verzorger is een idee, heb verder je niet de hele topic gelezen Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:04

Als het gebrek van tijd van tijdelijke aard is, dan zou ik hem houden. Maar zoals met zoveel dingen moet je er tijd voor maken. Een hengst, vooral volwassen, is doorgaans geen knuffel meer. Wil je die knuffel terug, dan zou ik hem ruinen. Wil je dat hij toch een beetje in zijn eigen onderhoud voorziet (want winst maak je met dekken doorgaans toch echt niet) zou ik hem hengst laten. Als hij ergens staat waar hij aan het werk kan, bij mensen die hem aankunnen, zou ik hem hengst laten. Het feit dat hij door de keuring is gekomen, betekend dat hij kwaliteit heeft. Hoeveel paarden heeft hij gedekt, hoeveel vraag is er naar hem?