Dikke shetlanders op keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Dikke shetlanders op keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 19:58

Ik lees (uiteraard) altijd de paardenkrant Bloos En daar staat ook regelmatig een rubriek over shetlanders in; één of andere keuring.

Maar het valt me op dat al die premiepaardjes héél dik zijn Bloos
Ik heb het eens bij wat mensen nagevraagd die ervaringen hebben met keuringen, maar die zeggen dat shetties juíst slank moeten zijn.

Wat is nou de bedoeling; dikke of dunne shetten? Of maakt het helemaal niets uit.

Ik ben namelijk al een half jaar aan het knokken om mijn shet dun te krijgen/houden, maar als shetten ook dik op de keuring mogen verschijnen baal ik wel als een stekker Tong uitsteken (heb er namelijk veel tijd in gestoken Clown )

Dennis

Re: Dikke shetlanders op keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:13

Dik.

Mijn pony's zijn steenvast te mager ondanks dat ik al meer dan een maand van te voren bezig ben ze vol te proppen Tong uitsteken. Bij mij zijn ze normaal in sport conditie en dus een stuk slanker. Ik begin er iets meer handigheid in te krijgen, dus dit jaar ging het wel aardig (behalve dat er 1 zich kreupel gewerkt had op de dag van de keuring...).

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:14

Dik maar ook niet weer niet te dik, dat is ook niet goed.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 07:53

Maar jij gaat naar eht NMPRS en daar meoten ze inderdaad enit dik zijn, bij het NSPS net wat Dennis zegt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:04

Ik vind het anders niet zo'n goede zaak dat ze (te) dikke pony's willen zien. Die mankeren veel eerder wat en het beeld van weide-ornamentje ipv pony waar je van alles mee kan wordt ook nog eens in stand gehouden.
Bij de KWPNers is het weer anders. Moeten ze haast uitgemergeld zijn willen ze goed in het type staan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:10

ja! Ik ben het ook eens. Ze moeten te dik zijn, terwijl dat niet gezond is Frusty

slecht voorbeeld van zo'n stamboek. Die mensen zouden van shetjes moeten 'houden'.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 08:15

karoliena schreef:
Maar jij gaat naar eht NMPRS en daar meoten ze inderdaad enit dik zijn, bij het NSPS net wat Dennis zegt Knipoog

Wel maf dat dat verschilt per stamboek,
Ik heb altijd het idee gehad dat op een keuring (in het algemeen, dus ook voor NRPS, KWPN etc..) de paarden superdun moeten zijn.
Vind het er btw ook veel leuker uitzien; dunne shetlanders

Anders krijg je ook al gauw weer te horen dat je een grasmaaier hebt in plaats van een pony.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:45

Waarom is dat maf?
Ik vind het juist fijn dat er verschil is. wel jammer dat het met het gewicht te maken heeft, maar verschillende fokdoelen lijkt mij beter. Wanneer er 1 te veel is doorgeslagen (kijk kwpn soms) kunnen ze paarden uit een ander stamboek gebruiken om het weer te corrigeren....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:55

is niet voorbehouden aan het shetlanderstamboek hoor, kwpn merries zijn ook moddervet op de keuring! Echt afschuwelijk als je zo'n beestje voor de sport wilt rijden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:01

Ik zie ook altijd weinig shetlanders in sportconditie op de keuring. Ik heb ook het idee dat de sport niet zo gepromoot wordt bij het stamboek. Ik ben lid geweest van het NSPS maar er ging maar een halve pagina over de "sport" en de rest alleen exterieur. De NSPS kon zelfs destijds Aart van de Kamp niet. Als er toch 1 laat zien wat je met shetten kan is hij het wel. Tja, ze zijn te groot en te slank voor het stamboek, dan tel je niet meer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:07

amondi schreef:
is niet voorbehouden aan het shetlanderstamboek hoor, kwpn merries zijn ook moddervet op de keuring! Echt afschuwelijk als je zo'n beestje voor de sport wilt rijden.

