Draver, welke gangen zijn dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Draver, welke gangen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 20:46

Ik rij momenteel een draver, maar telkens wanneer ze iets niet snapt of als ze gewoon tegendraads is dan gooit ze er andere gangen in. Heel vervelend als je het gewoon bij een normale staf/draf/galop wilt houden. Maar aangezien ze te koop staat is het voor een ander misschien juist aantrekkelijk als ze wat extra gangen heeft.

Maar nu zie ik door alle beentjes de gang niet meer Clown . Ik zie vanaf de foto's dus echt niet meer of het een tölt, telgang of gewoon een vreemde draf of stap is.

foto1: De eerste 'rare' gang die komt bij van draf naar stap als ze het niet begrijpt:
http://fotoos.mlpforum.com/Tout/photos/photo1.jpg
het lijkt op stap, maar dan heel snel, het is het best te vergelijken met dribbellen. Tijdens het googlen kwam ik een gang tegen die vooral bij Tenessee Walking Horse voorkomt en er qua omschrijving wel op lijkt.

foto2:
http://fotoos.mlpforum.com/Tout/photos/photo2.jpg
Volgens mij is dit een telgang?

foto3:
http://fotoos.mlpforum.com/Tout/photos/photo3.jpg
En dit tölt? Maar volgens mij moet dat achterbeen dan toch dichterbij het voorbeen staan?

foto4:
http://fotoos.mlpforum.com/Tout/photos/photo5.jpg
Ook tölt?

foto5:
http://fotoos.mlpforum.com/Tout/photos/photo7.jpg
Gewoon een hele vage galopsprong? Verward

http://fotoos.mlpforum.com/Tout/index.html
nog een aantal foto's

Het gaat echt alleen om de gangen van het paard, welke hier allemaal onbedoeld waren, ik deed een poging tot een rustig drafje, maar ze was er blijkbaar al een aantal dagen niet uitgeweest en had wat energie teveel dus qua rijden is het niet veel Bloos .

Alvast bedankt Lachen .

Sempre

Re: Draver, welke gangen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:49

Ik heb hetzelfde probleem als jou! Bloos
Echt zo vervelend!

En vaak zijn het allemaal mixjes van gangen, ik ben er ook niet goed in om te beoordelen wat het is! Lachen
Iig zit er waarschijnlijk wel tölt in, en die ene foto is volgens mij idd telgang!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:52

Die foto's waarvan jij dacht dat het telgang was, lijkt idd telgang. Voor en achter gaan tegelijk.

Ik heb zelf een draver die af en toe in de tölt schiet als er hele enge dingen zijn, ik probeer het er juist uit te rijden, omdat het heerlijk is een draver die kan tölten. Helaas lukt het niet Clown

Wel heb ik bij een handelaar waar ik vroeger reed dravers met tölt gereden. Die hadden niet gekoerst en hadden dat als natuurlijke gang erbij zegmaar. Zit echt heerlijk en ik zou dan ook als ik jou was proberen het er netjes in te krijgen, zodat je haar met een extra gang kan verkopen.

Telgang heb ik verder geen ervaring mee.

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:54

Heb ook al 13 jaar een E-pony die waarschijnlijk ook draversbloed heeft. Wijd van achter in de snelle (middendraf) draf. Ik had altijd slechte cijfers voor de galop. Beetje drafachtig. Die van mij kan ook zo "gek" draven. Zit absoluut niet fijn vind ik? Weet niet waar het vandaag komt, maar het is meestal als hij zenuwachtig is...
Ik rijd met Mando lekker buitenritten in het weekend.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 21:01

Op zich zou ik die gang wel door willen rijden, ik vind het wel fijn zitten, maar de huidige eigenaar wil die er juist uit hebben. Maar als ik weet welke gangen het zijn is het misschien wel makkelijker om haar te verkopen aan iemand die dat juist wel wil (en nog beter die zelf ervaring ermee heeft en het zelf goed kan doorrijden).

