Welsh Cob inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Welsh Cob inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 21:41

Ben nieuwschierig naar jullie ervaringen met het inrijden van Welsh Cobs.
Was zelf helemaal niet van plan een onbeleerde te kopen maarja, toen ik Pride zag vielen mijn eisen spontaan weg Clown
Ben nu dus benieuwd hoe het bij jullie gegaan is. Makkelijk, moeilijk, problemen waar je op stuitte.
Heb je het helemaal zelf gedaan (zo ja, deed je dit vaker?) of laten doen en waar dan?

Zelf ga ik gewoon beginnen met wandelen met hoofdstel, longeren, zadeltje op en dan zie ik wel. Heb al meerdere die er best de eerste keren op willen (en ook ervaring hebben) maar als mijn gevoel er niet goed bij is breng ik haar gewoon een poosje weg om 'prof' in te laten inrijden.

Brand los Lachen

Sensi

Re: Welsh Cob inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 22:22

Hoi,
Ik ben momenteel zelf onze cobmerrie van 3,5 jaar aan het inrijden. Ze doet het echt super. Ik heb er nu ongeveer een 10tal keer opgezeten en ze heeft nog geen enkele keer gebokt of gesteigerd. Het is echt een superbraaf ding.
Vorig jaar heb ik ook onze (toen 4 jarige) hengst ingereden, hij was echter een ander paar mouwen. Maar het was ook een hengst hé.
Ik heb toch al een 6tal paarden zadelmak gemaakt en ingereden en eigenlijk ging het bij allemaal (met uitzondering van de hengst) goed.
Heel veel succes en vooral veel plezier met je paardje!!!!!!!!!!

Groetjes Sensi.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 08:29

Ik heb een 4 jarige hengst en deze gaat daar een prof worden zadelmak gemaakt aangezien hij soms een te enthousiast kan zijn. En mijn merrie heb ik ook zadelmak laten maken. Mijn voorkeur gaat toch naar het zadelmak laten maken door een prof benje zeker dat je paardje goed zadelmak terug komt. (zeker met hengsten)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:02

Ik heb hengst Brenin zadelmak gemaakt en dat ging eigenlijk zonder problemen. De meeste zijn praktisch zadelmak geboren. Hij was alleen wat rillerig voor mijn been,maar dat is vrij snel overgegaan Lachen
Waar je wel op moeten letten bij een cob vind ik, is dat ze vaak laat rijp zijn en op 3 jarige leeftijd vaak nog niet voldoende uitgegroeid zijn. Brenin is dan ook op 4 jarige leeftijd beleerd. vaak zijn ze dan vaak een stuk verder en beter uitgegroeid Lachen

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:20

ik heb mijn welshcob ook zelf zadelmak gemaakt, ik had hem vanaf veulen en altijd mee rondgesjouwd, hij was erg mak en konden zo opstappen, wel heb ik hem eerst aan de dubbele longe gedaan zodat hij al kon sturen en stoppen voor dat we er op gingen, de 4 de keer OHZ zijn we al met hem het bos ingeweest achter een braaf paard aan, het ging eigenlijk vanzelf met hem, ook zadelmak geboren denk ik!! Haha!

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:48

mag het ook een welsh pony zijn Clown

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:54

Wij hebben er hier al een stuk of 10 beleerd en dat is altijd zonder problemen gegaan.
Als ze je eenmaal vertrouwen rijdt je er zo mee weg.
Een Cob zou ik niet zo snel wegbrengen om te beleren, de vertrouwensband is een hele goede basis die een vreemde niet heeft.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 18:16

Bedankt allemaal!

Ponyta:
Je mag wel roepen, maar die heb ik zelf al meerdere beleerd (voor de wagen) en zadelmak/wedstrijd klaar gemaakt dus dat weet ik als geen ander *LOL* Knipoog

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:25

Dankjuh.
ik heb mijn pony half beleert toen ze 5 was kreeg ik haar, en ze was super druk, maar ze kon haast niks. Je kon er wel met zadel op zitten en dan ging ze niet bokken. maar stuuren dat kende ze niet echt. dus ik heb haar half in gereden. Pling

(En een man bij mij in de buurt heeft een paar fok merry's en hengsten. en die heb ik ook ingereden. en er komen elk jaar nieuwe. en die mag ik ook in rijden)

Djahil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:04

Leuk topic! ik ga daar volgend jaar ook aan beginnen, ben ook heel benieuwd hoe het zal gaan. Ik verwacht niet dat wegbrengen naar een professioneel iemand nodig zal zijn, ik denk dat je het best zelf kunt doen met hulp van een ervaren persoon Lachen

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:28

Topcob schreef:
Wij hebben er hier al een stuk of 10 beleerd en dat is altijd zonder problemen gegaan.
Als ze je eenmaal vertrouwen rijdt je er zo mee weg.
Een Cob zou ik niet zo snel wegbrengen om te beleren, de vertrouwensband is een hele goede basis die een vreemde niet heeft.