Is niet mijn ervaring, met een vette merrie hoef je echt niet aan te komen. Slank, slanker, slankst moet het daar wezen, al ligt het een beetje aan het type. Hele rassige merrie's zullen wat voller zijn maar een gewoon of ouderwets type moet je op een hongerdieet zetten om die in het gewenste type te krijgen.

Eigenlijk best jammer dat er voor de shetten in de grote maat geen sportstamboek/afdeling binnen het NSPS is. V/d Kamp wil ook pony's van de 1.10-1.15. Eigenlijk jammer dat die het vermelden niet meer waard zijn, het is super reclame voor de shetten! Ik heb liever ook een grote maat, daar kom je net wat verder mee voor de kar en kinderen kunnen er langer mee rijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:35

[***] schreef:
V/d Kamp wil ook pony's van de 1.10-1.15. Eigenlijk jammer dat die het vermelden niet meer waard zijn, het is super reclame voor de shetten! Ik heb liever ook een grote maat, daar kom je net wat verder mee voor de kar en kinderen kunnen er langer mee rijden.

Maar zijn shetlanders zijn grotendeels (ik dacht zelfs allemaal, maar weet het niet zeker) wel VOLLEDIG shet gefokt. Dan zit er alleen een veulenboek papiertje bij of omdat bij de geboorte al te zien was dat ze zo groot werden is er niet eens papier bij aangevraagt.

Kwa type hoeven ze van mij niet extra luxe, maar mijn pony's (die gewoon in nette conditie zijn, niet te dik en niet te dun, sport conditie) worden altijd als te mager beschouwd bij het NSPS. Vandaar dat ik ze toch echt wat laat groeien voor de keuring. Maar bij Roosje merkte ik al dat die helemaal niet meer zo lekker in haar vel zat en het vet met rijden ook echt al wat in de weg zat (terwijl ik haar niet eens moddervet had, maar gewoon goed gevult).

Het NMPRS wil ze wel gewoon netjes zien, niet te dik maar ook niet mager. Kwa conditie zouden mijn pony's daar beter passen (maar kwa type weer niet, te groot en te grof).

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 06:59

Mijn beide pony's zijn ook rond de 1,10 (1 officieel gemeten op ponykeuring) en hebben beide een vol papier. Keurmeester vond het destijds wel jammer dat hij te hoog was. Van mij mag het stamboek wal naar 1,15 m maximaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 07:37

Dat bedoelde ik dus ook, een extra grote maat voor (sport)pony's. Ik bedoel: ze zijn er wel, ze zijn erg gewild en presteren goed, wat is nu de reden dat ze niet opgenomen kunnen worden?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:50

waneer is de volgende shetland keuring eigelijk?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 14:34

arans schreef:

Van het NMPRS is geloof ik in april en juni. Weet ik trouwens niet zeker. Van het NSPS heb ik werkelijk geen idee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:41

NSPS is volgend jaar zomer weer, de datums staan wel op de site van het NSPS.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:34

appelbolfan schreef:
karoliena schreef:

Wel maf dat dat verschilt per stamboek,
Ik heb altijd het idee gehad dat op een keuring (in het algemeen, dus ook voor NRPS, KWPN etc..) de paarden superdun moeten zijn.
Vind het er btw ook veel leuker uitzien; dunne shetlanders

Anders krijg je ook al gauw weer te horen dat je een grasmaaier hebt in plaats van een pony.

dit komt omdat het fokdoel van het nsps shetlandfers zijn, en het nmprs is er voor minipaardjes, vandaar het verschil Knipoog

ik heb zelf ook een shetland merrie van ong. 1,10, ze is bij de stamboekopname 1.08,5m gemeten. ze is dus volledig shet gefokt, ik heb de hele stamboom op papier, maar ze is er dus uitgeknikkert.

safyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:45

Ja dat klopt, een shetlander gaat tot 1.07m
Een stamboek moet een grens stellen.