Wel grappig dat het bij meer dravers voorkomt, met dravers heb ik juist altijd moeite met de galop, en die gaat bij haar wel weer goed, en ze zit voor een draver ook echt super in draf en galop, alleen ja, volgens mij zijn de hulpen niet helemaal goed aangeleerd Scheve mond .

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:04

ik heb ook meer problemen met de tölt dan met de galop!
Ik vind het echt een rotgang, en ik vind het voor geen meter zitten. Bloos
Komt vooral denk ik, omdat ze het doet wanneer ik het niet wil! Clown

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:47

Ik zie volgens mij geen tölt, wel telgang, draf en galop.

Volgens mij moet je gewoon veel meer naar de ontspanning toe rijden. Ik zie op de foto's een gestressed, opgefokt paard. Rival gaat ook vooral tolten als ze gestressed is, als ze rustig is blijft ze draven. Probeer eens wat meer overgangen te rijden en écht ontspannen te blijven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:53

Wendy....de spijker op zijn kop!!! Ga eerst een longeren om dit dier te laten begrijpen wat de bedoeling is! Hij zet n.l zijn rug op een wel heel erge manier vast! Als je op deze manier door gaat zal hij er niet beter, maar slechter door worden!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 16:58

Ik wist van tevoren ook niet dat ze al heel de week niet uit haar stal was geweest. Ik ben niet anders met haar bezig dan naar een ontspannen draf toe rijden, en dat gaat ook steeds beter, maar aangezien het niet mijn paard is en ik ook niet elke dag kan kan ik hier verder ook niet meer aan doen dan wat ik nu doe. En ze zet zich niet vast, ze zit gewoon helemaal vast, maar ze laat gelukkig wel steeds meer los. Dit was gewoon even een rampritje waarin ze veel rare gangen deed, normaal gaat het een stuk beter en relaxter.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:06

Als je paard op deze manier van "slag "af is moet je gelijk stoppen en gaan longeren! Op deze manier maak je het probleem alleen maar erger! En als ze over haar hele lijf vast zit, zoals je zelf zegt, moet je de rug al helemaal niet belasten!! Trouwens als ik een paard opnieuw zou moeten beleren doe ik dat niet maar een keer per week en laat hem de rest op stal staan! Misschien fout van de eigenaar....maar ik zou dan direkt stoppen met zo iemand nog verder te helpen! Het is n.l mijn nek die breekt als het mis gaat!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 17:24

Heb je misschien wel gelijk in dat ik beter had kunnen stoppen en gaan longeren, ik was nu misschien teveel gericht op het rondje normale draf terwijl zij bomvol energie zat en daar gaat zij natuurlijk alleen nog paniekeriger van doen.
Ik rij als de eigenaar het me vraagd, dus ik dacht dat hij gewoon nog de rest van de week had gereden, maar dat bleek dus niet zo te zijn.

Wat betreft de rug, ik weet niet precies hoe dat zit, volgens mij is dat gewoon omdat ze te lang en teveel omhoog met de kin op de borst heeft moeten lopen. Als ik haar rij naar voren en naar beneden loopt ze veel beter.
Ik rij ook maar hooguit een half uur drie kwartier en ga daarna een relaxt rondje naar buiten stappen, dat vind ze wel leuk Lachen .

Aan de ene kant zou ik ook wel zeggen van je kan beter stoppen, maarja, als ik het niet doe wie waat wat voor iemand er dan op gezet zal worden? Want met de vorige berijder is ze juist 'verpest' Scheve mond .

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 23:52

IcePrincess schreef:
Op zich zou ik die gang wel door willen rijden, ik vind het wel fijn zitten, maar de huidige eigenaar wil die er juist uit hebben. Maar als ik weet welke gangen het zijn is het misschien wel makkelijker om haar te verkopen aan iemand die dat juist wel wil (en nog beter die zelf ervaring ermee heeft en het zelf goed kan doorrijden).