Ben ik het wel mee eens. Op deze manier hoop ik mijn cob ook zadelmak te maken. Vertrouwen heeft ze nu al in me. Nu nog verder uitbouwen.
Succes met het zadelmak maken!
Ik pak mijn merrie pas echt op op moment dat ze 4 jaar oud is. Dat geeft mij een fijn gevoel en mijn merrie kan nog lekker rustig groeien en genieten.

micaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 18:33

ik heb ook mijn eigen pony in de zomer beleerd Haha! (maar niet aleen hoor Tong uitsteken )

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:13

hey Kim ik zal je wel helpen hoor.....Vind je paardje hellemaal te gek en je hoeft maar te roepen ik ga er wel op.... maar dat weet je wel, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:23

Hihi, ik heb er ooit een perongeluk zadelmak gemaakt Haha!
Albert en Dirk waren op wedstrijd (SGW mennen) en Dirk vroeg of ik Girly s'morgens even onder het zadel wilde rijden omdat ze s'middags pas laat dressuur moesten te rijden.
Ik dus rijden en vond dat ze slecht op het been reageerde, toen ik dat tegen Dirk zei zei hij dat dat wel kon kloppen want er had nog nooit iemand opgezeten Nagelbijten / Gniffelen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 21:25

Hahahaha geweldig Ilindra!

Roos:
Ja je aanbod is ect dubbel en dwars geaccepteerd hoor.
In het voorjaar mag je me echt komen helpen, graag! Haha!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 23:05

Ik heb deze zomer ook een Welsh Cob zadelmak gemaakt. Vier was ze toen, en al betuigd. Werd ook regelmatig gelongeerd met touwtjes. Zadel erop gelegd, lekker gelongeerd, zo erop gestapt. Heel iets rillerig, maar dat was met 20 seconden af, reed er zo mee weg...

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:51

Ik heb het ook zelf gedaan, dat wilde ik juist heel graag en was ook speciaal op zoek naar een groen blaadje Lachen
Eerst een jaar gewandeld en wat (nh) gespeeld op de grond, het vertrouwen was er en ze vond het helemaal oke toen ik op haar rug ging.
Eigenlijk is het als vanzelf gegaan, heel rustig aan en eigenlijk vooral buitenritjes gemaakt. Pas nu ze 6 is vind ik dressuur zelf ook wel leuk en beginnen we aan het 'serieuzere' werk.

Wel heb ik ervaren dat Fenna heel gevoelig en eigenzinnig is, doordat wij alles volgens NH doen is alles goed gekomen. Maar ik denk dat als ik haar op een traditionele manier (zoals ik op de manege geleerd heb vroeger) had beleerd het heel anders had kunnen aflopen. Ze werd vrij heet en koppig als ze iets niet begreep namelijk, door goed te blijven letten op signalen van het paard is het goed gekomen.

Achteraf gezien had ik ook liever een jaar langer gewacht, volgende keer beter Lachen

CorineH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:41

Ik toen der tijd mijn verzorg welshcob ingereden en daarna mijn eigen welsh cob, en dat is ook allemaal goed gegaan.
Gewoon inderdaad lekker beginnen met longeren enz. Je merkt snel genoeg of het allemaal wel of niet goed gaat.
Gaat het niet goed kan je haar altijd nog zadelmak laten maken toch?

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:23

wij hebben er verschillende ingereden, onder het zadel en voor de wagen gaat heel goed en makkelijk een enkele niet helemaal, maar het komt eigenlijk altijd weer op vertrouwen neer! en dat de geene die hem/haar inrijdt respect en met rust de pony blijft behandelen!! als je zelf een slechte dag hebt of je zit niet lkkr in je vel , dat kun je gelijk aan een cob merken!! dan kun je hem beter in de bak gooien of op stal laten staan!! maar heb je hun vertrouwen dan kun je er alles mee en zullen ze alles voor je doen!!!! Knipoog

groetjes

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 22:50

Bedankt allemaal Lachen
Ik merk nu inderdaad al dat haar vertrouwen in mij (in een kleine maand) erg hoog is. Ze laat zich heel snel overhalen door mij om zogenaamde enge dingen te doen. Heel mooi om te zien.