Maar er is een verschil tussen dikke pony's en pony's die op conditie zijn.
Conditie is dus niet het uithoudingsvermogen of zo maar hoe ze in het geheel zijn.
Je hebt verschil in bouw van shetlanders. Je hebt de brede shets die dik lijken, maar gewoon breed gebouwd zijn. Op het NSPS willen ze graag de grove breed gebouwde shets zien.
Het NMPRS is echt voor mini paardjes, dus het slankere type.
En Ja de wat meer sport gerichte shetlanders zijn gewoon wat smaller en dat zien ze niet zo graag. Maar die zijn niet gelijk te dun, maar tonen gewoon anders.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:18

appelbolfan schreef:
arans schreef:

Van het NMPRS is geloof ik in april en juni. Weet ik trouwens niet zeker. Van het NSPS heb ik werkelijk geen idee.

De keuring van het NMPRS zijn op:
hengstenkeuring is op 31 maart
en de merrie/veulenkeuring op 25 augustus.

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:53

ik vind dat shetlanders moeten niet 'vet'zijn op keurings
maar wij hebben een shetlander die is veel mooier als ze iets voller is , ze is niet te dik ofzo of te zwaar ma ze lijkt gwoon erg vol.

het ligt ook aan de type, oud is meestal wat voller en robuuster gebouwd, het nieuwe type begint wat slanker te lijken wat ik persoonlijk erg jammer vind omdat ik fan ben van ouderwetse type

en ik vind totaal niet dat de shetlanders omhoog moeten in maat, 1.07 is de grens hoger is geen officiele shetlander meer, wij hebben er een die 1.10 is maar die mag niet naar de keurings, omdat ze te groot is , erg jammer maar het is gewoon zo.

als je een sporttype wilt dan vind ik dat je maar een kruising moet pakken of een welsh ofzo die mogen groter zijn. zodat je bij wedstrijden fijn kan meedoen en niet een nieuw type toevoegen, dit wordt teveel gebruikt kijk maar na de friezen, er is nu een nieuw type/ras weet het niet precies arabo friezen, willen wij dalijk ook shetlanderwelshjes hebben of arabo shetlanders
ik dacht van niet, het ras moet niet veranderd worden ik vind het zonde als ze dat zouden doen. Boos!

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:16

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:01

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:18

Ik vind dat Shetlanders wel een beetje bekent staan om hun 'dikheid' .
Maar het komt bij de meeste ook wel door de wintervacht, (in de winter dan) .
Mijn Shetlander is nu niet dik. Ze heeft alleen wel een buikje..
Omdat; Ze een wintervacht heeft, en ze drachtig is. Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 13:35

Taat_ schreef:
Ik vind dat Shetlanders wel een beetje bekent staan om hun 'dikheid' .
Maar het komt bij de meeste ook wel door de wintervacht, (in de winter dan) .
Mijn Shetlander is nu niet dik. Ze heeft alleen wel een buikje..
Omdat; Ze een wintervacht heeft, en ze drachtig is. Knipoog

Die van mij heeft ook een wintervacht en is dragend (ook een buikje dus Knipoog ) maar de keuringen zijn in een periode waarin wintervacht niet aan de orde is. En de meeste merries hebben het veulen dan al lopen. Dus dat is vaak niet de reden van het ''dik zijn''. Maar goed; het gaat ook niet om de reden, maar meer om het idee van zwaargebouwde shets op keuring.

Shets staan idd bekend om hun zogenaamde ''dikheid'', maar als je doorfokt op luxe en ze een beetje in conditie houdt, kunnen het hele 'nette' paarden zijn. iig; bij het NMPRS. Bij het NSPS horen shets dikker te zijn na mijn idee. (of verkijk ik me daarop?)