Wel grappig dat het bij meer dravers voorkomt, met dravers heb ik juist altijd moeite met de galop, en die gaat bij haar wel weer goed, en ze zit voor een draver ook echt super in draf en galop, alleen ja, volgens mij zijn de hulpen niet helemaal goed aangeleerd Scheve mond .

Als de eigenaar het er uit wil hebben, zou ik het er niet proberen in te krijgen zegmaar, je kan het misschien overleggen wat het beste zou zijn voor de verkoop. Het moet iig denk ik OF erin OF eruit, maar niet half om half wanneer ze er zelf zin in heeft. Dan heb je een paard dat niet doet wat je vraagt en dat is slecht voor de verkoop.

Over dat fijn zitten Haha! Ik moet zeggen dat ik nog nooit een draver met rotgangen gereden heb (ondanks het doorzitten Clown ) Ze zijn over het algemeen vrij vlak in de gangen, waardoor vooral de galop makkelijk uitgezeten kan worden. Het lijkt voor mijn gevoel altijd rustiger te gaan dan het in werkelijkheid gaat iig.
Wat trouwens ook heerlijk is, is een stukje rendraf, als ze gekoerst heeft kan ze het denk ik ook wel. Ik ga in het bos wel eens helemaal voluit. Is zo vreemd, je blijft dan gewoon (relatief) stil zitten, terwijl je paard in een tempo gaat, waarmee ze er paarden in rengalop uitloopt (en dat met gemak! )

Over dat longeren: Dravers zijn hete paardjes en hoe meer je vraagt en evt boos wordt, hoe erger het allemaal wordt. Als je het gevoel hebt dat het even niet gaat, kun je haar misschien inderdaad beter gaan longeren en evt daarna weer opstappen. Ik heb altijd het gevoel dat hoe meer ik (dressuurmatig) van haar vraag, hoe vervelender en 'renneriger' ze wordt.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 18:29

xtostarlight schreef:

Als de eigenaar het er uit wil hebben, zou ik het er niet proberen in te krijgen zegmaar, je kan het misschien overleggen wat het beste zou zijn voor de verkoop. Het moet iig denk ik OF erin OF eruit, maar niet half om half wanneer ze er zelf zin in heeft. Dan heb je een paard dat niet doet wat je vraagt en dat is slecht voor de verkoop.

Dat is ook precies de rede waarom ik deze vraag stelde, als ik weet welke gangen erin zitten kan dat goed zijn voor de verkoop om haar dan te kunnen verkopen aan iemand die wel graag verder wil met deze gangen. Want ik vind het zonde om het eruit te rijden.

Maar goed, het heeft verder geen nut meer, ze gaat een deze weg, hij heeft een nieuw paard en zij gaat dus naar iemand anders (volgens mij gewoon een handelaar Scheve mond ) . Ik kan alleen maar hopen dat ze goed terecht komt bij iemand die weer een leuk rijpaardje van haar kan maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 06:37

Nancy_ schreef:
ik heb ook meer problemen met de tölt dan met de galop!
Ik vind het echt een rotgang, en ik vind het voor geen meter zitten. Bloos
Komt vooral denk ik, omdat ze het doet wanneer ik het niet wil! Clown

Zo te horen loopt jouw paard telgang als je vindt dat het voor geen meter zit. Een langzame telgang is idd niet lekker uit te zitten. Tölt zit (altijd) heerlijk, ook als je paard het doet als jij het niet wilt. Clown

Ik zie op de foto's van TS:
1e foto: gewoon draf
2e foto: kan telgang zijn, maar ik denk dat het tölt is. Zo te zien komt het achterbeen qua beweging niet gelijk met het voorbeen mee, maar loopt het vóór op de beweging. (RA steunt heel duidelijk, kijk maar naar de doorbuigende kogel, RV steunt nog niet, want de knie is nog niet gestrekt, LV komt eigenlijk nét los van de grond, terwijl LA al halverwege de beweging is). Gezien het feit dat het niet hard gaat, én in een wending is kan het haast geen gebroken (ren)telgang zijn.
3e foto: is wel degelijk een tölt, geen telgang. Benen worden nl niet tegelijkertijd opgetilt en neergezet.
4e foto is een duidelijke volledig laterale telgang (schweinepass dus eigenlijk), niet de gebroken 4-takt (ren)telgang die je wilt zien áls je telgang rijdt.
5e foto lijkt mij gewoon een zeer uitgestrekte draf - niet zo vreemd met een draver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:10