Vidn het ook leuk dat jullie dat eigenlijk allemaal roepen.
Ik ben zelf enkel bekend bij de Welsh A pony's en daarbij is gemiddeld wat meer overtuigingskracht nodig om voor je te gaan, vind ik (maar als ze eenmaal voor je gaan is het ook wel voor 100%!)!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 08:06

Mijn Cob Charly heb ik al vanaf dat hij 8 maanden oud is. En heb ik afgelope zomer zadelmak gemaakt, maar ook hij is net als Brenin, de hengst die Youngster heeft beleerd, zadelmak geboren.
Van te voren had ik al enkele keren er zonder zadel op gezeten en rond gestapt wat hij allemaal prima vond. Later zadel erop, en toen kon het gaan beginnen. In het begin deed hij het super, maar de laatste 4-5 weken heeft hij alleen maar gestaakt... Nu sinds een week doet hij weer lopen en gaan we weer verder waar we gebleven zijn. T voorjaar van 2007 is het de bedoeling hem echt door te rijden en uit te brengen in de wedstrijden.

Succes met het beleren van Pride!

la_chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:39

mijn cobje was 2 jaar toen ik hem kocht en heel eenkennig, door veel te stappen buiten en te poetsen en kroelen heb ik een enrome band met hem ogebouwd.
hij is nu 3.5 jaar en de liefste pony die ik ooit heb gehad Bloos
hij is helemaal gek van mij en ik van hem Haha!
nu rijd ik zo af en toe zonder zadel buiten en dat is eigenlijk meteen perfect gegaan hij luisterd erg goed doordat ik veel tegen hem praat,
hij regageerd erg snel en goed!
nu heb ik een boomloos zadel gekocht en dat gaat ook perfect Haha!

ik denk dat onze welsh-cobjes gewoon schatten van ponny's zijn en heeeel leergierig zijn Haha!

veel liefs van annika

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:39

Tja, wat zal ik zeggen na al die "geweldige" verhalen. Morris is helemaal niet zo "geweldig", dat heeft echt wel de nodige voeten in de aarde gehad, en nog. Ondanks zeer goede begeleiding en veel werk, is hij nu pas (4,5) op het moment dat ie veilig berijdbaar lijkt.
Het zit bij Morris tussen de oren, alle dingen waar het gemiddelde paard een maand over doet, deed hij in twee dagen, of minder. Maar wat er bij hem maar niet in wilde was dat de grote boze buitenwereld helemaal niet zo eng was als hij dacht. Alles, echt alles wat van buiten kwam, was aanleiding om te schrikken en het ook maar gelijk op een lopen te zetten. Zelfs als hij met zijn staart zwiepte en dan per ongeluk tegen de afzetting van de bak kwam, dan was ie alweer vertrokken. En dan ook nog eens zo snel, dat je echt onmogelijk kon blijven zitten, het effect van een kleedje onder een servies uittrekken, een Ferrari zou jaloers zijn op z'n acceleratie.
Maar verkeersmak was ie vanaf dag een. Je kon de staart van z'n kont afrijden, hij kéék niet eens!
Zadelmak hebben we hem nooit gemaakt, dat was ie al, bit idem, hij zat er niet mee; liep rond met een smoel van: ja en? Is dit apart dan? Maar onder een boom doorlopen en dan een pets nakrijgen van een zwiepend takje, wegwezen!!!!!!!!!! Het leven is zwaar voor een jonge Welsh-Cob, zeker als je Morris heet............... Haha!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:32

Die van mij gaat ook nog wel wat voeten in aarde zetten.
Maar ach, ze hebben wel een eerlijk karakter, dus komt vast goed.

annemarie_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:14

Ik heb mijn welshcob die nu 16 is zelf ingereden. Heb m gekregen als veulen.
Wat ik erg bijzonder vond, is dat alles op zijn tijd moet. veel als veulen, jaarling en twenter mee getuteld en goed luisteren naar jou gevoel of ze er aan toe zijn. hij gaf zelf aan als tie toe was aan nieuwe dingen, werd tie ondeugend, blijkbaar niet meer spannend. Toen hij 5 was, had ik hem goed aangereden.