Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
In het dagelijks leven beoordeel ik paarden en pony's op hun BCS en koppel daaraan eventueel advies. in het kader van mijn opleiding (management en paardenhouderij) wil ik proberen om af te studeren op dit onderwerp (te dikke pony's op de keuring met de gezondheidsrisico's). 
joostvangestel schreef:Jureren is heel moeilijk. Dingen die je niet kan zien, kan je niet beoordelen. Dat geldt voor fouten zowel als goede dingen. Desalniettemin mag een jury best nadenken als een pony te vet is en eens achter zijn oren krabben waarom het beestje te vet is
)
) Blijkbaar zijn dat de betere pony's, die hebben het extra vetlaagje niet nodig. 
Westernfreak schreef:Mijn mening is zo onderhand wel bekend denk ik.In het dagelijks leven beoordeel ik paarden en pony's op hun BCS en koppel daaraan eventueel advies. in het kader van mijn opleiding (management en paardenhouderij) wil ik proberen om af te studeren op dit onderwerp (te dikke pony's op de keuring met de gezondheidsrisico's).
WF, ik ben het absoluut niet met je eens dat jonge pony's beter iets te dik dan te dun kunnen zijn. Uit onderzoek (bij paarden welliswaar) is gebleken dat jonge paarden die te goed gevoerd worden vaak last krijgen van OCD en dergelijke gewrichtsproblemen. Mede om die reden zijn de voederwaarden een aantal jaren geleden aangepast voor jonge paarden.
Ik zie de jonge paarden liever iets te schraal dan te dik ! De jonge pony's lijken bijna op volwassen pony's.
Het vet voeren is denk ik ontstaan doordat je met vet (kleine) gebreken bij de pony kunt verbergen. De jury ziet deze kleine gebreken niet, waardoor de pony mooier lijkt dan 'ie is en de pony wordt dus vooraan gezet. Zo kom je in een spiraal terecht.
Dat veel pony's hoesten (en ja, dat doen ze), komt volgens mij door het opstallen. Er worden IMO methodes gebruikt die ronduit dieronvriendelijk zijn (vet voeren tot de pony bijna hoefbevangen is, pony (met veulen) binnen houden in het weideseizoen). En inderdaad hoefbevangenheid, niet drachtig krijgen, hyperlipemie en wellicht straks ook gewrichtsproblemen lijken erbij te horen....
Het lijkt mij dat fokkers daarmee hun eigen glazen in gaan gooien, of dat we een duidelijke scheiding krijgen tussen (ongezonde) showpony's en gebruikspony's.
Oftewel.. voer em lekker tegen het bevangen aan, misschien wordt je dan wel kampioen..
PeeWij schreef:Zelf ben ik ook A fokker en probeer mijn pony's altijd in de ideale conditie, in mijn ogen, op de shows en keuringen te hebben. Ondanks de vele opmerkingen over ophokken en niet samen kunnen met de sport, nodig ik jullie nu alvast uit om eens bij mij op stal te komen kijken. Pony's gaan 's-ochtends om 7 uur naar buiten en 's-avonds op zijn vroegst 6 uur naar binnen. Ze worden tevens 3 keer in de week gereden en daarnaast ben ik ze ook aan het tuigen. Toch wil ik aankomend seizoen bewijzen dat je met deze pony's ook mee kunt doen op de keuringen. Ik hoef geen eerste plaatsen te halen, maar verwacht wel degelijk eerste premies met aanwijzingen voor de CK. Ik fok ondertussen alweer een aantal jaren en heb begin dit jaar een nieuwe start gemaakt. Er wordt hierboven ook gerefereerd aan een stuk in de paardenkrant. Op zich mag iedereen zijn of haar mening hebben hoe ze pony's willen houden, maar breng dit niet zo naar buiten, zeker als je weet welke positie deze persoon binnen het stamboek bekleed! Tevens vanuit mijn bestuursfunctie binnen het WPCV zijn dit ook issues die op vergaderingen worden besproken en over nagedacht. JoostvG brengt het overal mooi, maar hij heeft ook gelijk. Geef mij maar een pony die in de jeugd niet wordt aangekeken en naar mate de jaren vorderen steeds mooier wordt. Ontwikkeling, diepte en rugbespiering heeft in ieder geval niets met vet te maken!

PeeWij schreef:In de vergaderingen wordt voornamelijk gesproken over de algehele gesteldheid van de pony's, daarin is dit onderwerp zeker een aandachtspunt. De welshwerled is wel een wereld van vast geroeste mensen. Ik ben een van de jongere met mijn 30 jaar. Gelukkig zie je steeds meer jonge aanwas. De oudere doen het al 30 jaar op deze manier en het enige wat je hoort is vroeger was het beter. Deze denkwijze krijg je niet zomaar doorbroken en als je dan hoort wat ze voeren is het altijd maar een handje brok en wat hooi. Nou daar hou ik mijn pony's niet mee op de conditie die ik graag zie. Daarnaast vind ik het niet erg om mijn pony, met een zwakkere rug, een aantal keren in de week te longeren met bijzetjes eraan. De oudere kunnen dit niet zeggen ze! Dus voeren ze de ruggen maar strak. Maar dat is geen bespiering in de bovenlijn!
PeeWij schreef:De welshwerled is wel een wereld van vast geroeste mensen. Ik ben een van de jongere met mijn 30 jaar.
Citaat:Daarnaast vind ik het niet erg om mijn pony, met een zwakkere rug, een aantal keren in de week te longeren met bijzetjes eraan. De oudere kunnen dit niet zeggen ze! Dus voeren ze de ruggen maar strak. Maar dat is geen bespiering in de bovenlijn!
PeeWij schreef:Breukelen heeft er dit jaar ook voor gekozen om op de datum van Zuid te gaan zitten. Is natuurlijk wel midden in de bouwvak. Zuid heeft hier jarenlang last van gehad. Dit is ook de grootste reden waarom de keuring in Vught vervallen is. Daarnaast heeft de leeftijd van de gemiddelde fokker er ook mee te maken. Ik rij met trailer voor stal Heesakker. Mensen van 70 jaar en waren al 10 jaar niet meer op de keuringen geweest. Dit is ook een reden!