Idd telgang, maar een paard dat de hele week op stal staat, zal zijn gangen niet verbeteren, kans dat als jij rijdt nietalleen explodeerd maar ook nog spier/peesproblemen kan oplopen.

Niet wat je vraagt, weet ik wel, maar kan het niet laten. Iemand die zijn paard de hele week op het hok laat staan, krijgt eerst een uitbrander eer ik verder help. Blijft hij op het hok is het einde oefening. Het paard ziet er wel gespierd in de achterhand uit, dus zonde dat hij zo weinig beweging krijgt. Kan het zijn dat het dier zo stijf is geworden in die week dat hij met moeite iemand op zijn rug kan laten zitten en zelf nog kan bewegen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:26

Russel: als je iets beter leest, zal je zien dat het niet TS's verantwoording is/was dat het paard niet van stal is geweest. Je kan dus wel een uitbrander geven, maar die bereikt 'de dader' niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:46

Als je zelf ook goed leest, lees je dat ik de uitbrander dus niet tegen haar heb maar tegen de eigenaar van het paard.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:24

@Ibbel; de tölt is toch dat je zeg maar in het zadel blijft zitten, en dan heen-en-weer geschommeld wordt?
haha weet niet hoe ik het beter kan uitleggen! Haha!
Maar dat doet die van mij dus! Clown
*sorry offtopic Tong uitsteken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:09

Als je van links naar rechts heen en weer geschommeld wordt, telgangt je paard. Bij de tölt voel je heel duidelijk een 4-taktbeweging onder je kont, met name de achterbenen voel je links rechts onderstappen. Eigenlijk voelt tölt het meest aan als stappen, maar dan versneld.
Van tölt wordt wel gezegd: het lijkt of het paard draaft van voren en stapt met z'n achterbenen. Daarom gooit-ie ook niet op, want wat de achterbenen doen voel je het best.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 01:08

Tolt is eigenlijk een snelle stap alleen ligt het tempo veel hoger (zelfde beenzetting)
AfbeeldingAfbeelding

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:25

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 15:18

Rauka schreef:
Dit is ook hardstikke tolt/schweinepass:
http://fotoos.mlpforum.com/Tout/photos/photo9.jpg

Jah idd! Volgens mij gebroken tolt, want schweinepass is het net niet.
Het lijkt wel nr.1 van het langzame tolt op dat plaatje wat ik hierboven plaatste.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:18

Rauka schreef:
Dit is ook hardstikke tolt/schweinepass:
http://fotoos.mlpforum.com/Tout/photos/photo9.jpg

Dat is een tölt, en dus géén schweinepass. Tölt en schweinepass is niet hetzelfde. Schweinepass is 2-takt, Li voor en Li achter (bijvoorbeeld) gaan gelijk op. Op de foto kan je zien dat het een viertakt is: Linksvoor belast nét nog wel, linksachter is al opgetild, rechtsachter gaat nét steunen, en rechtsvoor zit precies halverwege steunen en optillen.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:23

@ Ibbel: hééle laterale tolt dan! Daarom twijfelde ik Knipoog

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:15

Heej deeb!! whaha jij maakt allemaalt topics en je zeg het niet eens!! Tong uitsteken Vindt de foto's wel grappig geworden Tong uitsteken.Zit er nog steeds mee toen ik die leraar tegen kwam Boos! Dacht dat je die fotos niet op bokt zou zetten hahaha.Doe je der nog of niet ? Nou groetjes!!